Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sessiz Ev'in Çok Sesliliğinde Groteskin Sesini Duymak

Yıl 2024, , 60 - 75, 30.04.2024
https://doi.org/10.34083/akaded.1441200

Öz

ABSTRACT
Having placed postmodern techniques at the basis of his works, Orhan Pamuk frequently benefited from these techniques in his second novel, Silent House, published in 1983. In this sense, the concept of polyphony, in which the narration is made through various sources rather than a single source, stands out in the novel. Polyphony enables the text to have a multi-layered quality; the narrator constantly changes within the text, thus the novel takes on a varied structure, as in Mikhail Bahtin’s concept of carnival. Moreover, this carnivalesque structure is supported by the descriptions of the summer house, which forms the main place of the text, and the events experienced by the three generations who came together in this house. On the other hand, in order to diversify the carnival, Pamuk also included the grotesque body, which is an integral part of it. The grotesque body, pushed out of society and condemned to live with the misfortune of its deformity, stands right next to the sublime, turning the text inquestion into a carnival venue. Based on this, this study will examine the position of the grotesque body in Silent House and its function within the text.

Kaynakça

  • Bachelard, G. (2018). Mekânın poetikası. (Tümertekin A. Çev.). İthaki Yayınları.

Sessiz Ev'in Çok-sesliliğinde Groteskin Sesini Duymak

Yıl 2024, , 60 - 75, 30.04.2024
https://doi.org/10.34083/akaded.1441200

Öz

ÖZET
Postmodern teknikleri eserlerinin temeline yerleştiren Orhan Pamuk, 1983’te yayımlanan ikinci romanı Sessiz Ev’de de bu tekniklerden sıkça yararlanmıştır. Bu bağlamda, romanda anlatımın tek bir kaynaktan ziyade çeşitli kaynaklar üzerinden yapıldığı çok-seslilik tekniği öne çıkmaktadır. Metnin çok katmanlı bir niteliğe kavuşmasını sağlayan bu teknikte anlatıcı, metin içinde sürekli değişmekte böylece roman Bahtin’in karnaval kavramında olduğu gibi mülevven bir yapıya bürünmektedir. Üstelik bu karnavalesk yapı, metnin ana mekânını oluşturan evin tasvirleri ve bu evde bir araya gelen üç kuşağın yaşadıkları olaylar çerçevesinde de desteklenmektedir. Öte yandan Pamuk, karnavalı çeşitlendirmek adına onun ayrılmaz bir parçası olan grotesk bedeni de işin içine katmıştır. Toplumun dışına itilmiş, şekil bozukluğunun yarattığı bir talihsizlikle yaşamaya mahkûm bırakılmış grotesk beden, yüce olanın hemen yanında durmasıyla söz konusu metni bir karnaval mekânına çevirmiştir. Buradan hareketle, bu çalışmada Sessiz Ev romanındaki grotesk bedenin konumu ve metin içindeki işlevi irdelenecektir.

Kaynakça

  • Bachelard, G. (2018). Mekânın poetikası. (Tümertekin A. Çev.). İthaki Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Uşaklı Sandal 0000-0002-4066-339X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2024
Kabul Tarihi 28 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Uşaklı Sandal, B. (2024). Sessiz Ev’in Çok Sesliliğinde Groteskin Sesini Duymak. Akademik Dil Ve Edebiyat Dergisi, 8(1), 60-75. https://doi.org/10.34083/akaded.1441200


Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası  lisansı ile lisanslanmıştır. 

This work is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International