Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Preschool Teachers' Views on Their Professional Identities During the Pandemic (COVID-19) Period

Yıl 2024, , 55 - 88, 29.01.2024
https://doi.org/10.18039/ajesi.1331749

Öz

The study aims to examine preschool teachers' views on professional identity formation. A basic qualitative research design was used in the study. The study group consisted of 12 female preschool teachers with 0-5, 6-15 and 16 years or more of professional experience, four working in kindergarten and eight working in preschool. The research data were collected using a structured interview technique and the content analyzed. In the content analysis process, the qualitative data obtained from the interviews were analyzed by the researchers, and codes, categories and themes were developed. As a result of the analysis of the data, three main themes related to the research questions were obtained: (a) school environment, (b) field of study, and (c) social position. According to the study's findings, it was determined that the relationships between teachers and parents, administrators and colleagues in the school environment and their attitudes and behaviors towards preschool teachers are important in forming preschool teachers' professional identities. Loving people, children and the profession, reasons for choosing the profession and the economic opportunities provided by the profession were found to impact professional identity. It was also seen that situations such as the society's perspective on the teaching profession and the prestige of the profession also affect the formation of professional identity.

Kaynakça

  • Adıgüzel, İ. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 12.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Ağgül Yalçın, F., ve Yalçın, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: Ağrı ili örneği. İlkögretim Online, 17(1), 367-383.
  • Ak, G. K., Yıldırım, B., ve Ateş, H. K. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yeterlilik algılarının incelenmesi (Başakşehir ilçesi örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (55), 89-108.
  • Akalın, Ö. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki algıları ile geleceğe yönelik umut düzeylerinin karşılaştırılması. [Doktora tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 07.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Akiba, M., Chiu, Y-L., Shimizu, K., & Liang, G. (2012). Tearcher salary and national achievement: A cross-national analysis of 30 countries. International Journal of Educational Research, 53, 171-181.
  • Akyürek, M. İ. (2020). Yönetsel bağlamda okul öncesi eğitimdeki sorunlar: Bir fenomenoloji çalışması. İZÜ Eğitim Dergisi, 2(3), 1-18.
  • Androusou, A., & Tsafos, V. (2018). Aspects of the professional identity of preschool teachers in Greece: investigating the role of teacher education and professional experience. Teacher Development, 22(4), 554-570.
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (2001). Role transitions in organizational life: An identity-based perspective. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Atabek-Yiğit, E., ve Balkan-Kıyıcı, F. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmen algısı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 20-39.
  • Atiles, J. T., Almodóvar, M., Chavarría Vargas, A., Dias, M. J., & Zúñiga León, I. M. (2021). International responses to COVID-19: Challenges faced by early childhood professionals. European Early Childhood Education Research Journal, 29(1), 66-78.
  • Atmaca, T. (2020). Öğretmenlerin toplumsal saygınlık ve imajlarına olumsuz etki eden faktörlerin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 152-167.
  • Avcı, F. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim sürecinde yaşanılan sorunlar ve sorunların kaynakları konusundaki değerlendirmeleri. [Doktora tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 10.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Başaran, S. T., ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(2), 1-38.
  • Başaran, S., Gökmen, B., ve Akdağ, B. (2014). Okul öncesi eğitimde okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 197-223.
  • Başturan, C., ve Görgü, E. (2020). Öğretmenlerin mesleki sorun tanımları: Okul öncesi öğretmenleri bağlamında bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 79-98.
  • Bayrak Özmutlu, E. (2018). Öğretmenlerin mesleki inançları, mesleki inançlarının kaynakları ve mesleki inançlar temelinde öğretmen tiplerinin belirlenmesi. [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 15.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Beauchamp, C., & Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(2), 175-189.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers: Professional identity.” Teaching and Teacher Education, 20, 107–128.
  • Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers' perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16 (7), 749-764.
  • Berber, M. S. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 15.06.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Biddle, K. A. G., Garcia-Nevarez, A., Henderson, W. J. R., & Valero-Kerrick, A. (2013). Early childhood education: Becoming a professional. Sage.
  • Boz, Y., ve Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Bozali, S., ve Camadan, F. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki haz düzeylerinin açıklanmasında mesleki benlik saygısı ve rol fazlası davranışların rolünün yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 5(1), 27-39.
  • Bredekamp, S., & Copple, C. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs: Serving children from birth through age 8. NAEYC.
  • Brock, A. (2006). Dimensions of early years professionalism: Attitudes versus competences. Association for the Professional Development of Early Years Educators (TACTYC). www.tactyc.org.uk/pdfs/Reflection-brock.pdf. adresinden 15.06.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Browne, K. (2011). An Introduction to Sociology (4nd Ed). Cambridge Polity Press. Can, E., ve Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: Temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 483-519.
  • Chen, H., Liu, F., Pang, L., Liu, F., Fang, T., Wen, Y., ... & Gu, X. (2020). Are you tired of working amid the pandemic? The role of professional identity and job satisfaction against job burnout. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 9188. https://doi.org/10.3390/ijerph17249188
  • Christensen, M. K., Nielsen, K. J. S., & O’Neill, L. D. (2022). Embodied teacher identity: a qualitative study on ‘practical sense’as a basic pedagogical condition in times of Covid-19. Advances in Health Sciences Education, 27(3), 577-603.
  • Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2004). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. John Wiley & Sons.
  • Coldron, J., & Smith, R. (1999). Active location in teachers’ construction of their professional identities. Journal of Curriculum Studies, 31(6), 711-726.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni, nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap.
