BibTex RIS Kaynak Göster

1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 5, 0 - 0, 25.05.2016

Öz

Öz

 Polonya Katolik Kilisesi, 1944 yılından komünizmin yıkılmasına kadar olan süreçte komünist hükümete karşı ana karşıt güç olarak  sivil toplumun ayakta kalmasını sağlaması ve Polonyalıların sahip olduğu koyu Katolik kimliğin verdiği ekstra güç sayesinde 1989 yılında gerçekleşen siyasi değişim sonrası ilk dönemde (1989-2004) toplum ve siyaset üzerinde etki sahibi olmayı başarmıştır. Bu dönemde kilise sahip olduğu gücü uygun ölçüde kullanmayı başaramaması nedeniyle halk arasında rahatsızlıklar oluşmaya başlamıştır. Ancak kilisenin bu etkisi ve sahip olduğu gücü hem kilisenin bazı iç dinamikleri hem de bazı dış faktörler sebebiyle özellikle 2004 yılında başlayan Avrupa Birliği entegrasyon süreci ile birlikte zayıflamaya başlamıştır. Bu çalışmada öncelikli olarak Polonya Katolik Kilisesi’nin güç sahibi olmayı başardığı 1989-2004 yılları arası dönemde toplum ve siyaset üzerinde ne şekilde etki sahibi olmayı başardığı anlatılacak olup, ikinci başlık altında 2004 yılından itibaren gücündeki zayıflamada rol oynayan iç ve dış etmenler incelenecektir.

 

Anahtar Sözcükler: Polonya, Katolik Kilisesi, Komünizm, Sekülerleşme, Laiklik.

 

Abstract

After the political change in 1989, the Polish Catholic Church successfully influenced politics and society because it helped the civil society to survive during the period from 1944 until the time when communism fall and it gave extra advantage that Polish people had extreme Catholic identity. In this first period, some disturbances among Polish people began to build up because the church could not use its power to an appropriate extent. However, this impact and power of Catholic Church was weakened because of some internal and external dynamics especially after European Union integration process, beginning in 2004. This study  explains how Polish Catholic Church managed to succeed in achieving an impact on politics and society between 1989 and 2004, during which it was a powerful institution. In addition, the internal and external factors contributing to Catholic Church’s losing its power are analyzed.

Keywords: Poland, Catholic Church, Communism , Secularization,  Secularity.

 

