Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Teacher Competencies of Classroom Teachers for Students with Learning Disabilities

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 43 - 59, 31.03.2022

Öz

The aim of this research is to evaluate the teacher competencies of classroom teachers for students with learning difficulties.
The research was carried out using the descriptive survey model, one of the quantitative research methods. The universe
of the research consists of classroom teachers working in Karabağlar district of İzmir province in the 2019-2020 academic
year. The sample of the study consisted of classroom teachers working in 20 primary schools randomly selected from
primary schools in Karabağlar district. The “Teacher Competencies Scale for Students with Learning Disabilities”
developed for teachers by Keskin, Korkut, and Can (2016) was used as a data collection tool. The data obtained from 255
teachers did not show a normal distribution and were analyzed with appropriate statistical analysis. As a result of the
research, it was seen that the teacher competencies of the teachers for students with learning difficulties were at the level
of I agree (X=4.16) and the qualifications were gender, education level, seniority, taking lessons for learning disabilities,
in-service training for learning disabilities, having students with learning difficulties in the past and being in the classroom.
It was determined that there was no difference according to the variables of being a student with learning disabilities.

Kaynakça

  • Anderson, L. & Meier- Hedde, R. (2001). “Early case report of dyslexia in the United States and Europe. Journal of Learning Disabilities, 34(1), 9-21. 02.25.2020 tarihinde https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/002221940103400102 adresinden alındı
  • APA. (2013). DSM-V-TM- Tanı Ölçütleri Başvuru El Kitabı. (E. Köroğlu, Çev.) ANKARA, Hekimler Yayın Birliği.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (23 b.). ANKARA: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakmak, Z. (2017). Rehberlik ve araştırma merkezi personelinin öğrenme güçlüğü olan bireylerin değerlendirilme süreçlerine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ESKİŞEHİR.
  • Demir, B. (2005). Okul öncesi ve ilköğretim birinci sınıfa devam eden öğrencilerde özel öğrenme güçlüğünün belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İSTANBUL.
  • Emre, O.,Ulutaş, A., İnci, R., Coşanay, B., Ayanoğlu, M., Kaçmaz, C. & Kay, M.A.,(2020). Öğretmenlerin Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrencilere Yönelik Yeterlikleri, Öz Yeterlik Kaynakları ve Pozitif Öğretmenlik Becerileri Arasındaki İlişki. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 205-2018.
  • Erdem Özat, N. (2010). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda frostig görsel algı eğitim programının etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, BOLU.
  • Hallahan, D. P. & Mercer, C. D. (2002). Learning disabilities: Historical perspectives. In R. Bradley, L. Danielson, & D. P. Hallahan (Eds.), The LEA series on special education and disability. Identification of learning disabilities: Research to practice (p. 1–67). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Karabekiroğlu, K. (2015). Aman dikkat: dikkat ve öğrenme sorunları (2 b.). İSTANBUL: Say Yayınları.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keskin İ., Korkut A. & Can S. (2016).Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretmen yeterlilikleri ölçeğinin geliştirilmesi. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 5(1), 133-155.
  • Melekoğlu, M. (2015). Özel öğrenme güçlüğüne giriş. M. Melekoğlu, & O. Çakıroğlu(Ed.). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar içinde, Ankara: Vize Basın Yayın.
  • NJCLD. (2014). The state of learning disabilities: facts, trends and emerging issues. NEW YORK: National Center for Learning İnc.
  • Öztürk, Ş.(2019). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik uygulama yeterliliklerinin incelenmesi: Afyonkarahisar örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, KONYA.
  • Özyürek, M. (1981). Öğrenme güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 6(31), 32-37. Seven, M. A. & Engin, A. O. (2010). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 12 (2) , 189-212 .
  • Şahin, S. & Akoğlu, G. (2011). Öğrenme Güçlükleri Olan Çocuklar ve Eğitimleri. N. Baykoç(Ed.). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim içinde, (s. 253-270). ANKARA: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Uluçınar Sağır, Ş., & Bozgün, K. (2018) Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenme güçlüğü olan öğrencilere yönelik yeterliliklerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. SETSCI Conference Indexin System,3, 1116-1119.

Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Yeterliliklerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 43 - 59, 31.03.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretmen yeterliklerinin
değerlendirilmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür.
Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim öğretim yılında İzmir ili Karabağlar ilçesinde görev yapan sınıf öğretmenleri
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Karabağlar ilçesinde yer alan ilkokullardan seçkisiz olarak seçilen 20 ilkokulda
görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Keskin, Korkut ve Can (2016) tarafından öğretmenler
için geliştirilen “Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrenciye Yönelik Öğretmen Yeterlilikleri Ölçeği” kullanılmıştır. 255
öğretmenden elde edilen veriler, normal bir dağılım göstermemiş ve buna uygun istatistiksel analizlerle çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretmen yeterlilikleri çok
katılıyorum(X=4.16) düzeyinde olduğu görülmüş ve yeterliliklerin cinsiyet, öğrenim durumu, kıdem, öğrenme güçlüğüne
yönelik ders alma, öğrenme güçlüğüne yönelik hizmetiçi eğitim alma, geçmişte öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencileri olma ve
sınıfında öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencisi olma değişkenlerine göre farklılaşma göstermediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Anderson, L. & Meier- Hedde, R. (2001). “Early case report of dyslexia in the United States and Europe. Journal of Learning Disabilities, 34(1), 9-21. 02.25.2020 tarihinde https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/002221940103400102 adresinden alındı
  • APA. (2013). DSM-V-TM- Tanı Ölçütleri Başvuru El Kitabı. (E. Köroğlu, Çev.) ANKARA, Hekimler Yayın Birliği.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (23 b.). ANKARA: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakmak, Z. (2017). Rehberlik ve araştırma merkezi personelinin öğrenme güçlüğü olan bireylerin değerlendirilme süreçlerine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ESKİŞEHİR.
  • Demir, B. (2005). Okul öncesi ve ilköğretim birinci sınıfa devam eden öğrencilerde özel öğrenme güçlüğünün belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İSTANBUL.
  • Emre, O.,Ulutaş, A., İnci, R., Coşanay, B., Ayanoğlu, M., Kaçmaz, C. & Kay, M.A.,(2020). Öğretmenlerin Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrencilere Yönelik Yeterlikleri, Öz Yeterlik Kaynakları ve Pozitif Öğretmenlik Becerileri Arasındaki İlişki. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 205-2018.
  • Erdem Özat, N. (2010). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda frostig görsel algı eğitim programının etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, BOLU.
  • Hallahan, D. P. & Mercer, C. D. (2002). Learning disabilities: Historical perspectives. In R. Bradley, L. Danielson, & D. P. Hallahan (Eds.), The LEA series on special education and disability. Identification of learning disabilities: Research to practice (p. 1–67). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Karabekiroğlu, K. (2015). Aman dikkat: dikkat ve öğrenme sorunları (2 b.). İSTANBUL: Say Yayınları.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keskin İ., Korkut A. & Can S. (2016).Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik öğretmen yeterlilikleri ölçeğinin geliştirilmesi. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 5(1), 133-155.
  • Melekoğlu, M. (2015). Özel öğrenme güçlüğüne giriş. M. Melekoğlu, & O. Çakıroğlu(Ed.). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar içinde, Ankara: Vize Basın Yayın.
  • NJCLD. (2014). The state of learning disabilities: facts, trends and emerging issues. NEW YORK: National Center for Learning İnc.
  • Öztürk, Ş.(2019). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik uygulama yeterliliklerinin incelenmesi: Afyonkarahisar örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, KONYA.
  • Özyürek, M. (1981). Öğrenme güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 6(31), 32-37. Seven, M. A. & Engin, A. O. (2010). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 12 (2) , 189-212 .
  • Şahin, S. & Akoğlu, G. (2011). Öğrenme Güçlükleri Olan Çocuklar ve Eğitimleri. N. Baykoç(Ed.). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim içinde, (s. 253-270). ANKARA: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Uluçınar Sağır, Ş., & Bozgün, K. (2018) Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenme güçlüğü olan öğrencilere yönelik yeterliliklerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. SETSCI Conference Indexin System,3, 1116-1119.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Alperen Avcı 0000-0003-2395-9495

Necip Beyhan Bu kişi benim 0000-0003-1824-1569

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Kabul Tarihi 14 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avcı, A., & Beyhan, N. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Öğrencilere Yönelik Öğretmen Yeterliliklerinin İncelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 43-59.

28981289802580829733