  • Çalışıcı Çelik, N., ve Kıral, B. (2018). Öğretmenlik mesleğine saygıya ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Electronic Turkish Studies, 13(27), 405-432.
  • Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çermik, H., Doğan, B., ve Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 201-212.
  • Çobanoğlu, N. (2021). Okul öncesi eğitim örgütlerinde paylaşılan liderliğin örgütsel kimlik algısı ve öğretmen mutluluğu ile ilişkisinin incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, (88), 413-432.
  • De Pina-Cabral, J. (2010). The truth of personal names. Journal of the Royal Anthropological Institute, 16, 297-312.
  • Demir, M. K., ve Arı, E. (2013). Öğretmen sorunları-Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 107-126.
  • Doğan, Ö., & Erdiller Yatmaz, Z. B. (2018). The examination of Turkish early childhood education teachers’ professional identity. Early Child Development and Care, 188(10), 1328-1339.
  • Dousti, M. (2023). Construction and Validation of EFL Teachers’ Professional Identity‎ Perception Inventory of Technology-Enhanced Instructions during the‎ COVID-19 Pandemic‎. Applied Research on English Language, 12(2), 79-126.
  • Eadie, P., Murray, L., Levickis, P., Page, J., Church, A., & Elek, C. (2022). Challenges and supports for educator well-being: Perspectives of Australian early childhood educators during the COVID-19 pandemic. Teachers and Teaching, 28(5), 568-583.
  • Erikson, E., & Erikson, J. (1998). The life cycle completed. W.W. Norton & Company Inc.
  • Eskibağ, Ş. (2014). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve iş doyumları ile mesleki performans arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 14.6.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Figueroa-Céspedes, I., Guerra Zamora, P., & Madrid Zan, A. (2022). Being an early childhood educator in times of uncertainty: challenges for professional development in context COVID-19. Ciencias Psicológicas, 16(2), e-2692. https://doi.org/10.22235/cp.v16i2.2692
  • Fisherman, S. (2015). Professional identity and burnout among pre-school, elementary, and post-elementary school teachers in Israel. Journal of Curriculum and Teaching, 4(1), 1-13.
  • Flores, M. A., & Day, C. (2006). Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: A multi-perspective study. Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232.
  • Friesen, M. D., & Besley, S. C. (2013). Teacher identity development in the first year of teacher education: A developmental and social psychological perspective. Teaching and Teacher education, 36, 23-32.
  • Gee, J. P. (2000). Identity as an analytic lens for research in education. Review of Research in Education, 25, 99-125.
  • Gibson, M. (2013). ‘I Want to Educate School-Age Children’: Producing early childhood teacher professional identities. Contemporary Issues in Early Childhood, 14(2), 127-137.
  • Glesne, C. (2020). Nitel araştırmaya giriş (6. Baskı). (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Anı Yayıncılık.
  • Granrusten, P. T. (2016). Early childhood teacher or leader? Early childhood directors perceptions of their identity. Journal of Early Childhood Education Research. 5(2), 247–267.
  • Gürbüz, Z. (2008). Kars ilinde görevli okul öncesi öğretmenlerinin iş tatmini düzeyleri ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 14.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Güven, E. D., & Cevher, N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 71-92.
  • Hamilton, M. L., & Pinnegar, S. E. (2015). Knowing, becoming, doing as teacher educators: Identity, intimate scholarship, inquiry. Emerald Group Publishing.
  • Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 27, 15-27.
  • Harre´, R., & van Langenhove, L. (Eds.). (1999). Positioning theory: Moral context of international action. Blackwell Publishers.
  • Hedlin, M. (2019). They only see their own child’: An interview study of preschool teachers perceptions about parents. Early Child Development and Care, 189(11), 1776-1785.
  • Henderson, J.G., & Kesson, K.R. (2004) Curriculum Wisdom: Educational decisions in democratic societies. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Hochschild, A.R. (2003). The Managed Heart: commercialization of human feeling. University of California Press.
  • Hogg, M. A., & Terry, D. J. (2000). Social identity and self-categorization processes in organizational context. Academy of Management Review, 25, 121–140.
  • Izgar, H. (2001). Okul yöneticilerinde tükenmişlik. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Jephcote, M., & Salisbury, J. (2009). Further education teachers’ accounts of their professional identities. Teaching and Teacher Education, 25, 966–972.
  • Kale, M., Dikici Sığırtmaç, A. D., Nur, İ., ve Abbak, B. S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2), 35-45.
  • Kandır, A., Özbey, S., ve İnal Kızıltepe, G. (2010). Okul öncesi eğitimde program 1: Kuramsal temeller. Morpa Yayıncılık.
  • Kapucu, S. T. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki doyumları ile çocuk sevgisi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 17.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Karlıdağ, İ., ve Sağlam, M. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin meslek yaşantılarının ilk yıllarına ilişkin anlatıları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(2), 391-430.
  • Kavrayıcı, C. (2020). Öğretmenlerin mesleki kimlik algıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 17.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Konca, A. S., ve Dikmenli, Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerin iş doyumu ve veli yaklaşımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2005-2035.
  • Kök, M., Küçükoğlu, A., Tuğluk, M. N., ve Koçyiğit, S. (2007). Tecaher’s opinions on the problems of early childhood education. Journal of Kazım Karabekir Education Faculty, 16, 160-171.
  • Kupila, P., & Karila, K. (2019). Peer mentoring as a support for beginning preschool teachers. Professional Development in Education, 45(2), 205-216.