Kaynakça

  • Anderson, J. (2009). Din ve demokratikleşme: Polonya ve Rusya deneyimlerinden alınan
  • dersler. G. Elçik (Editör), Din ve demokrasi. İstanbul: Heinrich Böll Stiftung Derneği, s.
  • -98.
  • Bayır, Ö. E. (2013). Polonya dış politikasında atlantikçilik avrupacılık ikilemi. İstanbul: Derin
  • Yayınları.
  • Burdziej, S. (2005). Religion and politics: religious values in the Polish public square since
  • Religion, State & Society, 33(2), 165-174.
  • Byrnes, T. A., & Katzenstein, P. J. (2006). Religion in an expanding europe. New York: Cambridge
  • University Press.
  • CBOS. (1995). Wybory prezydenckie a opinia Episkopatu Polski. Warszawa: Centrum Badania
  • Opinii Społecznej.
  • CBOS. (1998). Opinie o potrzebie wychowania seksualnego w szkolach.. Warszawa: Centrum
  • Badania Opinii Społecznej.
  • Davie, G. (2005). Modern Avrupa‘da Din. (Çev. A. Demirci) İstanbul: Küre Yayınları.
  • Dudek, A. (1997). Pierwsze lata III Rzeczpospolitej 1989-1995. Zarys historii politycznej Polski.
  • Kraków: Wydawnictwo GEO.
  • Ertit, V. (2014). Sekülerleşme dinden uzaklaşmanın hikayesi. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Gdula, M. (2010). Kohabitacja i Sojusz. Polityka i Kościół. A. Ostolski (editör). Kościół,
  • Państwo i Polityka Płci. Warszawa: Heinrich Boll Stiftung, s. 66-74.
  • Heinen , J., & Portet, S. (2009). Religion, politics and gender quality in Poland. United Nations
  • Research Institute for Social Development . Berlin: Heinrich Böll Stiftung.
  • Karboński, A. (1994). The National Council for Soviet and East European research. Los Angeles:
  • University of California.
  • Kilp, A. (2002). Religion enters politics: the process of politicization of religious issues in four
  • post-communist countries. Yüksek Lisans Tezi, Department of Political Science, University
  • of Tartu, Tartu.
  • Köylü, M. (2014). Polonya‘da din-devlet ilişkisi ve din eğitimi. M. Köylü, & İ. Turan (Editörler).
  • Karşılaştırmalı Din Eğitimi (s. 171-190). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kraśko, P., Durczok, K., Wiśniewska, K., Nęcek, R., Mrożek, A., & Król, B. (2011). Bitwa o
  • kościół. Kraków: Wydawnictwo Salwator.
  • Kucharczyk, J. (2013). Opinie polaków na temat wybranych aspektów relacji państwo-kościół
  • w przestrzeni publicznej. Polska: Instytut Spraw Publicznych.
  • Kulczycki, A. (1995). Abortion policy in Postcommunist Europe: the conflict in Poland. Population
  • and Develepment Review, 21(3), s. 471-505.
  • Lisicka, H. (2002). Rola Kościoła Katolickiego w systemie politycznym Rzeczpospolitej Polskiej.
  • A. Antoszewski içinde, Demokratyzacja w III Rzeczpospolitej. Wrocław: Wydawnictwo
  • Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 199-215.
  • Mariański, J. (2013). Kościół Katolicki w Polsce w przestrzeni życia publicznego. Toruń: Wydawnictwo
  • Adam Marszałek.
  • Mazurkiewicz, P. (2001). Kościół i Demokracja. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  • Miller, S. S. (1997). Religion and politics in Poland: the abortion issue. Canadian Slavonic
  • Papers, XXXIX(Mart - Haziran), s. 63-86.
  • Nash, J. (2000). National political influence and the Catholic Church. Honors Project, Illinois
  • Wesleyan University, Political Science Department.
  • Ostolski, A. (2010). Nasi okupanci 2.0, czyli jak zdobyć milczącą większość . A. Ostolski (Dü.)
  • içinde, Kościół, państwo i polityka płci. Warszawa: Heinrich Böll Stiftung, s. 172-183.
  • Overbeek, E. (2013). Lękajcie się ofiary pedofilii w kościele polskim mowią. Warszawa: Wydawnictwo
  • Czarna Owca.
  • Özcan, S. A. (2012). Rusya ve Polonya‘da din, kimlik, siyaset. Ankara: Küre Yayınları.
  • Ramet, S. P. (2014). The Catholic Church in post-communist Poland: polarization, privatization,
  • and decline in influence. S. P. Ramet (Editör), Religion and politics in post-socialist
  • central and southeastern Europe-Challanges since 1989. London: Palgrave Macmillan, s.
  • -52.
  • Roguska, B. (2012). Opinie o finansowaniıu kościóła. Warszawa: Centrum Badania Opinii
  • Społecznej.
  • Roguska, B. (2013). Czy Polacy skorzystają z odpisu podatkowego na kościół. Warszawa:
  • Centrum Badania Opinii Spolecznej.
  • Rynkowski, M. (2008). Polonya. A. Köse, & T. Küçükcan (Editörler), Avrupa Birliği ülkelerinde
  • din ve devlet ilişkisi. İstanbul: İsam Yayınları, s. 253-273.
  • Sowiński, S. (2013). Obecność Kościoła Katolickiego w sferze publicznej. Demokratycznego
  • Państwa Prawa. Przykład Współczesnej Polski. Warszawa: Instytut Politologii Uniwersytet
  • Kardinała Stefana Wyszyńskiego.
  • Wosicki, P., Zięba, A. (2007). Polska droga do prawnej ochrony dziecka nienarodzonego.
  • Służba Życiu, nr 2, s. 36.
  • Zagrodzki, W. (2011). Lekcja religii w szkole nie będzie katechezą. Web: http://www.katolik.
  • pl/lekcja-religii-w-szkole-nie-bedzie-katecheza,23245,416,cz.html adresinden 14 Nisan
  • tarihinde alınmıştır.
  • Zielińska, K. (2013). Religious education in Poland. D. Davis, & E. Mirashnikova (Editörler),
  • The routledge international handbook of religious education. London: Routledge, s. 273-
Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 5, 0 - 0, 25.05.2016

