Eğitim yönetimi hem bir bilim hem de uygulama alanı olarak tanımlanmaktadır. Eğitim yönetimi alanının bilimsel işlevleri “bilgi üretimi, bilginin yayılması, eğitim-öğretim ve topluma hizmet” olmak üzere dört başlıkta toplanmaktadır. Bilgi üretme işlevi “betimleme, açıklama, yordama ve kontrol” olmak üzere dört ardışık basamaktan oluşmaktadır. Kontrol aşamasının amacı bilimsel bilgiden, uygulamayı etkileyecek çıkarımlar yapılmasıdır. Bilimsel bilginin kullanılması ise o alanda yapılan araştırmalara ilişkin algılarla ilişkilidir. Bu kapsamda yürütülen bu araştırmanın amacı, ilkokullarda çalışmakta olan müdür ve müdür yardımcılarının eğitim yönetimi alanında yapılan araştırmalara ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla açığa çıkarmaktır. Çalışmanın alt amaçlarından birisi ilkokul müdür ve müdür yardımcılarının eğitim yönetimi araştırmalarını kavramlaştırmada en sık kullandıkları metaforları ve bu metaforları seçme nedenlerini belirlemektir. Diğer alt amaç ise kavramsal kategorilerin katılımcıların görev ve eğitim durumlarına göre dağılımını belirlemektir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan fenomenolojik desene göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Niğde ilinin merkez ilkokullarında Kasım 2021 ile Nisan 2022 tarihleri arasında çalışmakta olan 128 müdür ve müdür yardımcısı oluşturmaktadır. Veri toplamak için iki kısımdan oluşan bir form kullanılmıştır. Formun ilk kısmı demografik bilgilerden; ikinci kısmı ise “Eğitim yönetimi araştırmaları... gibidir. Çünkü…” cümlesinden oluşmuştur ve katılımcıların bu kısmı doldurmaları istenmiştir. Veri, Saban (2008) tarafından önerilen aşamalara dayalı olarak analiz edilmiştir. Bu aşamalar, “kodlama ve ayıklama aşaması, örnek metafor imgesi derleme aşaması, kategori geliştirme aşaması, geçerlik ve güvenirliği sağlama aşaması”dır. Katılımcılar, eğitim yönetitmi araştırmalarını sırasıyla “rehbere, faydalı bir şeye, problem tanımlama aracına, diğer şeylere, değerli şeylere, hayati bir ihtiyaca, boş bir çabaya” benzetmişlerdir. Tüm bu kategoriler değerlendirildiğinde katılımcıların eğitim yönetimi çalışmalarına karşı olumlu tutumlarının olduğu söylenebilir. Ayrıca okul müdürü ve müdür yardımcılarının; lisansüstü eğitim almış ve almamış katılımcıların eğitim yönetimi araştırmaları ile ilgili olarak “rehber ve faydalı bir şey” kategorilerine odaklandıkları söylenebilir. Katılımcı okul müdürü ve müdür yardımcılarının eğitim yönetimi araştırmalarına ilişkin sahip oldukları bu olumlu tutum, oluşturulacak politikarlarla desteklenebilirse, kuram ve uygulama ilişkisinin daha yüksek seviyelerde sağlanması mümkün olabilir.
eğitim yönetimi alanı eğitim yönetimi araştırmaları okul yöneticileri metaforik algılar
Educational administration is described as both a scientific and a practical field. When the scientific functions of educational administration are evaluated, these functions are “producing knowledge, disseminating knowledge, education-training and service to society”. There are four consecutive steps (description, explanation, prediction and control) of producing knowledge. The aim of control is to reach practical inferences from scientific knowledge. Using scientific knowledge is related with the perceptions about the research. The aim of this study was to reveal the perceptions of primary school principals and vice-principals about educational administration researches through metaphors. One sub-aim was deciding the most frequently used metaphors to conceptualize educational administration research by primary school principals and vice-principals and the reasons to choose these metaphors. The other one was determining how conceptual categories distribute according to tasks and education level. This research was designed as a phenomenological study which is one of the qualitative research methods. The study group of this research consists of 128 primary school principals and vice-principals who work in centre of Niğde during November 2021-April 2022. In this research a form with two parts, used as the data collection tool. The first part consists of demographic knowledge and in second part there were “Educational administration researches are like…Because…” sentence and participants completed it. Data were analyzed according to stages suggested by Saban (2008). These stages were “coding and eliminating stage, sample metaphor compilation stage, categorizing stage, validity and reliability stage”. Participants resembled education administration researches to “guide, a useful thing, provider of development, a problem identification tool, other, a valuable thing, a vital need, a futile effort” in order. When these categories are investigated this can be said: participants have positive attitudes toward educational administration research. Also this can be said; both principals and vice-principals; both the participants who attended and didn’t attend to graduate school used metaphors related with “guide and a useful thing” from categories. If the positive perception of the principals and vice-principals can be supported with the politics theory-practice relevance can be established wider.
educational administration field educational administration research school administrators metaphorical perception.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.