Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURİSTİK ÜRÜN ÇEŞİTLENDİRMEDE SOSYAL MEDYANIN ETKİSİNE BİR ÖRNEK: DOĞU EKSPRESİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 143 - 160, 06.05.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.541531

Öz

Turistik
faaliyetler geçmişten günümüze sürekli değişim göstermiştir. Bu değişimlere
paralel olarak mekânlardaki turistik faaliyetlerin çeşitlenmesi ve bazı
destinasyonların moda haline gelmesinde küreselleşme sürecinin etkisi
yadsınamaz bir gerçektir. Sosyal medya gibi küreselleşmenin hızlı bir şekilde
yayılmasını sağlayan elemanlardan reklam ve tanınırlık için faydalanan turistik
destinasyonlar, bu faaliyetlerden dolayı büyük kazançlar elde etmeye
başlamışlardır. Popülaritesi artan mekânlar sosyal medya kullanıcıları
tarafından sıklıkla ziyaret edilmeye başlanmış ve turistik alanlara olan rağbet
artmıştır.



Son
yıllarda oldukça popüler hâle gelen ve özellikle gençler tarafından tercih
edilen Doğu Ekspresi ile seyahat hakkında, sosyal medyada çok sayıda paylaşım
yapılmasından dolayı bu seferler gençler, maceraperestler ve fotoğrafçılar
arasında bir moda haline gelmiştir. Bu çalışmada Türkiye’nin batısından
başlayan ve Kars Şehri’nde son bulan Doğu Ekspresi yolculuğunun nasıl popüler
hâle geldiği ve bu yolculuğun sürdürülebilirliğinin olup olmadığı ve Kars
Şehri’nde ortaya çıkardığı değişimlerin hangi boyutta olduğunun ortaya
çıkarılması amaçlanmıştır. Ayrıca beklenmedik bir şekilde popüler hâle gelen bu
rotanın karşısında Kars Şehri’ndeki turistik tesislerin verdiği tepki
incelenerek, yeterlilik analizi yapılmıştır. Veriler incelenirken sosyal
medyadaki popülerliğin ölçütü olan etiketlerin sayısı ve beğeni sayıları
incelendiği için çalışma nicel bir boyut taşımaktadır. Ayrıca turistik
faaliyetler incelenirken deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Kişisel
tecrübelerden faydalanılan çalışmada, Doğu Ekspresi’ni tercih eden turistler
ile mülakat yapılmış, bireysel ve grup tecrübeleri vaka araştırması yöntemi ile
incelenmiştir.



Çalışmanın
sonucunda Doğu Ekspresi’ni tercih eden turistlerin Kars Şehri’ndeki konaklama
tesislerini tam kapasite doldurduğu ve özellikle kent merkezinde bulunan
turistik destinasyonları ziyaret ettikleri tespit edilmiştir. Ayrıca Doğu
Ekspresi’nin, turistler tarafından sosyal medyada yaptıkları paylaşımların
sonucunda, bir moda hâline geldiği tespit edilmiştir. 

Abstract

Touristic activities have been constantly changing from day to day. In parallel with these changes, the diversity of tourist activities in places and the effect of the globalization process in some of the destinations become fashionable. Tourist destinations benefiting from advertising and publicity, such as social media, are becoming more and more profitable from these activities. Increasingly popular places of populations have begun to be visited frequently by social media users and the demand for tourist areas has increased. Travel has become a fashion among young people, adventurers and photographers because of the large number of sharing in the social media about traveling with the Eastern Express, which has become very popular in recent years and is especially
preferred by young people. In this study, it is aimed to find out how the East Express journey, which started in Ankara and ended in Kars city, became popular, whether this journey was sustainable or not, and the extent of the changes in Kars city. In addition, a response to this unexpectedly popular route has been analyzed by analyzing the reaction of tourist facilities in Kars City. While analyzing the data, the study has a quantitative dimension since the number of tags and the number of likes, which are the criteria of popularity in social media, are examined. Experimental research method is also used when touristic activities are examined. It is possible to call this study a mixed pattern because it is a research that uses both methods. As a result of the study, it was determined that tourists who prefer Eastern Express filled their accommodation facilities in the city of Kars with full capacity and visited tourist destinations especially in the city center. It has also been found that the Eastern Express has become fashionable as a result of sharing in the social media by tourists.
Keywords: Eastern Express, Kars, Train Travel, Tourism, Sustainability.

