Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of The Affecting Factors on Subject Selection in The Authentic Works Produced in Painting Studio Courses in The Context of Students’ Opinions

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 432 - 454, 31.01.2020
https://doi.org/10.18039/ajesi.682049

Öz

Events realized in the World such as social, political, and economic affect many fields. Art is also among these fields. The several factors mentioned in the literature affect the artistic creation process in the context of form and content relations. These effects, which are related to the subjective decisions of the artists; are realized as form in some art works and the context of content, theme, or subject in others. Determining the factors affecting the choice of subjects in the artistic creation process of the students, is seen important to understand their feelings and thoughts, and to direct artistic expression forms. The aim of this study is to examine the affecting factors on subject selection in the authentic works produced in painting studio courses in the context of students’ opinions. A survey was applied to the 4th grade students within the scope of the study conducted in the general research model and their opinions about the factors affecting the choice of the subject were taken. The obtained data were analysed quantitatively according to frequency and percentage. As a result of the statistical analysis of the obtained data, it has been detected individual, social, and artistic factors affecting the choice of subject and possible suggestions are indicated for the artistic creation process in art education.

Kaynakça

  • Aydoğan, E. B. (2008). Sanat eğitiminde bir duayen sanatçı Bedri Rahmi Eyüboğlu ve 10’lar grubu. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 312-326.
  • Azılıoğlu, K. (2011). Sanat eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında kavramsal sanatın yansıma olanakları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Baş, Ş. & Kaptan, A. Y. (2019). Resim iş (görsel sanatlar) öğretmenliği öğrencilerinin sanatsal yaratım süreçleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 177-194.
  • Berksoy, F. (1998). 20. yüzyıl Batı ve Türk resminde toplumsal gerçekçilik. İstanbul: Bakışlar Matbaacılık.
  • Boughton, D. (2015). The curriculum as a work of art: conceptualizing change in the context of social transformation. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5 (Özel Sayı), 11-26.
  • Bozkurt, N. (2014). Sanat ve estetik kuramları (11. baskı). Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Buyurgan, S. (2007). Eğitim fakülteleri resim-iş eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin aldıkları eğitim-öğretime yönelik görüş ve beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 657-677.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Christiane, P. (2003). Digital art. London: Thames&Hudson Publishers.
  • Erinç, S. M. (2004). Resmin eleştirisi üzerine (2. baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Erinç, S. M. (2009). Sanat sosyolojisine giriş. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Fisher, E. (2016). Sanatın gerekliliği (5. baskı). (Çev: C. Çapan). İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (2008). Sanatın öyküsü (5. Baskı). (Çev: E. Erduran ve Ö. Erduran). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • İlhan, A. Ç. (1996). Çıplak resimlerin mitolojik öyküleri. II. Ulusal Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı içinde (s. 80-100). İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Kagan, M. (2008). Estetik ve sanat notları. (Çev: A. Çalışlar). İzmir: Karakalem Kitabevi
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi (31. Baskı). İstanbul: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Katrancı, B. (2005). Yurt gezilerinin kültür ve sanat ortamına yansıması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kırışoğlu, O. T. (2014). Sanat bir serüven, bilgi düşünme düşlem tasarım uygulama yapıt. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Moran, B. (2007). Edebiyat kuramları ve eleştiri (16. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Öndin, N. (2003). Cumhuriyet’in kültür politikası ve sanat 1923-1950. İstanbul: İnsancıl Yayınları.
  • Özel, A. (2014). Estetik ve temel kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi resim-iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Sartre, J. P. (2005). Varoluşçuluk. (Çev: A. Bezirci). İstanbul: Say Yayınları.
  • Sesigür, A. ve Güvenç, B. K. (2017). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının “özgünlük” algısı. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 555-589.
  • Şölenay, E. (1997). Sanatta biçim – içerik sorunu. Anadolu Sanat Dergisi, 7(7), 138-144.
  • Sözen, M ve Tanyeli, U. (2011). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. (10. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Terzi, S. (2008). 12 Eylül 1980 sonrası sanat-siyaset ilişkisi ve plastik sanatlara etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Turani, A. (2018). Sanat terimleri sözlüğü (17. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uysal, A. (2011). Görsel kültürün ve sosyo-kültürel olguların öğrenci resimlerindeki imgelere etkiler. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-20.
  • Yolcu, E. (2018). Sanat eğitimi kuram ve yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 432 - 454, 31.01.2020
https://doi.org/10.18039/ajesi.682049

