BibTex RIS Kaynak Göster

Cinema Under The Influence Of Classical And Alternative Trends In Performing Arts

Yıl 2012, Sayı: 17, 111 - 125, 01.07.2012

Öz

Are influenced by a variety of art movements in the history of cinema between 1915-1960. The artists first began to reveal the art of painting also influenced trends in art trends in cinema. These currents Impressionism, Cubism, Futurism, Abstract Art, Expressionism, Surrealism, NeoRealism, and New Wave. Classic fiction cinema, Eisenstein and Grifitth’s trends formed the basis of alternative methods. Both the classical and alternative orientations in the formation of cultural, political, intellectual, economic and psychological factors have been important. Sound before and after the sharp boundaries of cinema as a vertical separation of the cinema classic films in terms of forms of fiction and reality, the phenomenon of alternative orientations vary. In this study the classic cinema history, and how the conditions in which the formation of alternative trends and art movements that have effects in the cinema and the sound affects how the pre-and postfiction forms of sound through the investigation of how the modifications in our literature review is intended

Kaynakça

  • Abisel, Nilgün ve Eryılmaz, Tuğrul (1980). “Sinemanın Çağdaşlaşması: Yeni Gerçekçilik, Yeni Dalga.” Murat İri Sinema Araştırmaları içinde.
  • Ashton, Dore (2001). Picasso Konuşuyor, Mehmet Yılmaz, Nahide Yılmaz (çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Asiltürk, Cengiz (2006). Sinemada Şiirsel Anlatım. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Avcı, Artun (2004). “Bir Büyük Reddiye ya da Hakiki bir Hayatı Yaşatmak”. 80. Yıldönümünde Gerçeküstücülük. Varlık Dergisi Özel Sayısı.
  • Bazin, Andre (1966). Çağdaş Sinemanın Sorunları. Nijat Özön (çev.). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Bazin, Andre (2000). Sinema Nedir? İbrahim Şener (çev.). İstanbul: İzdüşüm Yayınları.Bazin, Germain (1998). Sanat Tarihi. Üzra Ünal (çev.). İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Borde, Raymon ve Bouissy, Andre (1959). Clairefontaine, Lausanne (ed.). Le Néoréalism Italien.
  • Biryıldız, Esra (1998). Sinemada Akımlar. İstanbul: Beta Basın Yayım Dağıtım.
  • Büker, Seçil (1985). Sinemada Gerçeküstücü Eğretileme: Luis Bunuel. Sinema Yazıları.
  • Büker, Seçil (1991). Sinemada Anlam Yaratma. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Daldaban, Havva Küçükler (2006). Gerçeküstü Resmin Oluşumunun Nesnenin Dönüşümüne Bağlı Olarak
  • İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana bilim Dalı. Yüksek Lisans tezi.
  • Eisenstein, Sergey (1984). Film Duyumu. Nijat Özön (çev.). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Eisenstein, Sergey (1985). Film Biçimi. Nijat Özön (çev.). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Elmas, Hüseyin (2004). “Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük Bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu?” www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler. Erişim Tarihi: 24.11.2011.
  • Erdoğan, Şenol, (2010). Avant-garde Sinema Üzerine. http://genclikcephesi.blogspot.com, Erişim Tarihi: 04.01.2012.
  • Erzen, Jale Nejdet (2004). Fotoğraf Notları. İstanbul: Say Yayınları. İnal, Berke (2000). “Gerçekçilikten Kübizme: Objeye Bakışın Değişimi”. Türkiye’de Sanat Dergisi, 15: 40-45
  • Kahraman, Hasan Bülent (1991). “Sanatta Konvansiyonel-Tradisyonel İlişkisine Bakışlar: Resim Kavramsal Sanat Açsından.” Hürriyet Gösteri. 123: 60.
  • Kapkın, Şahin (2011). Sinema Akımları. www.sahinkapkin.com/sinema-akimlari.html. Erişim Tarihi: 02.01.2012.
  • Kyrou, Ado (1968). “Örnek Bir Yol.” Bige Acar (çev.). Yeni Dergi, Sayı 24.
  • Langford, Michael (1982). The Master Guide to Photography, Alfred A.Knopf Inc., New York.
  • Lotman, Yuriy (1986). Sinema Estetiğinin Sorunları. Oğuz Özügül (çev.). İstanbul: DE Yayınları.
  • Lynton, Norbert (2004). Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi . Maltby, Richard (2003). “Sansür ve Kendi Kendini Düzenleme.” Dünya Sinema Tarihi. Ahmet Fethi (çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Nowell-Smith, Geoffrey (2003). “Sosyalizm, Faşizm ve Demokrasi.” Dünya Sinema Tarihi. Ahmet Fethi (çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Özön, Nijat (1985). Sinema Uygulayımı Sanatı Tarihi. İstanbul: Hil Yayınevi. Öztürk, Ruken, (1997). Büyülü Dünya: Sinema. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/498/5953.pdf: 228-235. Erişim Tarihi: 04.02.2012.
  • Robbe -Grillet, Alain (1981).Yeni Roman, Asım Bezirci (çev.). İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Şentürk, Rıdvan (2011). “Jean-Luc Godard’ın Filmleri ve Estetik Manifestosu.” Global Media Journal, Bahar: 133-156. Şeremetli, Ebru (2002). “Belgesel Sinema ve Sanat Tarihi Üzerine Birkaç Söz.” Belgesel Sinema Dergisi, 1: 11.
  • Teksoy, Rekin (2005). Dünya Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Bilimsel Yayınlar.
  • Tunalı, İsmail (1996). Felsefenin Işığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İsmail (2002). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Turani, Adnan (1998). Çağdaş Sanat Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları.
  • Ulutaş, M. (1998). Kavramsallık Bağlamında Simgesel Heykel Denemeleri. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü Heykel Ana bilim Dalı. Ankara: Yüksek Lisans Tezi.
  • Yıldızoğlu, Ergin (1997). Yasasın Modernist Refleks. İstanbul: Telos Yayıncılık.