Kaynakça

  • #doğuekspresi, Erişim Tarihi: 11 Nisan 2018, https://www.instagram.com/explore/tags/do%c4%9fuekspresi/?hl=trChouinard, Y. & Ellison, J. & Ridgeway, R., (2011). “The Sustainable Economy”. Harvard Business Review. 89 (10), 52-62.Demir, M., [Ed.]. (2017). Genel Turizm. Detay Yayıncılık Ankara.Doğaner, S., (1998). “Türkiye Ulaşım Sistemleri Turizm Ve Çevre İlişkileri”. Coğrafya Dergisi, 6, 1-25.Fenomen Doğu Ekspresi İçin Bakanlık'tan Klip, Erişim Tarihi: 11 Nisan 2018. http://www.haberturk.com/fenomen-dogu-ekspresi-icin-bakanlik-tan-klip-1862451Gençlerin Yeni Gözdesi: Van Gölü Ekspresi, Erişim Tarihi: 16 Nisan 2018, http://www.hurriyet.com.tr/seyahat/genclerin-yeni-gozdesi-van-golu-ekspresi-40756559Hsu, Y. L. & Ting, Y. S. & Chen, K. Y., (2013). “Global Travel Trend In Rail Tourism Development”. Актуальні Проблеми Економіки, 11, 536-541.Jafari, J. [Ed.]. (2002). Encyclopedia Of Tourism. Routledge London.Kars Turizm Hareketine Hazırlıksız Yakalandı, Erişim Tarihi: 16 Nisan 2018, http://www.turizmaktuel.com/haber/kars-turizm-hareketine-hazirliksiz-yakalandi#.WnYesplb7qI.twitterKozak, M., [Ed.]. (2014). Sürdürülebilir Turizm. Detay Yayıncılık Ankara.Kozak, M., [Ed.]. (2014). Sürdürülebilir Turizm. Detay Yayıncılık Ankara.Making Tourism More Sustainable - A Guide For Policy Makers, (2005). UNEP And UNWTO. Mariani, M. M. & Felice, M. D. & Mura, M., (2015). “Facebook As A Destination Marketing Tool: Evindence From Italian Regional Destination Management Organizations”. Tourism Management, 54, 321-343.Özdemir, M., (2012). “Tren Gelir, Hoş Gelir… Kara Trenin Hikâyesi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23 (1), 117-123.Özgüç, N., (2015). Turizm Coğrafyası. Çantay Kitabevi İstanbul.Raffaele F. & Salma A. & Fraser M., (2015). “Why Do Travelers Trust Tripadvisor? Antecedents Of Trust Towards Consumer-Generated Media And İts İnfluence On Recommendation Adoption And Word Of Mouth”. Tourism Management, 51, 174-185.Reis, A. C. & Jellum, C., (2012). “Rail Trails Development: A Conceptual Model For Sustainable Tourism”. Tourism Planning And Development, 9 (2): 133-148.Tourism Policy, Erişim Tarihi: 14 Nisan 2018, https://www.tourism.gov.bt/about-us/tourism-policyTümertekin, E. & Özgüç, N., (2016). Ekonomik Coğrafya. Çantay Kitabevi İstanbul. s. 543.UN Documents, Erişim Tarihi: 12 Nisan 2018. Http://Www.Un-Documents.Net/Ocf-02.Htm Ünal, Ç., (2016). “Turizm Coğrafyasında Yeni Kavramlar "Yavaş Şehirler Ve Yavaş Turizm"”. Doğu Coğrafya Dergisi, 20 (36), 13-28.Willard, P. & Beeton, S., ( 2012). “Low Impact Experiences: Developing Successful Rail Trail Tourism”. Tourism Planning & Development, 9 (1), 5-13.Williams, S., (2003). Tourism Geography. Routledge London. World Tourism Organization, Erişim Tarihi: 6 Nisan 2017, Http://Statistics.Unwto.Org/Sites/All/Files/Pdf/Unwto_Tsa_1.PdfYeni Trend Van Gölü Ekspresi, Erişim Tarihi: 16 Nisan 2018, http://www.ensonhaber.com/yeni-trend-van-golu-ekspresi.htmlYeni, O., (2014). “Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma: Bir Yazın Taraması”. Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 16 (3), 181-208.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Tolga Korkusuz 0000-0003-4754-3304

Mustafa Özdemir 0000-0001-7101-1119

Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korkusuz, T., & Özdemir, M. (2020). TURİSTİK ÜRÜN ÇEŞİTLENDİRMEDE SOSYAL MEDYANIN ETKİSİNE BİR ÖRNEK: DOĞU EKSPRESİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 143-160. https://doi.org/10.31463/aicusbed.541531