Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA İLKOKULA BAŞLAMA YAŞI

Yıl 2024, , 269 - 302, 31.10.2024
https://doi.org/10.31463/aicusbed.1387107

Öz

Bu araştırma ile sınıf öğretmenlerinin ilkokula başlama yaşına yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Samsun ilinin farklı ilçelerinde görev yapmakta olan 25 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme ile toplanmış olup, verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler, ilkokula başlamanın sadece yaşa bakılarak belirlenmesinin uygun olamayacağı, bunun yanında olgunlaşmanın da dikkate alınması gerektiğini belirtmişlerdir. Bununla birlikte 72 ay ve daha alt yaş gruplarındaki çocuklarda okula başlama yaşının; öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlarda sorunlar yaşamasına neden olduğu ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin küçük kas becerilerini kullanma, kesme-boyama, oyun ve fiziki etkinliklere katılımda zorlandıkları; dikkat sorunları yaşadıkları; bazı öğrencilerin akademik başarılarının düşük olması nedeniyle okula ve derse karşı olumsuz tutum geliştirdikleri belirtilmiştir. Diğer taraftan, okula başlama yaşının velinin kararına bırakılmasının uygun olmadığı, ilkokula başlamak için ilgililerin bir araya gelerek ortak kriterler belirlenmesi gerektiği vurgulanmıştır. Öğretmenler, ilkokula başlamanın anasınıfı öğretmeni, ilkokul birinci sınıfı okutacak öğretmenler, psikolojik danışma ve rehberlik uzmanı, okul idaresi ve velinin ortak kararıyla belirlenmesini önermişlerdir.

Etik Beyan

Çalışmanın bütün aşamalarında etik ilkelere uyulmuştur.

