Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on Visitor Satisfaction in Protected Areas: The Case of Abant Lake National Park

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 19, 60 - 72, 25.05.2025

Öz

In tourism, travel motivation and visitor satisfaction related to it are among the concepts that are widely studied. Visitor satisfaction occurs after receiving a product or service and expresses the emotional state of the tourist after being exposed to all kinds of opportunities. It is also known that motivation and visitor satisfaction have a positive or negative effect on tourist behavior. The existence of natural areas, well-organized appropriate recreation opportunities and having quality facilities are important in the formation of travel motivation. In addition, environmental policies and legal regulations implemented by country administrations are the determining factors in the organization and use of touristic values and natural areas in accordance with their purpose. Promotion and marketing activities carried out within the scope of destination management are among the factors that affect tourist behavior and determine travel motivation. Promotional activities carried out with traditional tools have a certain importance, but it can be much more effective for visitors to share their experiences among themselves by word of mouth. Therefore, visits, which are more closely related to travel motivation, increase the level of satisfaction. In the research, the satisfactoriness of visitor experiences was interpreted by looking at the extent to which the opportunities included in the items presented in the applied survey were satisfied. Among the reasons that motivate a visit to a place and emerge after the visit, there may be different elements besides the visitor's satisfaction. The aim of this study is to reveal the elements that determine the visitor satisfaction level. For this purpose, the satisfaction levels of visitors to Abant Lake National Park were investigated. According to the results of the research, some suggestions are made to the relevant institutions and organizations responsible for Abant Lake National Park.

Kaynakça

  • Arabatzis, G., & Grigoroudis, E. (2010). Visitors' satisfaction, perceptions and gap analysis: The case of Dadia–Lefkimi–Souflion National Park. Forest policy and economics, 12(3), 163-172.
  • Baker, D.A., & Crompton, J.L. (2000). Quality, Satisfaction and Behavioral Intentions. Annals of Tourism Research, 27 (3), 785-804.
  • Devesa, M., Laguna, M., & Palacios, A. (2010). The Role of Motivation in Visitor Satisfaction: Empirical Evidence in Rural Tourism. Tourism Management, 31(4), 547-552.
  • Kara, S. (2023). Cumhuriyet Dönemi’nde Bir Turistik Mekân Projesi: Abant Gölü (1923-1950). Atatürk Yolu Dergisi, (72), 200-223.
  • Karsu, S., & Çilkara, S. U. Sürdürülebilir Turizm Hizmetinde Abant Destinasyonu Büyüsü. Karaelmas Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 67-88.
  • Lee, C. K., Lee, Y. K., & Wicks, B. (2004). Segmentation of Festival Motivation by Nationality and Satisfaction. Tourism Management, 25(1), 61–70.
  • Müderrisoğlu, H., Yerli, Ö., Turan, A. A., & Duru, N. (2005). ROS Rekreasyonel Fırsat Dağılımı Yöntemi ile Abant Tabiat Parkı’nda Kullanıcı Memnuniyetinin Belirlenmesi. Journal of Agricultural Sciences, 11(04), 397-405.
  • Sayın, Ş., & Karadağ, A. A. (2016). Abant Tabiat Parkı Rekreasyonel Beklentilerinin Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 12(2), 80-93.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Bolu İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Resmi İnternet Sitesi. Erişim Tarihi: 12.04.2025 https://bolu.ktb.gov.tr/TR-354568/abant-golu-milli-parki.html
  • T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, Doğa Koruma ve Millin Parklar Genel Müdürlüğü Resmi İnternet Sitesi. Erişim Tarihi: 09.04.2025 https://www.tarimorman.gov.tr/DKMP/Menu/26/Korunan-Alanlar
  • Yazıt, H., & Bayram, G. E. (2022). Ziyaretçilerin Seyahat Motivasyonu, Memnuniyeti, Tekrar Ziyaret Niyeti ve Sadakat Algısı İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 104-121.
  • Yener, Ş. D. (2021). Türkiye’deki Tabiat Parklarının Rekreasyonel Açıdan Analizi. Eurasian Journal of Forest Science, 9(3), 122-133.
  • Yılmaz, Z., & Okan, T. (2021). Abant Gölü Tabiat Parkında Ziyaretçi Harcamalarının Sosyoekonomik Analizi. Eurasian Journal of Forest Science, 9(3), 196-219.

Korunan Alanlarda Ziyaretçi Memnuniyeti Üzerine Bir İnceleme: Abant Gölü Milli Parkı Örneği

