Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A CINEMATIC EXAMPLE OF TURKEY’S SOCIAL ATMOSPHERE: SOCIAL REALITY INZEKİ ÖKTEN CINEMA

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 18, 267 - 286, 30.04.2022

Öz

The films directed by Zeki Ökten during the 1970s and 1980s are important as they projected the social environment of Turkey. In this study, on the basis of the sociological data of Turkey in the 70s and 80s, how Zeki Ökten's films witnessed the history of the period was investigated. Within the framework of "Social Change and Cinema" concept, an answer was sought to the question of how realistically the changing social dynamics of Turkey were reflected in Zeki Ökten's films using a sociological method. This study covers social change and Zeki Ökten Cinema and is limited to the director's following social realist films: "Kapıcılar Kralı, Çöpçüler Kralı, Sürü, Düşman, Faize Hücum, Ses, Pehlivan, Davacı, Yoksul, Düttürü Dünya". Since the director's commercial films and films after 1990 should be considered as the result of other social dynamics, they were excluded from the scope of this study. The evaluation of the films included in this study in the light of sociological data showed that the stories of the characters in Zeki Ökten's cinema were the stories of Turkish society. Zeki Ökten's films are like narrators witnessing a social journey and the bearers of social memory.

Kaynakça

  • Abisel, N. (1994). Türk Sineması Üzerine Yazılar, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Alaca, E. (2016). Cumhuriyet Dönemi Türk Sinemasında Emek Kavramı, Sendikal Hareketler ve İşçi Temalarının İşlenişi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berger, A. A. (1996). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Çev: M. Barkan, U. Demiray, A.H. Yüksel, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Biryıldız, E. (2013). Örneklerle Türk Film Eleştirisi (1950-2002), İstanbul: Beta Yayınları.
  • Çelikcan, P. (2012). Türk Sinemasında Sınıf Atlama Sorunu, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 0, Sayı 6, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/212926
  • Doruk, Ö. T. & Yavuz, H. B. (2018). 1980’den Sonra Türkiye’de Uygulanan İstikrar Politikalarının Ekonomik Büyümeye Etkisi, OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,8(15), 2237-2265.
  • Dalyanoğlu, A. (2002). Türkiye’deki Toplumsal ve Siyasal Olayların Zeki Ökten Sinemasına Yansıması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Esen Kuyucak, Ş. (2014). Zeki Ökten: Yeşilçam’da Özgün Bir Yönetmen, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Esen, Ş. (1996). 80’ler Türkiye’sinde Sinema, Eskişehir: ETAM A.Ş. Baskı Tesisleri.
  • Güçhan, G. (1992). Toplumsal Değişme ve Türk Sineması, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kasım, M. ve Atayeter, H. D. (2012). 1960’lı Yıllarda Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e GİFDER), Cilt:1, Sayı:4, 19-33.
  • Kaplan, N. (2015). 60’lı Yıllar Aile Sineması, İstanbul: Pales Yayınları.
  • Küçük, A. (2019). Türkiye’de Sosyal ve Siyasal Değişim: 1980 ve Sonrası, Econharran Harran Üniversitesi, İİBF Dergisi, Cilt:3, Sayı:4, 20-45.
  • Pösteki, N. (2012). 1990 Sonrası Türk Sineması, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Oskay, Ü. (1994). Çağdaş Fantazya/Popüler Kültür Açısından Bilimkurgu ve Korku Sineması, Der Yayınları.
  • Öztürk, S. & Özyakışır, D. (2005). Türkiye Ekonomisinde 1980 Sonrası Yaşanan Yapısal Dönüşümlerin GSMH, Dış Ticaret Ve Dış Borçlar Bağlamında Teorik Bir Değerlendirmesi, Mevzuat Dergisi, Yıl:8, Sayı:94, 1-20.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Sever, M. (2019). 1980 Sonrası Türkiye’de Kültürel ve Toplumsal Değişme, Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı:3, 3-10.
  • Sim Ş. (2009). Türk Sinema Tarihinde İlk Üçleme, Metin Erksan’dan Mülkiyet Üçlemesi; Yılanların Öcü, Susuz Yaz, Kuyu”, İstanbul Aydın Üniv. Dergisi, Cilt 1, Sayı 3, 171-196.
  • Uğur, U. (2016). Gurbet Kuşları Filmi Örneğinde İç Göç Olgusunun Sosyolojik Açıdan İncelenmesi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(3), 917-926.
  • Ünal, M. (2010). Türk Sinemasında Kemal Sunal, Yeni Düşünceler, Sayı 5, 69-78.
  • Yakın, O. (2009). 1980 Sonrası Yeni Gerçekçilik Örneği Olarak Düttürü Dünya, Kebikeç/İnsan Bilimleri İçin Kaynak Araştırmaları Dergisi, Dosya: Sinema ve Tarih, Sayı:27, 331-350.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Zeki_%C3%96kten

TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 18, 267 - 286, 30.04.2022

Öz

Zeki Ökten’in, 1970’ler ve 80’ler boyunca çektiği filmler, Türkiye’nin toplumsal ortamına projeksiyon tutan yapıtlar olarak önem arz etmektedir. Bu çalışmada, 70’li ve 80’li yıllar Türkiye’sinin sosyolojik verileri ışığında, Zeki Ökten sinemasının çekildiği dönemin tarihine nasıl tanıklık ettiği konusu araştırılmıştır. “Toplumsal Değişim ve Sinema” kavramı çerçevesinde, Türkiye’nin değişen toplumsal dinamiklerinin, Zeki Ökten filmlerine ne oranda gerçekçi yansıdığı sorusuna sosyolojik yöntemle yanıt aranmıştır. Çalışmanın kapsamı, toplumsal değişim ve Zeki Ökten Sineması’dır. Araştırmanın sınırlılığını ve veri tabanını ise yönetmenin toplumsal gerçekçi nitelikteki “Kapıcılar Kralı, Çöpçüler Kralı, Sürü, Düşman, Faize Hücum, Ses, Pehlivan, Davacı, Yoksul, Düttürü Dünya” adlı filmleri oluşturmaktadır. Yönetmenin ticari nitelikteki filmleri ile 1990 sonrası filmleri, başka toplumsal dinamiklerin sonucu olarak değerlendirilmesi gerektiği için; çalışmanın kapsamı dışında tutulmuştur. Bu çalışmada yer alan örneklem filmlerin sosyolojik veriler ışığında değerlendirmesi göstermiştir ki; Zeki Ökten sinemasındaki karakterlerin hikayeleri, Türk toplumunun hikayesidir. Zeki Ökten filmleri, toplumsal yolculuğa tanıklık eden, birer anlatıcı ve toplumsal belleğin taşıyıcısı gibidir. 

