Geleneksel toplumsal cinsiyet rolleri çocuklara birçok şekilde aktarılmakta ve bu durum toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasını zorlaştırmaktadır. Bu çalışmanın amacı, bir devlet okulundaki öğrencilerin toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik duyarlılıklarına ilişkin sorundan yola çıkarak, bir ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik duyarlılıklarını artırmak ve bu gelişim sürecini hazırlanan öğretim süreci üzerinden incelemektir. Araştırmanın deseni eylem araştırması olup, katılımcıları Adana ilinde bir ilköğretim okulunda öğrenim gören 32 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Yönelik Farkındalık Belirleme Formu (TCE-FF), yarı yapılandırılmış görüşme formları, sınıf gözlemleri, araştırmacı günlüğü, öz değerlendirme/ders değerlendirme formları ve gözlemci değerlendirme formlarıdır. Verilerin analizinde tümevarım ve tümdengelim içerik analizleri, betimsel analiz ve sürekli karşılaştırmalı analiz kullanılmıştır. Bulgular, öğrencilerin cinsiyeti, toplumsal cinsiyeti ve toplumsal cinsiyet eşitliğini tanımlama biçimlerini geliştirdiğini, eşitsizlik ve eşitliklere ilişkin birçok göstergeyi doğru bir şekilde ortaya koyduklarını, eşitliğin katkılarını daha iyi anladıklarını ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına yönelik pek çok öneri getirdiklerini göstermiştir. Bu sonuçlar, toplumsal cinsiyet eşitsizliği ile mücadelede eğitim uygulamalarının çözümün bir parçası olabileceğine işaret etmektedir.
eylem araştırması eşitlik eğitimi toplumsal cinsiyet eşitliği ilkokul 4. sınıflar toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimi
TÜBİTAK
TÜBİTAK 2211-E Doğrudan Yurtiçi Doktora Burs Programı
TÜBİTAK 2211-E Doğrudan Yurtiçi Doktora Burs Programına araştırma sürecine katkılarından dolayı teşekkür ederim.
Traditional gender roles are transferred to the children in many ways and this makes it difficult to ensure gender equality. Starting from the problem regarding the sensitivity of students for gender equality in a public school, the aim of this study was to enhance the sensitivity of fourth grade students in a primary school towards gender equality and to examine this development process through the prepared teaching process. The research design was action research and the participants were 32 fourth graders in a primary school in Adana, Turkey. The data collection tools were, Awareness For Gender Equality Form (TCE-FF), semi-structured interview forms, class observations, researcher diary, self-assessment/course evaluation forms and observer evaluation forms. In order to analyze the data, inductive and deductive content analyses, descriptive analysis and constant comparative analysis were used. Findings showed that students enhance their way of defining sexes, gender and gender equality, they put forward many indicators of inequalities and equalities in the right way, they have a better understanding of the contributions of equality and they brought about many suggestions for providing gender equality. These results imply that educational practices could be a part of the solution regarding the struggle against gender inequality.
action research equality education gender equality fourth graders teaching for gender equality
TÜBİTAK 2211-E Doğrudan Yurtiçi Doktora Burs Programı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | TÜBİTAK 2211-E Doğrudan Yurtiçi Doktora Burs Programı |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.