The aim of this research was to conduct a bibliometric analysis of studies published on the concept of distance education. The study was conducted using a descriptive survey model, with VOSviewer software used to examine the publication outputs and the basic structure of the field, and the Bibliometrix R package used for information analysis. The study analyzed 3148 studies obtained from the Web of Science (WoS) database. Descriptive statistics were used to analyze the structure of the concept of distance education, the distribution of publications by country, influential authors, articles, and journals. Co-author analyses were performed to reveal the social structure of the literature, while trend topic and word cloud analyses were used to reveal the conceptual structure. Results showed that the first study on distance education was conducted in 1980, and until 2004, studies were limited. However, there was a decrease in studies between 2005-2019, followed by an acceleration since 2019, with the number of publications reaching 315 in 2021. The United States of America was found to be the country that published the most in distance education. The study concluded that institutions emerge during times of turbulence or crisis, and that emergent distance education research is a field with a bright future. Suggestions were presented based on the data obtained within the scope of the research. While this study utilized the WoS database, it is important to note that other databases may also provide valuable information.
distance education distance education research bibliometric analysis
Araştırmanın amacı uzaktan eğitim kavramı hakkında yayımlanan çalışmaların bibliyometrik özellikleri açısından incelenmesidir. Araştırma betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada yayın çıktılarını ve alanın temel yapısını incelemek için VOSviewer yazılım aracı ve bilgi analizi için Bibliometrix R paketi kullanılmıştır. Web of Science (WoS) veri tabanında uzaktan eğitim ile ilgili elde edilen veriler neticesinde 3148 çalışma analize tabi tutulmuştur. Araştırma kapsamında uzaktan eğitim kavramının tanımlayıcı yapısı için betimsel istatistiklerden, yayınların ülkelere göre dağılımını gösteren analizlerden, etkili yazarlar, makaleler ve dergilere ait betimsel istatistiklerden, uzaktan eğitim kavramı ile ilgili alanyazının sosyal yapısını ortaya koymaya yönelik ortak yazar analizlerinden, kavramsal yapıyı ortaya koymak amacıyla trend konu analizlerinden, stratejik diyagram ve kelime bulutu analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda uzaktan eğitim ile ilgili ilk çalışmanın 1980 yılında yapıldığı, 2004 yılına kadar çalışmaların oldukça sınırlı kaldığı, 2005-2019 yılları arasında iniş ve çıkışlar yaşandığı, 2019 yılından itibaren bir ivme yaşanarak yayın sayısına 315 çalışma ile en çok 2021 yılında ulaşıldığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda uzaktan eğitim konusunda Amerika Birleşik Devletleri’nin en çok yayın yapan ülke olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler ışığında öneriler sunulmuştur.
bibliyometrik analiz uzaktan eğitim uzaktan eğitim araştırmaları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Sistematik Derleme ve Meta Analiz |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.