Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6.SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNDE BASAMAKLI ÖĞRETİM PROGRAMI UYGULAMASININ ÖĞRENCİLERİN BİLİŞ ÖTESİ FARKINDALIKLARINA ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 25, 30.06.2018

Öz

6.sınıf Fen ve Teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamasının,
öğrencilerin biliş ötesi farkındalıklarına etkisini belirlemeye yönelik
bu araştırmada, nicel
ve nitel araştırma
desenlerinin birlikte ele alındığı karma yöntem kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel boyutunda, basamaklı öğretim programı uygulamasının,
öğrencilerin  biliş ötesi farkındalıklarına
etkisini belirlemek amacıyla,  yarı
deneysel desenlerden biri olan, öntest-sontest eşleştirilmiş kontrol gruplu
desen
araştırmanın nitel boyutunda ise, veri çeşitliliğini sağlamak ve nicel
bulguları daha anlaşılır kılmak amacıyla, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Malatya merkezde bulunan, Vakıfbank
İlköğretim Okulunun 6.sınıflarında öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır.
Araştırmanın nicel boyutunda; 1., 2., 3. ve 4. alt problemine cevap bulmak
amacıyla, çalışma grubu
30’u
deney, 30’u kontrol grubunda olmak
üzere toplam  60 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada deney ve
kontrol gruplarının oluşturulmasında, olasılığa dayalı örneklem türlerinden “
seçkisiz örnekleme yöntemi” kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubuna   Yurdakul (2004)
tarafından geliştirilen “Biliş ötesi Farkındalık Ölçeği” uygulanmıştır.
 Ayrıca, araştırmada uygulama esnasında araştırmacı
ve öğrenci günlüklerinden alıntılar yapılarak ve uygulama sonrasında doküman
incelemesi yapılarak nitel veriler toplanmıştır. Biliş ötesi farkındalık ölçeği
elde edilen puanların normal dağılım gösterip göstermediğini saptamak amacıyla,
Shapiro-Wilks
değerine bakılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda,  “biliş ötesi farkındalık
ölçeğinin” ön test-son test ile ilgili verilerin analizinde, parametrik testler
ve nitel verilerin analizinde ise, betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır.  Araştırma sonuçlarına göre, 
basamaklı
öğretim programının öğrencilerin biliş
ötesi farkındalıklarının artmasında etkili olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Başbay, A. (2005). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenme sürecine etkileri. Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1): 95-116. Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Blackwood, M., Brosnan, C., ve May, B. (2007). Layered curriculum lessons, aligned with the Ohio science content standards, for use in the high school science classroom.Web:http://edhd.bgsu.edu/sbanist/611/final/.../layered.pdf. adresinden 15. 10. 2017’de alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K, Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri.(11.basım). Ankara: Pegem Akademi. Colding, H.D. ( September , 2008). Integrating a layered curriculum to facilitate differentiated ınstruction. ASCD Express, 8 (3). Web:www.ascd.org/ascd_express/vol3/324_toc.aspx adresinden 14 Eylül 2017’de alınmıştır.
  • Cuevas, H.M (2004). Transforming learning into a constructive cognitive and metacognitive activity: use of a guided learner-generated instructional strategy within computer-based training. Uppublished doctor thesis, University of Central Florida Orlando, Florida.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve teknoloji dersi programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2010. 7(1), 86-106.
  • Doğan, M. (2010). Bilim ve teknoloji tarihi. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Durukan, E. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ve öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(1), 1307- 1319.
  • Gönüllü, İ. (2010). Tıp fakültesi öğrencilerinde öğretimle yönlendirmenin metabilişsel farkındalığa etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Gün, E.S. (2013). The reflections of layered curriculum to learning-teaching process in social studies course. International Journal of Instruction July 2013, 6(2), 87-98.
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 177, 224-236.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ve öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Hartman, H. J. (1998). Metacognition in teaching and learning: An introduction. Instructional Science, 26, 1-3.
  • Johnson, K. J. (2007). Layered curriculum for the construction trades: a mathematics curriculum to teach trade students basic math skills to be successful apprentices. Carbondale: Southern Illinois University.
  • Kleitman, S. ve Gibson, J. (2011). Metacognitive beliefs, self-confidence and primary learning environment of sixth grade students. Learning and Individual Differences 21, 728–735. Web:www.elsevier.com/locate/lindif adresinden 11.09.2017’de indirilmiştir.
  • Lai, E.R. (2011). Metacognition: a literature review. Pearson Research Reports. Web: http://www.pearsonassessments.com/ adresinden 11.09.2017’de alınmıştır.
  • LaSovage, A. J. (2006). Effects of using a layered curriculum format of ınstruction ın a high school environmental science energy unit. Unpublished master’s thesis, University of Michigan State, Michigan, USA.
  • Maurer, L.A. (2009). Evaluating the use of layered curriculum and technology to increase comprehension and motivatıon in a middle school classroom, Unpublished master’s thesis, University of Michigan State, USA Miller, G. ve Tratch, R. (2011). Curriculum ımprovement plan. www. principalgregmiller.files.wordpress.com/.../ubd.. adresinden 1.10.2017’de indirilmiştir.
  • Noe, B. (2008). The effects of a layered curriculum versus traditional teaching methods on academic achievement of fourth graders in the science content area., Unpublished master’s thesis, Columbia College, USA.
  • Nunley, K.F. (2004). Layered curriculum. Amherst: Brain.org Publication.
  • Nunley, K.F. (2011). Enhancing your layered curriculum classroom:tips, tune-ups and technology. Amherst: Brain.org Publication. Schraw, G. ve Sperling-Dennison, R. (1994). Assessing metacognitive awareness, Contemporary Educational Psychology, 19, 460-470.
  • Tashakkori, A. ve Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: combining qualitative and quantitative approaches. London: Sage Publications.
  • Yılmaz, F. (2010). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yurdakul, B. (2004). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının ögrenenlerin problem çözme becerilerine, biliş ötesi farkındalık ve derse yönelik tutum düzeylerine etkisi ile öğrenme sürecine katkıları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara

THE EFFECT OF THE APPLICATION OF LAYERED CURRICULUM ON THE METACOGNITION AWARENESS OF STUDENTS IN THE 6TH CLASS SCIENCE AND TECHNOLOGY LESSON

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 25, 30.06.2018

Öz

In this study  determining the
effect of the application of layered curriculum in the 6th class science and
technology lesson on the metacognition awareness of students, a mixed method in
which quantitative and qualitative research patterns are handled together has
been used.
In the quantitative dimension of the study, the
application of the layered curriculum, in order to determine the effects of the
metacognition awareness of students, pretest, posttest matching-only  design with control gruop which is one of the
quasi experimental designs; in the qualitative dimension of the study, in order
to make the quantitative findings more understandable and to provide data
variations, the case study which is one of the qualitative survey designs have
been used. The study group of the research is the 6th grade students of
Vakıfbank Elementary School in the center of Malatya.
In
the quantitative dimension of the study; in order to find the answers for
the1st, 2nd, 3rd and 4th sub problems, the study group consists of 60 students
and 30 of whom are in the experiment group and 30 of whom are in the control
group. In the study, in forming the experiment and the control groups, of the
purposive sample types, “random sampling method” has been used.
The
study group of the research is
“Metacognition
Awareness Scale” which is developed by Yurdakul (2004) have been applied.  Besides,
In the study during
the application, by quoting from the
researcher’s  and students’ diaries and after the
application, by using semi structured interview forms  and examining documents, the qualitative data
have been collected. In order to determine whether the points that are obtained
from
the Metacognition Awareness Scale show normal
distribution,
Shapiro-Wilks value has been
considered.
As a result of the analyses, in the analysis of the
data realeted with the pretest-posttest of 
“the scale of
metacognition awareness of
students”  parametric tests have been
used.
In the analysis of qualitative data and  the methods of descriptive analysis According
to the conclusion that are subject to the application of layered curriculum, it
is seen that layered curriculum has an effect on the increasing of the
students’s
metacognition
awareness 

