Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

İnternet Çağında Gazetecilik İçin Tartışmalı Bir Kavram: ‘Yavaşlık’

Yıl 2018, Sayı: 29. Özel Sayısı, 341 - 354, 01.11.2018
https://doi.org/10.31123/akil.454289

Öz

Yeni medya çağında dijital ortamda üretimi ve
paylaşımı hızlanan habercilik anlayışı geleneksel haber içeriği ve
pratiklerinin de değişimini zorunlu kılmıştır. Habercilikte hep tartışılan gazetecilik için harcanan zaman üretilen
haberin kalitesini etkiler mi
sorusu düşünüldüğünde, hızın her şeyden
önemli kılındığı, 7/24 haberciliğin tüm medya atmosferine hâkim olduğu bir
çağda haber için biraz daha fazla zaman ayırmak, araştırma yapmak ve farklı
görüş almak ne kadar anlamlı olabilir sorusu önemlidir.  Bu sorunun yanıtını “slow journalism” kavramı ile tartışmak bu çalışmanın ana konusudur.
Çalışmada da bu bağlamda gazetecilikte yapay zekâyla haber yazımından veri
gazeteciliğine, sosyal medyadaki içerik sağlayıcılarından yurttaş
gazeteciliğine kadar uzanan tartışma platformunda “yavaş gazetecilik”
kavramının nerede ve nasıl konumlandırılabileceği ve uygulanabilirliği ele
alınacaktır. Susan
Greenberg’in haber üretiminde harcanan zamanın daha
kaliteli, daha iyi araştırılmış ve etik standartları ihlal etmeyen işlere
olanak tanıdığını savunduğu ‘yavaşlık’ düşüncesinin, olayların çok hızlı, üstü
kapalı, detaylandırılmadan, çok az sayıda kaynağa dayandırılarak yayıldığı
günümüzde ne kadar uygulanabilir olduğu tartışmalıdır. Ayrıca
yavaş gazeteciliğin
İnternet ortamındaki hızlı gazeteciliğe bir alternatif olup olamayacağı ve
dijital habercilik ile sosyal medyanın kısa-öz anlatımına dayalı medya
atmosferinde, edebi, uzun haber anlatılarının okunup okunmayacağı da diğer soru
işaretleridir. Bu nedenle yapılacak çalışmada
öncelikle ‘yavaşlık’ düşüncesinin kavramsal ve ideolojik ardalanını ortaya
koyarak bu habercilik bağlamında incelenecek daha sonra da geleneksel
platformlarda ve İnternet ortamında habercilik yapan gazetecilerle görüşülerek
uygulanabilirliği konusunda görüşler alınacaktır. Çalışmanın asıl amacı,
Türkiye
gibi doğrulanmayan bilgilerin her dakika farklı medya kanallarından kamusal
alana yayıldığı bir ülkede habercilikte harcanan zamanı tartışmaya açmaktır.

Kaynakça

  • Ball, B. (2016). Multimedia, Slow Journalism as Process, and The Possibility of Proper Time. Digital Journalism , 4 (4), 432-444.
  • Carretero, A. B., & Bariain, G. J. (2016). Slow Journalism in Spain. Journalism Practice , 10 (4), 521-538.
  • Craig, G. (2016). Reclaiming Slowness in Journalism. Journalism Practice , 10 (4), 461-475.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme Çağında Gazeteciliğin Geleceği ve İnovasyon Haberciliği. TRT Akademi , 1 (2), 590-606.
  • Drok, N., & Hermans, L. (2016). Is there a future for slow journalism? Journalism Practice , 10 (4), 539-554.
  • Gallagher, A. (2013). Slow ethics: A sustainable approach to ethical care practices? Clinical Ethics , 8 (4), 98-104.
  • Gambarato, R. R. (2015). THE SOCHI PROJECT. Digital Journalism , 4 (4), 445-461.
  • Gess, H. (2012). Climate change and the possibility of ‘slow journalism’. African Journalism Studies , 33 (1), 54-65.
  • Glaser, M. (2007, Nisan 5). The Working Journalist in the Age of the Internet. Haziran 16, 2018 tarihinde Mediashift: http://mediashift.org/2007/04/the-working-journalist-in-the-age-of-the-internet095/ adresinden alındı
  • Greenberg, S. (2016). Editing, Fast and Slow. Journalism Practice , 10 (4), 555-567.
  • Greenberg, S. (2007, Şubat 25). Slow journalism. Haziran 12, 2018 tarihinde Prospect Magazine: https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/slowjournalism adresinden alındı
  • Haugaard, S. C. (2015). Slow Journalism an Oxymoron? A Discussion of the Potential for Slow Journalism in Denmark. Copenhagen: Copenhagen Business School.
  • Hermann, A. K. (2016). The Temporal Tipping Point. Journalism Practice , 10 (4), 492-506.
  • Hermida, A. (2017) Herkese Söyle-Sosyal Medyada Neden Paylaşımda Bulunuruz. İstanbul: Kafka Yayınları.
  • Lamb, Y. R. (2013). All the News That Fits on Tablets;An Analysis of News Consumption and Best Practices. Washington, D.C.: Association for Education in Journalism and Mass Communications, Council of Affiliates. Second Annual Industry Research Forum. http://www.aejmc.org/home/wp-content/uploads/2013/08/Yanick-Rice-Lamb.pdf.
  • Masurier, M. L. (2015). What is Slow Journalism? Journalism Practice , 9 (2), 138-152.
  • Pedriza, S. B. (2017). Slow journalism in the “infoxication” era. Doxa Comunicación (25), 129-148.
  • slowfood.com. (2012a). Slow Food Internatıonal Statute, Definition And Aims Art. 3. Haziran 10, 2018 tarihinde www.slowfood.com: http://slowfood.com/filemanager/official_docs/SLOW_FOOD_STATUTE_2012.pdf adresinden alındı
  • Sütçü, C. S. (2014). Yeni Medya ve Enformasyona Özgürce Ulaşma Bağlamında Gazetecinin Bilişimciye Dönüşümü. Yeni Türkiye (56), 924-928.
  • Tr724. (2018, Mart 13). www.medium.com/tr. https://medium.com/tr724/i%CC%87nsanlar-yalan-haberleri-neden-daha-%C3%A7ok-payla%C5%9F%C4%B1yor-578874fa2399 adresinden alınmıştır
  • Weeks, B. E., & Holbert, R. (2013). Predicting Dissemination of News Content in Social Media: A Focus on Reception, Friending,and Partisanship. Journalism & Mass Communication Quarterly , 213-232.
  • Yıldırım, B. (2010). Gazeteciliğin Dönüşümü: Yöndeşen Ortam ve Yöndeşik Gazetecilik. Selçuk İletişim , 6 (2), 230-253.
  • Görüşmeler
  • Faruk Bildirici, 20.07.2018, telefon görüşmesi
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nedim Serhat Bilecen 0000-0001-9533-8212

Günseli Bayraktutan

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 29. Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Bilecen, N. S., & Bayraktutan, G. (2018). İnternet Çağında Gazetecilik İçin Tartışmalı Bir Kavram: ‘Yavaşlık’. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29. Özel Sayısı), 341-354. https://doi.org/10.31123/akil.454289