Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Yetenekli Öğrencilerin Sanat Eseri Kavramına Yönelik Metaforik Algıları

Yıl 2023, , 1087 - 1107, 29.10.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.100

Öz

• Bu araştırma özel yetenekli öğrencilerin sanat eseri kavramına yönelik algı ve düşüncelerini metaforlar yoluyla çözümlemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden yorumlayıcı (hermenötik) araştırma yaklaşımına göre yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda Milli Eğitim’e bağlı Konya BİLSEM (Bilim Sanat Merkezi) öğrencilerinden 242 öğrenci bulunmaktadır. Katılımcılar, amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklem yöntemine göre seçilmiştir. Öğrenciler Ö1, Ö2…. şeklinde kodlanarak temsil edilmiştir. Bu araştırmada veri toplamak için metafor tekniği kullanılmıştır. Bu doğrultuda veri toplama aracı “sanat eseri…………………gibidir, çünkü …………………….” şeklinde yapılandırılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, öğrenciler sanat eserinin dışavurumcu özelliğini f=41 (%17,8) en çok vurgulamıştır. Bu kategoride görülen “hayat” kelimesi en çok tekrarlanan metafor olmuştur. BİLSEM öğrencilerinin ürettikleri metaforu açıklayıcı cümlelerinden sanat eserini genellikle resim yapmak olarak algıladıkları anlaşılmaktadır. Araştırmada ikinci olarak en çok vurgulanan durum sanat eserinin estetik haz kaynağı olduğudur. Öğrencilere göre sanat eseri, insana kendi iyi hissettiren, eğlendiren ve kalıcı olan niteliktedir. BİLSEM öğrencileri tarafından sanat eserinin özgün olması gereken ve emek isteyen bir nesne olduğu vurgulanmıştır. Elde edilen bu sonuçlara yönelik olarak BİLSEM öğrencilerinin seçilen sanat eseri hakkında örnek eleştiri yazılarının incelenmesi önerisinde bulunulabilir. BİLSEM öğrencilerine sanat eseri kavramının algılanması konusunda örnek ders planları uygulanabilir ve sonuçları karşılaştırılabilir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Ballantyne, F. J. (2009). Accounts of the visuaal art classroom: catering for artistically talented students. Queensland University of Tecnology, School of Learning and Professional Studies, Masters of Education.
  • Boland, D. (1986). Artistically talented students: a call for research. Working Papers in Art Education, 5 (1), 16-25. Carroll, K. L. ve Tucker, J. L. (2007). Building effective teaching through educational research, better practice in arts education. State of Maryland.
  • Chan, D. W. (2006). Students with artistic talent in hong kong: how might they be identified. Educational Research Journal, 21 (2), 159-173.
  • Clark, G. ve Zimmerman, E. (1986). Association educating artistically talented students (review: doretta miller). Studies in Art Education, 28 (1), 53–55.
  • Clark, G. ve Zimmerman, E. (1992). Issues and practices related to ıdentification of gifted and talented students in the visual arts. The Natıonal Research Center on The Gifted And Talented, Bloomington Indiana University.
  • Clark, G. ve Zimmerman, E. (2004) Teaching talented art students principles and practices. Columbia: Teachers college press.
  • Cukierkorn, J. (2006). Teaching talented art students: principles and practices. Roeper Review, 28 (3), 180–181.
  • Cukierkorn, J. R. (2008). Talented young artists: understanding their abilities and needs. Fall, 31 (4), 24-33.
  • Çağlı, A. (2022). İnternet bağımlılığı eleştirel düşünme eğilimini etkiler mi? Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 27-39.
  • Çıldır Gökaslan, Z. (2020). Sosyal Bı̇lgı̇ler Öğretmen Adaylarının “Sanatçı” Ve “Sanat Eserı̇” Kavramına İlı̇şkı̇n Algılarının Metaforlar Aracılığıyla Belı̇rlenmesı̇, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2 (2), 90-108.
  • Davaslıgil, Ümit ve Zeana, Marilena (2004). Üstün Zekâlıların Eğitimi Projesi. (Editör: Adnan Kulaksızoğlu, Ahmet Emre Bilgili, Mustafa Ruhi Şirin) I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 85–100.
  • Enç, M. (2005). Üstün beyin gücü gelişim ve eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Forceville, C. (2008). "Metaphor in Pictures and Multimodal Representations" Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. Cambridge University Press. Editors: Raymond Gibbs Jr.
  • Garcia, S. A. (2006). Gifted and talented in the visual arts, the identıfıcatıon, biases, and recommendations. Thesis of master The University of Texas At El Paso Department of Art, Texas.
  • Genç, M. A. (2016). Education of The Gifted Students ın Turkey and a Sample Activity, Educational Research and Reviews, 11/13, 1272-1278.
