The most critical element of early intervention processes is the family. Increasing the awareness of families by experts in early childhood and participating in early intervention processes in this direction brings along many positive contributions for parents and their children. For this reason, it is thought that the perspectives of parents on early intervention and how they perceive this process are very important. In this study, it is aimed to examine the metaphorical perspectives of parents whose children have attended early intervention processes regard of "Early Intervention". In this research, phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used. The data were derived from the demographic information of families and children and through a data collection form consisting of: “Early intervention is … for me” because …”. Thirty three parents, whose children were diagnosed with autism spectrum disorders, Down syndrome, speech-language disorder etc., participated in this study. They completed the sentence appropriately. Data were analyzed by content analysis. During the analysis, the data were extracted and coded, and categories were created, and validity and reliability were determined and interpreted. As a result, 22 metaphors were reached, and grouped under five categories. The findings showed that parents' metaphors include; guidance, importance and criticality; the necessity of early implementation, long-term outcomes and adaptability of early intervention.
Early intervention metaphor analysis parent involment parents perspective qualitative resarch
Erken müdahale süreçlerinin en kritik öğelerinden birisi ailedir. Erken çocukluk döneminde uzmanlar tarafından ailelerin farkındalıklarının arttırılması ve bu doğrultuda erken müdahale süreçlerine katılım göstermesi hem kendileri hem de çocukları açısından olumlu pek çok katkıyı beraberinde getirmektedir. Bu nedenle ailelerin erken müdahale süreçlerine bakış açıları ve bu süreci nasıl algıladıklarının oldukça önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmada çocukları erken müdahale süreçlerinden yararlanmış ve halen yararlanmakta olan ebeveynlerin “Erken Müdahale” kavramına ilişkin metaforik bakış açılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik (olgubilim) desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri ailelerin ve çocukların demografik bilgilerinden ve “Erken müdahale benim için ………………………………… çünkü ………………………………. dir/dır.” cümlesinden oluşan bir veri toplama formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmaya 33 ebeveyn katılmıştır. Ebeveynlerden formda yer alan cümleyi uygun bir biçimde tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Analiz sırasında elde edilen veriler ayıklanarak kodlanmış, kategoriler oluşturulmuş, geçerlik ve güvenirliği belirlenmiş ve yorumlanmıştır. Analiz sonucunda 23 metafora ulaşılmış ve ulaşılan metaforlar beş kategori altında toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ebeveynlerin erken müdahalenin yol göstericiliği, önemli ve kritik oluşu, erken dönemde uygulanması gerekliliği, uzun vadedeki sonuçları ve uyarlanabilirliğine ilişkin metaforlar geliştirdiklerini göstermiştir.
Erken müdahale metafor analizi ebeveyn katılımı ebeveynlerın bakış açısı nitel araştırma
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.