Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademisyenlerin Akreditasyon Algılarının İncelenmesi

Yıl 2021, , 1 - 14, 25.06.2021
https://doi.org/10.47215/aji.823723

Öz

Yetki, yeterlik ve güvenirliğin onaylandığı sertifikalı bir kalite güvence sistemi ve süreci olarak görülen akreditasyon, kalite güvencesi ile iç içe girmiş bir kavramdır. Akreditasyon, kurum ve programların markalaşmasında ve sürdürülebilir biçimde kalmasına katkı sağlamaktadır. Akreditasyon, birçok ülkede ve sektörde topluma sunulan program ve hizmetlerin niteliğinin sistematik bir yaklaşımla güvence altına alınması için geliştirilen bir yöntemdir. Yükseköğretim sisteminde de akreditasyon, kalite ve niteliğin önemli göstergelerinden biri olarak kabul edilebilir. Akreditasyona inanan, bu çerçevede niteliğin artırılmasına yönelik görev ve sorumluluk üstlenen öğretim elemanları ise kurumun kurumsallaşmasına ve sürdürülebilir iyileşmesine daha fazla katkıda bulunabilir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, Bartın Üniversitesi akademik birimlerinde görev yapan öğretim elemanlarının akreditasyon algılarının belirlenmesidir. Tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırmada kolay ulaşılabilir örneklem yöntemiyle toplam 181 öğretim elemanına ulaşılmıştır. Akreditasyon Algısı Ölçeği ile toplanan veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretim elemanlarının akreditasyon algısının yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Öğretim elemanlarının akreditasyon algısının yükseltilmesi ve bu algının somut olarak niteliğe dönüşmesine ilişkin çalışmalar yapılmalıdır.

Destekleyen Kurum

Bartın Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinatörlüğü

Proje Numarası

2018-SOS-A-023

Teşekkür

Bartın Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinatörlüğüne maddi katkılarından ötürü teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A., & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3). http://efdergi.inonu.edu.tr/article/view/5000004206 adresinden erişilmiştir.
  • Aktan, C. C. & Gencel, U. (2010). Yüksek öğretimde akreditasyon. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2 (2), 137-155.
  • Ayvaz, B. Kuşakçı, A.O. & Borat, O. (2016). Kalite Güvencesi ve Akreditasyon Süreçleri. Yeni Türkiye, 88, 1-8.
  • Baltacı, R. (2002). Eğitim fakültelerindeki öğretim elemanlarının öğretmen eğitiminde akreditasyon konusundaki algıları. (Yayımlanmış lüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erkuş, L. (2003). Eğitim fakültelerinin akreditasyon sürecine hazır olma durumlarına ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Erkuş, L., & Özdemir, S. M. (2010). Eğitim fakültelerinin akreditasyon sürecine hazır olma durumuna ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 118-133.
  • Harvey, L. (2004). The power of accreditation: Views of academics. In Di Nauta, P., Omar, P. L., Schade, A., & Scheele, J. P. (Eds.), Accreditation models in higher education (pp. 5-18). Helsinki: Multiprint.
  • Herdman, E.A. (2010) Akretidasyon Süreci. (Çev. D. Sepit). Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 7 (2), 3-5.
  • Pinkham, F. O. (1955). The accreditation problem. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 301(1), 65-74.
  • Rehber, E. (2007). “Dünyada değişen yükseköğretim ve kalite anlayışı.” içinde, Değişim çağında yükseköğretim. Birinci Baskı, İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayınları.
  • Reinert, P. C. (1949). The Purposes and Values of Accreditation. The American Journal of Nursing, 49 (7), 468-470.
  • Rodman, K., Biloslavo, R. & Bratoz, S. (2013). Institutional quality of a higher education ınstitution from the perspective of employers. Minerva (2013) 51:71–92.
  • Semerci, Ç. (2017). Akreditasyon algısı (AA) ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (3), 1093-1104.
  • Stensaker, B., Langfeldt, L., Harvey, L., Huisman, J., & Westerheijden, D. (2011). An in‐depth study on the impact of external quality assurance. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), 465-478. DOI: 10.1080/02602930903432074
  • Trenholm, H. C., (1932). The Accreditation of the Negro High School. The Journal of Negro Education, 1 (1), 34-43. TDK (2019). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/?kelime=akreditasyon Erişim tarihi: 23.10.2019.
  • Ünal, F.; Semerci, N. & Semerci Ç. (2017). Öğretmen adaylarının programların akreditasyonuna ilişkin algıları. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi (19-21 Mayıs 2017), (EPDAD, Marmara ve Yıldız Teknik Üniversitesi İşbirliğiyle), İstanbul.
  • YÖK, (2015). Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği. Resmî Gazete, Sayı 29423, 23 Temmuz 2015. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/16595796/yuksekogretim_kalite_guvencesi_yonetmeligi_resmi_gazete+%281%29.pdf/4f97cac7-9ceb-4592-a3ba-3d9236ee7a36 web adresinden 05.03.2018 tarihinde indirildi.
  • YÖKAK (2019). Akreditasyon Nedir? http://yokak.gov.tr/akreditasyon-kuruluslari/akreditasyon-kuruluslari-nedir Erişim tarihi: 22.10.2019.
  • Yüksel, İ. (2013). Graduate students’ perception of standards and accreditation in higher education in turkey: A qualitative analysis. The Qualitative Report, 18(38), 1-14. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol18/iss38/1 adresinden erişilmiştir.