Öz

Kaynakça

  • Anderson, J. (2009). Din ve demokratikleşme: Polonya ve Rusya deneyimlerinden alınan
  • dersler. G. Elçik (Editör), Din ve demokrasi. İstanbul: Heinrich Böll Stiftung Derneği, s.
  • -98.
  • Bayır, Ö. E. (2013). Polonya dış politikasında atlantikçilik avrupacılık ikilemi. İstanbul: Derin
  • Yayınları.
  • Burdziej, S. (2005). Religion and politics: religious values in the Polish public square since
  • Religion, State & Society, 33(2), 165-174.
  • Byrnes, T. A., & Katzenstein, P. J. (2006). Religion in an expanding europe. New York: Cambridge
  • University Press.
  • CBOS. (1995). Wybory prezydenckie a opinia Episkopatu Polski. Warszawa: Centrum Badania
  • Opinii Społecznej.
  • CBOS. (1998). Opinie o potrzebie wychowania seksualnego w szkolach.. Warszawa: Centrum
  • Badania Opinii Społecznej.
  • Davie, G. (2005). Modern Avrupa‘da Din. (Çev. A. Demirci) İstanbul: Küre Yayınları.
  • Dudek, A. (1997). Pierwsze lata III Rzeczpospolitej 1989-1995. Zarys historii politycznej Polski.
  • Kraków: Wydawnictwo GEO.
  • Ertit, V. (2014). Sekülerleşme dinden uzaklaşmanın hikayesi. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Gdula, M. (2010). Kohabitacja i Sojusz. Polityka i Kościół. A. Ostolski (editör). Kościół,
  • Państwo i Polityka Płci. Warszawa: Heinrich Boll Stiftung, s. 66-74.
  • Heinen , J., & Portet, S. (2009). Religion, politics and gender quality in Poland. United Nations
  • Research Institute for Social Development . Berlin: Heinrich Böll Stiftung.
  • Karboński, A. (1994). The National Council for Soviet and East European research. Los Angeles:
  • University of California.
  • Kilp, A. (2002). Religion enters politics: the process of politicization of religious issues in four
  • post-communist countries. Yüksek Lisans Tezi, Department of Political Science, University
  • of Tartu, Tartu.
  • Köylü, M. (2014). Polonya‘da din-devlet ilişkisi ve din eğitimi. M. Köylü, & İ. Turan (Editörler).
  • Karşılaştırmalı Din Eğitimi (s. 171-190). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kraśko, P., Durczok, K., Wiśniewska, K., Nęcek, R., Mrożek, A., & Król, B. (2011). Bitwa o
  • kościół. Kraków: Wydawnictwo Salwator.
  • Kucharczyk, J. (2013). Opinie polaków na temat wybranych aspektów relacji państwo-kościół
  • w przestrzeni publicznej. Polska: Instytut Spraw Publicznych.
  • Kulczycki, A. (1995). Abortion policy in Postcommunist Europe: the conflict in Poland. Population
  • and Develepment Review, 21(3), s. 471-505.
  • Lisicka, H. (2002). Rola Kościoła Katolickiego w systemie politycznym Rzeczpospolitej Polskiej.
  • A. Antoszewski içinde, Demokratyzacja w III Rzeczpospolitej. Wrocław: Wydawnictwo
  • Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 199-215.
  • Mariański, J. (2013). Kościół Katolicki w Polsce w przestrzeni życia publicznego. Toruń: Wydawnictwo
  • Adam Marszałek.
  • Mazurkiewicz, P. (2001). Kościół i Demokracja. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  • Miller, S. S. (1997). Religion and politics in Poland: the abortion issue. Canadian Slavonic
  • Papers, XXXIX(Mart - Haziran), s. 63-86.
  • Nash, J. (2000). National political influence and the Catholic Church. Honors Project, Illinois
