Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Matematik Ve Matematik Öğretimine İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 16, 30.06.2021

Öz

Öğretmenlerin matematik hakkındaki düşüncelerinin çocuklar ile etkileşimlerinde, zaman planlamasında, yöntem-teknik seçiminde, etkinlik seçimi ve uygulama gibi öğrenme durumlarının belirlenmesinde önemli rolü vardır. Bu noktadan hareketle çalışma, okul öncesi öğretmen adaylarının “matematik” ve “matematik öğretmek” kavramlarına yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın modeli, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim desenine göre yürütülmüştür. Araştırmaya, 2019-2020 akademik yılında bir devlet üniversitesinin Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 132 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler , okul öncesi öğretmen adaylarının matematik ve matematik öğretimi ile ilgili algılarını belirlemek amacıyla “Matematik …… gibidir.” Çünkü; “…...” ve “Matematik öğretmek …… gibidir.” Çünkü; “..…..” cümleleri yöneltilerek elde edilmiştir. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, okul öncesi öğretmen adayları “matematik” kavramına yönelik 87 metafor ve “matematik öğretmek” kavramına yönelik 101 metafor üretmiştir. Üretilen bu metaforlar ortak özellikleri ve benzetme yönleri dikkate alınarak kategorileştirilmiştir. “Matematik” kavramı için gereklilik, zor, istek/duygu, zevkli/eğlenceli, sonsuzluk ve diğer kategorileri, “Matematik öğretmek” kavramı için gereklilik, zor, emek/çaba, zevkli/eğlenceli, duygu ve diğer kategorileri olmak üzere toplam 12 kategori elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Aguilar, M. S., Rosas, A., & Zavaleta, J. G. M. (2012). 12th International Congress on Mathematical Education Topic Study Group 27 8 July – 15 July, 2012, COEX, Seoul, Korea.
  • Amato, S. A. 2004. “Improving Student Teachers’ Attitudes to Mathematics.” In Proceedings of the 28th Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, edited by M. Johnsen Hoines and A. B. Flugestad, 25–32. Bergen, Norway: IGPME
  • Arslan, M. M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Attard, C. 2014. “I don’t like it, I don’t love it, but I do it and I don’t mind”: Introducing a framework for engagement with mathematics. Curriculum Perspectives. 34(3): 1–14.
  • Beilock, S. L., Gunderson, E.A., G. Ramirez, G. & S. C. Levine. S. C. (2010). “Female Teachers’ Mathematics Anxiety Affects Girls’ Mathematics Achievement.” PNAS – Proceedings of the National Academy of Science 107 (5): 1860–1863. doi:10.1073/pnas.0910967107
  • Brown, E.T., Victoria J. Molfese, V.J. ve Molfese, P. (2008): Preschool Student Learning in Literacy and Mathematics: Impact of Teacher Experience, Qualifications, and Beliefs on an At-Risk Sample, Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 13:1, 106-126
  • Brown, E.T. (2005) The Influence of Teachers’ Efficacy and Beliefs Regarding Mathematics Instruction in the Early Childhood Classroom, Journal of Early Childhood Teacher Education, 26:3, 239-257
  • Bursal, M., & Paznokas, L. (2006). Mathematics Anxiety and Pre-Service Elementary Teachers’ Confidence to Teach Mathematics and Science. School Science and Mathematics, 106(4),173–179.
  • Bush, W. S. (1989). Mathematics anxiety in upper elementary school teachers. School Science and Mathematics, 89(6),499–509.
  • Caprara, G. V., C. Barbaranelli, P. Steca, and P. S. Malone (2006). “Teachers’ Self-Efficacy Beliefs as Determinants of Job Satisfaction and Students’ Academic Achievement: A Study at the School Level.” Journal of School Psychology 44 (6): 473–490. doi:10.1016/j.jsp.2006.09.001.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five traditions. California: SAGE. Çalışıcı1, H. & Özçakır Sümen, Ö. (2019). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Algıları: Bir Metafor Çalışması, International Journal of Educational Studies in Mathematics, 6 (3), 108 – 123
  • Çetinsoy, Ç. (2019). Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına İlişkin Metaforik Algıları Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Enochs, L. G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100, 194 202.
  • Gellert, U. (1999). Prospective Elementary Teachers’ Comprehension of Mathematics İnstruction. Educational Studies in Mathematics, 37(1), 23–43.
  • Granziera, H., and H. N. Perera. 2019. “Relations among Teachers’ Self-Efficacy Beliefs, Engagement, and Work Satisfaction: A Social Cognitive View.” Contemporary Educational Psychology, 58: 75–84. doi:10.1016/j.cedpsych.2019.02.003
  • Gresham, G. (2008). Mathematics Anxiety and Mathematics Teacher Efficacy in Elementary Pre-Service Teachers. Teaching Education, 19(3), 171–184.
