The aim of this research is to investigate the assessment literacy levels of social studies
teacher candidates in terms of various variables. In this respect, the assessment literacy levels of
the social studies teacher candidates have been examined according to, their genders, grade levels,
taking assesment and evaluation courses, high school graduates and academic achievement
averages. In this research, screening model was used. In this research, which was used
convenience sampling method, the study group was composed of 282 teacher candidates in Ömer
Halisdemir University, Faculty of Education, Department of Turkish and Social Sciences
Education, Department of Social Studies Education, 1st, 2nd, 3rd and 4th classes. "Assessment
Literacy Inventory" developed by Mertler and Campell (2005) and adapted to Turkish by Tümer,
Yiğit and Çimer (2010) has been used as data collection tool in the research. The obtained data
were analyzed with SPSS 22.0 package program. Mann Whitney U, One Way ANOVA and
Kruskal Wallis H tests were used in the analysis of the data. According to the results obtained
from the research, the social studies teacher candidates' assessment literacy levels are at a very low
level and need to be improved. Besides, there is no statistically significant difference between the
assessment literacy levels of the teacher candidates and their sexes and the high school graduates
they graduated from, but there is a statistically significant difference between the grade levels,
taking the assesment and evaluation courses and the academic achievement averages. In line with
the results obtained from the research, it is suggested to increase the credit of the measurement and
evaluation course given in the education faculties and to courses having the content of
measurement and evaluation are given from the first year of university.
Social studies teacher candidates measurement evaluation assessment literacy
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme
okuryazarlık düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu doğrultuda sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık düzeyleri, cinsiyetlerine, sınıf
düzeylerine, ölçme ve değerlendirme dersi alma durumlarına, mezun oldukları lise türüne ve
akademik başarı ortalamalarına göre karşılaştırılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.
Uygun örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu Ömer Halisdemir
Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Sosyal Bilgiler Eğitimi
Ana Bilim Dalı’nda 1., 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 282 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Mertler ve Campell (2005) tarafından geliştirilen ve
Bütüner, Yiğit ve Çimer (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Ölçme-Değerlendirme
Okuryazarlığı Envanteri” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz
edilmiştir. Verilerin analizinde Mann Whitney U, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve
Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının ölçmedeğerlendirme okuryazarlık düzeylerinin yeterli seviyede olmadığı ve geliştirilmeye açık olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık
düzeyleri ile cinsiyetleri ve mezun oldukları lise türü arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık bulunmazken, sınıf düzeyleri, ölçme ve değerlendirme dersi alma durumları ve akademik
başarı ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmadan
elde edilen sonuçlar doğrultusunda, eğitim fakültelerinde verilen ölçme değerlendirme dersinin
kredisinin artırılması ve ölçme değerlendirme içeriğine sahip derslere üniversite 1. sınıftan itibaren
yer verilmesi önerilebilir.
Sosyal bilgiler öğretmen adayları ölçme değerlendirme ölçme-değerlendirme okuryazarlığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.