Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gençlik ve Güzellik Sermayesi’nin Ticari ve İletişimsel Değeri

Yıl 2014, Sayı: 21, 72 - 80, 30.06.2014
https://doi.org/10.31123/akil.442955

Öz

Sermaye denildiğinde sosyal, kültürel ve ekonomik sermaye tanımları yapılır. Ancak toplumsal
ve kültürel olarak inşȃ edilmiş biofiziksel varlığımız diğer bir ifadeyle fiziksel sermayemiz sadece
sağlıklı, güçlü ve becerili çalışmaya aday bir beden sermayesiyle değil, gençliği, güzelliği,
çekiciliği ile de arzulanan bir çalışan beden olarak (sunulan-alınan) ekonomik bir değere
dönüşmüştür. Gençlik ve güzellik tüm zamanlarda kendisinin farkına var-ıl-makla durmadan
yükselen bir sermaye türüne, üretim ilişkilerinde, gündelik ilişkilerde, kişinin kendisini yeniden
üretme döngüsünde, kısaca hayatın akışında mutlak bir önem taşıyan koşul durumuna gelmiştir.
Gündelik hayatın her ȃnını, ayrıntılarını konu edinen, yaşamı kolaylaştırma, vazgeçilmez
olma iddiasındaki tüm kapitalist ekonomik sektörlerde en fazla büyüyen mal ve hizmet üretimi
alanı olmuştur. Bu makalede de, hizmet, finans ve iletişim sektörlerinin gelişmesiyle birlikte
işlerin giderek imge, ambalaj ve görünüşe dayalı hale geldiği, özellikle hizmet sektörlerinde
emek zamanını sunan çok genç erkek ve kadınların ucuz iş gücü olmanın yanında, gençlik ve
güzelliklerinin, duygu yönetimi becerilerinin bu piyasada önemli bir talep edilme koşulu haline
gelişinin örnekleri üzerinde durulmuştur. Çalışma, bu üretim-hizmet alanlarında çalışan iş gücünü
gözlemleyerek, onları ücretli çalıştıranlarla görüşmeler yapılarak hazırlanmıştır. Ankara’da
iki özel hastanenin halkla ilişkiler birimlerinde, sekreteryada hastalarla, müşterilerle iletişim
halinde olan çalışanlar; araba showroomlarının pazarlama bölümlerinde, üç inşaat firmasının
ev tanıtım, pazarlama birimlerinde, danışmalarda, mağazalarda, ofislerde, kasalarda çalışanlar
gözlemlenmiştir. Gündelik hayatın içini dolduran diğer hizmet alanlarında da bu çerçevede yoğun
gözlemler yapılmıştır. Çeşitli sektörlerde eleman arayan işverenlerin, internette insan kaynakları
sitelerinde oluşturdukları profiller incelenmiştir. Kozmetik, moda, eğlence sektörlerinin olmazsa
olmaz koşulu sayılırken, hemen tüm mal ve hizmet sektörlerinde de belli fizik ölçülerindeki genç
ve güzel kadın ve erkeklerin yoğun olarak talep edilmesinin çalışma koşulları arasında yerini
almasına bütüncül bakılmaya çalışılmıştır. Bu durumun, hem çalıştıranları ve çalışanları, hem de
tüm tüketici kitleleri esir almasının iletişimsel ve ticari bağlamları üzerinde durulmuş, epistemolojik
ve metodolojik bir yaklaşım olarak yaşanan gerçekliği, onu biçimlendiren ya da doğurtan yapıların
derin ilişkiselliği düzleminde kavramaya çalışan, bu bakımdan verimli bulunan eleştirel ekonomi
politik bir yaklaşımla analiz edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Altaylı, F. (20 Ocak 2006). Yazarlar ve veda. Sabah.
  • _____ (13 Ağustos 2005). Ne zaman adam oluruz. Sabah.
  • _____ (13 Ekim 2001). İş güvencesi İşçinin aleyhine. Hürriyet.
  • Alpay, Ş. (29 Ekim 2005). Medyada mülkiyet temerküzü önlenmeli. Zaman.
  • Asena, D. (Nisan 2001). Tek el olamadık biz. Pazartesi dergisi.
  • Baydar, Y. (1 Eylül 2006). Altaylı'nın rotası. Sabah.
  • Bilgili, C. (2005). Medya çalışma ilişkilerinde teşmil ile toplu sözleşme arayışları. Nesrin Tan Akbulut (Der.) Medya Eleştirileri içinde (ss. 57-79). İstanbul: Beta yayınları,
  • Çelik, A. (21 Ağustos 2005). İş güvencesi iftirası. Radikal2.
  • Eagleton, T. (2003). Kuramdan sonra (Çev. U. Abacı). İstanbul: Literatür yayınları.
  • Erdoğan, İ. (Güz 2001). Kitle İletişimi Örneğinde Marksist Siyasal Ekonomi Yaklaşımı Üzerine Bir Tartışma. Praksis, 4, 276-313.
  • Erdoğan, İ., Kartari, A. (6-7 Aralık 1999). Kültür, İdeoloji ve Osmanlı‟da Basın. Osmanlı’da Basın Yaşamı Sempozyumu (ss. 69-83).
  • Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Yayını,
  • Eğin, O. (26 Eylül 2005). Hepimizin kirlendiği bir dönem. Akşam.
  • Eğin, O. (1 Ağustos 2005). Gazeteler nasıl yönetiliyor. Akşam.
