Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İstanbul’daki Üniversite Kütüphanecilerinin Dijital Kültüre İlişkin Sosyal ve Mesleki Tutumları

Yıl 2017, , 237 - 270, 01.10.2017
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2017.5.011.x

Öz

Bu çalışmanın amacı, İstanbul’daki üniversite kütüphanelerinde çalışan meslek elemanlarının dijital kültür karşısındaki sosyal ve meslekî tutumlarını ortaya koymaktır. Bu bağlamda, 220 üniversite kütüphanesi personeline anket uygulanmış ve sonuçlar SPSS 19 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın genel sonuçlarına göre, İstanbul’daki üniversite kütüphanecilerinin dijital kültürden etkilendikleri ve İnternet ile sosyal medyayı aktif olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Öte yandan, bazı kütüphanecilerin dijital kültürü mesleki yaklaşımlarını şekillendirecek bir yaşam kültürüne dönüştüremedikleri ortaya çıkmıştır. Dijital kültür ortamında hizmet veren üniversite kütüphanesi çalışanlarının dijital kültüre ilişkin sosyal ve meslekî tutumları, cinsiyet, yaş, eğitim durumu, İnternet ve sosyal medya kullanım alışkanlığı gibi değişkenlere bağlı olarak farklılık göstermektedir.

Kaynakça

  • Argın, F.S. (2013). Ortaokul ve lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının incelenmesi (Çekmeköy Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (1995). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • “Cyberculture”, (n.d.). Retrieved September 9, 2014, from http://dictionary.reference.com/ browse/cyberculture
  • “Cyberculture”,(n.d.). Retrieved October 26, 2014, from http://www.oed.com/view/Entry/253795? redirectedFrom=cyberculture&
  • Çavaş,B., Çavaş, P., Karaoğlan, B., Kışla, T. (2009). A study on science teachers' attitudes toward information and communication technologies in education. The Turkish Online Journal of Educational Technology , 8(2), 20-32.
  • Çıngı, H. (2009). Örnekleme kuramı (3. Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi İstatistik Bölümü.
  • Johnson, S. (1997). Interface culture: How new technology transforms the way we create & communicate. New York: Basic Books.
  • Jones, S. (1997). Virtual culture: Identity and communication in cybersociety. Chicago: Sage Publishing
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve gözlem teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Karagözoğlu Aslıyüksek, M. (2015). Dijital kültür ortamında üniversite kütüphaneleri: İstanbul örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçak, O. (2001). Dijital teknolojiler boyutuyla bilgi toplumu sürecinde çalışma yaşamı. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Lévy, P. (2001). Cyberculture. Minneapolis & London: University of Minnesota Press.
  • Otani, R., (April, 2009). What is digital culture?, Digital Publishing, Retrieved August 6, 2014 fron http://www.slideshare.net/RemingInSydney/what-is-digital-culture.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (2Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztemiz, S., (2012). Bilgi teknolojilerinin statü bağlamında bilgi profesyonelliğine yansıması: Ankara’da çalışan kütüphaneciler üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tavşancıl, E., Keser,H. (2002). İnternet kullanımına yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1), 79-100.
  • Zittrain, J.L. (2014). Reflections on internet culture. Journal of Visual Culture, 13(3), 388-394.

The Social and Professional Attitudes of University Librarians in Istanbul Towards Digital Culture

Yıl 2017, , 237 - 270, 01.10.2017
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2017.5.011.x

Öz

This study seeks to highlight the social and professional attitudes of the members of the staff employed in university libraries in Istanbul towards digital culture. In this context, a questionnaire was conducted to the 220 staff members of university libraries and results were analyzed using the SPSS 19 program. The overall results of the research have revealed that university librarians in Istanbul have been influenced by digital culture and that they actively use the Internet and social media. Some librarians, on the other hand, are not able to transform the digital culture into a life culture that will shape their professional approach. The social and professional attitudes of librarians working in university libraries that serve in the digital cultural environment can be seen to vary across the parameters like gender, age, educational background, Internet and social media consumption habits.

Kaynakça

  • Argın, F.S. (2013). Ortaokul ve lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının incelenmesi (Çekmeköy Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (1995). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • “Cyberculture”, (n.d.). Retrieved September 9, 2014, from http://dictionary.reference.com/ browse/cyberculture
  • “Cyberculture”,(n.d.). Retrieved October 26, 2014, from http://www.oed.com/view/Entry/253795? redirectedFrom=cyberculture&
  • Çavaş,B., Çavaş, P., Karaoğlan, B., Kışla, T. (2009). A study on science teachers' attitudes toward information and communication technologies in education. The Turkish Online Journal of Educational Technology , 8(2), 20-32.
  • Çıngı, H. (2009). Örnekleme kuramı (3. Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi İstatistik Bölümü.
  • Johnson, S. (1997). Interface culture: How new technology transforms the way we create & communicate. New York: Basic Books.
  • Jones, S. (1997). Virtual culture: Identity and communication in cybersociety. Chicago: Sage Publishing
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve gözlem teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Karagözoğlu Aslıyüksek, M. (2015). Dijital kültür ortamında üniversite kütüphaneleri: İstanbul örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçak, O. (2001). Dijital teknolojiler boyutuyla bilgi toplumu sürecinde çalışma yaşamı. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Lévy, P. (2001). Cyberculture. Minneapolis & London: University of Minnesota Press.
  • Otani, R., (April, 2009). What is digital culture?, Digital Publishing, Retrieved August 6, 2014 fron http://www.slideshare.net/RemingInSydney/what-is-digital-culture.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (2Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztemiz, S., (2012). Bilgi teknolojilerinin statü bağlamında bilgi profesyonelliğine yansıması: Ankara’da çalışan kütüphaneciler üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tavşancıl, E., Keser,H. (2002). İnternet kullanımına yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1), 79-100.
  • Zittrain, J.L. (2014). Reflections on internet culture. Journal of Visual Culture, 13(3), 388-394.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehlika Karagözoğlu Aslıyüksek

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Karagözoğlu Aslıyüksek, M. (2017). İstanbul’daki Üniversite Kütüphanecilerinin Dijital Kültüre İlişkin Sosyal ve Mesleki Tutumları. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 8(30), 237-270. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2017.5.011.x