Bu araştırma ilk ve ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre okul kültürünün okul yöneticilerin çatışma yönetimi
stilleri üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca algılanan okul kültürünün yöneticilerin kullandığı çatışma
yönetimi stillerinin anlamlı bir yordayıcısı olup olmadığını belirlemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Şırnak ili merkezinde bulunan 37 ilkokul ve 41 ortaokullarda görev
yapan 757 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmen algılarına göre okul kültürünü belirlemek amacıyla Şimşek
(2003) tarafından geliştirilen "Okul Kültürü Ölçeği" ve yöneticilerin çatışma yönetimi stillerini belirlemek amacıyla Rahim
(1983) tarafından geliştirilen ve Gümüşeli (1994) tarafından Türkçeye çevrilmiş olan "Rahim Örgütsel Çatışma Ölçeği II”
kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS paket programında analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda araştırmaya katılan
öğretmenlerin görev yaptıkları okulların "güçlü fakat geliştirilmesi gereken" bir okul kültürüne sahip oldukları, okul
yöneticilerinin çatışma yönetiminin “tümleştirme” alt boyutundaki stili kullandıkları bunu sırasıyla uzlaşma, kaçınma, ödün
verme ve hükmetme stillerinin takip ettiği tespit edilmiştir. Araştırmada genel olarak okul kültürü ile çatışma yönetiminin
tümleştirme alt boyutundaki stili arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde, uzlaşma, ödün verme, kaçınma stilleri arasında
pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu, ancak okul kültürü ile çatışma yönetiminin hükmetme alt boyutundaki stili
arasında ise negatif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca okul kültürünün yöneticilerin kullandığı
çatışma yönetimi stillerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it is investigated whether there is a relationship between perceptions of teachers working at primary and
secondary schools about school culture and conflict management styles of school directors; and whether school culture can
predict conflict management styles of school directors significantly. This study is in the model of relational survey. The
population of the study consists of a total of 757 teachers 37 of whom are primary 41 of who are secondary school teachers
working in the province of Şırnak in 2014-2015 education year. In the study conducted, in order to determine school culture
with regard to teachers’ perceptions, “School Culture Scale” developed by Şimşek (2003) and in order to determine directors’
conflict management styles, “ROCI II” often named in literature as “Rahim Organizantional Conflicting Inventory II” are
used. This scale developed by Rahim (1983) was translated into Turkish by Gümüşeli (1994). Data collected were analysed
in SPSS software program. According to the primary ad secondary school teachers’ perceptions, it is found outb that in
general, there is a relation between confilict management style of directors’ integration sub-division of school culture and in
positive direction and at high levels; on the other hand; between conflict management styles of sub-division of appeasement,
avoidance and reconciliiation, and organizational culture in positive direction and in mid levels; and between conflict
management styles of sub-division of dominating and organizational culture in negative direction and mid levels. However,
in the end of the regression analysis carried out, it is found out that school culture can significiantly predict all school
directors’ conflict management styles.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.