Emotional intelligence consists of both an individual’s realizing himself or herself and also his relation with himself or herself and the other people. The aim of This research is to analyze differences of level of emotional intelligence of the secondary school children aged between 11-14 according to their gender, grade, and parent’s approach. In the research, Bar-On emotional intelligence scale which was translated by Köksal, was used as intelligence inventory with adolescent and teenager form. To measure the parent’s approach, parent’s approach scale which was devised by Lamborn, Mounts, Steinberg and Dornbush and translated by Yılmaz(2000) was used and the differences among the students was determined. 75 students were tested in the research of whom 37 are girl and 38 are boys. SPSS 17.0 package program was used in analyze of the datum. The result of the analyze of the datum of the research showed that there is a high correlation between emotional intelligence and parent’s approach. No relation was seen between parent’s approach and school kind. According to gender, it was seen that emotional intelligence points of the girls are higher than the boys. According to the grade, the points of the authoritarian parent’s approach are higher than emotional intelligence scales.
Duygusal zeka hem kişinin kendini gerçekleştirmesini hem de kişinin kendisi ve diğer insanlar ile oluşturduğu iletişimi kapsamaktadır. Bu araştırmanın amacı, 11 – 14 yaş gurubu ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin; ana-baba tutumları, cinsiyet ve sınıf düzeyine ilişkin farklarını incelemektir. Araştırmada duygusal zeka envanteri Köksal tarafından Türkçeye çevrilen Bar-On Duygusal Zeka Ölçeği Çocuk ve Ergen formu kullanılmıştır. Ayrıca ana-baba tutumunu ölçmek için Lamborn, Mounts, Steinberg ve Dornbush tarafından geliştirilen Yılmaz (2000) tarafından Türkçeye çevrilen Anne Baba Tutum Ölçeği kullanarak öğrenciler arasındaki farklılık ölçülmüştür. Araştırmaya 37 kız 38 erkek olmak üzere toplam 75 öğrenci katılmıştır. Verilerin analizi SPSS 17.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda ana-baba tutumu ile duygusal zeka arasındaki ilişkinin yüksek olduğu görülmüştür. Ana-baba tutumu ile okul türü arasında ise ilişki saptanmamıştır. Cinsiyete göre kız öğrencilerin duygusal zeka puanları erkek öğrencilerin duygusal zeka puanlarından daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sınıf düzeyi açısından öğrencilerin duygusal zeka ölçeklerine göre otoriter anababa tutumunun puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.