BibTex RIS Kaynak Göster

KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 5, 0 - 0, 25.05.2016

Öz

Öz

Türklerin devlet kurmada hünerli oldukları kadar idare etmede başarılı olamadıkları algısı vardır. Bu düşüncenin oluşmasında eski Türklerde yazılı hukuk kurallarının olmayışı etkilidir. Çin kaynakları incelendikçe, eski Türk kültürü kalıntıları üzerinde çalışıldıkça Türklerde en eski devirlerden itibaren, yazılı olmamakla birlikte köklü bir hukuk ve adalet anlayışının varlığı bugün artık tartışma götürmez bir gerçektir. Yusuf Has Hacib’in 11.  yüzyılda kaleme aldığı Kutadgu Bilig ise bu iddianın en güçlü delilidir. Bu yaklaşımdan hareketle çalışmamızda, Türk kültür tarihinin en eski yazılı kaynaklarından biri olan Kutadgu Bilig’den faydalanarak Türk hâkimiyet telakkisinde önemli bir yere sahip olan adalet anlayışı ele alınacaktır.

Anahtar Kelimeler: Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, Töre, Kün-Togdu, Ay-Toldu, Hâkimiyet Anlayışı

 

Abstract

It is perceived that Turks are skilled at establishing a state but not successful in the administration as much. The lack of written laws plays an important role in this. There is little debate today that the Turks have a sense of justice and law since ancient times, although not written in a way, as the studies on the Chinese sources and the old Turkish cultural materials have established. Written by Yusuf Has Hacip, Kutadgu Bilig is the strongest evidence for this claim. This study aims to explore, by benefiting from Kutadgu Bilig, one of the oldest written sources of Turkish history, the concept of justice, which has an important place in Turkish perception of sovereignty.

KeyWords: Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, Tradition, Kün-Togdu, Ay-Toldu, Sovereignty Perception

Kaynakça

  • ADALIOĞLU, H. H. (2013). Bir siyasetname olarak Kutadgu Bilig, Selçuk Üniversitesi
  • Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 237-253.
  • ANIL YILMAZ, A. (2004). Kutadgu Bilig’de kadın. Türk Kültürü ve Hacı Bektaşi Velî
  • Araştırmaları Dergisi, 32, 91-99.
  • ARSAL, S. M. (1947). Kutadgu Bilig. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası.13(2).
  • -683.
  • ARSLAN, M. (1987). Kutadgu Bilig’deki toplun ve devlet anlayışı. İstanbul: İstanbul
  • Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
  • BAŞER, S. (1990). Kutadgu Bilig’de kut ve töre. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • BİNARK, N. (1970). Kutadgu Bilig’de evlenme, aile ve çocuk terbiyesi. Türk Kültürü Kutadgu
  • Bilig Sayısı, 98, 174-178.
  • DEMİREL, D. (2014). Kutadgu Bilig’de devlet yönetimi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi
  • Dergisi, 1 (6), 55-61
  • DİLAÇAR, A. (1988). Kutadgu Bilig incelemesi. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • ERCİLASUN, A. B. (2003). İlk Müslüman Türk Devletlerinde Dil ve Edebiyat. Türkler, c. 5.
  • Ankara: Yeni Türkiye.
  • GENÇ, R. (2002). Karahanlı devlet teşkilatı. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • HAS HACİP, Y. (1988). Kutadgu Bilig. (R. R. Arat, Çev.). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • KAFESOĞLU, İ. (1980). Kutadgu Bilig ve kültür tarihimizdeki yeri. İstanbul: Kültür Bakanlığı.
  • KAFESOĞLU, İ. (1997). Türk milli kültürü. İstanbul: Ötüken.
  • KAYMAZ, Z. (2009). Kutadgu Bilig hakkında Türkiye’de yapılan yayınlar üzerine bir
  • deneme. Turkish Studies. 4(3), 1408-1422.
  • ÖZÇELİK, D. (2004). Sosyal bilgiler öğretiminde siyasetnâmelerin yeri ve önemi (Kutadgu
  • Bilig ve Siretü’l- Mülük örnekleri). Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • TEKŞAN, K. (2012). Türkçe dersi değerler eğitiminde Kutadgu Bilig’in kullanımı. Ahi Evran
  • Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 3(13), 1-17.
  • TUĞRAL, O. (2008). Kutadgu Bilig ve Siyasetnâme’de devlet anlayışı. Yüksek Lisans Tezi,
  • Niğde Üniversitesi, Niğde.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Mehmet Ali Çakmak

Rumeysa Tezcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Çakmak, M. A., & Tezcan, R. (2016). KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI. Akademik Hassasiyetler, 3(5).
AMA Çakmak MA, Tezcan R. KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI. Akademik Hassasiyetler. Mayıs 2016;3(5).
Chicago Çakmak, Mehmet Ali, ve Rumeysa Tezcan. “KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI”. Akademik Hassasiyetler 3, sy. 5 (Mayıs 2016).
EndNote Çakmak MA, Tezcan R (01 Mayıs 2016) KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI. Akademik Hassasiyetler 3 5
IEEE M. A. Çakmak ve R. Tezcan, “KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI”, Akademik Hassasiyetler, c. 3, sy. 5, 2016.
ISNAD Çakmak, Mehmet Ali - Tezcan, Rumeysa. “KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI”. Akademik Hassasiyetler 3/5 (Mayıs 2016).
JAMA Çakmak MA, Tezcan R. KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI. Akademik Hassasiyetler. 2016;3.
MLA Çakmak, Mehmet Ali ve Rumeysa Tezcan. “KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI”. Akademik Hassasiyetler, c. 3, sy. 5, 2016.
Vancouver Çakmak MA, Tezcan R. KUTADGU BİLİG’E GÖRE TÜRKLERDE ADALET ANLAYIŞI. Akademik Hassasiyetler. 2016;3(5).

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.