Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Why Using Upright Basic Script?: Teacher Perceptions

Yıl 2018, , 199 - 237, 20.08.2018
https://doi.org/10.18039/ajesi.454652

Öz

The main purpose of this research is to determine the
teacher perceptions about the upright basic script, which were applied in the
read-write teaching. In this research, one of the qualitative research methods,
the phenomenological design was used. The working group of this research,
consists of 110 primary school teachers who are working at primary schools
attached to the center in Diyarbakır, Batman, Siirt, Bitlis and Van and are
determined according to voluntariness by using easily accessible sampling
method. Semi-structured interview form, developed by researchers and based on
expert opinion, were used as data collection tool in the research and a form
has be delivered to form teachers, which contains the statement: “The upright
basic script resembles …., because…”. The analogies that teachers were made
here were dealt with in five steps by metaphor analysis. These five steps are:
(1) decoding and debugging, (2) compiling sample metaphor images, (3)
developing a category, (4) providing validity and reliability, (5) transferring
data to computer environment. Furthermore, with the interview form, the
teachers’ receptions about comparing cursive script and upright basic script
and the positive/negative sides of the upright basic script were determined. In
the analysis of the data obtained in the research, descriptive and content
analysis method were used. The results obtained from the research findings were
discussed with supporting research findings and recommendations were presented
accordingly. As a result of the research, the teachers defined “upright basic
script” as planting, speed, food, sports branch, rule and tool; on the other
hand, they were able to define "adjoining oblique script" as animals,
food, nature, art, complexity, and a simple action. From the analogies made,
the teachers found that the upright basic script is practical, fast,
comfortable, disciplined and profound; they found that adjoining oblique script
is more complicated, difficult, laborious and time consuming.

Kaynakça

  • Adalı, O. (2003). Anlamak ve anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2009). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Artut, K., Demir, H. (2004). Güzel yazı teknikleri öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başaran, M. ve Karatay H. (2005). Eğik el yazısı öğretimi. Milli Eğitim Dergisi., 168. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/168/index3-karatay.htm (Erişim tarihi 21.03. 2018 ).
  • Cemaloğlu, N. Ve Yıldırım, K. (2005). İlkokuma yazma öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çaycı, B. & Demir M.K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Güz, 4(4).
  • Çelenk, S. (2007). İlk okuma yazma programı ve öğretimi. Ankara: Maya Akademi.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Millî Eğitim Yayınları.
  • Duran, Erol (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Göçer, A. (2008). Etkinlik temelli ilk okuma ve yazma öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güleryüz, H. (2000). Programlanmış ilk okuma yazma öğretimi kuram ve uygulamaları. Ankara: Semih Eğitim Kültür Yayınları.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayınları
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Öz, F. (2001). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özbay, M. (2007) Türkçe özel öğretim yöntemleri II (2.baskı). Ankara: Öncü Yayınevi.
  • Özpolat, V. (2006). Yeni müfredatta bitişik eğik yazı. Çoluk Çocuk. 57, 35.
  • Keskinkılıç, K. (2005). İlkokuma yazma öğretimi Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, Ç. (2005). İlkokuma Yazma Öğretiminde Kullanılan Yöntemler. http:// www.mimas.politics.ankara.edu.tr.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe öğretim programı ve kılavuzu ( 1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2015). Türkçe dersi ( 1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2017). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage, 1994.
  • Savaş, B. (2006). Okuma eğitimi ve çocuklarda dil gelişimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Schıller, A. (1954). The use of creative writing in the teaching of literature. College English, 16(2), November.
  • Ünalan, Ş. (2007). Sözlü anlatım. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Saban, A. Koçbeker, B.N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2): 461-522.
  • Taylan, F. (2001). İlköğretim yazı öğretimi programının 1. kademe uygulamasının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücel, E. P. (2000). Okuma yazmaya ilk adım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları

