Amaç:Tükenmişliğin sağlık çalışanlarında yaygın bir sorun olduğu bilinmektedir. Şimdiki araştırmada ise bir üniversite hastanesinde eğitim almak amacıyla çalışmaya başlayan tıp fakültesi öğrencilerinin tükenmişlik durumunun saptanması amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntemler: Çalışma kesitsel olarak planlanmış, hastane ortamında bulunan toplam 469 dönem 5 ve dönem 6 öğrencisinin 446’sına ulaşılmış ve içinde Maslach tükenmişlik ölçeği ve algılanan stres ölçeğinin de yer aldığı bir anket uygulanmıştır. Tükenmişlikle ilişkili faktörlerin saptanması için lojistik regresyon analizi yapılmıştır. Bulgular: Katılanların duygusal tükenmişlik puanı 19,73 ± 5,65, duyarsızlaşma puanı 8,66 ± 3,57 ve kişisel başarı hissi puanı 18,39 ± 4,66 olarak bulunmuştur. Stres ölçeğinde ise, öğrencilerin algılanan stres puan ortalaması 10,34 ± 3,69 ve stresle başa çıkma puan ortalaması 7,13 ± 1,99 bulunmuştur. Duygusal tükenmişlik; stres algılaması yüksek olan öğrencilerde 3,41 kat daha fazla, duyarsızlaşma; algılanan stresi yüksek olanlarda 2,12 kat daha fazladır. Kişisel başarı hissi ise stresle başa çıkma durumu kötü olanlarda 1,88 kat daha kötüdür.Sonuç: Tıp Fakültesi öğrencilerinde özellikle son sınıflarda tükenmişliğin yüksek olduğu, tükenmişlikle ilişkili faktörlerin tıp eğitimi kalite sürecinde değerlendirilerek bu açıdan önlemler alınmasının ve bu grubun da halen yürütülmekte olan çalışan sağlığı hizmetlerine dahil edilmesinin uygun olacağı söylenebilir
Objective: Burnout is known to be a common problem among Health Care Workers. In this study, we aimed to determine the burnout status of medical students who started to work in a hospital environment Material and Methods: This study was planned as a cross-sectional study and reached 449 of the 469 fifth and sixth year medical students. A questionnaire including the Maslach Burnout Inventory and Perceived Stress Scale was applied. Logistic regression analysis was performed to determine the factors associated with burnout. Results: The emotional exhaustion score of the participants was 19.73 ± 5.65, the depersonalization score was 8.66 ± 3.57, and the personal accomplishment score was 18.39 ± 4.66. In the stress scale, the perceived stress score was found to be 10.34 ± 3.69 and the mean coping stress score was found to be 7.13 ± 1.99. Emotional exhaustion was 3.41 times more likely in students with high perceived stress. Depersonalization was 2.12 times more likely in students with high perceived stress and 1.73 times more likely in those who were not happy with being a medical student. Personal accomplishment was 1.88 times more likely to be worse in students whose stress coping status was bad.Conclusion: It can be said that burnout is high among medical students, especially in the last years. Factors related to burnout should be assessed in the medical education quality process and precautions should be taken in this aspect. It would also be appropriate to include this group in the occupational health and safety services that are currently being carried out
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 3 |