BibTex RIS Kaynak Göster

Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 22 - 49, 01.05.2014

Öz

Demokrasi halk iktidarı anlamına geldiğinden, demokratik bir sistemde kamuyu ilgilendiren bütün olayların açık bir şekilde cereyan etmesi ve kamuyla ilgili kararların kamuoyunda açıkça tartışılması gerekmektedir. Halkın etkin bir şekilde yönetime katılması, alınan veya alınacak olan kararlarda söz sahibi olması gibi temel ilkelerin uygulamaya geçirilmesi gerekmektedir. Bunun için de her türlü işlem ve eylemin halkın gözü önünde gerçekleştirilmesi, alınan veya alınacak olan kararlara katılımın sağlanması da demokrasinin bir gereğidir.

Kaynakça

  • Arnhart, L. (2004). Siyasi Düşünce Tarihi, (Tra. A. Kemal Bayram). İstanbul: Adres Ya- yınları
  • Kivisto, P. (2008). Sosyolojinin Temel Kavramları,(Tra. İhsan Çapcıoğlu, Sefer Yavuz). Ankara:Birleşik Yayınevi
  • Aydın, M. (2011). Güncel Kültürde Temel Kavramlar. İstanbul: Açılım Kitap
  • Cılga, İ. (2004). Demokrasi İnsan Hakları Kültürü ve Çocuk Hakları. Milli Eğitim Der- gisi, Sayı: 151, 69-73.
  • Yılmaz, A.(2000). Modern Demokrasi, Gelişimi ve Sorunları. Ankara: Yeni Türkiye Ya- yınları
  • Durgun, Ş. (2010). Modernleşme ve Siyaset, Ankara: A Kitap Binyıl Yayınevi
  • Kılıç, S. (2009) Kamuoyu Oluşum Sürecinde Sosyal Hareketler ve Medya. Niğde Üniver- sitesi İİBF Dergisi, Cilt:2, Sayı: 2, s.151.
  • Dağı, İ. and Polat, N.(2004). Herkes İçin Demokrasi Ve İnsan Hakları, Ankara: Liberte Yayınları
  • Sarıbay, A.Y.(1991). Yurttaşlık ve Katılmacı Demokrasi, Birikim Dergisi, Sayı 32, Aralık, s. 23.
  • Özman, A. and Coşar, S. (2002) Yönetselden Yaşamsal Demokrasi Pratiği, In Fuat Key- men (Ed.), Liberalizm Devlet Hegomanya, İstanbul: Everest Yayınları
  • Bilgin, N. (1998). 75 Yılda Tebadan Yurttaşa Doğru, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Çukurçayır,M.A. (2002) Siyasal Katılma Ve Yerel Demokrasi, Konya: Çizgi Kitap Evi
  • Şahin , A. Temizel, H. Temizel, M. Türkiye’de Demokrasiden E-Demokrasiye Geçiş Süreci Ve Karşılaşılan Sorunlar, (Available online at http://e-demokrasi.org/index. php?option=com_content&view=article&id=31:tuerkiyede-demokrasiden-e-de- mokrasiye-geci-suereci-ve-karlalan-sorunlar&catid=7:makaleler&Itemid=21 ) Ret- rieved on 14 September 2011
  • Giddens, A. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya, (Tra. Osman Akınhay). İstanbul: Alfa Yayınları
  • Alemdar, K.(1999) Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar, İstanbul: Afa Yayıncılık
  • Durgun, Ş.(2010) Modernleşme ve Siyaset, Ankara: A Kitap Binyıl Yayınevi
  • Önür, N. (2005)., Kurumlara Sosyolojik Bakış, Güçlü,S. (Ed.) içinde Toplumsal İlişkiler Sürecinde İletişim İstanbul: Birey Yayıncılık, s. 333-334.
  • Elmas, E. Dilek K., (2011) İletişimsel Demokrasi-Demokratik İletişim Türkiye’de Medya: Mevzuat, Politikalar, Aktörler, İstanbul: Tesev Yayınları
  • San, C. (1994). İnsan Hakları Çerçevesinde Kimi Güncel Sorunlar. A.Ü. S.B.F. Dergisi, sayı 49., 379.
  • KARAÇOR, S. (2009) Yeni İletisim Teknolojileri, Siyasal Katılım, Demokrasi, Celal Ba- yar Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt:16, Sayı 2, s. 130.
  • Şener, G. İnternet ve Demokrasi İlişkisine Dair Eleştirel Bir Yaklaşım, (Available onli- ne at: http://www.siyasaliletisim.org/pdf/internetvedemokrasi.pdf , Retrieved on 17 Nisan 2012
