Damgalama, itibarsızlaştırma ya da istenmeyen belirti olarak tanımlanmaktadır. Sosyal kimlik tehdidi ise kişisel bir özellik olarak incelenen sosyal kimlik karmaşıklığının yanı sıra hem bireysel özelliklerden hem de çevresel unsurlardan etkilenen bir olgu olarak ifade edilmektedir. Bu çalışmada Türk ve Arnavut toplumlarının indirimli mağazalardan alışveriş davranışında sosyal damgalama ve sosyal kimlik tehdidi itibariyle incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında sosyal damgalama ölçeği ve sosyal kimlik tehdidi ölçeği kullanılarak toplamda 16 soruluk bir anket formu hazırlanmış olup; eğitim durumları, aile toplam gelirleri, cinsiyetleri ve yaşları ile ilgili demografik sorular sorulmuştur. İlgili ülkelerde gönüllü olarak katılım sağlayacak kişilerin desteğiyle, Google form aracılığıyla anket uygulaması yapılmıştır. Uygulanan ankette tüm parametreler incelendiğinde iki ülke arasında istatistiki anlamda farklılık olduğu belirlenmiştir. Tüm bulgular ve değerlendirmeler neticesinde indirimli mağazalarda sosyal damgalama ve sosyal kimlik tehdidine yönelik ülkeler bazında yeni yapılacak olan çalışmalarda farklı sosyal, psikografik ve psikolojik faktörlerin yanı sıra farklı sosyo-ekonomik verilerin üzerinde durularak daha kapsamlı bir profil elde edilebileceği düşünülmektedir.
Stigma is defined as a discrediting or an undesirable characteristic. Social identity threat, on the other hand, is expressed as a phenomenon that is affected by both individual characteristics and environmental factors, as well as the complexity of social identity, which is examined as a personal feature. In this study, it is aimed to examine the thoughts and behaviors of Turkish and Albanian societies in terms of social stigma and social identity threat in the consumer behavior in discount stores. In the study, a questionnaire consisting of 16 questions was developed using the social stigma scale and the social identity threat scale. In addition, demographic characteristics including the education levels of the consumers, their total family income, their gender and age were asked. A survey in which participants from each of the two countries participated voluntarily was conducted through Google forms. The results of the questionnaire revealed that there was a statistical difference between the two countries. As a result of all the findings and evaluations, it is thought that a more comprehensive profile can be obtained by emphasizing different social, psychographic and psychological factors as well as different socio-economic data in new studies on the basis of countries on social stigma and social identity threat in discount stores.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 21 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.