Kaynakça

  • Başbay, A. (2005). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenme sürecine etkileri. Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1): 95-116. Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Blackwood, M., Brosnan, C., ve May, B. (2007). Layered curriculum lessons, aligned with the Ohio science content standards, for use in the high school science classroom.Web:http://edhd.bgsu.edu/sbanist/611/final/.../layered.pdf. adresinden 15. 10. 2017’de alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K, Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri.(11.basım). Ankara: Pegem Akademi. Colding, H.D. ( September , 2008). Integrating a layered curriculum to facilitate differentiated ınstruction. ASCD Express, 8 (3). Web:www.ascd.org/ascd_express/vol3/324_toc.aspx adresinden 14 Eylül 2017’de alınmıştır.
  • Cuevas, H.M (2004). Transforming learning into a constructive cognitive and metacognitive activity: use of a guided learner-generated instructional strategy within computer-based training. Uppublished doctor thesis, University of Central Florida Orlando, Florida.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve teknoloji dersi programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2010. 7(1), 86-106.
  • Doğan, M. (2010). Bilim ve teknoloji tarihi. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Durukan, E. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ve öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(1), 1307- 1319.
  • Gönüllü, İ. (2010). Tıp fakültesi öğrencilerinde öğretimle yönlendirmenin metabilişsel farkındalığa etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Gün, E.S. (2013). The reflections of layered curriculum to learning-teaching process in social studies course. International Journal of Instruction July 2013, 6(2), 87-98.
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 177, 224-236.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ve öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Hartman, H. J. (1998). Metacognition in teaching and learning: An introduction. Instructional Science, 26, 1-3.
  • Johnson, K. J. (2007). Layered curriculum for the construction trades: a mathematics curriculum to teach trade students basic math skills to be successful apprentices. Carbondale: Southern Illinois University.
  • Kleitman, S. ve Gibson, J. (2011). Metacognitive beliefs, self-confidence and primary learning environment of sixth grade students. Learning and Individual Differences 21, 728–735. Web:www.elsevier.com/locate/lindif adresinden 11.09.2017’de indirilmiştir.
  • Lai, E.R. (2011). Metacognition: a literature review. Pearson Research Reports. Web: http://www.pearsonassessments.com/ adresinden 11.09.2017’de alınmıştır.
  • LaSovage, A. J. (2006). Effects of using a layered curriculum format of ınstruction ın a high school environmental science energy unit. Unpublished master’s thesis, University of Michigan State, Michigan, USA.
  • Maurer, L.A. (2009). Evaluating the use of layered curriculum and technology to increase comprehension and motivatıon in a middle school classroom, Unpublished master’s thesis, University of Michigan State, USA Miller, G. ve Tratch, R. (2011). Curriculum ımprovement plan. www. principalgregmiller.files.wordpress.com/.../ubd.. adresinden 1.10.2017’de indirilmiştir.
  • Noe, B. (2008). The effects of a layered curriculum versus traditional teaching methods on academic achievement of fourth graders in the science content area., Unpublished master’s thesis, Columbia College, USA.
  • Nunley, K.F. (2004). Layered curriculum. Amherst: Brain.org Publication.
  • Nunley, K.F. (2011). Enhancing your layered curriculum classroom:tips, tune-ups and technology. Amherst: Brain.org Publication. Schraw, G. ve Sperling-Dennison, R. (1994). Assessing metacognitive awareness, Contemporary Educational Psychology, 19, 460-470.
  • Tashakkori, A. ve Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: combining qualitative and quantitative approaches. London: Sage Publications.
  • Yılmaz, F. (2010). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yurdakul, B. (2004). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının ögrenenlerin problem çözme becerilerine, biliş ötesi farkındalık ve derse yönelik tutum düzeylerine etkisi ile öğrenme sürecine katkıları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevda Koç Akran

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koç Akran, S. (2018). 6.SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNDE BASAMAKLI ÖĞRETİM PROGRAMI UYGULAMASININ ÖĞRENCİLERİN BİLİŞ ÖTESİ FARKINDALIKLARINA ETKİSİ. Anadolu Eğitim Liderliği Ve Öğretim Dergisi, 6(1), 1-25.

Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.