  • Kuzgun, H., ve Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (ERTE Özel Sayısı), 83-102.
  • Kyriacou, C., & Coulthard, M. (2000). Undergraduates’ views of teaching as a career choice. Journal of Education for Teaching, 26(2), 117-126
  • Langford, R. (2005) Discourses of the Good Early Childhood Educator in Professional Training: reproducing marginality or working toward social change. [Unpublished doctoral thesis]. University of Toronto.
  • Langford, R. (2010). Critiquing child-centred pedagogy to bring children and early childhood educators into the centre of a democratic pedagogy. Contemporary Issues in Early Childhood 11(1): 113–127.
  • Lasky, S. (2005). A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, 21(8), 899-916.
  • Löfgren, H. (2015). Teachers' work with documentation in preschool: Shaping a profession in the performing of professional identities. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(6), 638-655.
  • Meijer, P. C., De Graaf, G., & Meirink, J. (2011). Key experiences in student teachers’ development. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 17(1), 115-129.
  • Mellon, C. (2022). Lost and found: An exploration of the professional identity of primary teachers during the COVID-19 pandemic. Journal for Multicultural Education, 16(1), 77-89.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Merriam, S. B., & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
  • Miller, P. (2009). Theories of developmental psychology (5th ed.). Worth Publishers.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • Moloney, M. (2010). Professional identity in early childhood care and education: Perspectives of pre-school and infant teachers. Irish Educational Studies, 29(2), 167-187.
  • Moss, P. (2006). Structures, understandings and discourses: Possibilities for re-envisioning the early childhood worker. Contemporary Issues in Early Childhood, 7(1), 30–41.
  • Murray, J. (2006). Constructions of caring professionalism: A case study of teacher educators. Gender and Education, 18(4), 381-397.
  • Neary, S. (2014). Professional identity: What I call myself defines who I am? Career Matters. Career Development Institute, (3),14-15.
  • Oberhuemer, P. (2004). Conceptualising the early childhood professional: Policy models and research issues. European Early Childhood Research Association Annual Conference, 1-4.
  • Ocak, İ., ve Korkmaz, Ç. (2018). Fen bilimleri ve okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Field Education, 4(1), 18-38.
  • Olsen, B. (2008). Introducing teacher identity and this volume. Teacher Education Quarterly, 35(3), 3-6.
  • Ortlipp, M., Arthur, L., & Woodrow, C. (2011). Discourses of the early years learning framework: Constructing the early childhood professional. Contemporary Issues in Early Childhood, 12(1), 56-70.
  • Osgood, J. (2010). Narrative methods in the nursery: (Re)-considering claims to give voice through processes of decision making, Reconceptualizing Educational Research Methodology, 1(1), 14-28.
  • Örmen, U. (1993). Tükenmişlik duygusu ve yöneticiler üzerinde bir uygulama. [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 14.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Öztürk, M. (2016). Köy ve kasabalarda görev yapan öğretmenlerin mesleğin ilk yılında yaşadıkları güçlükler. İlköğretim Online, 15(2), 378-390.
  • Passmore, G., Turner, A., & Prescott, J. (2019). Identity structure analysis and teacher mentorship. Springer International Publishing.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Polat, Ö., Balaban, S., ve Aydın, E. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukluk çağındaki olumlu yaşantıları ve örgütsel kimlik algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 18(1), 12-26.
  • Qiu, Y., Lu, X. T., & Fu, T. S. (2019). On the benevolence heart of the preschool teacher. Canadian Social Science, 15(4), 71-76,
  • Ramakrishna, M., & Singh, P. (2022). The way we teach now: Exploring resilience and teacher identity in school teachers during COVID-19. In Frontiers in Education (Vol. 7, p. 882983). Frontiers. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.882983
  • Reed, A. E. (2018). Examining professional music teacher ıdentity: A mixed methods approach with stringed instrument teachers. [Unpublished master thesis]. University of South Carolina.
  • Rodriguez, V., Rojas, N. M., Rabadi-Raol, A., Souto-Manning, M. V., & Brotman, L. M. (2022). Silent expectations: An exploration of women pre-kindergarten teachers’ mental health and wellness during COVID-19 and beyond. Early Childhood Research Quarterly, 60, 80-95. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.12.006
  • Romstein, K., & Staković, L. (2017). Value system, implicit pedagogy, and competencies of a contemporary preschool teacher. Pannoniana: Časopis Za Humanističke Znanosti, 1(2), 32-43.
  • Ryan, S., & Grieshaber, S. (2005). Shifting from developmental to postmodern practices in early childhood teacher education, Journal of Teacher Education, 56(1), 34-45.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
  • Sachs, J. (2001). Teacher professional identity: Competing discourses, competing outcomes. Journal of Education Policy, 16(2), 149–161,
  • Sarup, M. (1993). An introductory guide to post-structuralism and postmodernism. University of Georgia Press.
  • Schepens, A., Aelterman, A., & Vlerick, P. (2009). Student teachers' professional identity formation: between being born as a teacher and becoming one. Educational Studies, 35(4), 361-378.
  • Scherr, M., & Johnson, T. G. (2019). The construction of preschool teacher identity in the public school context. Early Child Development and Care, 189(3), 405-415.
  • Seferoğlu, S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 149, 12-18.
  • Simpson, B., & Carroll, B. (2008). Re-viewingrole'in processes of identity construction. Organization, 15(1), 29-50.