  • Eskioğlu, F. (1 Eylül 2009). Hürriyet işvereni de utanıyordur umarım (Hürriyet davası). http://www.acikgazete.com/?action=print&aid=3345‟ten alındı.
  • Franklin, B. (1997). Newszak and news media. London: Arnold Publishers.
  • Geray, H. (2003). Eski ve yeni: medyadaki senaryolar ve medya çalışanları üzerine senaryolar. L.Doğan Tılıç (Der.). Türkiye’de Gazetecilik, Eleştirel Bir Yaklaşım içinde (ss. 414-435). Ankara: ÇGD Yayınları,.
  • Güneş, S. Ombudsmanlık kurumu. www.dorduncukuvvetmedya.com/arsiv/om1.htm‟den alınmıştır.
  • Hardt, H. (1990). Newsworkers, technology, and journalism history. Critical Studies in Mass Communication 7 (4), 346-65.
  • ______ (1995). Without the rank and file: Journalism history, media workers, and problems of representation. Hanno Hardt, Bonnie Brennen (Der.). Newsworkers. Toward a History of the Rank and File içinde. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • ______ (2000). Conflict of interest. Newsworkers, media, and patronage journalism. Howard Tumber (Der.). Media Power, Professionals and Policies içinde. Routledge: y.y.
  • International Labour Office. (28 Şubat – 3 Mart 2000). Symposium on ınformation technologies in the media and entertainment ındustries: Their ımpact on employment, working conditions and labour-management relations. Cenevre. İş kanunu. (22 Mayıs 2003). Resmi Gazete.
  • İlkiz, F. (23 Aralık 2003). Basın iş yasası ve 4857 sayılı iş yasası‟ndaki “güvence”. Legal İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku Dergisi, 1.
  • Kaya, A. R. (1985). Kitle iletişim sistemleri. Ankara: Teori yayınları.
  • ______ (1999a). Medya, toplum, siyaset. Korkmaz Alemdar (Der.) Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar içinde. İstanbul: Afa Yayıncılık ve TÜSES Vakfı.
  • ______ (1999b). Türkiye‟de 1980 sonrası medyanın gelişimi ve ideoloji gereksinimi. Türk-İş 99 Yıllığı, Yüzyıl/Binyıl Biterken Dünyada ve Türkiye’de Durum içinde (ss. 663-660). Ankara: Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu Türk-İş Araştırma Merkezi, Küçükkaya, İ. (18 Ocak 2006). İletişim öğrencilerine birkaç kişisel not. Akşam.
  • Lester, E. (1995). Discursive strategies of exclusion: The ideological construction of newsworkers. Hanno Hardt, Bonnie Brennen (Der.) Newsworkers. Toward a History of the Rank and File içinde. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • McChesney, R. W. (Kasım 2000). Journalism as ideological class warfere. Monthly Review, 52 (6).
  • Salcetti, M. (1995). The Emergence of reporters: Mechanization and the devaluation of editorial workers. Hanno Hardt & Bonnie Brennen (eds.), Newsworkers, Toward a History of the Rank and File içinde (ss. 48-74). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Seçkin, G. (2004). Türkiye’de ulusal medyada haber üretim sürecinde çalışan gazetecilerin ekonomik ve sosyal statüsü. Doktora Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ______ (2009). Medyada uzun yıllar sonra sembol(ik) bir grev. Korkmaz Alemdar (Der.). Türkiye’de kitle iletişimi, Dün-bugün-Yarın içinde (ss. 632-648). Ankara: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Soner, Ş. (2003). Türkiye‟de gazeteciliğin örgütsel sorunları: Büyüyen medya, küçülen örgütler. L. Doğan Tılıç (Der.). Türkiye’de Gazetecilik, Eleştirel Bir Yaklaşım içinde (ss. 339-355). Ankara: ÇGD Yayınları.
  • Talu, U. (3 Haziran 2005). Gazetecilik, gazetecilik namına mücadele kabiliyetini kaybetti. Sabah.
  • ______ (22 Ocak 2004). Her fırtınanın ilk kurbanı çalışanlar. Sabah.
  • Tılıç, L. D. (1998). Utanıyorum ama gazeteciyim, Türkiye ve Yunanistan’da gazetecilik. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Uluç, H. (20 Ocak 2006). Yazar ucuz, haber pahalı… Ama… Sabah.
  • ______ (18 Ocak 2006). Gazetecilik, fark yaratmaktır gençler. Sabah.
  • Vatan‟da Bordro Krizi. (4 Temmuz 2005). www.medyatava.net‟ten alınmıştır.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülcan Seçkin

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Seçkin, G. (2014). Gençlik ve Güzellik Sermayesi’nin Ticari ve İletişimsel Değeri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(21), 72-80. https://doi.org/10.31123/akil.442955