  • Güner, N. (2013). Öğretmen Adaylarının Matematik Hakkında Oluşturdukları Metaforlar, E-Journal of New World Sciences Academy, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/185385 28.12.2020 tarihinde ulaşılmıştır
  • Güveli E., İpek, A. S., Atasoy, E., Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları , Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159
  • Hadley, K. M. ve Dorward, J. (2011). The relationship among elementary teachers’ mathematics anxiety, mathematics ınstructional practices, and student mathematics achievement. Journal of Curriculum and Instruction (JoCI), 5(2), 27-44.
  • Holzberger, D., A. Philipp, and M. Kunter. 2013. “How Teachers’ Self-Efficacy Is Related to Instructional Quality: A Longitudinal Analysis.” Journal of Educational Psychology, 105 (3): 774–786. doi:10.1037/a0032198
  • Kilday, C.R., Kinzie, M.B., Mashburn, A.J. ve Whittaker, J.V. ( 2011) Accuracy of Teacher Judgments of Preschoolers' Math Skills. Journal of Psychoeducational Assessment. 30(2) 148–159
  • Kuzu, O., Kuzu, Y. & Sıvacı, S.Y. (2018), Preservice Teachers’ Attitudes and Metaphor Perceptions towards Mathematics, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47 (2 ), 897-931
  • Lee, J. (2005)'Correlations between kindergarten teachers' attitudes toward mathematics and teaching practice', Journal of Early Childhood Teacher Education,25:2,173— 184
  • Ma, X.(1997) Reciprocal Relationships Between Attitude Toward Mathematics and Achievement in Mathematics, The Journal of Educational Research, 90:4, 221-229, Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Mutodi, P. & Ngirande, H. (2014). The Influence of Students` Perceptions on Mathematics Performance. A Case of a Selected High School in South Africa, Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(3), 431-445
  • Norwood, K. S. (1994). The Effect of instructional approach on mathematics anxiety and achievement. School Science and Mathematics, 94 (5), 248-254.
  • Okafor, C. F. and U. S. Anaduaka. 2013. Nigerian school children and mathematics phobia: how the mathematics teacher can help. American Journal of Educational Research. 1(7): 247–251.
  • Prabhu, S. (2020). Changing Students’ Perception of Learning Mathematics, PRIMUS, DOI: 10.1080/10511970.2020.1844826
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Educational Administration: Theory and Practice, Yaz, (55), 459-496.
  • Schuck, S. (1996). Chains in primary teacher mathematics education courses: an analysis of powerful constraints. Mathematics Education Research Journal, 8(2), 119-136.
  • Swars, S. L., Daane, C. J. ve Giesen, J. (2006). Mathematics anxiety and mathematics teacher efficacy: What is the relationship in elementary preservice teachers? School Science and Mathematics, 106(7), 306-315.
  • Sweeting, K.(2011). Early Years Teachers’ Attitudes Towards Mathematics. Queensland University of Technology. Yükek Lisan Tezi.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen adaylarının “matematik öğretmeni”, “matematik” ve “matematik dersi” kavramlarına ilişkin sahip oldukları metaforik algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Şahinkaya, N. & Yıldırım, M. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematikle İlgili Kavramlara İlişkin Metaforları, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 2623-2640
  • Tarim, K., Özsezer, M., & Canbazoğlu, H. B. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretimine ilişkin algıları. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(3), 1032-1052.
