Bu çalışmanın amacı ilkokul 3. sınıf fen bilimleri ders kitaplarında yer alan etkinliklerin bilimsel süreç becerileri açısından incelemektir. Çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, yayıncısı Millî Eğitim Bakanlığı olan ve ilkokul 3. sınıflarda okutulan Fen bilimleri ders kitabı kapsamında yürütülmüştür. Çalışmada 2018 fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan bilimsel süreç becerileri esas alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Bilimsel Süreç Becerileri Rubriği” kullanılmıştır. Çalışma sonucunda 3. sınıf Fen Bilimleri ders kitaplarında yer alan etkinliklerde “Verileri Kaydetme”, “Verileri kullanma” ve “Gözlem” becerilerine oldukça fazla yer verildiği belirlenmiştir. Etkinliklerde en az yer verilen bilimsel süreç becerisinin “Hipotez Kurma” olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca 3. sınıf fen bilimleri ders kitabında “Değişkenleri Değiştirme ve Kontrol Etme” ile “Deney Yapma” becerilerine hiç yer verilmediği sonucuna da ulaşılmıştır. Üçüncü sınıf fen bilimleri ders kitaplarında yer alan etkinliklerin bilimsel süreç becerilerini yeterli ve dengeli şekilde içerecek biçimde güncellenmesi çalışmanın önerileri arasındadır.
İlkokul fen bilimleri ders kitabı bilimsel süreç becerileri doküman inceleme yöntemi.
Textbooks are one of the most effectively used teaching materials. The aim of this study is to examine the activities in the primary school 3rd grade science textbook in terms of scientific process skills. In the study, the document review method, one of the qualitative research approaches, was used. The research was carried out within the scope of the book published by the Ministry of National Education and used as a science textbook in primary school 3rd graders. In the study, scientific process skills in the 2018 science course curriculum were used. The Scientific Process Skills Rubric was used as a data collection tool in the research. The data obtained from the study were analyzed using percentages and averages. As a result of the research, it was determined that "Saving Data", "Using Data" and "Observation" skills were mostly included in the activities in the 3rd grade science textbook. It has been determined that the scientific process skill, which is the least used in the activities, is the skill of "Building a Hypothesis". In the study, it was also concluded that the skills of Changing and Controlling Variables and Experimenting were not included in the 3rd grade science textbooks. It is among the suggestions of the study to update the activities in the 3rd grade science textbook to include Scientific Process Skills in a sufficient and balanced way.c process skills, document review method
Primary school science textbook scientific process skills document review method
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |