The study aims to examine preschool teachers' views on professional identity formation. A basic qualitative research design was used in the study. The study group consisted of 12 female preschool teachers with 0-5, 6-15 and 16 years or more of professional experience, four working in kindergarten and eight working in preschool. The research data were collected using a structured interview technique and the content analyzed. In the content analysis process, the qualitative data obtained from the interviews were analyzed by the researchers, and codes, categories and themes were developed. As a result of the analysis of the data, three main themes related to the research questions were obtained: (a) school environment, (b) field of study, and (c) social position. According to the study's findings, it was determined that the relationships between teachers and parents, administrators and colleagues in the school environment and their attitudes and behaviors towards preschool teachers are important in forming preschool teachers' professional identities. Loving people, children and the profession, reasons for choosing the profession and the economic opportunities provided by the profession were found to impact professional identity. It was also seen that situations such as the society's perspective on the teaching profession and the prestige of the profession also affect the formation of professional identity.
Professional identity preschool teachers COVID-19 pandemic period
Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin mesleki kimlik oluşumuna yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmada temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda; 0-5, 6-15 ve 16 yıl ve üzeri mesleki deneyime sahip, dördü anasınıfında ve sekizi anaokulunda görev yapmakta olan 12 kadın okul öncesi öğretmeni yer almıştır. Araştırma verileri, yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yapılmıştır. İçerik analizi sürecinde görüşmelerden elde edilen nitel veriler araştırmacılar tarafından incelenerek kodlar, kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Verilerin analizi sonucunda araştırma soruları ile ilişkili olarak (a) okul ortamı, (b) çalışma alanı ve (c) toplumsal konum olmak üzere üç ana tema elde edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre okul öncesi öğretmenlerin mesleki kimliklerinin oluşumunda okul ortamındaki öğretmen ve veli, yönetici ve meslektaş arasındaki ilişkilerin ve bunların okul öncesi öğretmenine karşı tutum ve davranışlarının önemli olduğu belirlenmiştir. İnsanları, çocukları ve mesleği sevme, mesleği tercih etme nedenleri ve mesleğin sağladığı ekonomik imkânların mesleki kimlik üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlik mesleğine toplumun bakış açısı, mesleğin saygınlığı gibi durumların da mesleki kimlik oluşumunu etkilediği görülmüştür.
Mesleki kimlik okul öncesi öğretmenliği COVID-19 pandemi dönemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.