  • Thornton, J. S., Crim, C. L. ve Hawkins, J. (2009). The Impact of an Ongoing Professional Development Program on Prekindergarten Teachers' Mathematics Practices', Journal of Early Childhood Teacher Education,30:2,150-161
  • Tran N.A., Schneider, S., Duran, L., Conley, A. M., Richland, L., Burchinal, M., Rutherford, T., Kibrick, M., Osborne, K., Coulson, A., Antenore, F., Daniels, A., Martinez, M.E. (2012) The Effects Of Mathematics İnstruction Using Spatial Temporal Cognition On Teacher Efficacy And İnstructional Practices. Computers in Human Behavior 28, 340–349
  • Tschannen-Moran, M., and A. W. Hoy. 2007. “The Differential Antecedents of Self-Efficacy Beliefs of Novice and Experienced Teachers.” Teaching and Teacher Education 23 (6): 944 956. doi:10.1016/j. tate.2006.05.003
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Matematik Ve Matematik Öğretimine İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 16, 30.06.2021

Öz

Öğretmenlerin matematik hakkındaki düşüncelerinin çocuklar ile etkileşimlerinde, zaman planlamasında, yöntem-teknik seçiminde, etkinlik seçimi ve uygulama gibi öğrenme durumlarının belirlenmesinde önemli rolü vardır. Bu noktadan hareketle çalışma, okul öncesi öğretmen adaylarının “matematik” ve “matematik öğretmek” kavramlarına yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın modeli, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim desenine göre yürütülmüştür. Araştırmaya, 2019-2020 akademik yılında bir devlet üniversitesinin Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 132 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler , okul öncesi öğretmen adaylarının matematik ve matematik öğretimi ile ilgili algılarını belirlemek amacıyla “Matematik …… gibidir.” Çünkü; “…...” ve “Matematik öğretmek …… gibidir.” Çünkü; “..…..” cümleleri yöneltilerek elde edilmiştir. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, okul öncesi öğretmen adayları “matematik” kavramına yönelik 87 metafor ve “matematik öğretmek” kavramına yönelik 101 metafor üretmiştir. Üretilen bu metaforlar ortak özellikleri ve benzetme yönleri dikkate alınarak kategorileştirilmiştir. “Matematik” kavramı için gereklilik, zor, istek/duygu, zevkli/eğlenceli, sonsuzluk ve diğer kategorileri, “Matematik öğretmek” kavramı için gereklilik, zor, emek/çaba, zevkli/eğlenceli, duygu ve diğer kategorileri olmak üzere toplam 12 kategori elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Aguilar, M. S., Rosas, A., & Zavaleta, J. G. M. (2012). 12th International Congress on Mathematical Education Topic Study Group 27 8 July – 15 July, 2012, COEX, Seoul, Korea.
  • Amato, S. A. 2004. “Improving Student Teachers’ Attitudes to Mathematics.” In Proceedings of the 28th Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, edited by M. Johnsen Hoines and A. B. Flugestad, 25–32. Bergen, Norway: IGPME
  • Arslan, M. M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Attard, C. 2014. “I don’t like it, I don’t love it, but I do it and I don’t mind”: Introducing a framework for engagement with mathematics. Curriculum Perspectives. 34(3): 1–14.
  • Beilock, S. L., Gunderson, E.A., G. Ramirez, G. & S. C. Levine. S. C. (2010). “Female Teachers’ Mathematics Anxiety Affects Girls’ Mathematics Achievement.” PNAS – Proceedings of the National Academy of Science 107 (5): 1860–1863. doi:10.1073/pnas.0910967107
  • Brown, E.T., Victoria J. Molfese, V.J. ve Molfese, P. (2008): Preschool Student Learning in Literacy and Mathematics: Impact of Teacher Experience, Qualifications, and Beliefs on an At-Risk Sample, Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 13:1, 106-126
  • Brown, E.T. (2005) The Influence of Teachers’ Efficacy and Beliefs Regarding Mathematics Instruction in the Early Childhood Classroom, Journal of Early Childhood Teacher Education, 26:3, 239-257
  • Bursal, M., & Paznokas, L. (2006). Mathematics Anxiety and Pre-Service Elementary Teachers’ Confidence to Teach Mathematics and Science. School Science and Mathematics, 106(4),173–179.
  • Bush, W. S. (1989). Mathematics anxiety in upper elementary school teachers. School Science and Mathematics, 89(6),499–509.
  • Caprara, G. V., C. Barbaranelli, P. Steca, and P. S. Malone (2006). “Teachers’ Self-Efficacy Beliefs as Determinants of Job Satisfaction and Students’ Academic Achievement: A Study at the School Level.” Journal of School Psychology 44 (6): 473–490. doi:10.1016/j.jsp.2006.09.001.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five traditions. California: SAGE. Çalışıcı1, H. & Özçakır Sümen, Ö. (2019). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Algıları: Bir Metafor Çalışması, International Journal of Educational Studies in Mathematics, 6 (3), 108 – 123
  • Çetinsoy, Ç. (2019). Öğretmen Adaylarının Matematik Kavramına İlişkin Metaforik Algıları Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Enochs, L. G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100, 194 202.
  • Gellert, U. (1999). Prospective Elementary Teachers’ Comprehension of Mathematics İnstruction. Educational Studies in Mathematics, 37(1), 23–43.
  • Granziera, H., and H. N. Perera. 2019. “Relations among Teachers’ Self-Efficacy Beliefs, Engagement, and Work Satisfaction: A Social Cognitive View.” Contemporary Educational Psychology, 58: 75–84. doi:10.1016/j.cedpsych.2019.02.003
  • Gresham, G. (2008). Mathematics Anxiety and Mathematics Teacher Efficacy in Elementary Pre-Service Teachers. Teaching Education, 19(3), 171–184.