  • Sisson, J. H. (2011). Professional identities: A narrative inquiry of public preschool teachers. [Unpublished doctoral theses]. Kent State University.
  • Sofou, E., & Tsafos, V. (2010) Preschool teachers’ understandings of the national preschool curriculum in Greece, Early Childhood Education Journal, 37(5), 411-420.
  • Soylu, A., ve Esen, Y. (2022). Öğretmenlik meslek seçimi ve meslek kimliğinin kurulumunda toplumsal cinsiyetin rolü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1104-1123.
  • Tadeu, B., & Lopes, A. (2023). Early years educators in baby rooms: an exploratory study on professional identities. Early Years, 43(1), 46-61.
  • Tarkoçin, S., Berktaş, D. T., ve Balat, G. U. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi etkinliklerde çocuklarla olan iletişimlerinde kullandıkları değerlerin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 37-49.
  • Teltik, H. (2009). Okulöncesi öğretmenlerinin mesleki yeterlilik algılarının iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleriyle ilişkisinin belirlenmesi. [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 18.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Thomas, L. (2009) Certainties and uncertainties: ethics and professional identities of early childhood educators. [Unpublished doctoral thesis]. Queensland University of Technology.
  • Törnük, N. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin yordayıcısı olarak mesleki sosyal destek algısı. [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 15.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Uğurlu, S. (2008). İlköğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin yönetici-öğretmen ilişkileri ile ilgili algılarının incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 01.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Ulubey, Ö., Yıldırım, K., ve Alpaslan, M. M. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programının öğretmen adaylarının öğretmen kimliği algısına etkisinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 48-55.
  • Ünüvar, P., Çalışandemir, F., ve Tagay, Ö. (2018). Sosyal medyada mesleki dayanışma: Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yardım talepleri. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(4), 22-32.
  • Wannan, L. (2005). A cautionary tale from australia. canadian council of social development briefing session note. http://www.ccsd.ca/pr/2005/wannan adresinden 18.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Wehmeyer, M. L. (2013). Disability, disorder, and identity. Intellectual and Developmental Disabilities, 51, 122-126.
  • Wei, Y., Wang, L., Tan, L., Li, Q., & Zhou, D. (2021). Occupational commitment of Chinese kindergarten teachers during the COVID-19 pandemic: predictions of anti-epidemic action, income reduction, and career confidence. Early Childhood Education Journal, 49, 1031-1045.
  • Whitehead, K. (2008). The construction of early childhood teachers' professional identities, then and now. Australasian Journal of Early Childhood, 33(3), 34-41.
  • Wistoft, K., Clark, A., & Qvortrup, L. (2022). A window of change: how COVID-19 disrupted pedagogical approaches in Danish kindergartens. European Early Childhood Education Research Journal, 30(5), 658-671.
  • Woodrow, C. (2007). W (H) Ither the early childhood teacher: Tensions for early childhood professional identity between the policy landscape and the politics of teacher regulation. Contemporary Issues in Early Childhood, 8(3), 233-243.
  • Worthington, M. (2013). Differences between phenomenological research and a basic qualitative research design. http://a1149861.sites.myregisteredsite.com/DifferencesBetweenPhenomenologicalResearchAndBasicQualitativeResearchDesign.pdf adresinden 01.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Yalçın, M., Yalçın, F. A., ve Macun, B. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimde öğretmen cinsiyeti ile ilgili görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 693-710.
  • Yaşar, M., Karabay, A., ve Bilaloğlu, R. G. (2013). "Şimdi ben öğretmen mi oldum?" Öğretmenlik kimliğinin oluşmasında etkili olan etkenlere yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Electronic Turkish Studies, 8(7), 269-282.
  • Yılmaz, E., Tomris, G., ve Kurt, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları ve teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları: Balıkesir ili örneği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 1-26.
  • Yılmaz, H., ve Güven, Y. (2019). Yaratıcılık ve hoşgörü: Okul öncesi öğretmen adayları üzerine bir araştırma. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3(2), 258-277.
  • Zayimoğlu Öztürk, F., Kaya, N., ve Durmaz, E. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin görev sürecinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 68-94.
  • Zembylas, M. (2005) Discursive practices, genealogies, and emotional rules: A post structuralist view on emotion and identity in teaching, Teaching and Teacher Education, 21, 935-948.
  • Zhang, L., & Yu, S. (2017). I am not a babysitter: A case study of five Chinese mainland early childhood teachers’ identity. Journal of Education for Teaching, 43(1), 117-119.

Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri

Yıl 2024, , 55 - 88, 29.01.2024
https://doi.org/10.18039/ajesi.1331749

Öz

Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin mesleki kimlik oluşumuna yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmada temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda; 0-5, 6-15 ve 16 yıl ve üzeri mesleki deneyime sahip, dördü anasınıfında ve sekizi anaokulunda görev yapmakta olan 12 kadın okul öncesi öğretmeni yer almıştır. Araştırma verileri, yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yapılmıştır. İçerik analizi sürecinde görüşmelerden elde edilen nitel veriler araştırmacılar tarafından incelenerek kodlar, kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Verilerin analizi sonucunda araştırma soruları ile ilişkili olarak (a) okul ortamı, (b) çalışma alanı ve (c) toplumsal konum olmak üzere üç ana tema elde edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre okul öncesi öğretmenlerin mesleki kimliklerinin oluşumunda okul ortamındaki öğretmen ve veli, yönetici ve meslektaş arasındaki ilişkilerin ve bunların okul öncesi öğretmenine karşı tutum ve davranışlarının önemli olduğu belirlenmiştir. İnsanları, çocukları ve mesleği sevme, mesleği tercih etme nedenleri ve mesleğin sağladığı ekonomik imkânların mesleki kimlik üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlik mesleğine toplumun bakış açısı, mesleğin saygınlığı gibi durumların da mesleki kimlik oluşumunu etkilediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Adıgüzel, İ. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 12.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Ağgül Yalçın, F., ve Yalçın, M. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşleri: Ağrı ili örneği. İlkögretim Online, 17(1), 367-383.
