Bu araştırmada, Türkiye’de akran zorbalığını konu alan çalışmaların meta sentez yöntemi ile değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Anlamsal içerik analizinin kullanıldığı çalışmanın evreni YÖK Ulusal Tez Merkezi, TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşeri Bilimler Veri Tabanı, Google Akademik veri tabanlarında dizinlenen akran zorbalığı konulu çalışmalardan oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 9 çalışmadan oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu oluşturan dokuz çalışmanın 5 tanesi tez ve 4 tanesi makaledir. Araştırmanın geçerliliği için araştırmanın tüm adımları açık şekilde rapor edilmiştir. Ayrıca elde edilen bulguların başka araştırmalar tarafından test edilebilmesi için de açıklamalara yer verilmiştir. Kodlayıcılar arasındaki güvenirlik düzeyi ise %90 olarak hesaplanmıştır. Araştırma bulgularının yorumlanmasında genel gerilim teorisinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; akran zorbalığının tanımlanması, akran zorbalığının türleri, akran zorbalığının nedenleri temalarına ulaşılmıştır. Akran zorbalığının tanımlanması ana teması kapsamında güç dengesizliği, kasıtlı zarar verme, ilişkisel zarar verme ve tekrarlama alt temalarına ulaşılmıştır. Akran zorbalığının türleri ana teması kapsamında; sözel zorbalık, psikolojik/duygusal zorbalık, fiziksel zorbalık, kişisel mal ve eşyalara zarar verme ve siber zorbalık alt temalarına ulaşılmıştır. Son olarak akran zorbalığının nedenleri ana teması kapsamında ise aileye ilişkin nedenler, bireye ilişkin nedenler, medyaya ilişkin nedenler, çevreye ilişkin nedenler, okula ilişkin nedenler alt temalarına yer verilmiştir. Bu bağlamda, tüm okullar için kapsamlı müdahale programları geliştirilmeli ve özellikle yüksek riskli olarak belirlenen okullara özel önem verilmelidir. Bu programların geliştirilme sürecinde okulun iç ve dış paydaşlarının aktif katılımı sağlanmalıdır. Millî Eğitim Bakanlığı öncülüğünde her eğitim kademesi için ve tüm paydaşlara yönelik eğitimler düzenlenmelidir. Gelecek araştırmalarda akran zorbalığının diğer bileşenlerini içeren meta-sentez çalışmalarının alanyazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
This study intends to systematically evaluate peer bullying research conducted in Türkiye employing the meta-synthesis method. Utilizing semantic content analysis, the study encompassed peer bullying studies indexed in the YÖK National Thesis Centre, TÜBİTAK ULAKBİM Social and Humanities Database, and Google Scholar. The study group consisted of nine studies selected using the criterion sampling method, including five graduate theses and four peer-reviewed journal articles. To ensure the validity of the study, all research procedures were thoroughly documented. Further, detailed explanations were provided to facilitate the replication and verification of the findings in future research. Inter-coder reliability was calculated at 90%. The interpretation of the findings was guided by General Strain Theory. Three main themes emerged from the analysis: the definition of peer bullying, types of peer bullying, and causes of peer bullying. Under the umbrella theme of ‘defining peer bullying’, the identified sub-themes were power imbalance, intentional harm, relational harm, and repetition. The theme of types of peer bullying included sub-themes, viz., verbal bullying, psychological/emotional bullying, physical bullying, damage to personal property, and cyberbullying. For the causes of peer bullying, the sub-themes included family-related, individual-related, media-related, environment-related, and school-related factors. In light of these findings, it is recommended that comprehensive intervention programs be developed for all schools, with particular attention to those identified as high-risk. Both the internal and external stakeholders should be actively involved in the development of these programs. Moreover, training initiatives should be implemented at all educational levels and for all stakeholders, coordinated under the leadership of the Ministry of National Education. It is anticipated that the prospective meta-synthesis studies examining other components of peer bullying will contribute further to the academic literature.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |