Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Panoramic View to Turkish Horror Cinema And Its Ideological Projections

Yıl 2019, Sayı: 32, 551 - 567, 31.12.2019
https://doi.org/10.31123/akil.619243

Öz

With the development of cinema industry, film genres have been emerged. One of the important building blocks of genre cinema, which targets a specific audience and uses its own cinematic codes is horror genre. The horror genre which has been popular in every period of cinema history, has never been popular in Turkish cinema. After several unsuccessful attempts of shooting horror movie, no attempt has been made to produce related to this genre. With the 2000s, the production of horror genre movies increased more than ever and commercial success was achieved in Turkish cinema. In this study it’s examined the journey of the movies in the horror genre in Turkish cinema and it’s been questioned why a film genre that had not received any interest until the 2000s gained popularity after the 2000s. Firstly, the relationship between cinema and ideology is mentioned, then the structure of genre cinema is explained and the place of horror genre in the cinema is discussed. Afterwards the articles looks for the reasons of the genre’s immidiate popularity in 2000s and questiones wheather Turkey’s changing political climate of the 2000s and new ideological tendencies were affective or not. In this study, the data obtained through literature review were interpreted by descriptive analysis applied to assessed theme.

Kaynakça

  • Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler (1. Baskı). İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Adanır, O. (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım (2. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Armstrong, K. (2017). Tanrı Adına Savaş (1. Baskı). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Arslan, S. (1999, Güz). Yeşilçam’ın Şeytan’ı Hollywood’un The Exorcist’ini Döver. Geceyarısı Sineması, 50.
  • Batur, Y. (1998). Bilimkurgu Sinemasında Şiddet ve İdeoloji (1. Baskı). Ankara: Kitle Yayınları.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji (1. Baskı). (Çev. M. Özcan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2011). Büyük Kapatılma, Seçme Yazılar 3 (3. Baskı). (Çev. I. Ergüden ve F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güçhan, G. (1999). Tür Sineması, Görüntü ve İdeoloji. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları: No. 1171
  • Hobsbawm, E. (2006). Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı (10. Baskı). (Çev. Y. Aloğan). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Kabadayı, L. (2013). Film Eleştirisi (2. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kırel, S. (2011). Sinemada Tür Kavramı ve Popüler Türleri Anlamak Üzerine Bir Yol Haritası Denemesi. M. İri (Ed.), Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar (2. Baskı). (s. 243-286). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kolker, R.P. (1999). Yalnızlık Sineması (1.Baskı). (Çev. E. Yılmaz). Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Kolker, R.P. (2011). Film, Biçim ve Kültür (1. Baskı). (Çev. F. Ertınaz, A. Güney, Z. Özen, O. Şakır, B. Tokem, D. Tunalı, EE. Yılmaz). Ankara: Deki Yayınevi.
  • Konuralp, S. (2002, Kış). Unutulmuş Bir Türk Korku Filmi. Geceyarısı Sineması, 1.
  • Kracauer, S. (2011). Caligari’den Hitler’e Alman Sinemasının Psikolojik Tarihi (1. Baskı). (Çev. E. Yılmaz). Ankara: Deki Yayınevi.
  • Odell, C. ve Le Blanc, M. (2011). Korku Sineması (1. Baskı). (Çev. A. Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Onaran, A.Ş. (1986). Sinemaya Giriş. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Onur, N. (2006). B Filmi. İstanbul: Es Yayınları.