  • Ak, G. K., Yıldırım, B., ve Ateş, H. K. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yeterlilik algılarının incelenmesi (Başakşehir ilçesi örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (55), 89-108.
  • Akalın, Ö. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki algıları ile geleceğe yönelik umut düzeylerinin karşılaştırılması. [Doktora tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 07.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Akiba, M., Chiu, Y-L., Shimizu, K., & Liang, G. (2012). Tearcher salary and national achievement: A cross-national analysis of 30 countries. International Journal of Educational Research, 53, 171-181.
  • Akyürek, M. İ. (2020). Yönetsel bağlamda okul öncesi eğitimdeki sorunlar: Bir fenomenoloji çalışması. İZÜ Eğitim Dergisi, 2(3), 1-18.
  • Androusou, A., & Tsafos, V. (2018). Aspects of the professional identity of preschool teachers in Greece: investigating the role of teacher education and professional experience. Teacher Development, 22(4), 554-570.
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (2001). Role transitions in organizational life: An identity-based perspective. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Atabek-Yiğit, E., ve Balkan-Kıyıcı, F. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmen algısı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 20-39.
  • Atiles, J. T., Almodóvar, M., Chavarría Vargas, A., Dias, M. J., & Zúñiga León, I. M. (2021). International responses to COVID-19: Challenges faced by early childhood professionals. European Early Childhood Education Research Journal, 29(1), 66-78.
  • Atmaca, T. (2020). Öğretmenlerin toplumsal saygınlık ve imajlarına olumsuz etki eden faktörlerin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 152-167.
  • Avcı, F. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim sürecinde yaşanılan sorunlar ve sorunların kaynakları konusundaki değerlendirmeleri. [Doktora tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 10.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Başaran, S. T., ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(2), 1-38.
  • Başaran, S., Gökmen, B., ve Akdağ, B. (2014). Okul öncesi eğitimde okula uyum sürecinde öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 197-223.
  • Başturan, C., ve Görgü, E. (2020). Öğretmenlerin mesleki sorun tanımları: Okul öncesi öğretmenleri bağlamında bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 79-98.
  • Bayrak Özmutlu, E. (2018). Öğretmenlerin mesleki inançları, mesleki inançlarının kaynakları ve mesleki inançlar temelinde öğretmen tiplerinin belirlenmesi. [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 15.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Beauchamp, C., & Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(2), 175-189.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers: Professional identity.” Teaching and Teacher Education, 20, 107–128.
  • Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers' perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16 (7), 749-764.
  • Berber, M. S. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 15.06.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Biddle, K. A. G., Garcia-Nevarez, A., Henderson, W. J. R., & Valero-Kerrick, A. (2013). Early childhood education: Becoming a professional. Sage.
  • Boz, Y., ve Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Bozali, S., ve Camadan, F. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki haz düzeylerinin açıklanmasında mesleki benlik saygısı ve rol fazlası davranışların rolünün yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 5(1), 27-39.
  • Bredekamp, S., & Copple, C. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs: Serving children from birth through age 8. NAEYC.
  • Brock, A. (2006). Dimensions of early years professionalism: Attitudes versus competences. Association for the Professional Development of Early Years Educators (TACTYC). www.tactyc.org.uk/pdfs/Reflection-brock.pdf. adresinden 15.06.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Browne, K. (2011). An Introduction to Sociology (4nd Ed). Cambridge Polity Press. Can, E., ve Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitim: Temel sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 483-519.
  • Chen, H., Liu, F., Pang, L., Liu, F., Fang, T., Wen, Y., ... & Gu, X. (2020). Are you tired of working amid the pandemic? The role of professional identity and job satisfaction against job burnout. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 9188. https://doi.org/10.3390/ijerph17249188
  • Christensen, M. K., Nielsen, K. J. S., & O’Neill, L. D. (2022). Embodied teacher identity: a qualitative study on ‘practical sense’as a basic pedagogical condition in times of Covid-19. Advances in Health Sciences Education, 27(3), 577-603.
  • Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2004). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. John Wiley & Sons.
  • Coldron, J., & Smith, R. (1999). Active location in teachers’ construction of their professional identities. Journal of Curriculum Studies, 31(6), 711-726.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni, nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap.
  • Çalışıcı Çelik, N., ve Kıral, B. (2018). Öğretmenlik mesleğine saygıya ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Electronic Turkish Studies, 13(27), 405-432.
  • Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çermik, H., Doğan, B., ve Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 201-212.
  • Çobanoğlu, N. (2021). Okul öncesi eğitim örgütlerinde paylaşılan liderliğin örgütsel kimlik algısı ve öğretmen mutluluğu ile ilişkisinin incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, (88), 413-432.
  • De Pina-Cabral, J. (2010). The truth of personal names. Journal of the Royal Anthropological Institute, 16, 297-312.
