Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Alman Dışavurumcu Sinemasında Mizansen: Dr. Caligari’nin Muayenehanesi (1920-Robert Weine)

Yıl 2017, Sayı: 28, 302 - 314, 15.12.2017
https://doi.org/10.31123/akil.437641

Öz

Sinema Tarihi incelendiğinde bazı ülke sinemalarının, diğer ülke sinemalarını
etkileyecek düzeyde yaratıcı ve özgün sanat eserleri ortaya koyduğu görülmektedir.
O ülkeye özgü tarihsel ve toplumsal şartların bir araya gelmesiyle yenilikçi bir film dili
ortaya çıkmaktadır. Alman Dışavurumculuğu Sessiz Sinema Döneminde bu anlamda
öne çıkan sinema akımlarından biridir. Birinci Dünya Savaşı sonrasında gösterime
giren Alman filmleri, gösterime girdikleri ülkelerde gerek anlattıkları öyküler gerekse
kullandıkları görüntü düzenleme teknikleriyle öne çıkmış ve büyük ilgi uyandırmıştır.
Alman Dışavurumcu filmleri kamera kullanımı, aydınlatma, teatral oyunculuk, kostüm
ve makyaj gibi öğeleri kullanma biçimleri ile diğer sessiz dönem sineması filmlerinden
ayrılmaktadır. Çerçeve içerisinde yer alan oyunculuk, dekor, kostüm-makyaj ve
aydınlatma öğelerinin düzenleniş biçimini ifade eden mizansen terimi bu anlamda
Alman Dışavurumcu Sinemasında en yaratıcı ifadesini alarak döneme damgasını
vurmaktadır. Alman sinemacılar, aydınlatmanın, oyunculuğun, kostüm ve dekorun
önemini, ayrıca kameranın gerçekliği olduğu gibi kaydeden bir teknolojik aygıt
olmayıp, yaratıcı bir sanatsal araç olduğunu sinemanın henüz emekleme döneminde
anlamışlardı. Çalışmada Robert Weine tarafından yönetilen ve Dışavurumculuk
akımının en karakteristik özellikleri taşıyan ‘Dr. Caligari’nin Muayenehanesi’ filmi
mizansen açısından incelenmiş ve 1920 tarihli siyah-beyaz ve sessiz filmde mizansenin
temel öğeleri olan oyunculuk, dekor, kostüm-makyaj ve aydınlatmanın hangi amaçla
kullanıldığı, film dilini oluştururken bu öğelerden nasıl faydalanıldığı çözümlenmiştir.
Sonuç olarak Alman Dışavurumcu sinemasının mizansen üzerine kurulu olduğu ve
mizansenin öğelerinin anlatıyı ve anlamı kurmada en temel araçlar olarak kullanıldığı
görülmüştür.

Kaynakça

  • Abisel, Nilgün (2007). Sessiz Sinema (De Ki Birinci Baskı). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Barnwell, Jane (2011). Film Yapımının Temelleri (Çev:Gülengül Altıntaş). İstanbul:Literatür Yayınları.
  • Bayram, Nazlı (2013). Film Dili, Film ve Video Kültürü içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Biryıldız, Esra (2000). Sinemada Akımlar (2. Baskı). İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Bordwell David ve Thompson Kristin (2008). Film Sanatı (Çev: Ertan Yılmaz &Emrah Suat Onat). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Brown, Blain (2006). Sinematografi Kuram ve Uygulama (Çev: Selçuk Taylaner). İstanbul: Hil Yayın.
  • Coşkun, Esin (2009). Dünya Sinemasında Akımlar. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Demir, Murat (2009). Sinemanın İlk Yıllarında Korku Temaları ve Dışavurumcu Alman Sineması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, 7-27.
  • Eğilli, Beyazıt (2010). Bir Sinema Akımı Olarak Alman Dışavurumculuğu ve Toplumsal Kökenlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Tv ve Sinema Anabilim Dalı Sinema Bilim Dalı.
  • Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mascelli, Joseph V. (2007). Sinemanın Beş Temel Öğesi (Çev:Hakan Gür). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Mitry, Jean (1984). Sinema, Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi içinde, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Onaran, Alim Şerif (1999). Sinemaya Giriş (2. Baskı). İstanbul: Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuray Hilal Tuğyan

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Tuğyan, N. H. (2017). Alman Dışavurumcu Sinemasında Mizansen: Dr. Caligari’nin Muayenehanesi (1920-Robert Weine). Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(28), 302-314. https://doi.org/10.31123/akil.437641