  • Wesleyan University, Political Science Department.
  • Ostolski, A. (2010). Nasi okupanci 2.0, czyli jak zdobyć milczącą większość . A. Ostolski (Dü.)
  • içinde, Kościół, państwo i polityka płci. Warszawa: Heinrich Böll Stiftung, s. 172-183.
  • Overbeek, E. (2013). Lękajcie się ofiary pedofilii w kościele polskim mowią. Warszawa: Wydawnictwo
  • Czarna Owca.
  • Özcan, S. A. (2012). Rusya ve Polonya‘da din, kimlik, siyaset. Ankara: Küre Yayınları.
  • Ramet, S. P. (2014). The Catholic Church in post-communist Poland: polarization, privatization,
  • and decline in influence. S. P. Ramet (Editör), Religion and politics in post-socialist
  • central and southeastern Europe-Challanges since 1989. London: Palgrave Macmillan, s.
  • -52.
  • Roguska, B. (2012). Opinie o finansowaniıu kościóła. Warszawa: Centrum Badania Opinii
  • Społecznej.
  • Roguska, B. (2013). Czy Polacy skorzystają z odpisu podatkowego na kościół. Warszawa:
  • Centrum Badania Opinii Spolecznej.
  • Rynkowski, M. (2008). Polonya. A. Köse, & T. Küçükcan (Editörler), Avrupa Birliği ülkelerinde
  • din ve devlet ilişkisi. İstanbul: İsam Yayınları, s. 253-273.
  • Sowiński, S. (2013). Obecność Kościoła Katolickiego w sferze publicznej. Demokratycznego
  • Państwa Prawa. Przykład Współczesnej Polski. Warszawa: Instytut Politologii Uniwersytet
  • Kardinała Stefana Wyszyńskiego.
  • Wosicki, P., Zięba, A. (2007). Polska droga do prawnej ochrony dziecka nienarodzonego.
  • Służba Życiu, nr 2, s. 36.
  • Zagrodzki, W. (2011). Lekcja religii w szkole nie będzie katechezą. Web: http://www.katolik.
  • pl/lekcja-religii-w-szkole-nie-bedzie-katecheza,23245,416,cz.html adresinden 14 Nisan
  • tarihinde alınmıştır.
  • Zielińska, K. (2013). Religious education in Poland. D. Davis, & E. Mirashnikova (Editörler),
  • The routledge international handbook of religious education. London: Routledge, s. 273-
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Ozan Tellioğlu

Hakan Taşdemir

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Tellioğlu, O., & Taşdemir, H. (2016). 1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler, 3(5).
AMA Tellioğlu O, Taşdemir H. 1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler. Mayıs 2016;3(5).
Chicago Tellioğlu, Ozan, ve Hakan Taşdemir. “1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ”. Akademik Hassasiyetler 3, sy. 5 (Mayıs 2016).
EndNote Tellioğlu O, Taşdemir H (01 Mayıs 2016) 1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler 3 5
IEEE O. Tellioğlu ve H. Taşdemir, “1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ”, Akademik Hassasiyetler, c. 3, sy. 5, 2016.
ISNAD Tellioğlu, Ozan - Taşdemir, Hakan. “1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ”. Akademik Hassasiyetler 3/5 (Mayıs 2016).
JAMA Tellioğlu O, Taşdemir H. 1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler. 2016;3.
MLA Tellioğlu, Ozan ve Hakan Taşdemir. “1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ”. Akademik Hassasiyetler, c. 3, sy. 5, 2016.
Vancouver Tellioğlu O, Taşdemir H. 1989 SONRASI POLONYA’DA KATOLİK KİLİSESİ’NİN ROLÜ. Akademik Hassasiyetler. 2016;3(5).

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.