Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphoric Perceptions of Fourth-Grade Primary School Students Against the Concept of Tree

Yıl 2020, , 189 - 208, 31.01.2020
https://doi.org/10.18039/ajesi.682027

Öz

The aim of the research is to determine the metaphors of primary school students about the concept of tree. In the 2016-2017 academic year, TEMA Foundation participated in Tree Brotherhood Project. The study group is from the participants of this project. They were from Aydın, Samsun, Gaziantep, Malatya, Edirne, Konya, Osmaniye and İstanbul. In this research, in which phenomenology from the qualitative research design is used, the form prepared by researchers which are aimed to collect data, consists of filling the sentences like "tree is….. because…" A form was used to complete the sentence. The data of the students were analyzed by using content analysis. As a result of the analysis, it was determined that the primary school students about the concept of tree produced 111 metaphors. Metaphors were classified into 9 categories according to their meanings. The first four categories are; Tree as a living thing (25,76%), tree as the source of life (24,06%), tree as a plant (11,52%) and tree as home (11%). As a result of the research, it is important to pay attention to the analogies used in the teaching of environmental concepts and the concepts that are emphasized. When someone thinks about nature, the first thing that comes to mind is green color and trees, which are almost a symbol of the concept of nature. But all these concepts have different meanings for students. In-depth research on this topic will contribute to more detailed information to understand the subject.

Kaynakça

  • Alam, M. J., Rakkibu, M.G., & Rahman, M. M. (2012). People’s attitude towards social forestry: A case study in Rajshahi. J. Environ. Sci. & Natural Resources, 5(1), 217– 222.
  • Ardalı, Y., Turan, G., & Konuk, N. (2016) Environmental education in Turkey. Research Highlights in Education and Science, 124-131.
  • Arnett, R. C. (1999). Metaphorical guidance: Administration as building and renovation. Journal of Educational Administration, 37(1), 80-89.
  • Aydın, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin metaforik algıları. Doğu Coğrafya Dergisi, 16(26), 25-44.
  • Aydın, T. (2018). Lakoff ve Johnson’ın metafor kuramı ve eski Türkçe ile orta Türkçe’de birleşik fiillerde yük metaforu. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(44).
  • Bilgin, N. (2000) İçerik analizi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları: 109. ISBN 975-483-469-5. İzmir.
  • Çeliker, H. D. & Akar, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin doğaya ilişkin metaforları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 101-119.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(1).
  • Frost, C. J. (2000). Comparing attitudes about forests between young adults in North – Central Florida and the Peruvian Amazon. Unpublished Master Thesis.
  • Genç, H., Demirkaya, H., & Karasakal, G. (2010). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin orman kavramını algılamaları: Fenomenografik bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 34-48.
  • Genç, H., Demirkaya, H., & Deniş, H. (2012). The investigation of eighth grade students’ attitude toward forest. Archives of Applied Science Research, 4(1), 740-747.
  • Güngör-Cabbar, B., Ergin, E., & Özbakır, A. D. (2016). TEMA vakfı ağaç kardeşliği projesi: Orman ekosistemi ve yaşamın çeşitliliği programı etkinlik kitabı. TEMA Vakfı, İstanbul: Teknik Basım Matbaacılık A.Ş.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. G. Y. Demir (Çev.), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Martinez, M., Sauleda, N., & Huber, G. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965-977.
  • MEB (2018). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programı, 19 Nisan 2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018122171428547HAYAT%20B%C4%B0LG%C4%B0S%C4%B0%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI.pdf sitesinden alındı.
  • Özbaş, S. (2013). Ortaokul öğrencilerinin ormana ilişkin tutumları: Lefkoşa örneği. Sakarya University Journal of Education, 3(3), 82-94.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri). M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sarışan Tungaç, A., Yaman, S., & Bal İncebacak, B. (2017). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin ormanlara yönelik tutumlarında doğa eğitimi projelerinin etkisi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 41-50.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, U. & Kunt, H. (2013) Ortaokul öğrencilerinin ağaç ve çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23).