Destekleyen Kurum

Yok

Teşekkür

Makalenin bütün süreçlerinde katkısı olan kişilere (Yazar, editör, editör yardımcısı, alan editörü, hakem) teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akay, D. (2017). Anaokulu ve ilkokul birinci sınıfa devam eden 60-71 aylık çocukların zihinsel-dil gelişimleri açısından ilkokula hazır oluş düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alakoç Pirpir, D., Soydan, S., & Angın, E. (2017). Birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluk dü¬zeylerini yordayıcı bazı değişkenler. Ercan Demirel ve Serkan Dinçel (Ed.). Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı içinde (s. 489-504). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arı, A., & Özcan, E. (2014). Birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğu düzeylerinin, okuma yazmayı öğrenmelerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 74-90.
  • Aslan, Z., Güneren, E. ve Çoban, G. (2014). Destinasyon markalaşma sürecinde yöresel mutfağın rolü: Nevşehir örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 3-13.
  • Aslan, O. ve Çelik, S. (2022). İlkokula Başlama Yaşının Akademik Başarıya Etkisi: Bir Karma Yöntem Çalışması. Asya Studies-Academic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, 6(21), 109-126. https://doi.org/10.31455/asya.1129814
  • Bascoe, S. M., Davies, P. T., Sturge-Apple, M. L., & Cummings, M. (2009). Children presentations of family relationships, peer information processing, and school adjustment. Developmental Psychology, 45(6), 1740-1751. https://doi.org/10.1037/a0016688
  • Başar, M. (2013). 60-66 Ay Aralığında ilkokula başlayan öğrencilerin kişisel öz bakım ve ilkokuma-yazma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (8), 241-252. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.5127
  • Başaran, İ. E. (2006). Eğitim psikolojisi: Gelişim öğrenme ve ortam. 1. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Başaran, S., Gökmen, B., & Akdağ, B. (2014). Okul öncesi öğrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197-223.
  • Bay, Y., & Bay, D. N. (2019). Analysis of children’s primary school readiness according to some variables. Paper presented at the World Conference on Research in Teaching and Education, Barcelona, Spain, 12-14 December. https://www.dpublication.com/wp-content/uploads/2019/12/19-218.pdf
  • Belet Boyacı, Ş., & Yaşar, D. E. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarına göre 4+4+4 biçimindeki yapılanmanın okuma yazma öğretimine etkileri. International Periodical fort he Languages, Literarature and History of Turkish or Turkic. 10 (11). 275-292 : http://dx.doi.org/10.7827 ).
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. Nursing Plus Open, 2, 8-14. https://doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001
  • Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. Sage
  • Britto, P. R., & Limlingan, M. C. (2012). School readiness and transitions. New York: UNICEF.
  • Brown, C.B., & Lan, Y. C. (2015). A qualitative metasynthesis comparing U.S. teachers' conceptions of school readiness prior to and after the implementation of NCLB. C.P. Teaching and Teacher Education. 45, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.08.012
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Örnekleme yöntemleri bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canbulat, T., & Kırıktaş, H. (2016). İlkokula hazırbulunuşluk ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 26-35.
  • Connelly, L. M. (2016). Trustworthiness in qualitative research. Medsurg Nursing, 25 (6), 435-437.
  • Çakıcı, M. (2015). 60-72 aylık 1. sınıf öğrencilerinin okula hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi (Öğretmen görüşlerine göre). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çalışkan, M., & Sünbül A. M. (2008). İlköğretim ikinci sınıftaki okuma-yazma bilmeyen öğrencilere yönelik bireyselleştirilmiş öğretim uygulamasının öğrenci erişişine etkisi. Milli Eğitim, 180, 195-203.
  • Demir, O., & Ersöz, Y. (2016). 4+4+4 eğitim sistemi kapsamında sınıf öğretmenlerinin ilk okuma ve yazma eğitiminde yaşadıkları güçlüklerin değerlendirilmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOSQUI). 7(1). 1-27. https://doi.org/10.17569/tojqi.90651
  • Demir, S. & Kale, M. (2023). Okul öncesi eğitim durumlarına göre öğrencilerin ilkokula hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi. TEBD, 21(1), 78-96. https://doi.org/10.37217/tebd.1187736
  • Dockett, S., & Perry, B. (2009). Readiness for school. Australian Journal of Early Childhood, 34(1), 20-26. https://doi.org/10.1177/183693910903400104
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., et all. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-1446. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.6.1428
  • Duran, E. (2013). Okula 60. ayında başlayan öğrencilerin yazı becerilerinin incelenmesi. Journal of Academic Social Science Studies. 6(2), 1075-1085.
  • Ensar, F., & Keskin, U. (2014). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okul uyumları üzerine bir inceleme. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 10(2). 459-477.
  • Erbasan, Ö. & Erbasan, Ü. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin İlk Okuma Yazma Öğretimi Sürecinde Karşılaştığı Sorunlar. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 113-125.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Erkan, S., & Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazırbulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 94-106.
  • Esaspehlivan, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına gitmiş ve gitmemiş 78 ve 68 aylık çocukların okula hazırbulunuşluklarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • European Commision Eurydice And Eurostat. (2012). Key data on education in europe, education, audiovisual and culture executive agency, Brussel.
  • Gill, S. Winters D., & Friedman, D. S. (2006). Educators’ views of pre-kindergarten and kindergarten readiness and transition practices. Contemporary Issues in Early Childhood, 7(3), 213–227. https://doi.org/10.2304/ciec.2006.7.3.213
