Öz
Küresel pazar koşullarına göre sürekli şekil değiştiren yeni medyada çocukluk:
firmaların, ürün ve marka sadakati oluşturmak için çocukları cezbedecekleri
argümanları keşfettikleri bir oyun alanına dönüşmüştür. Günümüzde çocuklar, dijital
bir kültürün içine doğmakta, dijital kültürle büyümekte ve sosyalleşmektedirler.
Dolayısıyla, yeni medyada çocuklara yönelik olduğu söylenen alanların ticarileşmesi,
çocuk sitelerinin tüketim kültürü açısından incelenmesini daha da önemli kılmaktadır.
Bu çalışmada, çocuklara yönelik internet sitelerindeki tüketim unsurlarını izlemek için,
Türkiye’nin ilk ve tek çocuk ve gençlik portalı olduğu iddiasını taşıyan Doğan Yayın
Grubuna ait olan “Tipeez Bizim Yerimiz” örneği üzerinden bir inceleme yapılmıştır. 2,
293, 531 kayıtlı kullanıcı sayısı bulunan, 6 farklı ülkede “Tweege” ismiyle yayınlanan
Tipeez Çocuk ve Gençlik Portalı popüler bir çocuk sitesi olması nedeniyle inceleme
için seçilmiştir. Çalışmanın ana sorunsalı, çocuklara yönelik hazırlanan site ve haber
içeriği içinde doğrudan veya gizlenmiş olan tüketime ilişkin unsurların izlerini sürerek,
çocukların şimdi ve gelecekte tüketim kültürünün nasıl potansiyel müşterileri haline
dönüştürüldüklerinin ortaya çıkarılmasıdır.