In this study, it was aimed to evaluate in accordance with the opinions of school administrators and teachers the total quality management practices of elementary schools in 2013-2014 academic year. The Research is designed with a qualitative research design. The sample of this study, eight teachers and eight school administrators that determined in the province of Erzurum as using convenience sampling consisted of. Within this research, from school administrators and teachers as using semi structured interview form were performed content analysis on the data collected. With this study, the application situation at school of total quality management, the difficulties encountered in the implementation of total quality management and what is happening suggestions for the applicability of total quality management, in the opinion of school administrators and teachers have been identified. According to the results of the study, school administrators and teachers have believed that implemented either partially or on paper of TQM practices. In particular, in many of the teachers fully have not information about TQM was understood. In addition, school administrators and teachers generally have been stated that they faced a number of challenges. lack of financial resources of the school, lack of the building, equipment and staff, less interest to the parents for the problems of schools, with inadequate training given to employees on TQM approach
Quality Total Quality Management Elementary Schools Qualitative Research
Bu çalışmada 2013-2014 eğitim-öğretim yılında ilkokullarda toplam kalite yönetimi uygulamalarının okul yöneticilerive öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma deseni ile tasarlanmıştır.Araştırmanın örneklemini ise kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılarak Erzurum il merkezinde bulunan 8 öğretmenve 8 okul yöneticisi oluşturmuştur. Araştırma kapsamında, okul yöneticileri ve öğretmenlerden yarı yapılandırılmış görüşmeformu kullanılarak, elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Bu araştırmayla toplam kalite yönetiminin okullardauygulanma durumu, toplam kalite yönetimi uygulamalarında yaşanan güçlükler ve toplam kalite yönetimininuygulanabilirliği konusunda önerilerin neler olduğu, okul yöneticileri ve öğretmelerin görüşleri doğrultusunda tespitedilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, okul yöneticileri ve öğretmenler TKY uygulamasının ya kâğıt üzerinde ya dakısmen uygulandığına inanmaktadırlar. Özellikle öğretmenlerin çoğunun TKY konusunda tam anlamıyla bilgi sahibiolmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca, okul yöneticileri ve öğretmenler genel olarak okulun maddi olanaklardan yoksun olması,bina, araç gereç ve personel yetersizliği, ailelerin okulun sorunlarına ilgi göstermemesi, TKY yaklaşımına ilişkin çalışanlaraverilen eğitiminin yetersizliği gibi bir takım güçlüklerle karşılaştıklarını ifade etmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2014 |
Gönderilme Tarihi | 30 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.