  • Giordan, A. (2003). Complexité et apprendre, formations professionnelles et entreprises apprenantes, Grand AtelierMcx: La Formationaudéfi De La Complexité, Lilles, 18-19.
  • Graziano, P. A., Slavec, J. Hart, K., Garcia, A., & Pelham Jr. W. E. (2014). Improving school readiness in preschoolers with behavior problems: Results from a summer treatment program. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 36(4), 555-569.
  • Güler, D. S. (2001). 4–5 ve 6 yaş okul öncesi eğitim programlarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güler, T. (2012). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş. İ.H. Diken (Ed.), Erken Çocukluk Eğitimi (s.460-478). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Gündüz, F., & Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(8), 379-398.
  • Gündüz, H. B., & Özarslan, N. (2017). Farklı yaş kategorilerinde ilkokula başlayan öğrencilerin okul olgunluğu ve öğretmen görüşlerine göre okula uyum problemleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 212-230. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304630
  • Güneş, F. (2013). Okuma yazma öğrenme yaşı. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9(4), 280-29.
  • Güzel, N., & Özyurt, M. (2018). Okul öncesi eğitimi alan çocukların okul olgunluğu düzeylerinin ve okul olgunluğuna ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1250-1267. doi: 10.17860/mersinefd.441260 https://doi.org/10.17860/mersinefd.441260
  • Heriot S, Beale I. (2004). Is your child ready forschool?, A guide forparents, victoria: Acer press, Australian Council for Educational Research Ltd, 19 Prospect Hill Road, Camberwell, 3124.
  • Kabapınar, Y., Çilingir, E., Topçubaşı, T., Atabaş, Ü., & Karadağ, B. (2018). İlk mezunlarını verme sürecinde 4+4+4 eğitim sistemini yeniden değerlendirmek. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 45-61.
  • Kankural, H. (2022). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etki eden faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış tezsiz yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kartal, H., Bolattekin, Y., & Bilgin, A. (2016). The ımportance of early childhood education and school starting age in the reading-writing learning process. Participatory Educational Research, 3(1), 79-101. https://doi.org/10.17275/per.16.05.3.1
  • Kartal, H., & Güner, F. (2019). İlkokulun hazır oluşunu değerlendirme aracı’nın (İHODA) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elementary Education Online, 18(4), 1805-1822. https://doi:10.17051/ilkonline.2019.639328
  • Koçak, D., & İncekara, S. (2020). Okul olgunluğuna ilişkin sınıf öğretmenlerinin ve okul öncesi eğitim öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 13(1), 170-190.
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışı¬ğında okula hazırbulunuşluk olgusu ve okul öncesi eğitime ilişkin sonuçları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Koçyiğit, S., & Saban, A. (2014). Birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşlerine göre okula hazırbulunuşluk. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 7(3), 322-341.
  • Kuş, E. (2003). Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nitel mi, nicel mi?. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kurtuluş Çalışkan, G., & Canbulat, T. (2023). İlkokul 1. sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazırbulunuşluklarının değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 254-280. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1114797
  • Kutluca Canbulat, A. N., & Yıldızbaş, F. (2014). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 60-72 aylık çocukların okula hazırbulunuşluklarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 33-50. DOI: 10.17240/aibuefd.2014.14.1-5000091501
  • La Paro, K. M., & Pianta, R. C. (2000). Predicting children's competence in the early school years: A meta-analytic review. Review of Educational Research, 70(4), 443-484. https://doi.org/10.3102/00346543070004443
  • Lokumcu Tozar, S. B. (2011). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin okula hazırbulunuşluklarındaki farklılıklar ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage publications.
  • May, D. C., & Kundert, D. K. (1997). School readiness practices and children ar-risk: Examining the issues. Psychology in the Schools, 34(2), 73-84. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807
  • Memişoğlu, S. P., & İsmetoğlu, M. (2013). Zorunlu eğitimde 4+ 4+ 4 uygulamasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 14-25.
  • Merriam, S. B. (2015). Qualitative research: Designing, implementing, and publishing a study. In Handbook of Research on Scholarly Publishing and Research Methods (s. 125-140). IGI Global
  • Merter, F., Şekerci, H., & Bozkurt, E. (2014). Aynı sınıfta öğrenim gören altmışaltı ve yetmiş iki aylık öğrencilerin yaşadığı sorunların öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, NWSA-Education Sciences, 9 (2), 87-98. doi: 12739/NWSA.2014.9.2.1C0608 https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0608
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). İlköğretim kurumları yönetmeliği. Ankara
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2019). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. Resmi Gazete (Sayı:30827). Erişim adresi: resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/07/20190710-6.htm
  • Morphett, M.V. ve Washburne, C. (1931). When Should Children Begin to Read. The Elementary School Journal. 31 (7), (496-503).
  • Ogelman, H.G., Seçer, Z., Gündoğan, A., & Bademci, D. (2015). 68-72 aylık okul öncesine ve ilkokula devam eden çocukların okula uyum ve öğretmenleriyle ilişkilerinin karşılaştırılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (1), 1-17. https://doi.org/10.7822/omuefd.34.1.1
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları
  • Oktay, A., Doğan, H., Özcan, Z. Ö., Dönmez, Ö., & Özdemir, H. (2021). Investigation of academic achievement, self-efficacy and psychological resilience of sixth grade students starting primary school at different ages. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 11(1), 187-216. https://doi.org/10.14527/pegegog.2021.006