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 19, 60 - 72, 25.05.2025

Öz

Turizmde seyahat motivasyonu ve buna ilişkin oluşan ziyaretçi memnuniyeti, yaygın bir şekilde incelenen kavramlar arasında yer almaktadır. Ziyaretçi memnuniyeti, bir mal veya hizmetin alınmasından sonra ortaya çıkar ve turistin her türlü fırsata maruz kaldıktan sonraki duygusal durumunu ifade eder. Ayrıca motivasyon ve ziyaretçi memnuniyetinin turist davranışları üzerinde olumlu ya da olumsuz etkiye sahip olduğu bilinmektedir. Doğal alanların varlığı ile iyi düzenlenmiş uygun rekreasyon olanaklarının bulunması ve kaliteli tesislere sahip olunması seyahat motivasyonunun oluşmasında önem taşımaktadır. Ayrıca turistik değerlerin ve doğal alanların amacına uygun bir şekilde düzenlenmesinde ve kullanılmasında ülke yönetimlerinin uyguladığı çevreci politikalar ile yasal düzenlemeler belirleyici faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Destinasyon yönetimi kapsamında yürütülen tanıtım ve pazarlama faaliyetleri turist davranışlarını etkileyerek seyahat motivasyonunu belirleyen faktörlere arasında yer almaktadır. Geleneksel araçlarla yapılan tanıtım çalışmaları belli bir öneme sahiptir ancak ziyaretçilerin sahip oldukları deneyimleri kendi aralarında kulaktan kulağa aktarmaları çok daha etkili olabilmektedir. Dolayısıyla seyahat motivasyonu ile daha yakından ilişkili olan ziyaretler memnuniyet düzeyini artırıcıdır. Araştırmada ziyaretçi deneyimlerinin tatmin ediciliği uygulanan ankette sunulan maddelerde yer alan imkanlardan hangi ölçülerde memnun kalındığına bakılarak yorumlanmıştır. Bir yere ziyaret gerçekleştirmeyi motive eden ve ziyaret sonrasında ortaya çıkan nedenler arasında ziyaretçinin memnuniyetinin yanı sıra farklı unsurlar da bulunabilir. Bu çalışmanın amacı, ziyaretçi memnuniyet düzeyinin belirleyicisi olan unsurların neler olduğunu ortaya çıkarmaktadır. Bu amaca yönelik olarak Abant Gölü Milli Parkına (AGMP) gelen ziyaretçilerin memnuniyet düzeyleri araştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Abant Gölü Milli Parkından sorumlu ilgili kurum ve kuruluşlara bazı önerilerde bulunulmaktadır.

Kaynakça

  • Arabatzis, G., & Grigoroudis, E. (2010). Visitors' satisfaction, perceptions and gap analysis: The case of Dadia–Lefkimi–Souflion National Park. Forest policy and economics, 12(3), 163-172.
  • Baker, D.A., & Crompton, J.L. (2000). Quality, Satisfaction and Behavioral Intentions. Annals of Tourism Research, 27 (3), 785-804.
  • Devesa, M., Laguna, M., & Palacios, A. (2010). The Role of Motivation in Visitor Satisfaction: Empirical Evidence in Rural Tourism. Tourism Management, 31(4), 547-552.
  • Kara, S. (2023). Cumhuriyet Dönemi’nde Bir Turistik Mekân Projesi: Abant Gölü (1923-1950). Atatürk Yolu Dergisi, (72), 200-223.
  • Karsu, S., & Çilkara, S. U. Sürdürülebilir Turizm Hizmetinde Abant Destinasyonu Büyüsü. Karaelmas Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 67-88.
  • Lee, C. K., Lee, Y. K., & Wicks, B. (2004). Segmentation of Festival Motivation by Nationality and Satisfaction. Tourism Management, 25(1), 61–70.
  • Müderrisoğlu, H., Yerli, Ö., Turan, A. A., & Duru, N. (2005). ROS Rekreasyonel Fırsat Dağılımı Yöntemi ile Abant Tabiat Parkı’nda Kullanıcı Memnuniyetinin Belirlenmesi. Journal of Agricultural Sciences, 11(04), 397-405.
  • Sayın, Ş., & Karadağ, A. A. (2016). Abant Tabiat Parkı Rekreasyonel Beklentilerinin Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 12(2), 80-93.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Bolu İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Resmi İnternet Sitesi. Erişim Tarihi: 12.04.2025 https://bolu.ktb.gov.tr/TR-354568/abant-golu-milli-parki.html
  • T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, Doğa Koruma ve Millin Parklar Genel Müdürlüğü Resmi İnternet Sitesi. Erişim Tarihi: 09.04.2025 https://www.tarimorman.gov.tr/DKMP/Menu/26/Korunan-Alanlar
  • Yazıt, H., & Bayram, G. E. (2022). Ziyaretçilerin Seyahat Motivasyonu, Memnuniyeti, Tekrar Ziyaret Niyeti ve Sadakat Algısı İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 104-121.
  • Yener, Ş. D. (2021). Türkiye’deki Tabiat Parklarının Rekreasyonel Açıdan Analizi. Eurasian Journal of Forest Science, 9(3), 122-133.
  • Yılmaz, Z., & Okan, T. (2021). Abant Gölü Tabiat Parkında Ziyaretçi Harcamalarının Sosyoekonomik Analizi. Eurasian Journal of Forest Science, 9(3), 196-219.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halkla İlişkiler Yöntem ve Araçları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yekta Şener 0000-0002-3581-0623

Muharrem Avcı 0000-0002-0264-1181

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 18 Nisan 2025
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Şener, Y., & Avcı, M. (2025). Korunan Alanlarda Ziyaretçi Memnuniyeti Üzerine Bir İnceleme: Abant Gölü Milli Parkı Örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 10(19), 60-72.