Öz
Son yıllarda halkla ilişkiler literatüründe ön plana çıkan ilişkisel paradigmayla birlikte
halkla ilişkilerin, kurumlar ile hedef kitleler arasındaki ilişkilere odaklanan bir disiplin
olduğu yönünde fikir birliği ortaya çıkmıştır. İlişkisel paradigma perspektifinden halkla
ilişkiler kurumlar ve çeşitli hedef kitleleri arasındaki ilişkileri stratejik biçimde tesis
eden, sürdüren, koruyan ve yöneten bir disiplin olarak tanımlanmaya başlanmış
ve paradigma tarafından desteklenen toplumsal ilişkiler, kurum – hedef kitle ilişki
türü olarak, halkla ilişkiler açısından daha da önem kazanmıştır. Kurumların hedef
kitleleriyle toplumsal ilişkiler tesis edebilmesi veya var olan ilişkileri güçlendirmesinde
ön plana çıkan halkla ilişkiler çabaları ise kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarıdır.
Kurumların toplumsal ilişkilere yaptıkları yatırımı hedef kitlelerine sunumu açısından
kurumsal sosyal sorumluluk raporlarına başvurması ve web sayfası raporlaması
yoluyla hedef kitlelerle paylaşması kurumlar ile hedef kitleler arasındaki toplumsal
ilişkilerin yönetiminde önemli bir rol oynamaktadır. Çalışma kapsamında Türkiye’nin
En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu listesinde yer alan ilk 100 kuruluşun web sayfaları
üzerinden, toplumsal ilişkilerin yönetiminde kurumsal web sayfalarının sunduğu
fırsatlardan faydalanma durumlarını tespit etmeye yönelik veri toplama tekniklerinden
içerik analizi kullanılarak bir inceleme gerçekleştirilmiştir. Toplumsal ilişkilerin yönetimi
açısından yoğunlaşılan temaların tespit edilmesinde ise Moon ve Chappler’ın (2005)
ortaya koyduğu sınıflandırma temel alınmıştır. İnceleme ile elde edilen bulgulardan
yola çıkarak, toplumsal ilişkilerin yönetiminde kurumların web sayfalarının kapasitesini
tam olarak kullanmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.