  • Oktay A., & Unutkan Ö. P. (2005). İlköğretime hazır oluş ve okul öncesi eğitimle ilköğretimin karşılaştırılması. M. Sevinç (Yay. haz.), Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar içinde (s. 145-155). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • Örs, Ç., Erdoğan, H., & Kipici, K. (2013). Eğitim yöneticileri bakış açısıyla 12 yıllık kesintili zorunlu eğitim sistemi: Iğdır örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 131-154.
  • Özaslan, H. (2020). Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık. G. Uludağ ve T. Durmuş, (Ed.), Erken okuryazarlık eğitimi içinde (s.1-24). Ankara: Nobel.
  • Özdemir, A., & Battal, Ş. (2019). İlkokula erken yaşta başlayan öğrencilerin okula uyum süreci ve akademik başarı bağlamında yaşadıkları sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1-1 https://doi.org/10.26466/opus.529169
  • Özer, S., Bayhan, S., Vural, A. & Tekin, O. (2024) “Türkiye’de 2012-2022 Yılları Arasında Yayımlanan İlkokula Başlama Yaşına İlişkin Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”, International QMX Journal, 3(2), 1234-1256. Özet, İ. (2014). Kent araştırmaları ve nitel yöntem. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Öztürk, E., & Uysal, K. (2013). İlkokul 1. sınıf öğrencilerinin okuma-yazma süreçlerinin takvim yaşı yönünden karşılaştırılması. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 1041-1054.
  • Polat Unutkan, Ö. (2003). Marmara ilköğretime hazır oluş ölçeğinin geliştirilmesi ve standardizasyonu. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Polat, Ö., Küçükoğlu, E. K., Sohtorikoğlu Niran, Ş., Ünsal, F. Ö., & Özkabak Yıldız, T. (2014). The Comparison of 54-66 months old children's readiness for primary school during preschool period and their adaptation to primary school. International Journal on New Trends in Education and Their Implications. 5(1). 169-182.
  • Rimm-Kaufman, S. (2004). School transition and school readiness: An outcome of early childhood development In: Tremblay R.E., Barr, R. G., Peters, R.DeV, (eds.). Encyclopedia on early childhood development (s. 1-7). Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development.
  • Sak, R., & Yorgun, E. (2020). Gelişimsel ilkokula hazırbulunuşluk ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik analizi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (24), 495-526.
  • Saruhan, C. Ş., & Özdemir, A. (2016). Bilim, felsefe ve metodoloji. Beta Yayınları.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. London: Teachers college press
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Snow, K. L. (2006). Measuring school readiness: conceptual and practical considerations. Early Education and Development. 17, 7-41. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_2
  • Snow, C. E. (2010). Reading comprehension: Reading for learning. P. Peterson, E. Baker ve B. McGraw (Yay. haz.), International encyclopedia of education, içinde (3rd ed., ss. 413-418). Oxford, UK: Elsevier.
  • Şahin, A. E., Kardaş İşler, N., & Zoraloğlu, S. (2022). 4+4+4 düzenlemesiyle farklı yaşlarda ilkokula başlayan öğrencilerin akademik performanslarının lgs verileri temelinde analizi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 55 (2), 387-420. https://doi.org/10.30964/auebfd.1089906
  • Şahin, A. E., Zoraloğlu, S. & Kardaş-İşler, N. (2023). 4+4+4 düzenlemesiyle okula erken yaşta başlayan çocuklar: “Bir yaş daha büyük olsaydım çok daha iyi olurdu!”. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 209-224. https://doi.org/10.17556/erziefd.1161146
  • Şahin, B., Kaya, S., Cesur, S., Özkul, E., & Uca, S. (2021). Profesyonel turist rehberlerinin kaçak rehberlik faaliyetlerini algılamalarına yönelik bir araştırma. TroyAcademy, 6(1), 232-248. https://doi.org/10.31454/troyacademy.890344
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. The Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills [OFSTED]. (2014). Are you ready: Good practice in school readiness. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a817e64ed915d74e6232919/Are_you_ready_Good_practice_in_school_readiness.pdf (Erişim: 05.11.2023)
  • Turan, F., & Yükselen, A. İ. (2016). Çocuk Gelişimi I. Ankara: Hedef Yayınları
  • Türk Tabipleri Birliği [TTB], (2012). Çocukların gelişim süreçleri ve okula başlama. (1. Baskı). Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • Uygun, E., Levent, S., & Özkul, E. (2019). Lisans düzeyinde turizm eğitimi veren üniversitelerin ders programlarının kırsal turizm açısından incelenmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 498-516. https://doi.org/10.32958/gastoria.585438
  • Ülger, A., & Kurt, M. (2021). İlkokul 1. sınıfa başlanılan dönemdeki bilişsel hazırbulunuşluk düzeyinin eğitim hayatına yansımalarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(51),500-512 Doi http://dx.doi.org/ 10.29228/SOBIDER.49765
  • Ülkü, B. Ü. (2007). Ana sınıfı ve ilköğretim 1. Sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğret¬menlerinin çocukların okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ünver, G. B., Dikbayır, A., & Yurdakul, B. (2015). Kesintili zorunlu eğitim ilkokul birinci sınıf uygulamalarının incelenmesi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1647-1664.
  • Yavuzer, H. (2002). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2016). Çocuk psikolojisi. (18. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitiminin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Yeşil Dağlı, Ü. (2012). Çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden velilerin ilkokula hazırbulunuşluk ile ilgili görüşleri. EKEV Akademi Dergisi. 16(52), 231-243.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, N. Taşçı, G. ve Fidan, M. (2013). İlkokul birinci sınıf öğretmenlerinin 60-66 aylık öğrencilerine ilişkin görüşleri. XII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu: 23- 25 Mayıs 2013-Aydın: Bildiriler (s.310-314).
  • Zelyurt, H. ve Özel, E. (2015). İlkokul birinci sınıfı okutan sınıf öğretmenlerinin eğitimde 4+4+4 düzenlemesine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 1-18.