Sanat Akımlarının Etkisinde Sinemada Klasik ve Alternatif Eğilimler

Yıl 2012, Sayı: 17, 111 - 125, 01.07.2012

Öz

Sinema tarihinde 1915-1960 yılları arasında, sinemanın çeşitli sanat akımlarından etkilendiği görülmektedir. Sanatçıların öncelikle resim sanatında ortaya koymaya başladıkları sanat akımları sinemadaki eğilimleri de etkilemiştir. Bu akımlar Empresyonizm, Kübizm, Fütürizm, Soyut Sanat, Ekspresyonizm, Sürrealizm, Yeni Dalga ve Yeni Gerçekçiliktir. Klasik sinemada Eisenstein ve Grifitth’in kurgu yöntemleri alternatif eğilimlerin temelini oluşturmuştur. Gerek klasik gerekse alternatif yönelimlerin oluşmasında kültürel, siyasal, düşünsel, ekonomik ve psikolojik etmenler önemli olmuştur. Sinemanın ses öncesi ve sonrası olarak dikey biçimde keskin sınırlarla ayrılması sinemada klasik ve alternatif yönelimlerin kurgu biçimleri açısından filmlerin gerçeklik olgusu değişmektedir. Bu çalışmada sinema tarihinde klasik ve alternatif eğilimlerin oluşmasında hangi koşulların nasıl etkilere sahip olduğu ve sanat akımlarının sinemayı ne şekilde etkilediği ve de ses öncesi ve ses sonrası kurgu biçimlerinin ne şekilde değişlikler gösterdiğinin literatür taraması aracılığıyla araştırılması amaçlanmaktadır

