Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Facebook Sitesinde Kullanılan Profil Resimleri Aracılığıyla Sanal Dünyada Kadın Kimliğinin Temsili

Yıl 2018, , 314 - 331, 30.06.2018
https://doi.org/10.31123/akil.399099

Öz

İletişimin tarihsel gelişimine bakıldığında, internet kadar hızlı değişim
ve büyüme gösteren bir başka iletişim aracına rastlanılmamaktadır. Bu sebeple
de önem ve anlam bakımından geleceğin medya aracı olarak belleklerde yerine
aldığı kabul edilmektedir.  İnternet her
ne kadar geleneksel iletişim araçlarına göre yeni bir iletişim aracı olarak
nitelendirilse de, sunduğu içerikler bakımından yeni değildir. Bu mecrada
duyulan, görülen ve yazılanlar, hala egemen toplumsal yapıları yansıtmakta ve
güçlendirmektedir. Kimlik temsillerine bakıldığında ise internetin sanal ya da
gerçek kimliklerle dolu bir dünya olduğu görülmektedir.  Burada kimlikler kimi zaman geleneksel
kodlarla kurgulanmakta, kimi zaman ise idealize edilmiş bir biçimde arzu edilen
kimlikler olarak yeniden inşa edilebilmektedir. Dolayısıyla internetin ve
burada yer alan sosyal ağların bireylere sunduğu kimlik oluşturma olanakları,
üzerinde çalışılması gereken düşünsel bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır.

Bu düşünceden yola çıkarak sanal dünyada kadınların kullandıkları profil resmi aracılığıyla,
kadına dair nasıl bir kimlik temsili yaratıldığı, çalışmanın temel sorunsalını
ifade etmektedir. Söz konusu sorunsalı çözmek için kimlik kuramından yola çıkılarak niteliksel içerik
çözümlemesi ile incelenmektedir. Çalışmanın kuramsal ve yöntemsel rotası
ışığında,
Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin öğretim elemanları ve
öğrencilerinin yer aldığı toplam 104 kadın Facebook kullanıcısının profil
resimleri amaçsal olarak
belirlenmiştir.





Söz konusu incelemede geleneksel, modern, postmodern, sosyal, hedonist ve
romantik kadın kimlik temsillerine rastlanılmakta ve iletişimin geleneksel ve
yeni mecralarında şimdinin ve geleceğin bilirkişi konumundaki kadınların yeni
medya araçlarında kendilerine dair inşa ettikleri kimlikleri hakkında bir
çerçeve oluşturulmaktadır. 

Kaynakça

  • Abels, Heinz (2006). İdentitaeten: Über die Entstehung des Gedankens, dass der Mensch ein İndividuum ist, den nicht leicht zu verwirklichen Anspruch auf İndividualitaet und die Tatsache, dass İdentitaet in Zeiten der İndividualisierung von der Hand in den Mund lebt, Wiesbaden: Verlag für SozialwissenschaftenAstheimer, Jörg, Neumann-Braun, Klaus ve Schmidt, Axel (2011). “MyFace: Portrait Photography on the Social Web”. The Visual Worlds of Social Network Sites The Visual Worlds of Social Network Sites Short Cuts | Cross Media. Autenrieth, Ulla P. ve Neumann-Braun, Klaus [eds.] içinde. Baden-Baden: Nomos VerlagsgesellschaftBilgin, Nuri (1996). İnsan İlişkileri ve Kimlik. İstanbul: Sistem Boyd, Danah ve Ellison, Nicole (2007) “Social Network Sites: Definition History and Scholarship.” Journal of Computer-Mediated Communication 13(2): 516-529 Döring, Nicola (2000). “İdentitaet+İnternet = Virtuelle İdentitaet?.” Medienethik (2): 65-75 Kaytmaz, Yiğit (2014). “Facebook Türkiye Rakamlarını Açıkladı”. http://blog.moniera.com/2013/10/twitteripo-infografigi-ve-turkiye.html, 23.03.2014Keupp, Heiner (2002). İdentitaetskonstruktionen: das Patchwork der İdentitaeten in der Spaetmoderne. Hamburg: Rowohlt-TaschenbuchMead, Georg Herbert (1968). Geist, İdentitaet und Gesellschaft: aus der Sicht des Sozialbehaviorismus. Frankfurt a. M: SuhrkampMikos, Lothar, Hoffmann, Dagmar ve Winter, Rainer (2007). Mediennutzung, İdentitaet und İdentifikationen. München: Juventa Misoch, Sabina (2004). İdentitaeten im İnternet: Selbstdarstellung auf privaten Homepages. Konstanz: UVK Pösteki, Nigar ve Velioğlu, Özgür (2014). “Bireyin Kendini Sunuş ve Konumlandırış Biçimindeki Dönüşüm: Selfie Kimlikler”, 1. Uluslararası İletişim Kongresi, 12-15 Mayıs 2014. KocaeliRöder, Julia (2012). Identitätskonstruktionen auf Social Network Sites aufgezeigt am Beispiel Facebook. WienSankır, Hasan (2010). “Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Anlamlandırılış biçiminin “Kadın Sanatçı” Kimliği’nin Oluşum Sürecine Etkileri”. http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr /makaleler/hasan_sankir_1_1010.pdf, 26.02.2018Şener, Gülüm (2010). “Sosyal Ağlarda Kimlik ve Cemaat”. Mostar Dergi, Sayı 62, Yıl 5. http://www. mostar.com.tr/kose Detaylar.aspx?id=492, 26.02.2018
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Özgökbel Bilis

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özgökbel Bilis, P. (2018). Facebook Sitesinde Kullanılan Profil Resimleri Aracılığıyla Sanal Dünyada Kadın Kimliğinin Temsili. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29), 314-331. https://doi.org/10.31123/akil.399099