THE AGE OF STARTING PRIMARY SCHOOL FROM THE PERSPECTIVE OF CLASSROOM TEACHERS

Yıl 2024, , 269 - 302, 31.10.2024
https://doi.org/10.31463/aicusbed.1387107

Öz

The aim of this study was to determine the views of classroom teachers on the age of starting primary school. The research was conducted with 25 classroom teachers working in different districts of Samsun province. Case study, one of the qualitative research designs, was used in the study. Criterion sampling, one of the purposeful sampling methods, was preferred in determining the study group. The research data were collected through semi-structured interviews and content analysis was used to analyze the data. As a result of the research, teachers stated that it would not be appropriate to determine the start of primary school based only on age, and that maturation should also be taken into consideration In addition, it was revealed that the school starting age of children aged 72 months and below caused students to experience problems in cognitive, affective and psychomotor areas. In this context, it was stated that students had difficulty in using small muscle skills, cutting and coloring, participating in games and physical activities; they had attention problems; and some students developed negative attitudes towards school and lessons due to their low academic achievement. On the other hand, it was emphasized that it is not appropriate to leave the age of starting school to the decision of the parents, and that the relevant parties should come together to determine common criteria for starting primary school. Teachers suggested that starting primary school should be determined jointly by the kindergarten teacher, first grade teachers, psychological counseling and guidance specialist, school administration and parents.

