Türkiye’de kurumsal haber medyasının
üretmiş olduğu içeriklerde sözü edilen yalan haber, hakikat sonrası çağ ve
doğruluk kontrol merkezlerine yer verip vermediği bu çalışmanın konusunu
oluşturmaktadır. Çalışma, Türkiye haber medyasında yalan haber ve bağlantılı
olduğu kavramlarla ilgili içerik (haber, yorum yazısı) üretilip üretilmediğini,
üretilenlerde ise konunun ele alınışını kategorilere ayırarak incelemeyi
amaçlamaktadır. Yalan haberden en fazla etkilenen ülkelerden biri olarak kabul
edilen Türkiye’de medyanın konuyu nasıl yansıttığının ortaya konulması
hedeflenmektedir. İçerik analizi yönteminin kullanılacağı çalışmada, trafiği en
yüksek olan beş haber sitesi (Milliyet, Hürriyet, Habertürk, Sabah ve Sözcü) seçilerek
haberler ve yorum yazıları incelenmiştir. Araştırmanın yapılacağı dönem
aralığı, yalan haber tartışmasının ivme kazanmaya başladığı ve hakikat-sonrası
(post-truth) kavramının Oxford Dictionary tarafından yılın kelimesi seçildiği
Kasım 2016’dan Mayıs 2017’ye kadar olan
dönem ile sınırlandırılmıştır. Araştırma sonucunda yalan/sahte haber ile ilgili
içeriklerde siyasetçi ve teknoloji şirketi açıklamalarının kullanıldığı tespit
edilmiştir. Egemen siyasal ve ekonomik sistemi destekleyen içeriklerin yer
aldığı söylenebilir. Dünyadaki tartışmalar haberlere yansırken Türkiye ile
ilgili haberlere fazla yer verilmemiştir. Doğruluk kontrol merkezleri ise haber
kaynağı olarak hiç gösterilmezken içeriklerde de %3,54 oranında yer almıştır. İncelenen
haber sitelerinin yalan/sahte haber ve doğruluk kontrol merkezlerini
gündemlerine almadıkları gözlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 29. Özel Sayısı |