  • Timisi, N. (2003) Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Ankara: Dost Kitabevi
  • Dağtaş, E. (2007) İnternet, Katılımcı Demokrasi Ve Yurttaşlık Hakları, XII. “Türkiye’de İnternet” Konferansı 8, Ankara
  • Livingstone, S, & Thumim, N. (2003) Assessing The Media Literacy Of Uk Adults. A Review Of The Academic Literature, sayı 48,s. 18.
  • Kellner, D. & Share, J. (2005) Toward Critical Media Literacy: Core Concepts, Debates, Organizations, And Policy, Discourse: Studies in The Cultural Politics of Educati- on, cilt 26, No. 3., s. 369
  • Türkoğlu, N. (2007) Okuryazarlıktan Medya Okuryazarlığına: Şifrelerin Ortaklığını Ara- mak, In Türkoğlu N., Cinman Şimşek M. (Ed.), Medya Okuryazarlığı , İstanbul: Kalemus Yayınları, s. 277.
  • Thomann, E. & Jolls T., (2003) Literacy for the 21st Century An Overview & Orientation Guide To Media Literacy Education, Center for Media Literacy, s. 43.
  • Algan, E. (2007) Medya Okuryazarlığına Politik Bir Bakış. In Türkoğlu N., Cinman Şim- şek M. (Ed.), Medya Okuryazarlığı , İstanbul: Kalemus Yayınları, s. 68.
  • Asrak Hasdemir, T. (2009) Medya Okuryazarlığı ve İnsan Hakları: Türkiye Örneği, Ders Kitaplarında İnsan Hakları II, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları
  • “Project Description”, European Charter for Media literacy, (Available online at http:// ecml.pc.unicatt.it/english/description/description.htm) Retrieved on 18 May 2012.
  • Thomann, E. & Jolls T. (2003) Literacy for the 21st Century An Overview & Orientation Guide To Media Literacy Education , Center for Media Literacy
  • Livingstone, S. (2003) The Changing Nature and Uses Of Media Literacy, London Scho- ol of Economics and Political Science
  • Treske, G.(2007) Medya Okuryazarlığı Neden Gerekli, In Türkoğlu N., Cinman Şimşek M. (Ed.), Medya Okuryazarlığı , İstanbul: Kalemus Yayınları, s. 14.
  • Öncel Taşkıran, N. (2007) Medya Okuryazarlığına Giriş, İstanbul: Beta Yayınları
  • Hobbs, R. (2004) Medya Okuryazarlığı Hareketinde Yedi Büyük Tartışma, (Tra. Melike Türkan Bağlı), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt:37
  • Thoman, E. International Media Literacy Conference: ‘New Directions in Media Educa- tion , 1990, (Available online at, http://www.medialit.org/reading-room/unesco-con- venes-international-media-literacy-conference-toulouse ), Retrieved on 18 March 2012
  • Altun, A. (2011) Unesco’nun Medya Okuryazarlığı Eğitimi Faaliyetlerine Toplu Bir Ba- kış (1977-2009), Milli Eğitim Dergisi, yıl 40, sayı 191
  • Altun, A. (2011) Tavsiye Kararları Çerçevesinde Avrupa Birliği’nin Medya Okuryazarlığı Eğitimi Vizyonu, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 8, Sayı 1
  • Durgun, Ş.(2012) Türk Yönetim Kültüründe Devlet Anlayışı,Üç Deniz Havzası Ülkeleri Ortak Yönetim Kültürü ve Yeniden Yapılanma Sorunları Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, 13-16 Ekim İstanbul, Ankara: Kav Yayınevi
  • Heper, M. (1980) Osmanlı Siyasal Hayatında Merkez- Kenar İlişkisi, Toplum ve Bilim, Sayı 9-10
  • Sunar, İ.(2010) Demokrasi Türkiye Serüveni, İstanbul: Doruk Yayımcılık
  • Durgun, Ş.(2010), Modernleşme ve Siyaset, Ankara: A Kitap Binyıl Yayınevi
  • MEB, RTÜK,(2006) İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı ve Kıla- vuzu, Ankara