  • Güner, N. (2013). Öğretmen Adaylarının Matematik Hakkında Oluşturdukları Metaforlar, E-Journal of New World Sciences Academy, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/185385 28.12.2020 tarihinde ulaşılmıştır
  • Güveli E., İpek, A. S., Atasoy, E., Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları , Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159
  • Hadley, K. M. ve Dorward, J. (2011). The relationship among elementary teachers’ mathematics anxiety, mathematics ınstructional practices, and student mathematics achievement. Journal of Curriculum and Instruction (JoCI), 5(2), 27-44.
  • Holzberger, D., A. Philipp, and M. Kunter. 2013. “How Teachers’ Self-Efficacy Is Related to Instructional Quality: A Longitudinal Analysis.” Journal of Educational Psychology, 105 (3): 774–786. doi:10.1037/a0032198
  • Kilday, C.R., Kinzie, M.B., Mashburn, A.J. ve Whittaker, J.V. ( 2011) Accuracy of Teacher Judgments of Preschoolers' Math Skills. Journal of Psychoeducational Assessment. 30(2) 148–159
  • Kuzu, O., Kuzu, Y. & Sıvacı, S.Y. (2018), Preservice Teachers’ Attitudes and Metaphor Perceptions towards Mathematics, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 47 (2 ), 897-931
  • Lee, J. (2005)'Correlations between kindergarten teachers' attitudes toward mathematics and teaching practice', Journal of Early Childhood Teacher Education,25:2,173— 184
  • Ma, X.(1997) Reciprocal Relationships Between Attitude Toward Mathematics and Achievement in Mathematics, The Journal of Educational Research, 90:4, 221-229, Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Mutodi, P. & Ngirande, H. (2014). The Influence of Students` Perceptions on Mathematics Performance. A Case of a Selected High School in South Africa, Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(3), 431-445
  • Norwood, K. S. (1994). The Effect of instructional approach on mathematics anxiety and achievement. School Science and Mathematics, 94 (5), 248-254.
  • Okafor, C. F. and U. S. Anaduaka. 2013. Nigerian school children and mathematics phobia: how the mathematics teacher can help. American Journal of Educational Research. 1(7): 247–251.
  • Prabhu, S. (2020). Changing Students’ Perception of Learning Mathematics, PRIMUS, DOI: 10.1080/10511970.2020.1844826
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Educational Administration: Theory and Practice, Yaz, (55), 459-496.
  • Schuck, S. (1996). Chains in primary teacher mathematics education courses: an analysis of powerful constraints. Mathematics Education Research Journal, 8(2), 119-136.
  • Swars, S. L., Daane, C. J. ve Giesen, J. (2006). Mathematics anxiety and mathematics teacher efficacy: What is the relationship in elementary preservice teachers? School Science and Mathematics, 106(7), 306-315.
  • Sweeting, K.(2011). Early Years Teachers’ Attitudes Towards Mathematics. Queensland University of Technology. Yükek Lisan Tezi.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen adaylarının “matematik öğretmeni”, “matematik” ve “matematik dersi” kavramlarına ilişkin sahip oldukları metaforik algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Şahinkaya, N. & Yıldırım, M. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematikle İlgili Kavramlara İlişkin Metaforları, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 2623-2640
  • Tarim, K., Özsezer, M., & Canbazoğlu, H. B. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretimine ilişkin algıları. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(3), 1032-1052.
  • Thornton, J. S., Crim, C. L. ve Hawkins, J. (2009). The Impact of an Ongoing Professional Development Program on Prekindergarten Teachers' Mathematics Practices', Journal of Early Childhood Teacher Education,30:2,150-161
  • Tran N.A., Schneider, S., Duran, L., Conley, A. M., Richland, L., Burchinal, M., Rutherford, T., Kibrick, M., Osborne, K., Coulson, A., Antenore, F., Daniels, A., Martinez, M.E. (2012) The Effects Of Mathematics İnstruction Using Spatial Temporal Cognition On Teacher Efficacy And İnstructional Practices. Computers in Human Behavior 28, 340–349
  • Tschannen-Moran, M., and A. W. Hoy. 2007. “The Differential Antecedents of Self-Efficacy Beliefs of Novice and Experienced Teachers.” Teaching and Teacher Education 23 (6): 944 956. doi:10.1016/j. tate.2006.05.003
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meryem Çelik 0000-0002-5724-8109

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, M. (2021). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Matematik Ve Matematik Öğretimine İlişkin Metaforik Algıları. Anadolu Eğitim Liderliği Ve Öğretim Dergisi, 9(1), 1-16.

Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.