Kaynakça

  • Akay, D. (2017). Anaokulu ve ilkokul birinci sınıfa devam eden 60-71 aylık çocukların zihinsel-dil gelişimleri açısından ilkokula hazır oluş düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alakoç Pirpir, D., Soydan, S., & Angın, E. (2017). Birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluk dü¬zeylerini yordayıcı bazı değişkenler. Ercan Demirel ve Serkan Dinçel (Ed.). Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı içinde (s. 489-504). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arı, A., & Özcan, E. (2014). Birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğu düzeylerinin, okuma yazmayı öğrenmelerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 74-90.
  • Aslan, Z., Güneren, E. ve Çoban, G. (2014). Destinasyon markalaşma sürecinde yöresel mutfağın rolü: Nevşehir örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 3-13.
  • Aslan, O. ve Çelik, S. (2022). İlkokula Başlama Yaşının Akademik Başarıya Etkisi: Bir Karma Yöntem Çalışması. Asya Studies-Academic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, 6(21), 109-126. https://doi.org/10.31455/asya.1129814
  • Bascoe, S. M., Davies, P. T., Sturge-Apple, M. L., & Cummings, M. (2009). Children presentations of family relationships, peer information processing, and school adjustment. Developmental Psychology, 45(6), 1740-1751. https://doi.org/10.1037/a0016688
  • Başar, M. (2013). 60-66 Ay Aralığında ilkokula başlayan öğrencilerin kişisel öz bakım ve ilkokuma-yazma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (8), 241-252. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.5127
  • Başaran, İ. E. (2006). Eğitim psikolojisi: Gelişim öğrenme ve ortam. 1. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Başaran, S., Gökmen, B., & Akdağ, B. (2014). Okul öncesi öğrencilerinin okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 197-223.
  • Bay, Y., & Bay, D. N. (2019). Analysis of children’s primary school readiness according to some variables. Paper presented at the World Conference on Research in Teaching and Education, Barcelona, Spain, 12-14 December. https://www.dpublication.com/wp-content/uploads/2019/12/19-218.pdf
  • Belet Boyacı, Ş., & Yaşar, D. E. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarına göre 4+4+4 biçimindeki yapılanmanın okuma yazma öğretimine etkileri. International Periodical fort he Languages, Literarature and History of Turkish or Turkic. 10 (11). 275-292 : http://dx.doi.org/10.7827 ).
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. Nursing Plus Open, 2, 8-14. https://doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001
  • Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. Sage
  • Britto, P. R., & Limlingan, M. C. (2012). School readiness and transitions. New York: UNICEF.
  • Brown, C.B., & Lan, Y. C. (2015). A qualitative metasynthesis comparing U.S. teachers' conceptions of school readiness prior to and after the implementation of NCLB. C.P. Teaching and Teacher Education. 45, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.08.012
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Örnekleme yöntemleri bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canbulat, T., & Kırıktaş, H. (2016). İlkokula hazırbulunuşluk ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 26-35.
  • Connelly, L. M. (2016). Trustworthiness in qualitative research. Medsurg Nursing, 25 (6), 435-437.
  • Çakıcı, M. (2015). 60-72 aylık 1. sınıf öğrencilerinin okula hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi (Öğretmen görüşlerine göre). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çalışkan, M., & Sünbül A. M. (2008). İlköğretim ikinci sınıftaki okuma-yazma bilmeyen öğrencilere yönelik bireyselleştirilmiş öğretim uygulamasının öğrenci erişişine etkisi. Milli Eğitim, 180, 195-203.
  • Demir, O., & Ersöz, Y. (2016). 4+4+4 eğitim sistemi kapsamında sınıf öğretmenlerinin ilk okuma ve yazma eğitiminde yaşadıkları güçlüklerin değerlendirilmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOSQUI). 7(1). 1-27. https://doi.org/10.17569/tojqi.90651
  • Demir, S. & Kale, M. (2023). Okul öncesi eğitim durumlarına göre öğrencilerin ilkokula hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi. TEBD, 21(1), 78-96. https://doi.org/10.37217/tebd.1187736
  • Dockett, S., & Perry, B. (2009). Readiness for school. Australian Journal of Early Childhood, 34(1), 20-26. https://doi.org/10.1177/183693910903400104
  • Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., et all. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-1446. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.6.1428
  • Duran, E. (2013). Okula 60. ayında başlayan öğrencilerin yazı becerilerinin incelenmesi. Journal of Academic Social Science Studies. 6(2), 1075-1085.
  • Ensar, F., & Keskin, U. (2014). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okul uyumları üzerine bir inceleme. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 10(2). 459-477.
  • Erbasan, Ö. & Erbasan, Ü. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin İlk Okuma Yazma Öğretimi Sürecinde Karşılaştığı Sorunlar. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 113-125.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Erkan, S., & Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazırbulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 94-106.
  • Esaspehlivan, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına gitmiş ve gitmemiş 78 ve 68 aylık çocukların okula hazırbulunuşluklarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • European Commision Eurydice And Eurostat. (2012). Key data on education in europe, education, audiovisual and culture executive agency, Brussel.
  • Gill, S. Winters D., & Friedman, D. S. (2006). Educators’ views of pre-kindergarten and kindergarten readiness and transition practices. Contemporary Issues in Early Childhood, 7(3), 213–227. https://doi.org/10.2304/ciec.2006.7.3.213
  • Giordan, A. (2003). Complexité et apprendre, formations professionnelles et entreprises apprenantes, Grand AtelierMcx: La Formationaudéfi De La Complexité, Lilles, 18-19.
  • Graziano, P. A., Slavec, J. Hart, K., Garcia, A., & Pelham Jr. W. E. (2014). Improving school readiness in preschoolers with behavior problems: Results from a summer treatment program. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 36(4), 555-569.
