Öz
Türkiye medyasının gerek yapısal gerekse içerik düzeyinde geçirdiği değişim ve
dönüşümde 1980’li yılların ekonomik ve politik yapısı büyük önem taşımaktadır. Bu
dönemde, küresel olarak uygulanan neo-liberal politikalar, medyayı ticari kuruluşlar
haline getirmiş; bunun sonucunda, kârı arttırma hedefini merkeze çeken medya
kuruluşları, içeriklerin üretiminde nitelikten çok niceliğe yönelmiştir. Bu bağlamda,
habercilik anlayışında ticari çıkarlar, kamu yararının önüne geçmiş ve böylece,
başat konuma gelen magazin olgusu, medya kuruluşlarının tirajlarını ve kârlarını
arttırmalarının önemli bir unsuru haline gelmiştir. Reklam gelirlerine bağımlı ve kâr
maksimizasyonu üzerine kurulan bir medya yapılanmasında, dönemin siyasi ve
toplumsal koşulları da göz önünde bulundurulduğunda, içeriklerin üretiminde magazin
ve görsellik ağırlık kazanmıştır. Bu bağlamda, magazin olgusunun yerel basındaki
izdüşümlerinin; Türkiye’nin ekonomik, siyasal ve kültürel yapısındaki tarihsel değişim
ile ilişkilendirilerek irdelenmesi çalışmanın sorunsalını oluşturmaktadır. Kuramsal
temelde eleştirel ekonomi politik yaklaşımın benimsendiği çalışmanın amacı, Eskişehir
özelinde, yerel basının magazin haberciliğinin ve anlayışının irdelenmesidir. Bunun için,
Eskişehir’de yayımlanan Follow ve Motto magazin dergileri, nitel çözümleme yöntemi
ile incelenmiştir. Her iki derginin 2011-2014 yılları arasında yayımlanan sayılarından
amaçlı örnekleme tekniği uygulanarak seçilen toplam 8 dergi nüshası, içeriklere ilişkin
belirlenen tematik başlıklar çerçevesinde metin çözümlemesi tekniğiyle incelenmiştir.
Sonuç olarak, Eskişehir özelinde, yerel magazin dergilerinin içeriklerinin üretiminde
reklam ve kâr kaygısı ile tüketim kültürü ideolojisinin yeniden üretilmesinin önemli bir
işleve sahip olduğu görülmüştür.