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları

Yıl 2020, , 189 - 208, 31.01.2020
https://doi.org/10.18039/ajesi.682027

Öz

Araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin ağaç kavramına ilişkin oluşturdukları metaforların tespit edilmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında TEMA Vakfı, Ağaç Kardeşliği Projesi’ne katılan Aydın, Samsun, Gaziantep, Malatya, Edirne, Konya, Osmaniye ve İstanbul illerinde 4. Sınıfta öğrenim görmekte olan kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen toplam 295 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel araştırma desenlerinden "fenomenoloji (olgu bilim)" kullanılarak yürütülen araştırmada, veri toplama aracı olarak öğrencilerin "Ağaç…….. benzer. Çünkü……." cümlesini tamamlayacakları bir form kullanılmıştır. Öğrencilere ait veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda, ağaç kavramına ilişkin ortaokul öğrencilerinin 111 metafor ürettiği belirlenmiştir. Mateforlar anlamlarına göre sınıflandırılarak 9 kategoride toplanmıştır. İlk dört sırada yer alan kategoriler sırasıyla; Canlı olarak ağaç (% 25,76), Yaşamın kaynağı olarak ağaç (%24,06), Bitki olarak ağaç (%11,52) ve Yuva olarak ağaç (%11) dır. Araştırma sonucunda çevre ile ilgili kavramların öğretiminde kullanılan analojilere ve vurgu yapılan kavramlara özen gösterilmesinin önemi ortaya çıkmaktadır. Doğa denildiğinde ilk akla gelen yeşil renk ve bu rengin neredeyse simgesi olarak görülen ağaçlar öğrenciler için oksijen kaynağı, arkadaş gibi farklı anlamlar ifade etmektedir. Bu konuda farklı yaş grupları ile doğa algısı üzerine derinlemesine yapılacak araştırmalar, konunun anlaşılması için daha ayrıntılı bilgiler edinilmesine katkı sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Alam, M. J., Rakkibu, M.G., & Rahman, M. M. (2012). People’s attitude towards social forestry: A case study in Rajshahi. J. Environ. Sci. & Natural Resources, 5(1), 217– 222.
  • Ardalı, Y., Turan, G., & Konuk, N. (2016) Environmental education in Turkey. Research Highlights in Education and Science, 124-131.
  • Arnett, R. C. (1999). Metaphorical guidance: Administration as building and renovation. Journal of Educational Administration, 37(1), 80-89.
  • Aydın, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin metaforik algıları. Doğu Coğrafya Dergisi, 16(26), 25-44.
  • Aydın, T. (2018). Lakoff ve Johnson’ın metafor kuramı ve eski Türkçe ile orta Türkçe’de birleşik fiillerde yük metaforu. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(44).
  • Bilgin, N. (2000) İçerik analizi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları: 109. ISBN 975-483-469-5. İzmir.
  • Çeliker, H. D. & Akar, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin doğaya ilişkin metaforları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 101-119.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: bir metafor analizi çalışması. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(1).
  • Frost, C. J. (2000). Comparing attitudes about forests between young adults in North – Central Florida and the Peruvian Amazon. Unpublished Master Thesis.
  • Genç, H., Demirkaya, H., & Karasakal, G. (2010). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin orman kavramını algılamaları: Fenomenografik bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 34-48.
  • Genç, H., Demirkaya, H., & Deniş, H. (2012). The investigation of eighth grade students’ attitude toward forest. Archives of Applied Science Research, 4(1), 740-747.
  • Güngör-Cabbar, B., Ergin, E., & Özbakır, A. D. (2016). TEMA vakfı ağaç kardeşliği projesi: Orman ekosistemi ve yaşamın çeşitliliği programı etkinlik kitabı. TEMA Vakfı, İstanbul: Teknik Basım Matbaacılık A.Ş.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. G. Y. Demir (Çev.), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Martinez, M., Sauleda, N., & Huber, G. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965-977.
  • MEB (2018). İlkokul hayat bilgisi dersi öğretim programı, 19 Nisan 2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018122171428547HAYAT%20B%C4%B0LG%C4%B0S%C4%B0%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI.pdf sitesinden alındı.
  • Özbaş, S. (2013). Ortaokul öğrencilerinin ormana ilişkin tutumları: Lefkoşa örneği. Sakarya University Journal of Education, 3(3), 82-94.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri). M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Sarışan Tungaç, A., Yaman, S., & Bal İncebacak, B. (2017). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin ormanlara yönelik tutumlarında doğa eğitimi projelerinin etkisi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 41-50.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, U. & Kunt, H. (2013) Ortaokul öğrencilerinin ağaç ve çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burcu Güngör Cabbar 0000-0001-9805-731X

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Güngör Cabbar, B. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 189-208. https://doi.org/10.18039/ajesi.682027
AMA Güngör Cabbar B. İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları. AJESI. Ocak 2020;10(1):189-208. doi:10.18039/ajesi.682027
Chicago Güngör Cabbar, Burcu. “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 10, sy. 1 (Ocak 2020): 189-208. https://doi.org/10.18039/ajesi.682027.
EndNote Güngör Cabbar B (01 Ocak 2020) İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International 10 1 189–208.
IEEE B. Güngör Cabbar, “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları”, AJESI, c. 10, sy. 1, ss. 189–208, 2020, doi: 10.18039/ajesi.682027.
ISNAD Güngör Cabbar, Burcu. “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 10/1 (Ocak 2020), 189-208. https://doi.org/10.18039/ajesi.682027.
JAMA Güngör Cabbar B. İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları. AJESI. 2020;10:189–208.
MLA Güngör Cabbar, Burcu. “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 10, sy. 1, 2020, ss. 189-08, doi:10.18039/ajesi.682027.
Vancouver Güngör Cabbar B. İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Ağaç Kavramına Karşı Metaforik Algıları. AJESI. 2020;10(1):189-208.