  • Güler, D. S. (2001). 4–5 ve 6 yaş okul öncesi eğitim programlarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güler, T. (2012). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş. İ.H. Diken (Ed.), Erken Çocukluk Eğitimi (s.460-478). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Gündüz, F., & Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 8(8), 379-398.
  • Gündüz, H. B., & Özarslan, N. (2017). Farklı yaş kategorilerinde ilkokula başlayan öğrencilerin okul olgunluğu ve öğretmen görüşlerine göre okula uyum problemleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 212-230. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304630
  • Güneş, F. (2013). Okuma yazma öğrenme yaşı. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9(4), 280-29.
  • Güzel, N., & Özyurt, M. (2018). Okul öncesi eğitimi alan çocukların okul olgunluğu düzeylerinin ve okul olgunluğuna ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1250-1267. doi: 10.17860/mersinefd.441260 https://doi.org/10.17860/mersinefd.441260
  • Heriot S, Beale I. (2004). Is your child ready forschool?, A guide forparents, victoria: Acer press, Australian Council for Educational Research Ltd, 19 Prospect Hill Road, Camberwell, 3124.
  • Kabapınar, Y., Çilingir, E., Topçubaşı, T., Atabaş, Ü., & Karadağ, B. (2018). İlk mezunlarını verme sürecinde 4+4+4 eğitim sistemini yeniden değerlendirmek. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 45-61.
  • Kankural, H. (2022). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etki eden faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış tezsiz yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kartal, H., Bolattekin, Y., & Bilgin, A. (2016). The ımportance of early childhood education and school starting age in the reading-writing learning process. Participatory Educational Research, 3(1), 79-101. https://doi.org/10.17275/per.16.05.3.1
  • Kartal, H., & Güner, F. (2019). İlkokulun hazır oluşunu değerlendirme aracı’nın (İHODA) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elementary Education Online, 18(4), 1805-1822. https://doi:10.17051/ilkonline.2019.639328
  • Koçak, D., & İncekara, S. (2020). Okul olgunluğuna ilişkin sınıf öğretmenlerinin ve okul öncesi eğitim öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 13(1), 170-190.
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışı¬ğında okula hazırbulunuşluk olgusu ve okul öncesi eğitime ilişkin sonuçları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Koçyiğit, S., & Saban, A. (2014). Birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşlerine göre okula hazırbulunuşluk. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 7(3), 322-341.
  • Kuş, E. (2003). Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nitel mi, nicel mi?. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kurtuluş Çalışkan, G., & Canbulat, T. (2023). İlkokul 1. sınıf öğrencilerinin okula uyum ve okula hazırbulunuşluklarının değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 254-280. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1114797
  • Kutluca Canbulat, A. N., & Yıldızbaş, F. (2014). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 60-72 aylık çocukların okula hazırbulunuşluklarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 33-50. DOI: 10.17240/aibuefd.2014.14.1-5000091501
  • La Paro, K. M., & Pianta, R. C. (2000). Predicting children's competence in the early school years: A meta-analytic review. Review of Educational Research, 70(4), 443-484. https://doi.org/10.3102/00346543070004443
  • Lokumcu Tozar, S. B. (2011). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin okula hazırbulunuşluklarındaki farklılıklar ve çözüm önerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage publications.
  • May, D. C., & Kundert, D. K. (1997). School readiness practices and children ar-risk: Examining the issues. Psychology in the Schools, 34(2), 73-84. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807
  • Memişoğlu, S. P., & İsmetoğlu, M. (2013). Zorunlu eğitimde 4+ 4+ 4 uygulamasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 14-25.
  • Merriam, S. B. (2015). Qualitative research: Designing, implementing, and publishing a study. In Handbook of Research on Scholarly Publishing and Research Methods (s. 125-140). IGI Global
  • Merter, F., Şekerci, H., & Bozkurt, E. (2014). Aynı sınıfta öğrenim gören altmışaltı ve yetmiş iki aylık öğrencilerin yaşadığı sorunların öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, NWSA-Education Sciences, 9 (2), 87-98. doi: 12739/NWSA.2014.9.2.1C0608 https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0608
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). İlköğretim kurumları yönetmeliği. Ankara
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2019). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. Resmi Gazete (Sayı:30827). Erişim adresi: resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/07/20190710-6.htm
  • Morphett, M.V. ve Washburne, C. (1931). When Should Children Begin to Read. The Elementary School Journal. 31 (7), (496-503).
  • Ogelman, H.G., Seçer, Z., Gündoğan, A., & Bademci, D. (2015). 68-72 aylık okul öncesine ve ilkokula devam eden çocukların okula uyum ve öğretmenleriyle ilişkilerinin karşılaştırılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (1), 1-17. https://doi.org/10.7822/omuefd.34.1.1
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları
  • Oktay, A., Doğan, H., Özcan, Z. Ö., Dönmez, Ö., & Özdemir, H. (2021). Investigation of academic achievement, self-efficacy and psychological resilience of sixth grade students starting primary school at different ages. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 11(1), 187-216. https://doi.org/10.14527/pegegog.2021.006
  • Oktay A., & Unutkan Ö. P. (2005). İlköğretime hazır oluş ve okul öncesi eğitimle ilköğretimin karşılaştırılması. M. Sevinç (Yay. haz.), Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar içinde (s. 145-155). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • Örs, Ç., Erdoğan, H., & Kipici, K. (2013). Eğitim yöneticileri bakış açısıyla 12 yıllık kesintili zorunlu eğitim sistemi: Iğdır örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 131-154.