Öz

Dünya gerçekleşen toplumsal, siyasal ve ekonomik olaylar pek çok alanı etkilemektedir. Bu alanların arasında sanat alanı da yer almaktadır. Literatürde sayılan çeşitli etmenler, sanatsal üretim sürecine biçim ve içerik ilişkileri bağlamında etki etmektedir. Sanatçıların öznel kararları ile ilişkili olan bu etkiler; kimi eserde biçimsel özellikler olarak, kimi eserde ise içerik, tema veya konu bağlamında gerçekleşmektedir. Öğrencilerin sanatsal üretim sürecinde konu seçimlerine etki eden etmenleri belirlemek, onların duygu ve düşüncelerini anlayabilmek ve sanatsal ifade biçimlerine yön verebilmek adına önemli görülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı; güzel sanatlar fakültesi resim bölümü resim atölye derslerinde üretilen özgün çalışmalarda konu seçimine etki eden etmenlerin öğrenci görüşleri bağlamında incelenmesidir. Çalışmanın gerçekleştirilmesinde genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma örneklemi resim bölümü 4. Sınıf öğrencilerinden oluşturulmuştur. Veri toplama sürecinde öğrencilere anket uygulanmış ve resim atölye dersi kapsamında yaptıkları özgün çalışmalarda konu seçimlerine etki eden etmenlere ilişkin görüşleri alınmıştır. Elde edilen veriler frekans ve yüzdelik dağılımlarına göre niceliksel olarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucu öğrencilerin çalışmalarında konu seçimine etki eden bireysel, toplumsal ve sanatsal etmenler belirlenmiş ve sanat eğitiminde sanatsal üretim sürecine yönelik olası öneriler ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Aydoğan, E. B. (2008). Sanat eğitiminde bir duayen sanatçı Bedri Rahmi Eyüboğlu ve 10’lar grubu. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 312-326.
  • Azılıoğlu, K. (2011). Sanat eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında kavramsal sanatın yansıma olanakları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Baş, Ş. & Kaptan, A. Y. (2019). Resim iş (görsel sanatlar) öğretmenliği öğrencilerinin sanatsal yaratım süreçleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 177-194.
  • Berksoy, F. (1998). 20. yüzyıl Batı ve Türk resminde toplumsal gerçekçilik. İstanbul: Bakışlar Matbaacılık.
  • Boughton, D. (2015). The curriculum as a work of art: conceptualizing change in the context of social transformation. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5 (Özel Sayı), 11-26.
  • Bozkurt, N. (2014). Sanat ve estetik kuramları (11. baskı). Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Buyurgan, S. (2007). Eğitim fakülteleri resim-iş eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin aldıkları eğitim-öğretime yönelik görüş ve beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 657-677.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Christiane, P. (2003). Digital art. London: Thames&Hudson Publishers.
  • Erinç, S. M. (2004). Resmin eleştirisi üzerine (2. baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Erinç, S. M. (2009). Sanat sosyolojisine giriş. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Fisher, E. (2016). Sanatın gerekliliği (5. baskı). (Çev: C. Çapan). İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (2008). Sanatın öyküsü (5. Baskı). (Çev: E. Erduran ve Ö. Erduran). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • İlhan, A. Ç. (1996). Çıplak resimlerin mitolojik öyküleri. II. Ulusal Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı içinde (s. 80-100). İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Kagan, M. (2008). Estetik ve sanat notları. (Çev: A. Çalışlar). İzmir: Karakalem Kitabevi
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi (31. Baskı). İstanbul: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Katrancı, B. (2005). Yurt gezilerinin kültür ve sanat ortamına yansıması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kırışoğlu, O. T. (2014). Sanat bir serüven, bilgi düşünme düşlem tasarım uygulama yapıt. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Moran, B. (2007). Edebiyat kuramları ve eleştiri (16. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Öndin, N. (2003). Cumhuriyet’in kültür politikası ve sanat 1923-1950. İstanbul: İnsancıl Yayınları.
  • Özel, A. (2014). Estetik ve temel kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi resim-iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Sartre, J. P. (2005). Varoluşçuluk. (Çev: A. Bezirci). İstanbul: Say Yayınları.
  • Sesigür, A. ve Güvenç, B. K. (2017). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının “özgünlük” algısı. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 555-589.
  • Şölenay, E. (1997). Sanatta biçim – içerik sorunu. Anadolu Sanat Dergisi, 7(7), 138-144.
  • Sözen, M ve Tanyeli, U. (2011). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. (10. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Terzi, S. (2008). 12 Eylül 1980 sonrası sanat-siyaset ilişkisi ve plastik sanatlara etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Turani, A. (2018). Sanat terimleri sözlüğü (17. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uysal, A. (2011). Görsel kültürün ve sosyo-kültürel olguların öğrenci resimlerindeki imgelere etkiler. Akademik Bakış Dergisi, 24, 1-20.
  • Yolcu, E. (2018). Sanat eğitimi kuram ve yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Evrim Çağlayan 0000-0001-7360-6984

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çağlayan, E. (2020). Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 432-454. https://doi.org/10.18039/ajesi.682049
AMA Çağlayan E. Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi. AJESI. Ocak 2020;10(1):432-454. doi:10.18039/ajesi.682049
Chicago Çağlayan, Evrim. “Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 10, sy. 1 (Ocak 2020): 432-54. https://doi.org/10.18039/ajesi.682049.
EndNote Çağlayan E (01 Ocak 2020) Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International 10 1 432–454.
IEEE E. Çağlayan, “Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi”, AJESI, c. 10, sy. 1, ss. 432–454, 2020, doi: 10.18039/ajesi.682049.
ISNAD Çağlayan, Evrim. “Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 10/1 (Ocak 2020), 432-454. https://doi.org/10.18039/ajesi.682049.
JAMA Çağlayan E. Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi. AJESI. 2020;10:432–454.
MLA Çağlayan, Evrim. “Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 10, sy. 1, 2020, ss. 432-54, doi:10.18039/ajesi.682049.
Vancouver Çağlayan E. Resim Atölye Derslerinde Üretilen Özgün Çalışmalarda Konu Seçimine Etki Eden Etmenlerin Öğrenci Görüşleri Bağlamında İncelenmesi. AJESI. 2020;10(1):432-54.