Veganism is a philosophy of life that centres on animal rights and freedom. However, it has been transformed into a trendy lifestyle through various approaches, such as promoting healthy living. The increasing number of vegans worldwide and the rising vegan product market are driving veganism towards a framework that excludes animal slavery and exploitation. Similarly, the significant growth in the number of vegans in Turkey is prompting companies to increase their interest in vegan products and services.
This study examines the types of profiles using the #veganol (#govegan) tag and the relationship between content and capitalist commercial companies. In this context, content analysis was conducted on 273 Instagram posts with the #veganol tag shared by users between April 2023 and 2024. According to the research results, a significant amount of vegan-related content using the tag supports capitalist consumption and focuses mainly on veganism in terms of food. However, both commercial companies and a significant portion of users tend to separate veganism from the context of animal rights and animal freedom. This study critically discusses the rapidly growing plant-based industries in the context of digital communication and activism with an interdisciplinary approach.
Veganlık, hayvan hakları ve hayvan özgürlüğünü odağına alan bir yaşam felsefesidir. Diğer yandan, sağlıklı yaşam gibi yaklaşımlarla farklı biçimlerde uygulanmakta olan pratiklere indirgenerek geçici bir yaşam tarzına dönüştürülmektedir. Dünyada giderek artan vegan sayısı, vegan ürün piyasasının canlanmasıyla veganlığı hayvan köleliği ve sömürüsünü içermeyen bir çerçeveye taşımaktadır. Dünyaya paralel olarak, Türkiye’deki vegan sayısındaki büyük artış, şirketlerin vegan ürün ve hizmetlere yönelik ilgisinin artmasına neden olmaktadır.
Bu çalışmada, sosyal medyada sıklıkla kullanılan #veganol etiketinin Instagram’da ne tür içeriklerde kullanıldığı ve bu içeriklerin kapitalist ticari şirketlerle ilişkisi tartışılmaktadır. Bu bağlamda 2023-2024 Nisan tarihleri arasında #veganol etiketiyle paylaşılan 273 Instagram gönderisine içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre bu etiketin kullanıldığı veganlıkla ilgili içeriklerin önemli bir bölümü, kapitalist tüketimi desteklemekte ve bunda da yemek ve beslenmeyi kullanmaktadır. Bununla beraber hem ticari şirketler hem de kullanıcıların önemli bir bölümü tarafından veganlık, hayvan hakları ve hayvan özgürlüğü bağlamından koparılmaktadır. Bu çalışma, hızla büyüyen bitki bazlı endüstrilerin, dijital iletişim ve aktivizm bağlamında disiplinler arası bir yaklaşımla eleştirel olarak tartışmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 26 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.