  • Demir, M. K., ve Arı, E. (2013). Öğretmen sorunları-Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 107-126.
  • Doğan, Ö., & Erdiller Yatmaz, Z. B. (2018). The examination of Turkish early childhood education teachers’ professional identity. Early Child Development and Care, 188(10), 1328-1339.
  • Dousti, M. (2023). Construction and Validation of EFL Teachers’ Professional Identity‎ Perception Inventory of Technology-Enhanced Instructions during the‎ COVID-19 Pandemic‎. Applied Research on English Language, 12(2), 79-126.
  • Eadie, P., Murray, L., Levickis, P., Page, J., Church, A., & Elek, C. (2022). Challenges and supports for educator well-being: Perspectives of Australian early childhood educators during the COVID-19 pandemic. Teachers and Teaching, 28(5), 568-583.
  • Erikson, E., & Erikson, J. (1998). The life cycle completed. W.W. Norton & Company Inc.
  • Eskibağ, Ş. (2014). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve iş doyumları ile mesleki performans arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 14.6.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Figueroa-Céspedes, I., Guerra Zamora, P., & Madrid Zan, A. (2022). Being an early childhood educator in times of uncertainty: challenges for professional development in context COVID-19. Ciencias Psicológicas, 16(2), e-2692. https://doi.org/10.22235/cp.v16i2.2692
  • Fisherman, S. (2015). Professional identity and burnout among pre-school, elementary, and post-elementary school teachers in Israel. Journal of Curriculum and Teaching, 4(1), 1-13.
  • Flores, M. A., & Day, C. (2006). Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: A multi-perspective study. Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232.
  • Friesen, M. D., & Besley, S. C. (2013). Teacher identity development in the first year of teacher education: A developmental and social psychological perspective. Teaching and Teacher education, 36, 23-32.
  • Gee, J. P. (2000). Identity as an analytic lens for research in education. Review of Research in Education, 25, 99-125.
  • Gibson, M. (2013). ‘I Want to Educate School-Age Children’: Producing early childhood teacher professional identities. Contemporary Issues in Early Childhood, 14(2), 127-137.
  • Glesne, C. (2020). Nitel araştırmaya giriş (6. Baskı). (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Anı Yayıncılık.
  • Granrusten, P. T. (2016). Early childhood teacher or leader? Early childhood directors perceptions of their identity. Journal of Early Childhood Education Research. 5(2), 247–267.
  • Gürbüz, Z. (2008). Kars ilinde görevli okul öncesi öğretmenlerinin iş tatmini düzeyleri ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 14.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Güven, E. D., & Cevher, N. (2005). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 71-92.
  • Hamilton, M. L., & Pinnegar, S. E. (2015). Knowing, becoming, doing as teacher educators: Identity, intimate scholarship, inquiry. Emerald Group Publishing.
  • Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 27, 15-27.
  • Harre´, R., & van Langenhove, L. (Eds.). (1999). Positioning theory: Moral context of international action. Blackwell Publishers.
  • Hedlin, M. (2019). They only see their own child’: An interview study of preschool teachers perceptions about parents. Early Child Development and Care, 189(11), 1776-1785.
  • Henderson, J.G., & Kesson, K.R. (2004) Curriculum Wisdom: Educational decisions in democratic societies. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Hochschild, A.R. (2003). The Managed Heart: commercialization of human feeling. University of California Press.
  • Hogg, M. A., & Terry, D. J. (2000). Social identity and self-categorization processes in organizational context. Academy of Management Review, 25, 121–140.
  • Izgar, H. (2001). Okul yöneticilerinde tükenmişlik. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Jephcote, M., & Salisbury, J. (2009). Further education teachers’ accounts of their professional identities. Teaching and Teacher Education, 25, 966–972.
  • Kale, M., Dikici Sığırtmaç, A. D., Nur, İ., ve Abbak, B. S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2), 35-45.
  • Kandır, A., Özbey, S., ve İnal Kızıltepe, G. (2010). Okul öncesi eğitimde program 1: Kuramsal temeller. Morpa Yayıncılık.
  • Kapucu, S. T. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki doyumları ile çocuk sevgisi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 17.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Karlıdağ, İ., ve Sağlam, M. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin meslek yaşantılarının ilk yıllarına ilişkin anlatıları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(2), 391-430.
  • Kavrayıcı, C. (2020). Öğretmenlerin mesleki kimlik algıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 17.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Konca, A. S., ve Dikmenli, Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerin iş doyumu ve veli yaklaşımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2005-2035.
  • Kök, M., Küçükoğlu, A., Tuğluk, M. N., ve Koçyiğit, S. (2007). Tecaher’s opinions on the problems of early childhood education. Journal of Kazım Karabekir Education Faculty, 16, 160-171.
  • Kupila, P., & Karila, K. (2019). Peer mentoring as a support for beginning preschool teachers. Professional Development in Education, 45(2), 205-216.
  • Kuzgun, H., ve Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (ERTE Özel Sayısı), 83-102.
  • Kyriacou, C., & Coulthard, M. (2000). Undergraduates’ views of teaching as a career choice. Journal of Education for Teaching, 26(2), 117-126
  • Langford, R. (2005) Discourses of the Good Early Childhood Educator in Professional Training: reproducing marginality or working toward social change. [Unpublished doctoral thesis]. University of Toronto.
  • Langford, R. (2010). Critiquing child-centred pedagogy to bring children and early childhood educators into the centre of a democratic pedagogy. Contemporary Issues in Early Childhood 11(1): 113–127.