Kaynakça

  • Abisel, N. (1994). Türk Sineması Üzerine Yazılar, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Alaca, E. (2016). Cumhuriyet Dönemi Türk Sinemasında Emek Kavramı, Sendikal Hareketler ve İşçi Temalarının İşlenişi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berger, A. A. (1996). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Çev: M. Barkan, U. Demiray, A.H. Yüksel, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Biryıldız, E. (2013). Örneklerle Türk Film Eleştirisi (1950-2002), İstanbul: Beta Yayınları.
  • Çelikcan, P. (2012). Türk Sinemasında Sınıf Atlama Sorunu, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 0, Sayı 6, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/212926
  • Doruk, Ö. T. & Yavuz, H. B. (2018). 1980’den Sonra Türkiye’de Uygulanan İstikrar Politikalarının Ekonomik Büyümeye Etkisi, OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,8(15), 2237-2265.
  • Dalyanoğlu, A. (2002). Türkiye’deki Toplumsal ve Siyasal Olayların Zeki Ökten Sinemasına Yansıması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Esen Kuyucak, Ş. (2014). Zeki Ökten: Yeşilçam’da Özgün Bir Yönetmen, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Esen, Ş. (1996). 80’ler Türkiye’sinde Sinema, Eskişehir: ETAM A.Ş. Baskı Tesisleri.
  • Güçhan, G. (1992). Toplumsal Değişme ve Türk Sineması, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kasım, M. ve Atayeter, H. D. (2012). 1960’lı Yıllarda Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e GİFDER), Cilt:1, Sayı:4, 19-33.
  • Kaplan, N. (2015). 60’lı Yıllar Aile Sineması, İstanbul: Pales Yayınları.
  • Küçük, A. (2019). Türkiye’de Sosyal ve Siyasal Değişim: 1980 ve Sonrası, Econharran Harran Üniversitesi, İİBF Dergisi, Cilt:3, Sayı:4, 20-45.
  • Pösteki, N. (2012). 1990 Sonrası Türk Sineması, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Oskay, Ü. (1994). Çağdaş Fantazya/Popüler Kültür Açısından Bilimkurgu ve Korku Sineması, Der Yayınları.
  • Öztürk, S. & Özyakışır, D. (2005). Türkiye Ekonomisinde 1980 Sonrası Yaşanan Yapısal Dönüşümlerin GSMH, Dış Ticaret Ve Dış Borçlar Bağlamında Teorik Bir Değerlendirmesi, Mevzuat Dergisi, Yıl:8, Sayı:94, 1-20.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Sever, M. (2019). 1980 Sonrası Türkiye’de Kültürel ve Toplumsal Değişme, Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı:3, 3-10.
  • Sim Ş. (2009). Türk Sinema Tarihinde İlk Üçleme, Metin Erksan’dan Mülkiyet Üçlemesi; Yılanların Öcü, Susuz Yaz, Kuyu”, İstanbul Aydın Üniv. Dergisi, Cilt 1, Sayı 3, 171-196.
  • Uğur, U. (2016). Gurbet Kuşları Filmi Örneğinde İç Göç Olgusunun Sosyolojik Açıdan İncelenmesi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(3), 917-926.
  • Ünal, M. (2010). Türk Sinemasında Kemal Sunal, Yeni Düşünceler, Sayı 5, 69-78.
  • Yakın, O. (2009). 1980 Sonrası Yeni Gerçekçilik Örneği Olarak Düttürü Dünya, Kebikeç/İnsan Bilimleri İçin Kaynak Araştırmaları Dergisi, Dosya: Sinema ve Tarih, Sayı:27, 331-350.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Zeki_%C3%96kten
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Ali Barış Kaplan 0000-0002-7104-4866

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Kaplan, A. B. (2022). TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK. Akademik Hassasiyetler, 9(18), 267-286.
AMA Kaplan AB. TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK. Akademik Hassasiyetler. Nisan 2022;9(18):267-286.
Chicago Kaplan, Ali Barış. “TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK”. Akademik Hassasiyetler 9, sy. 18 (Nisan 2022): 267-86.
EndNote Kaplan AB (01 Nisan 2022) TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK. Akademik Hassasiyetler 9 18 267–286.
IEEE A. B. Kaplan, “TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK”, Akademik Hassasiyetler, c. 9, sy. 18, ss. 267–286, 2022.
ISNAD Kaplan, Ali Barış. “TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK”. Akademik Hassasiyetler 9/18 (Nisan 2022), 267-286.
JAMA Kaplan AB. TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK. Akademik Hassasiyetler. 2022;9:267–286.
MLA Kaplan, Ali Barış. “TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK”. Akademik Hassasiyetler, c. 9, sy. 18, 2022, ss. 267-86.
Vancouver Kaplan AB. TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL ATMOSFERİNİN SİNEMASAL ÖRNEĞİ: ZEKİ ÖKTEN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK. Akademik Hassasiyetler. 2022;9(18):267-86.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.