BibTex RIS Kaynak Göster

The Uses and Gratifications Approach: Facebook In Konya

Yıl 2012, Sayı: 18, 42 - 57, 01.12.2012

Öz

Social media is one of today’s most important mass media tools which is widely used. Social networks assumed an important role in determining the social agenda. It is possible to see the use of the Internet in the field of political marketing to creating a community every where. Especially Facebook, Twitter and other social networking sites are the most traded new media sites, these sites create small worlds, for their users. When we look at the use of social networking sites like Facebook we can see that these sites can be used for different purposes. We may use these sites to install photos, videos and also for such purposes like to have fun and relax.This study conducted by the uses and gratifications approach to base in Konya, on the basis of a survey carried out with the participation of 324 people, work in this respect is requesting what underlying motivations the participants have for using Facebook, with this motovation the usage time of Internet and Facebook of participants. We also try to determine the difference between participants’ gender-based reasons to use Facebook

Kaynakça

  • Akar, Erkan (2010). Sosyal Medya Pazarlaması. Ankara: Eflatun.
  • Akçay, Habibe (2011). “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma.” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi Güz, 33: 137-161.
  • Arısoy, Özden (2009). “İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi.” Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches In Psychiatry 1: 55-67.
  • Armstrong, Malcolm H (1999). The Gratification Dimensions of the İnternet’s World Wide Web: An Exploratory Study. Unpublished Doctoral Dissertation, The Florida State University, UMI Dissertation Information Service.
  • Balcı, Şükrü ve Ahmet Tarhan (2007). “Siyasal Bilgilenme ve İnternet: 22 Temmuz 2007 Genel Seçimleri’nde Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması.” Medya ve Siyaset Uluslararası Sempozyumu. Cilt 1. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi. 15–17 Kasım. İzmir: 322-335.
  • Baudrillard, Jean (1991). Sessiz Yığınların Gölgesinde ya da Toplumsalın Sonu. Oğuz Adanır (çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Binark, Mutlu, vd., (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “Görülüyorum Öyleyse Varım”. İstanbul: Kalkedon.
  • Boyd, Danah ve M. Ellison, Nicole. B., (2007). “Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship.” Journal of Computer Mediated Communication 13 (1): 210-230.
  • Chun, Wing. H.K (2006). “Did Somebody Say New Media?”. New Media Old Media A History and Theory Reader. (der.) içinde Routledge: New YorkHam, P. V. “Social Power in International Politics.” Taylor & Francis e-Library: 1-19.
  • Ellison Nicole, Charles Steinfield ve Lampe Cliff. (2006). Spatially Bounded Online Social Networks and Social Capital: The Role of Facebook. http://www.ucalgary.ca/files/stas341/Facebook_ICA_2006.pdf. Erişim Tarihi: 05.12. 2012.
  • Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Süleyman İrvan (çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Güngör, Nazife (2011). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal.
  • Heath, Robert L. ve Bryant, Jennings (2000). Human Communication Theory and Research: Concepts, Contexts and Challenges. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Katz, E. James, Jay G. Blumler vd.,(1974). “Uses and Gratifications Research.” Public Opinion Quarterly 37 (4): 509-523.
  • Kwon, Ohbyung ve Wen Yixing (2010), “An Empirical Study of the Factors Affecting Social Network Service Use Computers in Human Behavior.” 26, Elsevier: 254–263.
  • Mayfield, Anthony (2008). What is Social Media, Crossing. www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf. Erişim Tarihi: 02.02.2010.
  • McQuail, Dennis ve Windahl, Sven (1993). İletişim Modelleri. Mehmet Küçükkurt (çev.). Ankara: İmaj.
  • Papacharissi, Zizi ve Alan M. Rubin (2000). “Predictors of Internet Use.” Journal of Broadcasting & Electronic Media 44 (2): 175-196.
  • Parker, Betty J and Richard E. Plank (2000). “A Uses and Gratifications Perspective on the Internet As a New Information Source.” American Business Review 18 (2): 43-49.
  • Shulman, Joseph B. Walther, Brandon Van Der Heide, Lauren M. Hamel and Hillary, C. (2009). “Self-Generated Versus Other-Generated Statements and Impressions in Computer-Mediated Communication: A Test of Warranting Theory Using Facebook.” Communication Research 36: 229.
  • Şeker, Tülay Bektaş (2005). İnternet ve Bilgi Açığı. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Vural Akıncı, Beril ve Bat, Mikail (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal of Yasar University 20 (5): 3348‐3382.
  • Walther, Joseph B.; Brandon, Van Der Helde, Lauren M. Hamel ve Shulman, Hillary C. (2009). Self-Generated Versus Other-Generated Statements and Impressions in Computer-Mediated Communication: A Test of Warranting Theory Using Facebook. Communication research 36: 229-253.
  • Williams, Kevin (2003). Understanding Media Theory. London, UK: Oxford University Press Inc.
  • Yaylagül, Levent (2008). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: Dipnot.
  • http://tr.wikipedia.org/. Erişim Tarihi: 08.09.2010.
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Facebook. Erişim Tarihi: 11.09.2012.
  • www.Alexa.com, Aralık 2012. Erişim Tarihi: 01.12.2012.

Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook: Konya Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2012, Sayı: 18, 42 - 57, 01.12.2012

Öz

Sosyal medya günümüzün en önemli kitle iletişim araçlarından biri olarak yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Sosyal ağların toplumsal gündemi belirlemede önemli roller üstlendiği bir gerçektir. Topluluk oluşturmadan siyasal pazarlamaya her alanda internetin kullanımını görmek mümkün olmaktadır. Özellikle Facebook, Twitter gibi sosyal paylaşım siteleri mevcut yeni medyanın en çok işlem gören siteleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Facebook gibi sosyal paylaşım siteleri kullanıcıları için küçük dünyalar oluşturmakta ve kullanıcılarda bu küçük dünyalara ortak olabilmektedir. Facebook gibi sosyal paylaşım sitelerinin kullanımına baktığımız da bu sitelerin farklı amaçlar için kullanılabileceğini görmekteyiz. Bu siteleri fotoğraf, video yüklemek için kullanabileceğimiz gibi bilgilenmek, eğlenmek, rahatlamak gibi amaçlar için de kullanabileceğimiz görülmektedir. Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımını temel almak suretiyle yapılan bu çalışma Konya ilinde 324 kişinin katılımı temel alınarak anket çalışması ile yürütülmüştür; çalışma bu doğrultuda katılımcıları Facebook kullanmaya yönelten motivasyonların neler olduğunu, bu motivasyonlarla katılımcıların internet ve Facebook kullanım süresi, ayrıca katılımcıların cinsiyete bağlı Facebook kullanma nedenleri arasında farklığın olup olmadığını tespit etmeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Akar, Erkan (2010). Sosyal Medya Pazarlaması. Ankara: Eflatun.
  • Akçay, Habibe (2011). “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma.” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi Güz, 33: 137-161.
  • Arısoy, Özden (2009). “İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi.” Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches In Psychiatry 1: 55-67.
  • Armstrong, Malcolm H (1999). The Gratification Dimensions of the İnternet’s World Wide Web: An Exploratory Study. Unpublished Doctoral Dissertation, The Florida State University, UMI Dissertation Information Service.
  • Balcı, Şükrü ve Ahmet Tarhan (2007). “Siyasal Bilgilenme ve İnternet: 22 Temmuz 2007 Genel Seçimleri’nde Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması.” Medya ve Siyaset Uluslararası Sempozyumu. Cilt 1. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi. 15–17 Kasım. İzmir: 322-335.
  • Baudrillard, Jean (1991). Sessiz Yığınların Gölgesinde ya da Toplumsalın Sonu. Oğuz Adanır (çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Binark, Mutlu, vd., (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “Görülüyorum Öyleyse Varım”. İstanbul: Kalkedon.
  • Boyd, Danah ve M. Ellison, Nicole. B., (2007). “Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship.” Journal of Computer Mediated Communication 13 (1): 210-230.
  • Chun, Wing. H.K (2006). “Did Somebody Say New Media?”. New Media Old Media A History and Theory Reader. (der.) içinde Routledge: New YorkHam, P. V. “Social Power in International Politics.” Taylor & Francis e-Library: 1-19.
  • Ellison Nicole, Charles Steinfield ve Lampe Cliff. (2006). Spatially Bounded Online Social Networks and Social Capital: The Role of Facebook. http://www.ucalgary.ca/files/stas341/Facebook_ICA_2006.pdf. Erişim Tarihi: 05.12. 2012.
  • Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Süleyman İrvan (çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Güngör, Nazife (2011). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal.
  • Heath, Robert L. ve Bryant, Jennings (2000). Human Communication Theory and Research: Concepts, Contexts and Challenges. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Katz, E. James, Jay G. Blumler vd.,(1974). “Uses and Gratifications Research.” Public Opinion Quarterly 37 (4): 509-523.
  • Kwon, Ohbyung ve Wen Yixing (2010), “An Empirical Study of the Factors Affecting Social Network Service Use Computers in Human Behavior.” 26, Elsevier: 254–263.
  • Mayfield, Anthony (2008). What is Social Media, Crossing. www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf. Erişim Tarihi: 02.02.2010.
  • McQuail, Dennis ve Windahl, Sven (1993). İletişim Modelleri. Mehmet Küçükkurt (çev.). Ankara: İmaj.
  • Papacharissi, Zizi ve Alan M. Rubin (2000). “Predictors of Internet Use.” Journal of Broadcasting & Electronic Media 44 (2): 175-196.
  • Parker, Betty J and Richard E. Plank (2000). “A Uses and Gratifications Perspective on the Internet As a New Information Source.” American Business Review 18 (2): 43-49.
  • Shulman, Joseph B. Walther, Brandon Van Der Heide, Lauren M. Hamel and Hillary, C. (2009). “Self-Generated Versus Other-Generated Statements and Impressions in Computer-Mediated Communication: A Test of Warranting Theory Using Facebook.” Communication Research 36: 229.
  • Şeker, Tülay Bektaş (2005). İnternet ve Bilgi Açığı. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Vural Akıncı, Beril ve Bat, Mikail (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal of Yasar University 20 (5): 3348‐3382.
  • Walther, Joseph B.; Brandon, Van Der Helde, Lauren M. Hamel ve Shulman, Hillary C. (2009). Self-Generated Versus Other-Generated Statements and Impressions in Computer-Mediated Communication: A Test of Warranting Theory Using Facebook. Communication research 36: 229-253.
  • Williams, Kevin (2003). Understanding Media Theory. London, UK: Oxford University Press Inc.
  • Yaylagül, Levent (2008). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: Dipnot.
  • http://tr.wikipedia.org/. Erişim Tarihi: 08.09.2010.
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Facebook. Erişim Tarihi: 11.09.2012.
  • www.Alexa.com, Aralık 2012. Erişim Tarihi: 01.12.2012.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Enderhan Karakoç Bu kişi benim

M Evrim Gülsünler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Karakoç, E., & Gülsünler, M. E. (2012). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook: Konya Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(18), 42-57.