Media Literacy As A Tool For Developing Culture Of Democracy: The Case Of Turkey

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 22 - 49, 01.05.2014

Öz

Objective of this article is to demonstrate the contribution media literacy can make to the resolution of democracy-media relationship presumed to be problematic and to evaluate its application in Turkiye. Since democracy means public rule, all processes and decisions in a democratic system concerning the public must be discussed openly. Today, the Media is expected to contribute to the formation of a healthy public opinon and operation of the democratic system, but although theories defining the expectations and roles concerning democracy exist, Media fails to fulfill its duties. Media literacy enables citizens to formulate political classification, comprehend and participate in public discussions, and it possesses a transformative projection causing involvement not only during election periods but also in rendering decisions at all phases of democratic life. In the discussion section attention has been drawn in particular to the parallelism between national democracy culture and the development of media literacy. Although democracy is the most widely spread method of public administration around the world, study concludes that varying concepts of democracy due to different cultural environments have evolved and this situation has led to international differentiation not only in the style of management but also in conduct of all global subjects

Kaynakça

  • Arnhart, L. (2004). Siyasi Düşünce Tarihi, (Tra. A. Kemal Bayram). İstanbul: Adres Ya- yınları
  • Kivisto, P. (2008). Sosyolojinin Temel Kavramları,(Tra. İhsan Çapcıoğlu, Sefer Yavuz). Ankara:Birleşik Yayınevi
  • Aydın, M. (2011). Güncel Kültürde Temel Kavramlar. İstanbul: Açılım Kitap
  • Cılga, İ. (2004). Demokrasi İnsan Hakları Kültürü ve Çocuk Hakları. Milli Eğitim Der- gisi, Sayı: 151, 69-73.
  • Yılmaz, A.(2000). Modern Demokrasi, Gelişimi ve Sorunları. Ankara: Yeni Türkiye Ya- yınları
  • Durgun, Ş. (2010). Modernleşme ve Siyaset, Ankara: A Kitap Binyıl Yayınevi
  • Kılıç, S. (2009) Kamuoyu Oluşum Sürecinde Sosyal Hareketler ve Medya. Niğde Üniver- sitesi İİBF Dergisi, Cilt:2, Sayı: 2, s.151.
  • Dağı, İ. and Polat, N.(2004). Herkes İçin Demokrasi Ve İnsan Hakları, Ankara: Liberte Yayınları
  • Sarıbay, A.Y.(1991). Yurttaşlık ve Katılmacı Demokrasi, Birikim Dergisi, Sayı 32, Aralık, s. 23.
  • Özman, A. and Coşar, S. (2002) Yönetselden Yaşamsal Demokrasi Pratiği, In Fuat Key- men (Ed.), Liberalizm Devlet Hegomanya, İstanbul: Everest Yayınları
  • Bilgin, N. (1998). 75 Yılda Tebadan Yurttaşa Doğru, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Çukurçayır,M.A. (2002) Siyasal Katılma Ve Yerel Demokrasi, Konya: Çizgi Kitap Evi
  • Şahin , A. Temizel, H. Temizel, M. Türkiye’de Demokrasiden E-Demokrasiye Geçiş Süreci Ve Karşılaşılan Sorunlar, (Available online at http://e-demokrasi.org/index. php?option=com_content&view=article&id=31:tuerkiyede-demokrasiden-e-de- mokrasiye-geci-suereci-ve-karlalan-sorunlar&catid=7:makaleler&Itemid=21 ) Ret- rieved on 14 September 2011
  • Giddens, A. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya, (Tra. Osman Akınhay). İstanbul: Alfa Yayınları
  • Alemdar, K.(1999) Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar, İstanbul: Afa Yayıncılık
  • Durgun, Ş.(2010) Modernleşme ve Siyaset, Ankara: A Kitap Binyıl Yayınevi
  • Önür, N. (2005)., Kurumlara Sosyolojik Bakış, Güçlü,S. (Ed.) içinde Toplumsal İlişkiler Sürecinde İletişim İstanbul: Birey Yayıncılık, s. 333-334.
  • Elmas, E. Dilek K., (2011) İletişimsel Demokrasi-Demokratik İletişim Türkiye’de Medya: Mevzuat, Politikalar, Aktörler, İstanbul: Tesev Yayınları
  • San, C. (1994). İnsan Hakları Çerçevesinde Kimi Güncel Sorunlar. A.Ü. S.B.F. Dergisi, sayı 49., 379.
  • KARAÇOR, S. (2009) Yeni İletisim Teknolojileri, Siyasal Katılım, Demokrasi, Celal Ba- yar Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt:16, Sayı 2, s. 130.
  • Şener, G. İnternet ve Demokrasi İlişkisine Dair Eleştirel Bir Yaklaşım, (Available onli- ne at: http://www.siyasaliletisim.org/pdf/internetvedemokrasi.pdf , Retrieved on 17 Nisan 2012
  • Timisi, N. (2003) Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Ankara: Dost Kitabevi
  • Dağtaş, E. (2007) İnternet, Katılımcı Demokrasi Ve Yurttaşlık Hakları, XII. “Türkiye’de İnternet” Konferansı 8, Ankara