  • Lasky, S. (2005). A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, 21(8), 899-916.
  • Löfgren, H. (2015). Teachers' work with documentation in preschool: Shaping a profession in the performing of professional identities. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(6), 638-655.
  • Meijer, P. C., De Graaf, G., & Meirink, J. (2011). Key experiences in student teachers’ development. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 17(1), 115-129.
  • Mellon, C. (2022). Lost and found: An exploration of the professional identity of primary teachers during the COVID-19 pandemic. Journal for Multicultural Education, 16(1), 77-89.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Merriam, S. B., & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
  • Miller, P. (2009). Theories of developmental psychology (5th ed.). Worth Publishers.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • Moloney, M. (2010). Professional identity in early childhood care and education: Perspectives of pre-school and infant teachers. Irish Educational Studies, 29(2), 167-187.
  • Moss, P. (2006). Structures, understandings and discourses: Possibilities for re-envisioning the early childhood worker. Contemporary Issues in Early Childhood, 7(1), 30–41.
  • Murray, J. (2006). Constructions of caring professionalism: A case study of teacher educators. Gender and Education, 18(4), 381-397.
  • Neary, S. (2014). Professional identity: What I call myself defines who I am? Career Matters. Career Development Institute, (3),14-15.
  • Oberhuemer, P. (2004). Conceptualising the early childhood professional: Policy models and research issues. European Early Childhood Research Association Annual Conference, 1-4.
  • Ocak, İ., ve Korkmaz, Ç. (2018). Fen bilimleri ve okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Field Education, 4(1), 18-38.
  • Olsen, B. (2008). Introducing teacher identity and this volume. Teacher Education Quarterly, 35(3), 3-6.
  • Ortlipp, M., Arthur, L., & Woodrow, C. (2011). Discourses of the early years learning framework: Constructing the early childhood professional. Contemporary Issues in Early Childhood, 12(1), 56-70.
  • Osgood, J. (2010). Narrative methods in the nursery: (Re)-considering claims to give voice through processes of decision making, Reconceptualizing Educational Research Methodology, 1(1), 14-28.
  • Örmen, U. (1993). Tükenmişlik duygusu ve yöneticiler üzerinde bir uygulama. [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 14.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Öztürk, M. (2016). Köy ve kasabalarda görev yapan öğretmenlerin mesleğin ilk yılında yaşadıkları güçlükler. İlköğretim Online, 15(2), 378-390.
  • Passmore, G., Turner, A., & Prescott, J. (2019). Identity structure analysis and teacher mentorship. Springer International Publishing.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Polat, Ö., Balaban, S., ve Aydın, E. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukluk çağındaki olumlu yaşantıları ve örgütsel kimlik algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 18(1), 12-26.
  • Qiu, Y., Lu, X. T., & Fu, T. S. (2019). On the benevolence heart of the preschool teacher. Canadian Social Science, 15(4), 71-76,
  • Ramakrishna, M., & Singh, P. (2022). The way we teach now: Exploring resilience and teacher identity in school teachers during COVID-19. In Frontiers in Education (Vol. 7, p. 882983). Frontiers. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.882983
  • Reed, A. E. (2018). Examining professional music teacher ıdentity: A mixed methods approach with stringed instrument teachers. [Unpublished master thesis]. University of South Carolina.
  • Rodriguez, V., Rojas, N. M., Rabadi-Raol, A., Souto-Manning, M. V., & Brotman, L. M. (2022). Silent expectations: An exploration of women pre-kindergarten teachers’ mental health and wellness during COVID-19 and beyond. Early Childhood Research Quarterly, 60, 80-95. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.12.006
  • Romstein, K., & Staković, L. (2017). Value system, implicit pedagogy, and competencies of a contemporary preschool teacher. Pannoniana: Časopis Za Humanističke Znanosti, 1(2), 32-43.
  • Ryan, S., & Grieshaber, S. (2005). Shifting from developmental to postmodern practices in early childhood teacher education, Journal of Teacher Education, 56(1), 34-45.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
  • Sachs, J. (2001). Teacher professional identity: Competing discourses, competing outcomes. Journal of Education Policy, 16(2), 149–161,
  • Sarup, M. (1993). An introductory guide to post-structuralism and postmodernism. University of Georgia Press.
  • Schepens, A., Aelterman, A., & Vlerick, P. (2009). Student teachers' professional identity formation: between being born as a teacher and becoming one. Educational Studies, 35(4), 361-378.
  • Scherr, M., & Johnson, T. G. (2019). The construction of preschool teacher identity in the public school context. Early Child Development and Care, 189(3), 405-415.
  • Seferoğlu, S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 149, 12-18.
  • Simpson, B., & Carroll, B. (2008). Re-viewingrole'in processes of identity construction. Organization, 15(1), 29-50.
  • Sisson, J. H. (2011). Professional identities: A narrative inquiry of public preschool teachers. [Unpublished doctoral theses]. Kent State University.
  • Sofou, E., & Tsafos, V. (2010) Preschool teachers’ understandings of the national preschool curriculum in Greece, Early Childhood Education Journal, 37(5), 411-420.
  • Soylu, A., ve Esen, Y. (2022). Öğretmenlik meslek seçimi ve meslek kimliğinin kurulumunda toplumsal cinsiyetin rolü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1104-1123.
  • Tadeu, B., & Lopes, A. (2023). Early years educators in baby rooms: an exploratory study on professional identities. Early Years, 43(1), 46-61.
