Estetik metinlerin kullanılması ve yaratılması yoluyla estetik deneyimler edinmenin sosyal bilgiler içeriğiyle daha derin etkileşimler başlatacağı düşünüldüğünden bu araştırmanın problemini “Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerinin estetik metinleri nasıl işlevsel hale getirebilir?” sorusu oluşturmaktadır. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı, estetik metinlerin Sosyal Bilgiler dersinde kullanım yollarını keşfetmek, dersin niteliğini artırmak, dersin kazanımlarını daha kalıcı bir şekilde gerçekleştirmek ve estetik deneyim aracılığıyla öğrencilerin hem psikolojik iyi oluşlarını hem de derse motivasyonlarını sağlamaktır. Bu araştırmada sosyal bilgiler dersini daha etkili hale getirmek hedeflendiğinden eylem araştırması yöntemi seçilmiştir. Bu araştırma da Sosyal Bilgiler derslerinin daha etkili hale gelmesi için bir geliştirme, dönüştürme sürecini hedeflemekte olduğu için amaçlı örnekleme kullanılarak çeşitli okullarda bilfiil görev yapmakta olan Sosyal Bilgiler öğretmenleri katılımcı olarak belirlenmiştir. Araştırmanın verileri 2022-2023 eğitim öğretim yılında muhtelif okullarda görev yapan 12 Sosyal Bilgiler öğretmeninin katıldığı eylem planı sürecinde toplanmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları ön algı ve son algı formu, etkinlik değerlendirme rubriği, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve araştırmacı günlüğü olarak sıralanabilir. Elde edilen veriler içerik analizi aracılığıyla çözümlenmiştir. Bu araştırmada Sosyal Bilgiler dersi öğretmenleriyle sanat etkinlikleri/estetik metinleri keşfetme yolculuğuna çıkılmıştır. Bu yolculukta yaşanan estetik deneyimlerin hem öğretmenlerin mesleki ve kişisel gelişimleri açısından hem de öğrencilerin bütüncül gelişimi bakımından etkili olacağı sonucuna varılmıştır.
Sosyal Bilgiler Eğitimi Estetik Deneyim İlişkisel Estetik Eylem Araştırması
Since it is thought that gaining aesthetic experiences through the use and creation of aesthetic texts will initiate deeper interactions with social studies content, the problem of this research is "How can social studies teachers make aesthetic texts functional?" poses a question. Therefore, the aim of this research is to discover the ways of using aesthetic texts in the Social Studies course, to increase the quality of the course, to realize the gains of the course in a more permanent way and to provide both the psychological well-being of the students and their motivation to the course through aesthetic experience. In this study, the action research method was chosen because it was aimed to make the social studies course more effective. Since this research aims at a development and transformation process in order to make Social Studies lessons more effective, Social Studies teachers who are actually working in various schools were determined as participants by using purposive sampling. The data of the research were collected during the action plan process, in which 12 Social Studies teachers working in various schools participated in the 2022-2023 academic year. The data collection tools used in the research can be listed as pre-perception and post-perception forms, activity evaluation rubrics, semi-structured interview forms and researcher's diary. The obtained data were analyzed through content analysis. In this research, a journey of discovering art activities/aesthetic texts was embarked on with Social Studies course teachers. It has been concluded that the aesthetic experiences experienced in this journey will be effective in terms of both the professional and personal development of teachers and the holistic development of students.
Relational Aesthetics Action Research Social Studies Education Esthetic Experience
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2 |