  • Oskay, Ü. (2003). Çağdaş Fantazya. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özgüç, A. (1990). Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlk’ler (1. Baskı). İstanbul: Yılmaz Yayınları.
  • Özkaracalar, K. (2007) Geceyarısı Filmleri (1. Baskı). İstanbul: +1 Kitap Yayınevi.
  • Plehanov, G.V. (1987). Sanat ve Toplumsal Hayat (3. Baskı). (Çev. C. Karakaya). İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2010). Politik Kamera (2. Baskı). (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Scognamillo G. ve Demirhan M. (2005). Fantastik Türk Sineması (2. Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Scognamillo, G. (2014). Korkunun ve Dehşetin Kapıları (1. Baskı). İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş (1. Baskı). (Çev. S. Salman ve Ç. Asatekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şimşek, G. (2016). Sinemada Korku ve Din: 2000 Sonrasında Amerikan ve Türk Filmlerinde Cin Unsurunun Çözümlemesi (1. Baskı). İstanbul: Pales Yayınları.
  • Wayne, M. (2011). Politik Film Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği (1. Baskı). (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Yordam Kitap.
  • Yılmaz, E. (2008). Sinema ve İdeoloji İlişkileri Üzerine. B. Bakır& Y. Ünal& S. Saliji (Ed.), Sinema İdeoloji Politika (s. 63-85). Ankara: Orient Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları
  • Çoban, B. (2009). Sinema, Mitoloji, İdeoloji: Sinemaya Eleştirel Bir Bakış. https://www.academia.edu/610115/S%C4%B0NEMA_M%C4%B0TOLOJ%C4%B0_%C4%B0DEOLOJ%C4%B0
  • Koçak, B. (2006). Doğu-Batı Arasında Türk Sineması: Korku Filmleri Üzerine Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (26), 93-104. http://www.journals.istanbul.edu.tr/iuifd/article/view/1019012319
  • Mencütekin, M. (2010). Sinema Dili, Film Retoriği ve İmgelenen Anlama Ulaşma. Öneri Dergisi, 9(34), ss.259-266. http://e-dergi.marmara.edu.tr/maruoneri/article/view/1012000247/1012000161
  • Özaysın, A. (2015.11.01). Şeytan ve Korku Sineması. İndigo Dergisi. https://indigodergisi.com/2015/01/seytan-ve-korku-sinemasi/
  • Özkaracalar, K. (13.02.2016). İslami korku filmlerinin ideolojik/siyasi topoğrafyası. İlerihaber. https://ilerihaber.org/yazar/islami-korku-filmlerinin-ideolojiksiyasi-topografyasi-50243.html
  • Özkaracalar, K. (2013.30.11). Türk Korku Filmi Dosyası. Yeni Aktüel. http://www.aktuel.com.tr/kultur-sanat/2013/11/29/turk-sinemasi-korkusunu-yendi-mi
  • Sevinç, Z. (2014). 2000 Sonrası Yeni Türk Sineması Üzerine Yapısal Bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (40), 97-118, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/55952
  • Smith, I.R. (2008). The Exorcist in İstanbul: Processes of Transcultural Appropriation Within Turkish Popular Cinema. Portal Journal of Multidisciplinary İnternational Studies, Vol:5, 1-12. doi: http://dx.doi.org/10.5130/portal.v5i1.489
  • www.history.com (2009). http://www.history.com/this-day-in-history/first-nickelodeon-opens 12.07.2017
  • Yazıcı Ergin, M. (26.06.2019). Yerli Sinemayı ‘Cinler’ Bastı. Diken. http://www.diken.com.tr/yerli-sinemayi-cinler-basti/ 04.07.2019
  • Yıldırım, T.E. (2009). İslamcı Türk Sinemasında Varoluşçu Çizgiler. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5 (4), 161-174. http://josc.selcuk.edu.tr/article/view/1075000152/1075000147
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • Akyar, P. (2012). 2000 Sonrası Türk Korku Sinemasında Yer Alan Dini Göstergeler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Ayaz, F. (2007). İkibinli Yıllarda Türk Korku Sinemasının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tırpan, M. (2004). Sinema ve İdeoloji Türk Sinemasında Politik Filmler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.