  • Livingstone, S, & Thumim, N. (2003) Assessing The Media Literacy Of Uk Adults. A Review Of The Academic Literature, sayı 48,s. 18.
  • Kellner, D. & Share, J. (2005) Toward Critical Media Literacy: Core Concepts, Debates, Organizations, And Policy, Discourse: Studies in The Cultural Politics of Educati- on, cilt 26, No. 3., s. 369
  • Türkoğlu, N. (2007) Okuryazarlıktan Medya Okuryazarlığına: Şifrelerin Ortaklığını Ara- mak, In Türkoğlu N., Cinman Şimşek M. (Ed.), Medya Okuryazarlığı , İstanbul: Kalemus Yayınları, s. 277.
  • Thomann, E. & Jolls T., (2003) Literacy for the 21st Century An Overview & Orientation Guide To Media Literacy Education, Center for Media Literacy, s. 43.
  • Algan, E. (2007) Medya Okuryazarlığına Politik Bir Bakış. In Türkoğlu N., Cinman Şim- şek M. (Ed.), Medya Okuryazarlığı , İstanbul: Kalemus Yayınları, s. 68.
  • Asrak Hasdemir, T. (2009) Medya Okuryazarlığı ve İnsan Hakları: Türkiye Örneği, Ders Kitaplarında İnsan Hakları II, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları
  • “Project Description”, European Charter for Media literacy, (Available online at http:// ecml.pc.unicatt.it/english/description/description.htm) Retrieved on 18 May 2012.
  • Thomann, E. & Jolls T. (2003) Literacy for the 21st Century An Overview & Orientation Guide To Media Literacy Education , Center for Media Literacy
  • Livingstone, S. (2003) The Changing Nature and Uses Of Media Literacy, London Scho- ol of Economics and Political Science
  • Treske, G.(2007) Medya Okuryazarlığı Neden Gerekli, In Türkoğlu N., Cinman Şimşek M. (Ed.), Medya Okuryazarlığı , İstanbul: Kalemus Yayınları, s. 14.
  • Öncel Taşkıran, N. (2007) Medya Okuryazarlığına Giriş, İstanbul: Beta Yayınları
  • Hobbs, R. (2004) Medya Okuryazarlığı Hareketinde Yedi Büyük Tartışma, (Tra. Melike Türkan Bağlı), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt:37
  • Thoman, E. International Media Literacy Conference: ‘New Directions in Media Educa- tion , 1990, (Available online at, http://www.medialit.org/reading-room/unesco-con- venes-international-media-literacy-conference-toulouse ), Retrieved on 18 March 2012
  • Altun, A. (2011) Unesco’nun Medya Okuryazarlığı Eğitimi Faaliyetlerine Toplu Bir Ba- kış (1977-2009), Milli Eğitim Dergisi, yıl 40, sayı 191
  • Altun, A. (2011) Tavsiye Kararları Çerçevesinde Avrupa Birliği’nin Medya Okuryazarlığı Eğitimi Vizyonu, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 8, Sayı 1
  • Durgun, Ş.(2012) Türk Yönetim Kültüründe Devlet Anlayışı,Üç Deniz Havzası Ülkeleri Ortak Yönetim Kültürü ve Yeniden Yapılanma Sorunları Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, 13-16 Ekim İstanbul, Ankara: Kav Yayınevi
  • Heper, M. (1980) Osmanlı Siyasal Hayatında Merkez- Kenar İlişkisi, Toplum ve Bilim, Sayı 9-10
  • Sunar, İ.(2010) Demokrasi Türkiye Serüveni, İstanbul: Doruk Yayımcılık
  • Durgun, Ş.(2010), Modernleşme ve Siyaset, Ankara: A Kitap Binyıl Yayınevi
  • MEB, RTÜK,(2006) İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı ve Kıla- vuzu, Ankara
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hüseyin Tuğrul Oktay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Oktay, H. T. (2014). Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi. Akademik Hassasiyetler, 1(1), 22-49.
AMA Oktay HT. Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi. Akademik Hassasiyetler. Mayıs 2014;1(1):22-49.
Chicago Oktay, Hüseyin Tuğrul. “Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi”. Akademik Hassasiyetler 1, sy. 1 (Mayıs 2014): 22-49.
EndNote Oktay HT (01 Mayıs 2014) Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi. Akademik Hassasiyetler 1 1 22–49.
IEEE H. T. Oktay, “Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi”, Akademik Hassasiyetler, c. 1, sy. 1, ss. 22–49, 2014.
ISNAD Oktay, Hüseyin Tuğrul. “Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi”. Akademik Hassasiyetler 1/1 (Mayıs 2014), 22-49.
JAMA Oktay HT. Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi. Akademik Hassasiyetler. 2014;1:22–49.
MLA Oktay, Hüseyin Tuğrul. “Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi”. Akademik Hassasiyetler, c. 1, sy. 1, 2014, ss. 22-49.
Vancouver Oktay HT. Demokrasi̇ Kültürünü Geli̇şti̇rme Araci Olarak Medya Okuryazarliği: Türki̇ye Uygulamasi. Akademik Hassasiyetler. 2014;1(1):22-49.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.