  • Tarkoçin, S., Berktaş, D. T., ve Balat, G. U. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi etkinliklerde çocuklarla olan iletişimlerinde kullandıkları değerlerin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 37-49.
  • Teltik, H. (2009). Okulöncesi öğretmenlerinin mesleki yeterlilik algılarının iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleriyle ilişkisinin belirlenmesi. [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 18.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Thomas, L. (2009) Certainties and uncertainties: ethics and professional identities of early childhood educators. [Unpublished doctoral thesis]. Queensland University of Technology.
  • Törnük, N. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin yordayıcısı olarak mesleki sosyal destek algısı. [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 15.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Uğurlu, S. (2008). İlköğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin yönetici-öğretmen ilişkileri ile ilgili algılarının incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.] YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden 01.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Ulubey, Ö., Yıldırım, K., ve Alpaslan, M. M. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programının öğretmen adaylarının öğretmen kimliği algısına etkisinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 48-55.
  • Ünüvar, P., Çalışandemir, F., ve Tagay, Ö. (2018). Sosyal medyada mesleki dayanışma: Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki yardım talepleri. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(4), 22-32.
  • Wannan, L. (2005). A cautionary tale from australia. canadian council of social development briefing session note. http://www.ccsd.ca/pr/2005/wannan adresinden 18.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Wehmeyer, M. L. (2013). Disability, disorder, and identity. Intellectual and Developmental Disabilities, 51, 122-126.
  • Wei, Y., Wang, L., Tan, L., Li, Q., & Zhou, D. (2021). Occupational commitment of Chinese kindergarten teachers during the COVID-19 pandemic: predictions of anti-epidemic action, income reduction, and career confidence. Early Childhood Education Journal, 49, 1031-1045.
  • Whitehead, K. (2008). The construction of early childhood teachers' professional identities, then and now. Australasian Journal of Early Childhood, 33(3), 34-41.
  • Wistoft, K., Clark, A., & Qvortrup, L. (2022). A window of change: how COVID-19 disrupted pedagogical approaches in Danish kindergartens. European Early Childhood Education Research Journal, 30(5), 658-671.
  • Woodrow, C. (2007). W (H) Ither the early childhood teacher: Tensions for early childhood professional identity between the policy landscape and the politics of teacher regulation. Contemporary Issues in Early Childhood, 8(3), 233-243.
  • Worthington, M. (2013). Differences between phenomenological research and a basic qualitative research design. http://a1149861.sites.myregisteredsite.com/DifferencesBetweenPhenomenologicalResearchAndBasicQualitativeResearchDesign.pdf adresinden 01.07.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Yalçın, M., Yalçın, F. A., ve Macun, B. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimde öğretmen cinsiyeti ile ilgili görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 693-710.
  • Yaşar, M., Karabay, A., ve Bilaloğlu, R. G. (2013). "Şimdi ben öğretmen mi oldum?" Öğretmenlik kimliğinin oluşmasında etkili olan etkenlere yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Electronic Turkish Studies, 8(7), 269-282.
  • Yılmaz, E., Tomris, G., ve Kurt, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları ve teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları: Balıkesir ili örneği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 1-26.
  • Yılmaz, H., ve Güven, Y. (2019). Yaratıcılık ve hoşgörü: Okul öncesi öğretmen adayları üzerine bir araştırma. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3(2), 258-277.
  • Zayimoğlu Öztürk, F., Kaya, N., ve Durmaz, E. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin görev sürecinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 68-94.
  • Zembylas, M. (2005) Discursive practices, genealogies, and emotional rules: A post structuralist view on emotion and identity in teaching, Teaching and Teacher Education, 21, 935-948.
  • Zhang, L., & Yu, S. (2017). I am not a babysitter: A case study of five Chinese mainland early childhood teachers’ identity. Journal of Education for Teaching, 43(1), 117-119.
Toplam 134 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Oğuz Göle 0000-0003-2826-1790

Mustafa Nişan 0000-0002-5374-5482

Aysel Tüfekci 0000-0001-7792-5624

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Göle, M. O., Nişan, M., & Tüfekci, A. (2024). Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 14(1), 55-88. https://doi.org/10.18039/ajesi.1331749
AMA Göle MO, Nişan M, Tüfekci A. Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri. AJESI. Ocak 2024;14(1):55-88. doi:10.18039/ajesi.1331749
Chicago Göle, Mehmet Oğuz, Mustafa Nişan, ve Aysel Tüfekci. “Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 14, sy. 1 (Ocak 2024): 55-88. https://doi.org/10.18039/ajesi.1331749.
EndNote Göle MO, Nişan M, Tüfekci A (01 Ocak 2024) Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International 14 1 55–88.
IEEE M. O. Göle, M. Nişan, ve A. Tüfekci, “Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri”, AJESI, c. 14, sy. 1, ss. 55–88, 2024, doi: 10.18039/ajesi.1331749.
ISNAD Göle, Mehmet Oğuz vd. “Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 14/1 (Ocak 2024), 55-88. https://doi.org/10.18039/ajesi.1331749.
JAMA Göle MO, Nişan M, Tüfekci A. Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri. AJESI. 2024;14:55–88.
MLA Göle, Mehmet Oğuz vd. “Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 14, sy. 1, 2024, ss. 55-88, doi:10.18039/ajesi.1331749.
Vancouver Göle MO, Nişan M, Tüfekci A. Pandemi (COVID-19) Döneminde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşleri. AJESI. 2024;14(1):55-88.