The main purpose of religion is to give direction to human
life. Religion or Islam tries to guide people to live humanly. Education also
gives direction to human life. Guides people. In this sense, the main purpose
of religion and education is human. To guide people and their lives. n order to
realize this aim, there are elements that guide people in religion. Prophecy,
Holy book,etc. There must be some elements for education to direct people.
Program, practitioner, resource etc. Religious education tries to guide the
individual's religious behavior. In order to achieve this aim, religious
education should be done within a plan and program. We call this religious
teaching. In our country, there are some courses for religious education and
training of individuals. One of the most important of these is the Religious
Culture and Moral Knowledge course. There are also some elective courses. One
of these courses is the elective life of the Prophet. The subject of this
course is the life of the Prophet Muhammad (saw), the last Prophet of Islam. It
also reveals the example of the Prophet and how Muslims should follow the
example of the prophet. This course is really very important course with this
mission. In order to realize the aim of this course, the objectives of this
course should be determined with high quality, and the program should be
implemented with high quality. This research analyzes the achievements of the
Prophet's Life course curriculum.
This analysis will
determine which areas the program objectives belong to and will try to make it
easier for practitioners to achieve them.
Religious education Targets in religious education Target analysis Life of the Prophet course Target analysis of the life of the Prophet course
Dinin temel amacı insanın hayatına yön vermektir. Din ya da
İslam dini insanın insanca yaşaması için ona rehberlik etmeye çalışır. Eğitim
de insanın hayatına yön verir. İnsana rehberlik eder. Bu anlamda dinin de
eğitimin de temel amacı insana ve yaşamına rehberlik etmektir. Bu amacın
gerçekleşebilmesi için dinde insana yol gösteren unsurlar vardır. Peygamberlik,
Kutsal Kitap gibi. Eğitimin insana yön verebilmesi için de bazı unsurlar olmalıdır.
Program, uygulayıcı (öğreten), kaynak vs. Din eğitimi bireyin dini
davranışlarına yön vermeye çalışır. Din eğitiminin bu amacı
gerçekleştirebilmesi için bir plan ve program dâhilinde yapılması gerekir. Buna
da din öğretimi diyoruz. Ülkemizde bireylerin din eğitimi ve öğretimlerinin
yapılabilmesi için bazı dersler vardır. Bunların başında zorunlu Din Kültürü ve
Ahlak Bilgisi dersi gelir. Bunun yanında seçmeli bazı dersler de vardır. İşte
bu derslerden birisi de seçmeli Peygamberimizin Hayatı dersidir. Bu ders
İslam’ın son Peygamberi olan Hz. Muhammed (SAV)’in hayatını konu edinmektedir.
Ayrıca Peygamberin örnekliğini ve Müslümanların peygamberi nasıl örnek almaları
gerektiğini ortaya koymaktadır. Bu ders bu görevi ile gerçekten çok önemli bir
derstir. Bu dersin amacının gerçekleşebilmesi için hedeflerinin kaliteli
belirlenmiş olması ve programın da kaliteli uygulanması gerekmektedir. İşte bu
araştırma Peygamberimizin Hayatı dersi öğretim programı kazanımlarını analiz
etmektedir. Bu analiz program hedeflerinin hangi alanlara ait olduğunu
belirleyecek ve uygulayıcıların hedefleri gerçekleştirebilmelerini
kolaylaştırmaya çalışacaktır.
Din eğitimi Din eğitiminde hedefler Hedef analizi Peygamberimizin hayatı dersi Peygamberimizin hayatı dersihedeflerinin analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |