Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 26, 610 - 630, 30.12.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1459817

Öz

Teknoloji Transfer Ofisleri, üniversiteler, araştırma-geliştirme merkezileri ve özel sektör iş birliği ile hayata geçirilmesi planlanan buluş, fikir ve yeniliklerin teşvik edilmesine yardımcı olan ve elde edilen araştırma sonuçlarının ticarileştirilmesi ve endüstriyel kullanıma yönlendirilmesi için çalışan birimlerdir. Araştırmacıların buluşlarının endüstriyel uygulamalara yönelik daha fazla çıktı vermesini sağlaması bu birimin en önemli katkısıdır. Bu çalışma ile akademisyenlerin Araştırma ve Geliştirme alanında çalışmalar yaptıkları durumda veya alana ilişkin çalışmalara katılımları söz konusu olması durumunda birimin hizmetlerinden faydalanma ve memnuniyet durumlarına ilişkin olarak 294 akademisyene anket uygulaması yapılarak Teknoloji Transfer Ofisi hizmetlerinden yararlanma ve memnuniyet düzeylerini ölçmek ve elde edilen veriler ışığında Araştırma ve Geliştirme farkındalıklarına ve yeteneklerine olan etkileri istatiksel olarak analiz edilmiştir. Bu araştırmanın evrenini Türkiye Cumhuriyeti / İstanbul ilinde, Devlet Üniversitesi ve Vakıf Üniversitelerinde görev yapmakta olan akademisyenler oluşturmakta olup çalışmanın tüm alt problemlerine yanıt aramak amacıyla Nicel araştırma yöntemi ve araştırma sürecinde, toplanan veri analizinde “T testi”, “ANOVA” analizleri kullanılmıştır. Ayrıca verilerin analizinde SPSS 24 yazılımı kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Batho, G., Husen, T. & Postlethwaite T. (1994). Research paradigms in education. The International Encyclopaedia of Education, 42(2), 5051-5056.
  • Baydeniz, T., Küçük V. & Gökal, H. (2023). Yükseköğretim kurumlarındaki ar-ge süreçleri ve akademisyenlerin ar-ge yeteneklerine ilişkin araştırma. Topkapı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 173-199.
  • Bercovitz, J. & Feldman, M. (2006). Entpreprenerial universities and technology transfer: A conceptual framework for understanding knowledge-based economic development. The Journal of Technology Transfer, 31(1), 175-188.
  • Çatal, Ö. (2024). Teknoloji transfer ofislerinin üniversiteler açısından rolü ve önemi. G. Ç. Aydın (Ed.), Sosyal, beşerî ve idari bilimler alanında uluslararası araştırmalar XXX içinde (s. 87-98). Eğitim Yayınevi.
  • Çengel, M. & Binark, A. (2019). Proje yönetim bileşenleri bağlamında teknoloji transfer ofislerinin girişimcilik ve şirketleşmeye etkisinin incelenmesi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 28-34.
  • Çomaklı, B. (2020). Yeni nesil üniversite kurgusunda teknoloji transfer ofislerinin rolünün incelenmesi: Ata teknoloji transfer ofisi örneği [yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Değerli, M. (2017). Teknoloji transfer ofisleri için kritik başarı faktörleri [doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Dikmen, M. N. & Baysal, H. (2017). Üniversite-sanayi iş birliği kapsamında teknoloji fakültesi işyeri eğitimi modeli üzerine bir çalışma. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 35-46.
  • Erdil, E. & Göksidan, H. T. (2021). Girişimci üniversite ve teknoloji transfer ofisleri, Türkiye’de yenilik tabanlı girişimcilik. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Friedman, J. & Silberman, J. (2003). University technology transfer: do ıncentives, management, and location matter? The Journal of Technology Transfer, 28(1), 17-30.
  • Gall D. M., Borg R. W. & Gall P. J. (1996). Educational research: an introduction. Boston: Pearson/Allyn & Bacon.
  • George, D. & Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10’a ed.). Boston: Pearson
  • Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming qualitative researchers: an introduction. White Plains, N.Y.: Longman.
  • Güler, M. & Kırbaşlar, Ş. (2020). Teknoloji transfer ofislerinin üniversite sanayi iş birliğindeki rolü. İksad Yayınevi.
  • Hair, J., Black, W., Babin, B. & Anderson, R. (2010). Multivariate data analysis: global edition. Pearson Education.
  • Markman, G., Phan, P., Balkin, D. & Gianiodis, P. (2005). Entrepreneurship and university-based technology transfer. Journal of Business Venturing, 20(2), 241-263.
  • Öğrü, G. (2020). Ekonomik büyüme ve kalkınma üzerine teknoloji ile ar-ge harcamalarının yayılma etkisi [yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Özgün Bürken, G. (2018). Girişimci üniversite kurgusunda teknoloji transfer ofislerinin rolünün incelenmesi: Akdeniz Üniversitesi teknoloji transfer ofisi örneği [yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.). Pearson
  • Yılmaz, S. (2020). Teknoloji transfer ofislerinin yapısı üzerine bir çalışma. Uluslararası Beşerî ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 4(2), 123-141.
  • Yılmaz, S. (2022). TTO’lardan alınan hizmete dair memnuniyet ölçeği. Akademisyen Kitabevi.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. (2017, 7 Aralık). Yükseköğretim kurumları teknoloji transfer ofisi yönetmeliği. 27 Kasım 2024 tarihinde https://www. mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24143&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. (1981, 6 Kasım). 2547 sayılı yükseköğretim kanunu. 27 Kasım 2024 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo=2547&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir.

ANALYSIS OF THE EFFECT OF TECHNOLOGY TRANSFER OFFICE SERVICES ON THE R&D CAPABILITIES AND SATISFACTION OF ACADEMICIANS

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 26, 610 - 630, 30.12.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1459817

Öz

Technology Transfer Offices are units that help promote inventions, ideas, and innovations that are planned to be implemented in cooperation with universities, research and development centers, and the private sector. They work to commercialize research results and direct them towards industrial use. The most significant contribution of these offices is that they enable researchers' inventions to provide greater output for industrial applications. In this study, a survey was conducted with 294 academics to assess their utilization of and satisfaction with the services of Technology Transfer Offices in cases where they are involved in Research and Development or related activities. The aim was to measure their utilization and satisfaction levels regarding Technology Transfer Office services, as well as to assess the impact on their awareness and abilities in the field of Research and Development, based on the data obtained. The effects were analyzed statistically. The population for this research consists of academics working at state and foundation universities in Istanbul, Turkey. To address all sub-questions of the study, quantitative research methods were employed, and "T-tests" and "ANOVA" analyses were used to analyze the collected data. Additionally, SPSS 24 software was used for data analysis.

Kaynakça

  • Batho, G., Husen, T. & Postlethwaite T. (1994). Research paradigms in education. The International Encyclopaedia of Education, 42(2), 5051-5056.
  • Baydeniz, T., Küçük V. & Gökal, H. (2023). Yükseköğretim kurumlarındaki ar-ge süreçleri ve akademisyenlerin ar-ge yeteneklerine ilişkin araştırma. Topkapı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 173-199.
  • Bercovitz, J. & Feldman, M. (2006). Entpreprenerial universities and technology transfer: A conceptual framework for understanding knowledge-based economic development. The Journal of Technology Transfer, 31(1), 175-188.
  • Çatal, Ö. (2024). Teknoloji transfer ofislerinin üniversiteler açısından rolü ve önemi. G. Ç. Aydın (Ed.), Sosyal, beşerî ve idari bilimler alanında uluslararası araştırmalar XXX içinde (s. 87-98). Eğitim Yayınevi.
  • Çengel, M. & Binark, A. (2019). Proje yönetim bileşenleri bağlamında teknoloji transfer ofislerinin girişimcilik ve şirketleşmeye etkisinin incelenmesi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3), 28-34.
  • Çomaklı, B. (2020). Yeni nesil üniversite kurgusunda teknoloji transfer ofislerinin rolünün incelenmesi: Ata teknoloji transfer ofisi örneği [yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Değerli, M. (2017). Teknoloji transfer ofisleri için kritik başarı faktörleri [doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Dikmen, M. N. & Baysal, H. (2017). Üniversite-sanayi iş birliği kapsamında teknoloji fakültesi işyeri eğitimi modeli üzerine bir çalışma. Uluslararası Sürdürülebilir Mühendislik ve Teknoloji Dergisi, 1(1), 35-46.
  • Erdil, E. & Göksidan, H. T. (2021). Girişimci üniversite ve teknoloji transfer ofisleri, Türkiye’de yenilik tabanlı girişimcilik. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Friedman, J. & Silberman, J. (2003). University technology transfer: do ıncentives, management, and location matter? The Journal of Technology Transfer, 28(1), 17-30.
  • Gall D. M., Borg R. W. & Gall P. J. (1996). Educational research: an introduction. Boston: Pearson/Allyn & Bacon.
  • George, D. & Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10’a ed.). Boston: Pearson
  • Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming qualitative researchers: an introduction. White Plains, N.Y.: Longman.
  • Güler, M. & Kırbaşlar, Ş. (2020). Teknoloji transfer ofislerinin üniversite sanayi iş birliğindeki rolü. İksad Yayınevi.
  • Hair, J., Black, W., Babin, B. & Anderson, R. (2010). Multivariate data analysis: global edition. Pearson Education.
  • Markman, G., Phan, P., Balkin, D. & Gianiodis, P. (2005). Entrepreneurship and university-based technology transfer. Journal of Business Venturing, 20(2), 241-263.
  • Öğrü, G. (2020). Ekonomik büyüme ve kalkınma üzerine teknoloji ile ar-ge harcamalarının yayılma etkisi [yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Özgün Bürken, G. (2018). Girişimci üniversite kurgusunda teknoloji transfer ofislerinin rolünün incelenmesi: Akdeniz Üniversitesi teknoloji transfer ofisi örneği [yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.). Pearson
  • Yılmaz, S. (2020). Teknoloji transfer ofislerinin yapısı üzerine bir çalışma. Uluslararası Beşerî ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 4(2), 123-141.
  • Yılmaz, S. (2022). TTO’lardan alınan hizmete dair memnuniyet ölçeği. Akademisyen Kitabevi.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. (2017, 7 Aralık). Yükseköğretim kurumları teknoloji transfer ofisi yönetmeliği. 27 Kasım 2024 tarihinde https://www. mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24143&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir.
  • Mevzuat Bilgi Sistemi. (1981, 6 Kasım). 2547 sayılı yükseköğretim kanunu. 27 Kasım 2024 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo=2547&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İstatistik (Diğer)
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Tuğba Baydeniz 0000-0002-9999-1187

Vesile Küçük 0000-0001-8186-1563

Hüseyin Gökal 0000-0001-5687-7715

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 27 Mart 2024
Kabul Tarihi 17 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Baydeniz, T., Küçük, V., & Gökal, H. (2024). TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler, 11(26), 610-630. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1459817
AMA Baydeniz T, Küçük V, Gökal H. TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler. Aralık 2024;11(26):610-630. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1459817
Chicago Baydeniz, Tuğba, Vesile Küçük, ve Hüseyin Gökal. “TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ”. Akademik Hassasiyetler 11, sy. 26 (Aralık 2024): 610-30. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1459817.
EndNote Baydeniz T, Küçük V, Gökal H (01 Aralık 2024) TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler 11 26 610–630.
IEEE T. Baydeniz, V. Küçük, ve H. Gökal, “TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 11, sy. 26, ss. 610–630, 2024, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1459817.
ISNAD Baydeniz, Tuğba vd. “TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ”. Akademik Hassasiyetler 11/26 (Aralık 2024), 610-630. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1459817.
JAMA Baydeniz T, Küçük V, Gökal H. TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler. 2024;11:610–630.
MLA Baydeniz, Tuğba vd. “TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 11, sy. 26, 2024, ss. 610-3, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1459817.
Vancouver Baydeniz T, Küçük V, Gökal H. TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ HİZMETLERİNİN AKADEMİSYENLERİN AR-GE YETENEKLERİNE ETKİSİ VE MEMNUNİYETLERİNİN ANALİZİ. Akademik Hassasiyetler. 2024;11(26):610-3.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.