Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GENÇLERİN MODEL ALDIKLARI TELEVİZYON KARAKTERLERİ

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 27 - 50, 30.04.2019
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.427334

Öz

Bu çalışma 10-15 yaş
arası gençlerin beğendikleri ve/veya model aldıkları televizyon karakterlerinin
özelliklerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu
310 genç oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından hazırlanan anket formu ile
gençlerin beğendikleri ve/veya model aldıkları hem kadın hem de erkek
televizyon karakterlerinin özellikleri belirlenmiştir.  Araştırma sonucunda hem kız ve erkeklerin eğlenceli,
yakışıklı/güzel, başarılı, etkileyici, güçlü ve takdir edilen karakter
özelliklerini beğendikleri ve/veya model aldıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Erkeklerde güçlü ve başarılı karakter özellikleri daha fazla görülürken,
kızlarda güzel ve etkileyici olma karakter özelliklerinin daha fazla olduğu
görülmüştür. 

Kaynakça

  • Arı, R. (2010). Eğitim psikolojisi gelişim ve öğrenme. 5. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Bacanlı, H. (2005). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayınları.Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.Bandura, A., Ross, D. ve Ross, S. A.(1963). Imitation of film-mediated aggressive models. J.Abnorm. Soc. Psychol, 66:3-11.Batmaz, V. (1998). Televizyonlar MGK Gündemine Alınmalı. Radikal Gazetesi.Brown, J. D. ve Bobkowski, P. S. (2011). Older and newer media: patterns of use and effects on adolescents’ health and well-being. J Res Adolesc, 21(1):95-113.Busby, G. ve Klug, J. (2001). Movie-induced tourism: The challenge of measurement and other issues. Journal of Vacation Marketing, 7(4):316-332. Bülbül, A. R. (2001). İletişim ve etik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Charles, C. M. (1999). Öğretmenler için Piaget ilkeleri. 2. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.Chen, J. L. ve Kennedy, C. (2005). Cultural variations in children's coping behavior, TV viewing and family functioning. International Nursing Review, 52:186-199.Coats, E. J. ve Feldman, S. (1995). The role of television in the socialization of nonverbal behavioral skills. Basic and Applied Social Psychology, 17:327-341.Collins, R. L., Martino, S. C., Elliott, M. N. ve Miu, A. (2011). Relationships between adolescent sexual outcomes and exposure to sex in media: robustness to propensity-based analysis. Dev Psychol, 47(2):585.Çukur. (2018). Erişim Tarihi 15 Ocak 2018. Erişim adresi: http://www.showtv.com.tr/dizi/tanitim/cukur/2076 Ertürk, Y. D. ve Akkor Gül, A. (2006). Çocuğunuzu televizyona teslim etmeyin. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.Escobar-Chaves, S. L., Tortolero, S. R., Markham, C. M., Low, B. J., Eitel, P. ve Thickstun, P. (2005). Impact of the media on adolescent sexual attitudes and behaviors. Pediatrics, 116(1):303-326.Hoffner, C. (1996). Children’s wishful identification and parasocial interaction with favorite television characters. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 40:389–402.Karaman, K. (2010). Çizgi/dizi film karakterlerinin çocukların tüketim alışkanlıkları üzerine etkisi. Karadeniz-Black Sea, 2:66-84. Lin, N. (1976). Foundations of Social Research, McGraw-Hill, USALivingstone, S. (1989). Interpretive viewers and structured programs: The implicit representation of soap opera characters. Communication Research, 16, 25–57.Livingstone, S. (1987). The implicitre presentation of characters in Dallas: A multidimensional scaling approach. Human Communication Research, 13:399–420. Martino, S. C., Collins, R. L., Kanouse, D. E., Elliott, M. ve Berry, S. H. (2005). Social cognitive processes mediating the relationship between exposure to television’s sexual content and adolescents’ sexual behavior. J. Pers. Soc. Psychol, 89(6):914-924. McDonald, D. G. ve Kim, H. (2001). When I die, I feel small: Electronic game characters and the social self. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 45:241–258.Miller, M. ve Reeves, B. (1976). Dramatic TV content and children’s sex-role stereotypes. Journal of Broadcasting, 20:35–50.Nike "I Am Not a Role Model" commercial w/Charles Barkley – 1993. Erişim Tarihi 19 Kasım 2016. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=4gqk4WPnrpMÖktem, F., Sayıl, M. ve Çelenk Özen, S. (2006). RTÜK Görsel-işitsel programların sınıflandırılması sisteminin geliştirilmesi ve küçüklerin korunmasına yönelik simgelerin benimsenmesi: Akıllı işaretler sınıflandırma sistemi. Ankara: RTÜK Yayınları.Primack, B. A., Kraemer, K. L., Fine, M. J. ve Dalton, M. A. (2009). Media exposure and marijuana and alcohol use among adolescents. Subst Use Misuse. 2009;44(5):722-39.Reeves, B. ve Greenberg, B. S. (1977). Children’s perceptions of television characters. Human Communication Research, 3:113–127.RTÜK. (2012). Televizyon izleme eğilimleri araştırması. Erişim Tarihi 25 Haziran 2016. Erişim adresi: www.rtuk.org.tr/Icerik/DownloadReport/13 adresinden erişildi.RTÜK. (2006). İlköğretim çağındaki çocukların televizyon izleme alışkanlıkları kamuoyu araştırması. Erişim Tarihi 15 Ocak 2016. Erişim adresi: www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=57ce5022-fd71-442a--6567ae4a9e9bSan Bayhan, P. ve Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.Turam, E. (1996). Televizyonla yetişen nesil ekranaltı çocukları. İstanbul: İrfan Yayımcılık; 1996.Ufak Tefek Cinayetler. (2018). Erişim Tarihi 15 Ocak 2018. Erişim adresi: https://www.startv.com.tr/dizi/ufak-tefek-cinayetlerUğur Tanrıöver, H. (2008). Vadi’de büyüyen erkek çocuklar. Medya ve Çocuk Rehberi. Giritli İnceoğlu Y, Akıner N, editörler. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.Veritas, S. (2016). Helping our children choose role models. American College of Pediatricians. Erişim Tarihi 22 Kasım 2016. Erişim adresi: https://www.acpeds.org/helping-our-children-choose-role-models.Wade, C. ve Tavris, C. (1990). Psychology. Second Edition. NewYork: Harper and Row.Woolfolk, A. E. (1993). Educational psychology. Boston: Allyn ande Bacon.Yapıcı. Ş. ve Yapıcı, M. (2006). Çocukta bilişsel gelişim. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 6(1):1-3.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları; 2005.