Yıl 2018, , 199 - 237, 20.08.2018
https://doi.org/10.18039/ajesi.454652

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, okuma-yazma öğretiminde
uygulanacak olan dik temel yazı konusunda öğretmen algılarını belirlemektir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak
Diyarbakır, Batman, Siirt, Bitlis ve Van illerinin merkeze bağlı ilkokullarında
görev yapan ve gönüllülük esasına göre belirlenen 110 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar
tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınan yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmış ve sınıf öğretmenlerine “dik temel yazı……..benzemektedir.
Çünkü……” ifadesinin yer aldığı bir form dağıtılmıştır. Öğretmenlerin burada
yapmış oldukları benzetmeler, metafor analizi ile beş aşamada ele alınmıştır.
Bunlar (1) kodlama ve ayıklama, (2) örnek metafor imgesi derleme, (3) kategori
geliştirme, (4) geçerlik ve güvenirliği sağlama ve (5) verilerin bilgisayar
ortamına aktarılması aşamasıdır. Ayrıca görüşme formu ile öğretmenlerin bitişik
eğik yazı ve dik temel yazıyı kıyaslama ve dik temel yazının olumlu/olumsuz
yanları konusundaki algıları da belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen
verilerin analizinde, betimsel ve içerik analiz yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmenler dik temel yazıyı bitki, hız, yiyecek, spor dalı,
kural ve araç olarak; bitişik eğik yazıyı ise hayvan, yemek, doğa, sanat,
karmaşıklık ve basit bir eylem olarak tanımlamışlardır. Yapılan benzetmelerden
yola çıkılarak öğretmenlerin dik temel yazıyı pratik, hızlı, rahat, disiplinli
ve derli toplu bulurken, bitişik eğik yazıyı daha karmaşık, zor, zahmetli ve
zaman alıcı buldukları tespit edilmiştir.







Kaynakça

  • Adalı, O. (2003). Anlamak ve anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2009). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Artut, K., Demir, H. (2004). Güzel yazı teknikleri öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başaran, M. ve Karatay H. (2005). Eğik el yazısı öğretimi. Milli Eğitim Dergisi., 168. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/168/index3-karatay.htm (Erişim tarihi 21.03. 2018 ).
  • Cemaloğlu, N. Ve Yıldırım, K. (2005). İlkokuma yazma öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çaycı, B. & Demir M.K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Güz, 4(4).
  • Çelenk, S. (2007). İlk okuma yazma programı ve öğretimi. Ankara: Maya Akademi.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Millî Eğitim Yayınları.
  • Duran, Erol (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Göçer, A. (2008). Etkinlik temelli ilk okuma ve yazma öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güleryüz, H. (2000). Programlanmış ilk okuma yazma öğretimi kuram ve uygulamaları. Ankara: Semih Eğitim Kültür Yayınları.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayınları
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Öz, F. (2001). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özbay, M. (2007) Türkçe özel öğretim yöntemleri II (2.baskı). Ankara: Öncü Yayınevi.
  • Özpolat, V. (2006). Yeni müfredatta bitişik eğik yazı. Çoluk Çocuk. 57, 35.
  • Keskinkılıç, K. (2005). İlkokuma yazma öğretimi Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, Ç. (2005). İlkokuma Yazma Öğretiminde Kullanılan Yöntemler. http:// www.mimas.politics.ankara.edu.tr.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe öğretim programı ve kılavuzu ( 1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2015). Türkçe dersi ( 1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • MEB (2017). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage, 1994.
  • Savaş, B. (2006). Okuma eğitimi ve çocuklarda dil gelişimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Schıller, A. (1954). The use of creative writing in the teaching of literature. College English, 16(2), November.
  • Ünalan, Ş. (2007). Sözlü anlatım. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Saban, A. Koçbeker, B.N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2): 461-522.
  • Taylan, F. (2001). İlköğretim yazı öğretimi programının 1. kademe uygulamasının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücel, E. P. (2000). Okuma yazmaya ilk adım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuz Gürbüztürk Bu kişi benim

Sevda Koç Akran

Zehra İş Üner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Gürbüztürk, O., Koç Akran, S., & İş Üner, Z. (2018). Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 199-237. https://doi.org/10.18039/ajesi.454652
AMA Gürbüztürk O, Koç Akran S, İş Üner Z. Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları. AJESI. Ağustos 2018;8(2):199-237. doi:10.18039/ajesi.454652
Chicago Gürbüztürk, Oğuz, Sevda Koç Akran, ve Zehra İş Üner. “Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 8, sy. 2 (Ağustos 2018): 199-237. https://doi.org/10.18039/ajesi.454652.
EndNote Gürbüztürk O, Koç Akran S, İş Üner Z (01 Ağustos 2018) Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International 8 2 199–237.
IEEE O. Gürbüztürk, S. Koç Akran, ve Z. İş Üner, “Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları”, AJESI, c. 8, sy. 2, ss. 199–237, 2018, doi: 10.18039/ajesi.454652.
ISNAD Gürbüztürk, Oğuz vd. “Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 8/2 (Ağustos 2018), 199-237. https://doi.org/10.18039/ajesi.454652.
JAMA Gürbüztürk O, Koç Akran S, İş Üner Z. Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları. AJESI. 2018;8:199–237.
MLA Gürbüztürk, Oğuz vd. “Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 8, sy. 2, 2018, ss. 199-37, doi:10.18039/ajesi.454652.
Vancouver Gürbüztürk O, Koç Akran S, İş Üner Z. Neden Dik Temel Yazı?: Öğretmen Algıları. AJESI. 2018;8(2):199-237.