Kaynakça

  • Abisel, Nilgün ve Eryılmaz, Tuğrul (1980). “Sinemanın Çağdaşlaşması: Yeni Gerçekçilik, Yeni Dalga.” Murat İri Sinema Araştırmaları içinde.
  • Ashton, Dore (2001). Picasso Konuşuyor, Mehmet Yılmaz, Nahide Yılmaz (çev.). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Asiltürk, Cengiz (2006). Sinemada Şiirsel Anlatım. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Avcı, Artun (2004). “Bir Büyük Reddiye ya da Hakiki bir Hayatı Yaşatmak”. 80. Yıldönümünde Gerçeküstücülük. Varlık Dergisi Özel Sayısı.
  • Bazin, Andre (1966). Çağdaş Sinemanın Sorunları. Nijat Özön (çev.). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Bazin, Andre (2000). Sinema Nedir? İbrahim Şener (çev.). İstanbul: İzdüşüm Yayınları.Bazin, Germain (1998). Sanat Tarihi. Üzra Ünal (çev.). İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Borde, Raymon ve Bouissy, Andre (1959). Clairefontaine, Lausanne (ed.). Le Néoréalism Italien.
  • Biryıldız, Esra (1998). Sinemada Akımlar. İstanbul: Beta Basın Yayım Dağıtım.
  • Büker, Seçil (1985). Sinemada Gerçeküstücü Eğretileme: Luis Bunuel. Sinema Yazıları.
  • Büker, Seçil (1991). Sinemada Anlam Yaratma. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Daldaban, Havva Küçükler (2006). Gerçeküstü Resmin Oluşumunun Nesnenin Dönüşümüne Bağlı Olarak
  • İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana bilim Dalı. Yüksek Lisans tezi.
  • Eisenstein, Sergey (1984). Film Duyumu. Nijat Özön (çev.). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Eisenstein, Sergey (1985). Film Biçimi. Nijat Özön (çev.). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Elmas, Hüseyin (2004). “Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük Bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu?” www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler. Erişim Tarihi: 24.11.2011.
  • Erdoğan, Şenol, (2010). Avant-garde Sinema Üzerine. http://genclikcephesi.blogspot.com, Erişim Tarihi: 04.01.2012.
  • Erzen, Jale Nejdet (2004). Fotoğraf Notları. İstanbul: Say Yayınları. İnal, Berke (2000). “Gerçekçilikten Kübizme: Objeye Bakışın Değişimi”. Türkiye’de Sanat Dergisi, 15: 40-45
  • Kahraman, Hasan Bülent (1991). “Sanatta Konvansiyonel-Tradisyonel İlişkisine Bakışlar: Resim Kavramsal Sanat Açsından.” Hürriyet Gösteri. 123: 60.
  • Kapkın, Şahin (2011). Sinema Akımları. www.sahinkapkin.com/sinema-akimlari.html. Erişim Tarihi: 02.01.2012.
  • Kyrou, Ado (1968). “Örnek Bir Yol.” Bige Acar (çev.). Yeni Dergi, Sayı 24.
  • Langford, Michael (1982). The Master Guide to Photography, Alfred A.Knopf Inc., New York.
  • Lotman, Yuriy (1986). Sinema Estetiğinin Sorunları. Oğuz Özügül (çev.). İstanbul: DE Yayınları.
  • Lynton, Norbert (2004). Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi . Maltby, Richard (2003). “Sansür ve Kendi Kendini Düzenleme.” Dünya Sinema Tarihi. Ahmet Fethi (çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Nowell-Smith, Geoffrey (2003). “Sosyalizm, Faşizm ve Demokrasi.” Dünya Sinema Tarihi. Ahmet Fethi (çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Özön, Nijat (1985). Sinema Uygulayımı Sanatı Tarihi. İstanbul: Hil Yayınevi. Öztürk, Ruken, (1997). Büyülü Dünya: Sinema. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/498/5953.pdf: 228-235. Erişim Tarihi: 04.02.2012.
  • Robbe -Grillet, Alain (1981).Yeni Roman, Asım Bezirci (çev.). İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Şentürk, Rıdvan (2011). “Jean-Luc Godard’ın Filmleri ve Estetik Manifestosu.” Global Media Journal, Bahar: 133-156. Şeremetli, Ebru (2002). “Belgesel Sinema ve Sanat Tarihi Üzerine Birkaç Söz.” Belgesel Sinema Dergisi, 1: 11.
  • Teksoy, Rekin (2005). Dünya Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Bilimsel Yayınlar.
  • Tunalı, İsmail (1996). Felsefenin Işığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İsmail (2002). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Turani, Adnan (1998). Çağdaş Sanat Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitapevi Yayınları.
  • Ulutaş, M. (1998). Kavramsallık Bağlamında Simgesel Heykel Denemeleri. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü Heykel Ana bilim Dalı. Ankara: Yüksek Lisans Tezi.
  • Yıldızoğlu, Ergin (1997). Yasasın Modernist Refleks. İstanbul: Telos Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İpek Sucu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Sucu, İ. (2012). Sanat Akımlarının Etkisinde Sinemada Klasik ve Alternatif Eğilimler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(17), 111-125.