Toplumsal
yapı temel olarak insanların beraber yaşadığı bir alandır. Aynı şekilde
toplumda kadınlık ve erkeklik temsillerinin sürekli var olduğu bir gerçektir.
Bu ilişkiler ise belirli kültürel özellikler ve sosyalizasyon süreçleri
sonucunda öğrenilmiş davranışlar olmaktadır. Dünyanın değişik yerlerinde
birbirinden tamamen farklı kadınlık ve erkeklik temsilleri bulunmaktadır. Diğer
yandan bu temsiller durağan ve sabit değil zamana göre değişebilen yapıya
sahiptir. Türkiye’de zaman içinde toplumsal değişme ile birlikte kadın ve
erkeğin kültürel olarak tanımlanan bazı özellikleri farklılaşmaya başlar.
Genelde
medya özelde ise sinema filmleri kadın ve erkeklik temsillerinin rol model
olarak yeniden üretildiği, dolaşıma sokulduğu bir alan işlevi görmektedir.
Feminist araştırmalar genelde kadın üzerine çalışmalar olarak görülse de son
yıllarda erkeklik üzerine yapılan incelemelerde de bir artış bulunmaktadır.
Erkeklik araştırmaları geleneksel ataerkil toplumsal yapının son yıllarda
aşındığı kadınların iş yaşamında, kamusal alanda daha etkili olduğu üzerinde
durmaktadır. Bu açıdan geleneksel erkek iktidarının toplumsal alanda bir güç
kaybına uğradığı savı öne çıkmaktadır. Genel olarak eril otoritenin
baskınlığının azalması “erkeklik krizi” olarak adlandırılmaktadır.
Çalışma
kapsamında senaristliğini Onur Ünlü’nün, yönetmenliğini Taner Elhan’ın yaptığı Acı Aşk (2009) filmi örneklem olarak
seçilmiştir. Araştırmada Yeşilçam melodram filmleri ve 2000 sonrası Türk
sinemasındaki erkeklik temsillerinin özellikleri genel olarak belirlenmiştir. Acı Aşk filmi, Türk sinema tarihinde öne
çıkan bu iki dönemdeki erkeklik temsilleri ile karşılıklı analiz edilmiştir.
Ayrıca filmdeki erkeklik ve erkeklik krizi olguları iktidar, cinsellik,
kadın-erkek ilişkileri, ekonomi bağlamında incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 31 |