  • Özaslan, H. (2020). Okula hazırbulunuşluk ve ilkokula hazırlık. G. Uludağ ve T. Durmuş, (Ed.), Erken okuryazarlık eğitimi içinde (s.1-24). Ankara: Nobel.
  • Özdemir, A., & Battal, Ş. (2019). İlkokula erken yaşta başlayan öğrencilerin okula uyum süreci ve akademik başarı bağlamında yaşadıkları sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1-1 https://doi.org/10.26466/opus.529169
  • Özer, S., Bayhan, S., Vural, A. & Tekin, O. (2024) “Türkiye’de 2012-2022 Yılları Arasında Yayımlanan İlkokula Başlama Yaşına İlişkin Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”, International QMX Journal, 3(2), 1234-1256. Özet, İ. (2014). Kent araştırmaları ve nitel yöntem. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Öztürk, E., & Uysal, K. (2013). İlkokul 1. sınıf öğrencilerinin okuma-yazma süreçlerinin takvim yaşı yönünden karşılaştırılması. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 1041-1054.
  • Polat Unutkan, Ö. (2003). Marmara ilköğretime hazır oluş ölçeğinin geliştirilmesi ve standardizasyonu. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Polat, Ö., Küçükoğlu, E. K., Sohtorikoğlu Niran, Ş., Ünsal, F. Ö., & Özkabak Yıldız, T. (2014). The Comparison of 54-66 months old children's readiness for primary school during preschool period and their adaptation to primary school. International Journal on New Trends in Education and Their Implications. 5(1). 169-182.
  • Rimm-Kaufman, S. (2004). School transition and school readiness: An outcome of early childhood development In: Tremblay R.E., Barr, R. G., Peters, R.DeV, (eds.). Encyclopedia on early childhood development (s. 1-7). Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development.
  • Sak, R., & Yorgun, E. (2020). Gelişimsel ilkokula hazırbulunuşluk ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik analizi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (24), 495-526.
  • Saruhan, C. Ş., & Özdemir, A. (2016). Bilim, felsefe ve metodoloji. Beta Yayınları.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. London: Teachers college press
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Snow, K. L. (2006). Measuring school readiness: conceptual and practical considerations. Early Education and Development. 17, 7-41. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_2
  • Snow, C. E. (2010). Reading comprehension: Reading for learning. P. Peterson, E. Baker ve B. McGraw (Yay. haz.), International encyclopedia of education, içinde (3rd ed., ss. 413-418). Oxford, UK: Elsevier.
  • Şahin, A. E., Kardaş İşler, N., & Zoraloğlu, S. (2022). 4+4+4 düzenlemesiyle farklı yaşlarda ilkokula başlayan öğrencilerin akademik performanslarının lgs verileri temelinde analizi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 55 (2), 387-420. https://doi.org/10.30964/auebfd.1089906
  • Şahin, A. E., Zoraloğlu, S. & Kardaş-İşler, N. (2023). 4+4+4 düzenlemesiyle okula erken yaşta başlayan çocuklar: “Bir yaş daha büyük olsaydım çok daha iyi olurdu!”. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 209-224. https://doi.org/10.17556/erziefd.1161146
  • Şahin, B., Kaya, S., Cesur, S., Özkul, E., & Uca, S. (2021). Profesyonel turist rehberlerinin kaçak rehberlik faaliyetlerini algılamalarına yönelik bir araştırma. TroyAcademy, 6(1), 232-248. https://doi.org/10.31454/troyacademy.890344
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. The Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills [OFSTED]. (2014). Are you ready: Good practice in school readiness. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a817e64ed915d74e6232919/Are_you_ready_Good_practice_in_school_readiness.pdf (Erişim: 05.11.2023)
  • Turan, F., & Yükselen, A. İ. (2016). Çocuk Gelişimi I. Ankara: Hedef Yayınları
  • Türk Tabipleri Birliği [TTB], (2012). Çocukların gelişim süreçleri ve okula başlama. (1. Baskı). Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları.
  • Uygun, E., Levent, S., & Özkul, E. (2019). Lisans düzeyinde turizm eğitimi veren üniversitelerin ders programlarının kırsal turizm açısından incelenmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 498-516. https://doi.org/10.32958/gastoria.585438
  • Ülger, A., & Kurt, M. (2021). İlkokul 1. sınıfa başlanılan dönemdeki bilişsel hazırbulunuşluk düzeyinin eğitim hayatına yansımalarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(51),500-512 Doi http://dx.doi.org/ 10.29228/SOBIDER.49765
  • Ülkü, B. Ü. (2007). Ana sınıfı ve ilköğretim 1. Sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğret¬menlerinin çocukların okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ünver, G. B., Dikbayır, A., & Yurdakul, B. (2015). Kesintili zorunlu eğitim ilkokul birinci sınıf uygulamalarının incelenmesi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1647-1664.
  • Yavuzer, H. (2002). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2016). Çocuk psikolojisi. (18. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Yazıcı, Z. (2002). Okul öncesi eğitiminin okul olgunluğu üzerine etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Yeşil Dağlı, Ü. (2012). Çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden velilerin ilkokula hazırbulunuşluk ile ilgili görüşleri. EKEV Akademi Dergisi. 16(52), 231-243.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, N. Taşçı, G. ve Fidan, M. (2013). İlkokul birinci sınıf öğretmenlerinin 60-66 aylık öğrencilerine ilişkin görüşleri. XII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu: 23- 25 Mayıs 2013-Aydın: Bildiriler (s.310-314).
  • Zelyurt, H. ve Özel, E. (2015). İlkokul birinci sınıfı okutan sınıf öğretmenlerinin eğitimde 4+4+4 düzenlemesine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 1-18.
Toplam 98 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğrenme, Motivasyon ve Duygu
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Tansu Beşiktepe 0009-0002-4816-6029

Yaşar Çelik 0000-0001-8159-5189

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2023
Kabul Tarihi 26 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Beşiktepe, T., & Çelik, Y. (2024). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA İLKOKULA BAŞLAMA YAŞI. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 269-302. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1387107