TELEVISION CHARACTERS THAT HAS MODELED BY YOUTH

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 27 - 50, 30.04.2019
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.427334

Öz

Kaynakça

  • Arı, R. (2010). Eğitim psikolojisi gelişim ve öğrenme. 5. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Bacanlı, H. (2005). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayınları.Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.Bandura, A., Ross, D. ve Ross, S. A.(1963). Imitation of film-mediated aggressive models. J.Abnorm. Soc. Psychol, 66:3-11.Batmaz, V. (1998). Televizyonlar MGK Gündemine Alınmalı. Radikal Gazetesi.Brown, J. D. ve Bobkowski, P. S. (2011). Older and newer media: patterns of use and effects on adolescents’ health and well-being. J Res Adolesc, 21(1):95-113.Busby, G. ve Klug, J. (2001). Movie-induced tourism: The challenge of measurement and other issues. Journal of Vacation Marketing, 7(4):316-332. Bülbül, A. R. (2001). İletişim ve etik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Charles, C. M. (1999). Öğretmenler için Piaget ilkeleri. 2. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.Chen, J. L. ve Kennedy, C. (2005). Cultural variations in children's coping behavior, TV viewing and family functioning. International Nursing Review, 52:186-199.Coats, E. J. ve Feldman, S. (1995). The role of television in the socialization of nonverbal behavioral skills. Basic and Applied Social Psychology, 17:327-341.Collins, R. L., Martino, S. C., Elliott, M. N. ve Miu, A. (2011). Relationships between adolescent sexual outcomes and exposure to sex in media: robustness to propensity-based analysis. Dev Psychol, 47(2):585.Çukur. (2018). Erişim Tarihi 15 Ocak 2018. Erişim adresi: http://www.showtv.com.tr/dizi/tanitim/cukur/2076 Ertürk, Y. D. ve Akkor Gül, A. (2006). Çocuğunuzu televizyona teslim etmeyin. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.Escobar-Chaves, S. L., Tortolero, S. R., Markham, C. M., Low, B. J., Eitel, P. ve Thickstun, P. (2005). Impact of the media on adolescent sexual attitudes and behaviors. Pediatrics, 116(1):303-326.Hoffner, C. (1996). Children’s wishful identification and parasocial interaction with favorite television characters. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 40:389–402.Karaman, K. (2010). Çizgi/dizi film karakterlerinin çocukların tüketim alışkanlıkları üzerine etkisi. Karadeniz-Black Sea, 2:66-84. Lin, N. (1976). Foundations of Social Research, McGraw-Hill, USALivingstone, S. (1989). Interpretive viewers and structured programs: The implicit representation of soap opera characters. Communication Research, 16, 25–57.Livingstone, S. (1987). The implicitre presentation of characters in Dallas: A multidimensional scaling approach. Human Communication Research, 13:399–420. Martino, S. C., Collins, R. L., Kanouse, D. E., Elliott, M. ve Berry, S. H. (2005). Social cognitive processes mediating the relationship between exposure to television’s sexual content and adolescents’ sexual behavior. J. Pers. Soc. Psychol, 89(6):914-924. McDonald, D. G. ve Kim, H. (2001). When I die, I feel small: Electronic game characters and the social self. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 45:241–258.Miller, M. ve Reeves, B. (1976). Dramatic TV content and children’s sex-role stereotypes. Journal of Broadcasting, 20:35–50.Nike "I Am Not a Role Model" commercial w/Charles Barkley – 1993. Erişim Tarihi 19 Kasım 2016. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=4gqk4WPnrpMÖktem, F., Sayıl, M. ve Çelenk Özen, S. (2006). RTÜK Görsel-işitsel programların sınıflandırılması sisteminin geliştirilmesi ve küçüklerin korunmasına yönelik simgelerin benimsenmesi: Akıllı işaretler sınıflandırma sistemi. Ankara: RTÜK Yayınları.Primack, B. A., Kraemer, K. L., Fine, M. J. ve Dalton, M. A. (2009). Media exposure and marijuana and alcohol use among adolescents. Subst Use Misuse. 2009;44(5):722-39.Reeves, B. ve Greenberg, B. S. (1977). Children’s perceptions of television characters. Human Communication Research, 3:113–127.RTÜK. (2012). Televizyon izleme eğilimleri araştırması. Erişim Tarihi 25 Haziran 2016. Erişim adresi: www.rtuk.org.tr/Icerik/DownloadReport/13 adresinden erişildi.RTÜK. (2006). İlköğretim çağındaki çocukların televizyon izleme alışkanlıkları kamuoyu araştırması. Erişim Tarihi 15 Ocak 2016. Erişim adresi: www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=57ce5022-fd71-442a--6567ae4a9e9bSan Bayhan, P. ve Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.Turam, E. (1996). Televizyonla yetişen nesil ekranaltı çocukları. İstanbul: İrfan Yayımcılık; 1996.Ufak Tefek Cinayetler. (2018). Erişim Tarihi 15 Ocak 2018. Erişim adresi: https://www.startv.com.tr/dizi/ufak-tefek-cinayetlerUğur Tanrıöver, H. (2008). Vadi’de büyüyen erkek çocuklar. Medya ve Çocuk Rehberi. Giritli İnceoğlu Y, Akıner N, editörler. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.Veritas, S. (2016). Helping our children choose role models. American College of Pediatricians. Erişim Tarihi 22 Kasım 2016. Erişim adresi: https://www.acpeds.org/helping-our-children-choose-role-models.Wade, C. ve Tavris, C. (1990). Psychology. Second Edition. NewYork: Harper and Row.Woolfolk, A. E. (1993). Educational psychology. Boston: Allyn ande Bacon.Yapıcı. Ş. ve Yapıcı, M. (2006). Çocukta bilişsel gelişim. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 6(1):1-3.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları; 2005.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Alev Üstündağ

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Üstündağ, A. (2019). GENÇLERİN MODEL ALDIKLARI TELEVİZYON KARAKTERLERİ. Akademik İncelemeler Dergisi, 14(1), 27-50. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.427334

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Akademik İncelemeler Dergisi (AID) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.