  • Gökhan, A. K. (2015). John Stuart Mill Düşününde Bireyin Özgürlüğü. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6/1, 37-61.
  • Grigorenko, E. L. (2010). Identifying young gifted children and cultivating problem solving abilities and multiple intelligences. Learning and Individual Differences, 20 (4), 366-379.
  • Güven, Y. ve Karasulu-Kavuncuoğlu, M. (2020). Okul öncesi dönem çocukların yaratıcılık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 37-53.
  • Handbook for Teachers (2013). Teachıng students who are gıfted and talented. Newfoundland and Labrador Department of Education.
  • Haroutounian, J. (2014). Arts talent ıd a framework for the Identification of talented students in the arts. Royal Fireworks Publishing, New York.
  • Hiçyilmaz, Y. & Adanır, Y. (2019). Sanat Eğitimi Dersi Alan Öğretmen Adaylarının Sanat Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Algıların Metaforlar Aracılığıyla İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (3), 19-23. DOI: 10.18506/anemon.462012
  • Hobby, K. L. (2007). "Metaphoric Interpretations of a Social Issue." Thesis, Georgia State University, DOI: https://doi.org/10.57709/1062147
  • Karabulut, N. (2008). Duygusal Zekânın Sanat Eğitimi Öğretmenlerinin Yetiştirilmesindeki İşlevleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 0 (21), 81-85.
  • Kıymet, Ç. ve Çakır, A. (2021). Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okullarında Beceri Eğitimi Uygulamalarının Etkinliğine İlişkin Beklentiler, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 20-47.
  • Kıssack, M. & Taşdelen, V. (2002). Hermeneutik Ve Eğitim: İnsan Bilimleri Öğretmenleri İçin Düşünceler. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 35(1), 172-182. DOI: 10.1501/Egifak_0000000061
  • Kovecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction. Oxford University Press.
  • Leon, J. De, Calvo, B. A. ve Medina, C. (2010). A Model Project For Identifying Rural Gifted And Talented Students İn The Visual Arts. Rural Special Education Quarterly, 29 (3), 16–22.
  • MEB, (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 79/2710, 450-473.
  • MEB, (2022). Millî Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 1(2771) 8-37.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: a guide to design and interpretation. San Francisco: Jos- sey-Bass. Namlı Altıntaş, İ., Erdem, C. C. (2021). Hermeneutik ve Nitel Araştırma İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme, Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi, 6(1), 37-45. DOI:10.29228/uluturkad.49394
  • Önder, A. M. (2019). Seramik Sanatında Form Oluşumları ve Çağdaş Türk Seramik Sanatçılarının Eserlerinden Örnekler, Konya Sanat Dergisi, 2, 53-65
  • Özalp, H. K. (2020). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Estetik Alanına İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi İle İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2) , 515-534 . https://dergipark.org.tr/en/pub/erziefd/issue/56611/730607
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Çev: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Renzulli, Joseph S. (1978). What Makes Giftedness. Phi Delta Kapan, 60, (3), 180– 186.
  • Serhatlıoğlu, B. & İpek, S. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanat Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3) , 215-236 . DOI: 10.17556/erziefd.502493
  • Sesigür, A., Karaman Güvenç, B. (2017). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının “Özgünlük” Algısı. AJESI- Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(3): 555-589. DOI: 00.00000/ajesi.000000
  • Seyhan, A. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Estetik Değerine İlişkin Metaforları. Değerler Eğitimi Dergisi, 18 (40), 115-147. DOI: 10.34234/ded.714332
  • Tozlu, N. (2004). Türkiye’nin merkezi (eksen) bir güç olmasında üstün yeteneklilerin eğitimi üzerine bir tartışma. Kulaksızoğlu A., Bilgili A. E Şirin M. R. (Ed.). I. Türkiye üstün yetenekli çocuklar kongresi, üstün yetenekli çocuklar bildiriler kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 201–211.
  • Üstün, E. ve Çıkılı, Y. (2019). Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezlerindeki Öğrencilerin Staj ve Meslek Hayatında Sahip Olması Gereken Sosyal Becerilerinin Öğretmen ve İdareci Görüşlerine Göre Belirlenmesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (2), 72-85.
  • Wilson, H. E. (2009). How to meet the needs of talented artists in elementary school. Gifted Child Today, 32 (1), 36-45.

