This study was
conducted to determine social studies teachers’ opinions on the effective use
of reading skills in teaching social studies. The study used a cross-sectional
research model with middle school social studies teachers in the Çorum District
during the 2016-2017 academic year. The study aimed to include all 112 social
studies teachers in the Çorum District as particpiants, but this goal was not
achieved because some teachers did not want to participate, some were not
present when the study was carried out, some were working as principals in
schools, and some teachers were removed from the study due to their giving
dishonest answers to survey questions. As a result, the study was completed
with a total of 103 teachers. The study adapted Yildirim’s (2016) “teachers’
beliefs in using reading skills in their teaching fields” survey, and
frequency, percentage, arithmetic mean, and standard deviation distributions
were calculated in the data analysis. Moreover, the Mann-Whitney U test and the
Kruskal-Wallis H test analysis were used to compare multiple variables. Results
showed that the arithmetic average of the opinions of social studies teachers
related to the effective use of reading skills in social studies courses was
5.43. This score means that social studies teachers’ opinions on the effective
usage of reading skills in social studies was at the “Agree” level. The study
also found that social studies teachers’ views on the effective use of reading
skills do not vary by sex, years of teaching, major, or the school they
attended. The study suggests to increase social studies teachers’ subject field
reading skills and their beliefs through education. Education should also be
offered to prospective teachers in order to increase their subject field
reading skills.
Social studies social studies teachers subject field reading subject field reading skills
Sosyal bilgiler dersi öğretiminde okuma becerilerinin
etkin kullanımına yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini
belirlemek amacıyla yapılan bu çalışma kesitsel betimsel tarama modelindedir.
Çalışmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Çorum ili merkez ilçe ve merkez ilçeye bağlı köylerdeki ortaokullarda
görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada herhangi bir örneklem seçim
yöntemi kullanılmadan çalışma evrenin tamamı olan 112 sosyal bilgiler
öğretmenine ulaşılması hedeflenmiştir. Ancak araştırmaya katılmayı kabul
etmeme, araştırmanın yapıldığı tarihlerde okula gelmeme, yönetici olarak
görevli olma, anket maddelerine samimi cevaplar vermeme gibi nedenlerle toplam
103 sosyal bilgiler öğretmeni ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada,
Yıldırım (2016) tarafından geliştirilen “branş öğretmenlerinin okuma
becerilerini kendi öğretim alanlarında kullanmalarına yönelik inançları” adlı
ölçek uyarlanarak kullanılmış ve elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans,
yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma dağılımları hesaplanmıştır. Bununla
birlikte, çoklu değişkenlerle karşılaştırma yapmada Mann-Whitney U testi ve
Kruskal-Wallis H testi analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularından
elde edilen sonuçlara göre; sosyal bilgiler dersinde okuma becerilerinin etkin
kullanımına yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin aritmetik
ortalamasının 5,43 ve buna göre de sosyal bilgiler öğretmenlerinin, sosyal
bilgiler dersinde okuma becerilerinin etkin kullanımına yönelik düşüncelerinin
“Katılıyorum” boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler
öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde okuma becerilerinin etkin kullanımına
yönelik görüşleri cinsiyete, kıdeme, mezun olunan bölüme ve mezun olunan
fakülteye göre değişmemektedir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin konu alanı
okuma becerilerinin ve buna yönelik inançlarının eğitim süreçleri ile
artırılması, aday öğretmenlerin eğitimlerinde konu alanı okuma becerileri
üzerinde eğitimler verilmesi önerilebilir.
Sosyal bilgiler sosyal bilgiler öğretmenleri konu alanı okuma konu alanı okuma becerileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.