Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRÜNTÜDEKİ O AN

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 26, 169 - 181, 29.07.2020

Öz

Öz:
An, zaman dizgesi içerisindeki en kısa parçadır. Var olan zaman akışının dondurulmuş halidir. Fotoğraf ise zamanın dondurulmuş halini yüzeye hapseden görünümdür. Zamanın bütününden koparılmış olan an’lar, fotoğrafın yüzeyinde kendisine yer bulmaktadır. Aynı zamanda fotoğraf, anı sahiplenmekte ve onu zapt etmektedir. Bu durum an’a farklı bir bakış açısı getirmiş ve yaratıcı yeni bir eylem biçimi haline dönüşmüştür. Bu noktadan baktığımızda Nicéphore Niepce (1765 – 1833), Etienne-Jules Marey (1830–1904) ile Charles Fremont (1855–1930), Anton Giulio Bragaglia, Yves Klein (1928 – 1962), Nir Arieli (1986 - ), Wolfgang Tillmans (1968 - ) gibi bazı fotoğraf sanatçıları zamanın akışını belirli bir anda dondurmuşlardır. Dondurulmuş olan anlar, zamanın öncesi ve sonrasına ilişkin yeni soru işaretlerini ortaya çıkarmıştır.
Bu çalışma, sanatçıların hareket içerisindeki anı yakalama biçimlerine ilişkin yeni bir bakış açısı yaratmaktadır. Aynı zamanda, görüntüdeki anı anlam aralıklarıyla doldurmak ve söz konusu anlam aralıklarını literatüre kazandırmak adına bu çalışma önemlidir. Ayrıca konuyu desteklemesi açısından hem geçmişten hem de günümüzden örnekler verilerek yazıya tarihsel bir zenginlik katılmıştır.

Kaynakça

  • Aslan, E., Yıldız, İ. (2016). Leon Golub Resimlerinde Bir Tür Bellek Olarak Fotoğrafın Kullanımı. İdil Dergisi, 5, (21), 323-338.
  • Barthes, R. (2014). Camera Lucida Fotoğraf Üzerine Düşünceler. (Reha Akçakaya, Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Batur, E. (2016). Başkalaşımlar XXI-XXX. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Berger, J. (2011). O Ana Adanmış. (Yurdanur Salman, Müge Gürsoy Sökmen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Deleuze, G. (2006). Bergsonculuk. (Hakan Yücefer, Çev.). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Dixon, S. (2003). Futurism e-visited. Body, Space & Technology, 3(2). http://bit.do/ftEw4 adresine 13.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Estrin, J. (2016, Eylül). Not Forgotten. New York Times, http://bit.do/fwe9k adresine 22.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Kirstein, L., Newhall, B. (1947). The photographs of Henri CartierBresson. New York: The Museum of Modern Art. http://bit.do/fwfxE adresine 22.02.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Sarup, M. (2017). Post-yapısalcılık ve Postmodernizm. (Abdülbaki Güçlü, Çev.). Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Sayın, Z. (2013). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Soysal, A. (2003). Madde ve Karanlık. İstanbul: Norgunk Yayınları.
  • Sütçü, Ö. Y. (2005). Gilles Deleuze'de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi. İstanbul: Es
  • Yılmaz, M. (2013). Fotoğraf Resimdir. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şemsi Altaş

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Altaş, Ş. (2020). GÖRÜNTÜDEKİ O AN. Akdeniz Sanat, 14(26), 169-181.

Akdeniz Sanat'ın 2024 Temmuz sayısı (cilt: 18 sayı: 34) için makale gönderimi 1-15 Nisan 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilecektir.

Düzeltme: Sistemsel bir nedenden dolayı makale gönderimi 2-16 Nisan 2024 tarihleri arasında yapılacaktır.

Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.


Creative Commons Lisansı
Akdeniz Sanat  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.