Metaphorical Perceptions of Gifted Students towards the Concept of Artwork

Yıl 2023, , 1087 - 1107, 29.10.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.100

Öz

• This research aims to analyse the perceptions and thoughts of gifted students about the concept of artwork through metaphors. This research was carried out according to the interpretive (hermeneutic) research approach, which is one of the qualitative research methods. There are 242 students from Konya BİLSEM (Science and Art Centre) affiliated to the Ministry of National Education in the study group of the research. Participants were selected according to the easily accessible sampling method (Creswell, 2012) from the purposeful sampling methods. Students are represented by coding S1, S2…. Etc. In this direction, the data collection tool is structured as “an artwork is like…………………, because ………………………….”. According to the result of this research, the students emphasized the expressive feature of an artwork 41 (17.8%) more. The word life seen in this category was the most repeated metaphor. It is seen from the metaphor explanatory sentences produced by BİLSEM students that they generally perceive an artwork as painting. The second most emphasized case in the study is that an artwork is a source of aesthetic pleasure. According to the students, an artwork is a quality that makes people feel good, entertaining and permanent. The concept of an artwork was emphasized by BİLSEM students as an object that should be original and effort requiring. Case studies can be presented to BİLSEM students about what an artwork is and how it is produced. It should be ensured that BİLSEM students examine sample criticisms about selected artworks. Sample lesson plans can be applied to BİLSEM students on the perception of the concept of artwork and the results can be compared.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Ballantyne, F. J. (2009). Accounts of the visuaal art classroom: catering for artistically talented students. Queensland University of Tecnology, School of Learning and Professional Studies, Masters of Education.
  • Boland, D. (1986). Artistically talented students: a call for research. Working Papers in Art Education, 5 (1), 16-25. Carroll, K. L. ve Tucker, J. L. (2007). Building effective teaching through educational research, better practice in arts education. State of Maryland.
  • Chan, D. W. (2006). Students with artistic talent in hong kong: how might they be identified. Educational Research Journal, 21 (2), 159-173.
  • Clark, G. ve Zimmerman, E. (1986). Association educating artistically talented students (review: doretta miller). Studies in Art Education, 28 (1), 53–55.
  • Clark, G. ve Zimmerman, E. (1992). Issues and practices related to ıdentification of gifted and talented students in the visual arts. The Natıonal Research Center on The Gifted And Talented, Bloomington Indiana University.
  • Clark, G. ve Zimmerman, E. (2004) Teaching talented art students principles and practices. Columbia: Teachers college press.
  • Cukierkorn, J. (2006). Teaching talented art students: principles and practices. Roeper Review, 28 (3), 180–181.
  • Cukierkorn, J. R. (2008). Talented young artists: understanding their abilities and needs. Fall, 31 (4), 24-33.
  • Çağlı, A. (2022). İnternet bağımlılığı eleştirel düşünme eğilimini etkiler mi? Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 27-39.
  • Çıldır Gökaslan, Z. (2020). Sosyal Bı̇lgı̇ler Öğretmen Adaylarının “Sanatçı” Ve “Sanat Eserı̇” Kavramına İlı̇şkı̇n Algılarının Metaforlar Aracılığıyla Belı̇rlenmesı̇, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2 (2), 90-108.
  • Davaslıgil, Ümit ve Zeana, Marilena (2004). Üstün Zekâlıların Eğitimi Projesi. (Editör: Adnan Kulaksızoğlu, Ahmet Emre Bilgili, Mustafa Ruhi Şirin) I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi, Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 85–100.
  • Enç, M. (2005). Üstün beyin gücü gelişim ve eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Forceville, C. (2008). "Metaphor in Pictures and Multimodal Representations" Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. Cambridge University Press. Editors: Raymond Gibbs Jr.
  • Garcia, S. A. (2006). Gifted and talented in the visual arts, the identıfıcatıon, biases, and recommendations. Thesis of master The University of Texas At El Paso Department of Art, Texas.
  • Genç, M. A. (2016). Education of The Gifted Students ın Turkey and a Sample Activity, Educational Research and Reviews, 11/13, 1272-1278.
  • Gökhan, A. K. (2015). John Stuart Mill Düşününde Bireyin Özgürlüğü. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6/1, 37-61.
  • Grigorenko, E. L. (2010). Identifying young gifted children and cultivating problem solving abilities and multiple intelligences. Learning and Individual Differences, 20 (4), 366-379.
  • Güven, Y. ve Karasulu-Kavuncuoğlu, M. (2020). Okul öncesi dönem çocukların yaratıcılık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 37-53.
  • Handbook for Teachers (2013). Teachıng students who are gıfted and talented. Newfoundland and Labrador Department of Education.
  • Haroutounian, J. (2014). Arts talent ıd a framework for the Identification of talented students in the arts. Royal Fireworks Publishing, New York.
  • Hiçyilmaz, Y. & Adanır, Y. (2019). Sanat Eğitimi Dersi Alan Öğretmen Adaylarının Sanat Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Algıların Metaforlar Aracılığıyla İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (3), 19-23. DOI: 10.18506/anemon.462012
  • Hobby, K. L. (2007). "Metaphoric Interpretations of a Social Issue." Thesis, Georgia State University, DOI: https://doi.org/10.57709/1062147
  • Karabulut, N. (2008). Duygusal Zekânın Sanat Eğitimi Öğretmenlerinin Yetiştirilmesindeki İşlevleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 0 (21), 81-85.
  • Kıymet, Ç. ve Çakır, A. (2021). Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okullarında Beceri Eğitimi Uygulamalarının Etkinliğine İlişkin Beklentiler, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 20-47.
  • Kıssack, M. & Taşdelen, V. (2002). Hermeneutik Ve Eğitim: İnsan Bilimleri Öğretmenleri İçin Düşünceler. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 35(1), 172-182. DOI: 10.1501/Egifak_0000000061
  • Kovecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction. Oxford University Press.
  • Leon, J. De, Calvo, B. A. ve Medina, C. (2010). A Model Project For Identifying Rural Gifted And Talented Students İn The Visual Arts. Rural Special Education Quarterly, 29 (3), 16–22.
  • MEB, (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 79/2710, 450-473.
  • MEB, (2022). Millî Eğitim Bakanlığı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 1(2771) 8-37.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: a guide to design and interpretation. San Francisco: Jos- sey-Bass. Namlı Altıntaş, İ., Erdem, C. C. (2021). Hermeneutik ve Nitel Araştırma İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme, Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi, 6(1), 37-45. DOI:10.29228/uluturkad.49394
  • Önder, A. M. (2019). Seramik Sanatında Form Oluşumları ve Çağdaş Türk Seramik Sanatçılarının Eserlerinden Örnekler, Konya Sanat Dergisi, 2, 53-65
  • Özalp, H. K. (2020). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Estetik Alanına İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi İle İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2) , 515-534 . https://dergipark.org.tr/en/pub/erziefd/issue/56611/730607
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Çev: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Renzulli, Joseph S. (1978). What Makes Giftedness. Phi Delta Kapan, 60, (3), 180– 186.
  • Serhatlıoğlu, B. & İpek, S. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanat Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (3) , 215-236 . DOI: 10.17556/erziefd.502493
  • Sesigür, A., Karaman Güvenç, B. (2017). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının “Özgünlük” Algısı. AJESI- Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(3): 555-589. DOI: 00.00000/ajesi.000000
  • Seyhan, A. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Estetik Değerine İlişkin Metaforları. Değerler Eğitimi Dergisi, 18 (40), 115-147. DOI: 10.34234/ded.714332
  • Tozlu, N. (2004). Türkiye’nin merkezi (eksen) bir güç olmasında üstün yeteneklilerin eğitimi üzerine bir tartışma. Kulaksızoğlu A., Bilgili A. E Şirin M. R. (Ed.). I. Türkiye üstün yetenekli çocuklar kongresi, üstün yetenekli çocuklar bildiriler kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 201–211.
  • Üstün, E. ve Çıkılı, Y. (2019). Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezlerindeki Öğrencilerin Staj ve Meslek Hayatında Sahip Olması Gereken Sosyal Becerilerinin Öğretmen ve İdareci Görüşlerine Göre Belirlenmesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (2), 72-85.
  • Wilson, H. E. (2009). How to meet the needs of talented artists in elementary school. Gifted Child Today, 32 (1), 36-45.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Kübra Özalp Hamarta 0000-0001-6710-3117

Mehmet Ali Genç 0000-0002-6255-5218

Serdar Danış 0000-0001-6635-6470

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 22 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Kabul Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Özalp Hamarta, H. K., Genç, M. A., & Danış, S. (2023). Özel Yetenekli Öğrencilerin Sanat Eseri Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 1087-1107. https://doi.org/10.38151/akef.2023.100

28981289802580829733