Investigation Of Academicians’ Accreditation Perception

Yıl 2021, , 1 - 14, 25.06.2021
https://doi.org/10.47215/aji.823723

Öz

Accreditation, as a system in which competence, reliability, and authority concepts are certified, is a construct intertwined with quality assurance. Accreditation provides in the process of sustainability and branding at institutions and programs. Accreditation is also a method used in systematically assuring the quality of services and programs which are provided to society and industry in many countries. Accreditation is accepted as an important indicator of quality and qualification. Academic staff who believe in accreditation can contribute more in the sustainability and branding process of an institution. In this context, the aim of the research is to determine the accreditation perceptions of the academic staff working at Bartın University. In this study, which was carried out by using survey method, 181 academicians were reached through convenience sampling. Data which was collected by Accreditation Perception scale was analyzed on SPSS software. In the light of this study, it was observed that the perceptions of academicians were high. Future studies must be carried out in order to raise the perceptions of academicians.

Proje Numarası

2018-SOS-A-023

Kaynakça

  • Adıgüzel, A., & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3). http://efdergi.inonu.edu.tr/article/view/5000004206 adresinden erişilmiştir.
  • Aktan, C. C. & Gencel, U. (2010). Yüksek öğretimde akreditasyon. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2 (2), 137-155.
  • Ayvaz, B. Kuşakçı, A.O. & Borat, O. (2016). Kalite Güvencesi ve Akreditasyon Süreçleri. Yeni Türkiye, 88, 1-8.
  • Baltacı, R. (2002). Eğitim fakültelerindeki öğretim elemanlarının öğretmen eğitiminde akreditasyon konusundaki algıları. (Yayımlanmış lüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erkuş, L. (2003). Eğitim fakültelerinin akreditasyon sürecine hazır olma durumlarına ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Erkuş, L., & Özdemir, S. M. (2010). Eğitim fakültelerinin akreditasyon sürecine hazır olma durumuna ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 118-133.
  • Harvey, L. (2004). The power of accreditation: Views of academics. In Di Nauta, P., Omar, P. L., Schade, A., & Scheele, J. P. (Eds.), Accreditation models in higher education (pp. 5-18). Helsinki: Multiprint.
  • Herdman, E.A. (2010) Akretidasyon Süreci. (Çev. D. Sepit). Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 7 (2), 3-5.
  • Pinkham, F. O. (1955). The accreditation problem. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 301(1), 65-74.
  • Rehber, E. (2007). “Dünyada değişen yükseköğretim ve kalite anlayışı.” içinde, Değişim çağında yükseköğretim. Birinci Baskı, İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayınları.
  • Reinert, P. C. (1949). The Purposes and Values of Accreditation. The American Journal of Nursing, 49 (7), 468-470.
  • Rodman, K., Biloslavo, R. & Bratoz, S. (2013). Institutional quality of a higher education ınstitution from the perspective of employers. Minerva (2013) 51:71–92.
  • Semerci, Ç. (2017). Akreditasyon algısı (AA) ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (3), 1093-1104.
  • Stensaker, B., Langfeldt, L., Harvey, L., Huisman, J., & Westerheijden, D. (2011). An in‐depth study on the impact of external quality assurance. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), 465-478. DOI: 10.1080/02602930903432074
  • Trenholm, H. C., (1932). The Accreditation of the Negro High School. The Journal of Negro Education, 1 (1), 34-43. TDK (2019). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/?kelime=akreditasyon Erişim tarihi: 23.10.2019.
  • Ünal, F.; Semerci, N. & Semerci Ç. (2017). Öğretmen adaylarının programların akreditasyonuna ilişkin algıları. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi (19-21 Mayıs 2017), (EPDAD, Marmara ve Yıldız Teknik Üniversitesi İşbirliğiyle), İstanbul.
  • YÖK, (2015). Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği. Resmî Gazete, Sayı 29423, 23 Temmuz 2015. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/16595796/yuksekogretim_kalite_guvencesi_yonetmeligi_resmi_gazete+%281%29.pdf/4f97cac7-9ceb-4592-a3ba-3d9236ee7a36 web adresinden 05.03.2018 tarihinde indirildi.
  • YÖKAK (2019). Akreditasyon Nedir? http://yokak.gov.tr/akreditasyon-kuruluslari/akreditasyon-kuruluslari-nedir Erişim tarihi: 22.10.2019.
  • Yüksel, İ. (2013). Graduate students’ perception of standards and accreditation in higher education in turkey: A qualitative analysis. The Qualitative Report, 18(38), 1-14. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol18/iss38/1 adresinden erişilmiştir.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çetin Semercı 0000-0002-6337-5876

Nuriye Semerci 0000-0002-5347-9858

Fatma Ünal 0000-0003-1829-2999

Emrullah Yılmaz 0000-0003-2346-9939

Hüseyin Kaygın 0000-0002-1315-0126

İhsan Çağatay Ulus 0000-0002-9610-4562

Kenan Çetin 0000-0003-4311-406X

Ömer Yılmaz 0000-0002-0962-2725

Proje Numarası 2018-SOS-A-023
Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Semercı, Ç., Semerci, N., Ünal, F., Yılmaz, E., vd. (2021). Akademisyenlerin Akreditasyon Algılarının İncelenmesi. Asian Journal of Instruction (E-AJI), 9(1), 1-14. https://doi.org/10.47215/aji.823723

ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.