Türk Korku Sinemasına Panoramik Bir Bakış ve İdeolojik İzdüşümleri

Yıl 2019, Sayı: 32, 551 - 567, 31.12.2019
https://doi.org/10.31123/akil.619243

Öz

Sinema endüstrisinin gelişmesiyle birlikte tür sineması ortaya çıkmıştır. Belirli bir kitleyi hedefleyen ve bu bağlamda kendine özgü sinemasal kodları kullanan tür sinemasının önemli yapıtaşlarından biri de korku türüdür. Tarihin her döneminde popülerliğini yitirmeyen korku türünün Türk sinemasındaki serüveni ise pek parlak olmamıştır. Birkaç başarısız deneme sonrasında bu türe dair üretim anlamında herhangi bir girişimde bulunulmamıştır. 2000’li yıllarla birlikte Türk sinemasında korku türünde film üretimi hiç görülmediği kadar artmış ve buna bağlı olarak ticari anlamda başarı da sağlanmıştır. Bu çalışmada sinemanın Türkiye’deki serüveninde korku türünün seyri incelenmiş ve 2000’lere kadar hiç ilgi görmeyen bir türün neden 2000’ler sonrasında popüler olduğu sorusuna cevap aranmıştır. İlk olarak sinema ve ideoloji ilişkisine değinilmiş, daha sonra tür sinemasının yapısı açıklanarak sinemada korku türünün yeri ve ideoloji ilişkisi tartışılmıştır. Son olarak korku türünün Türk sinemasında varoluşu ve 2000’li yıllarla birlikte Türkiye’nin değişen siyasi iklimiyle beraber korku türünün popülerlik kazanmasında ideolojik eksenin katkısı sorgulanmıştır. Çalışmada betimsel analiz yöntemi kullanılmış olup elde edilen veriler içerik analizi ile yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler (1. Baskı). İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Adanır, O. (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım (2. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Armstrong, K. (2017). Tanrı Adına Savaş (1. Baskı). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Arslan, S. (1999, Güz). Yeşilçam’ın Şeytan’ı Hollywood’un The Exorcist’ini Döver. Geceyarısı Sineması, 50.
  • Batur, Y. (1998). Bilimkurgu Sinemasında Şiddet ve İdeoloji (1. Baskı). Ankara: Kitle Yayınları.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji (1. Baskı). (Çev. M. Özcan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2011). Büyük Kapatılma, Seçme Yazılar 3 (3. Baskı). (Çev. I. Ergüden ve F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güçhan, G. (1999). Tür Sineması, Görüntü ve İdeoloji. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları: No. 1171
  • Hobsbawm, E. (2006). Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991 Aşırılıklar Çağı (10. Baskı). (Çev. Y. Aloğan). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Kabadayı, L. (2013). Film Eleştirisi (2. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kırel, S. (2011). Sinemada Tür Kavramı ve Popüler Türleri Anlamak Üzerine Bir Yol Haritası Denemesi. M. İri (Ed.), Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar (2. Baskı). (s. 243-286). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Kolker, R.P. (1999). Yalnızlık Sineması (1.Baskı). (Çev. E. Yılmaz). Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Kolker, R.P. (2011). Film, Biçim ve Kültür (1. Baskı). (Çev. F. Ertınaz, A. Güney, Z. Özen, O. Şakır, B. Tokem, D. Tunalı, EE. Yılmaz). Ankara: Deki Yayınevi.
  • Konuralp, S. (2002, Kış). Unutulmuş Bir Türk Korku Filmi. Geceyarısı Sineması, 1.
  • Kracauer, S. (2011). Caligari’den Hitler’e Alman Sinemasının Psikolojik Tarihi (1. Baskı). (Çev. E. Yılmaz). Ankara: Deki Yayınevi.
  • Odell, C. ve Le Blanc, M. (2011). Korku Sineması (1. Baskı). (Çev. A. Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Onaran, A.Ş. (1986). Sinemaya Giriş. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Onur, N. (2006). B Filmi. İstanbul: Es Yayınları.
  • Oskay, Ü. (2003). Çağdaş Fantazya. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özgüç, A. (1990). Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlk’ler (1. Baskı). İstanbul: Yılmaz Yayınları.
  • Özkaracalar, K. (2007) Geceyarısı Filmleri (1. Baskı). İstanbul: +1 Kitap Yayınevi.
  • Plehanov, G.V. (1987). Sanat ve Toplumsal Hayat (3. Baskı). (Çev. C. Karakaya). İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2010). Politik Kamera (2. Baskı). (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Scognamillo G. ve Demirhan M. (2005). Fantastik Türk Sineması (2. Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Scognamillo, G. (2014). Korkunun ve Dehşetin Kapıları (1. Baskı). İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş (1. Baskı). (Çev. S. Salman ve Ç. Asatekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şimşek, G. (2016). Sinemada Korku ve Din: 2000 Sonrasında Amerikan ve Türk Filmlerinde Cin Unsurunun Çözümlemesi (1. Baskı). İstanbul: Pales Yayınları.
  • Wayne, M. (2011). Politik Film Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği (1. Baskı). (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Yordam Kitap.
  • Yılmaz, E. (2008). Sinema ve İdeoloji İlişkileri Üzerine. B. Bakır& Y. Ünal& S. Saliji (Ed.), Sinema İdeoloji Politika (s. 63-85). Ankara: Orient Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları
  • Çoban, B. (2009). Sinema, Mitoloji, İdeoloji: Sinemaya Eleştirel Bir Bakış. https://www.academia.edu/610115/S%C4%B0NEMA_M%C4%B0TOLOJ%C4%B0_%C4%B0DEOLOJ%C4%B0
  • Koçak, B. (2006). Doğu-Batı Arasında Türk Sineması: Korku Filmleri Üzerine Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (26), 93-104. http://www.journals.istanbul.edu.tr/iuifd/article/view/1019012319
  • Mencütekin, M. (2010). Sinema Dili, Film Retoriği ve İmgelenen Anlama Ulaşma. Öneri Dergisi, 9(34), ss.259-266. http://e-dergi.marmara.edu.tr/maruoneri/article/view/1012000247/1012000161
  • Özaysın, A. (2015.11.01). Şeytan ve Korku Sineması. İndigo Dergisi. https://indigodergisi.com/2015/01/seytan-ve-korku-sinemasi/
  • Özkaracalar, K. (13.02.2016). İslami korku filmlerinin ideolojik/siyasi topoğrafyası. İlerihaber. https://ilerihaber.org/yazar/islami-korku-filmlerinin-ideolojiksiyasi-topografyasi-50243.html
  • Özkaracalar, K. (2013.30.11). Türk Korku Filmi Dosyası. Yeni Aktüel. http://www.aktuel.com.tr/kultur-sanat/2013/11/29/turk-sinemasi-korkusunu-yendi-mi
  • Sevinç, Z. (2014). 2000 Sonrası Yeni Türk Sineması Üzerine Yapısal Bir İnceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (40), 97-118, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/55952
  • Smith, I.R. (2008). The Exorcist in İstanbul: Processes of Transcultural Appropriation Within Turkish Popular Cinema. Portal Journal of Multidisciplinary İnternational Studies, Vol:5, 1-12. doi: http://dx.doi.org/10.5130/portal.v5i1.489
  • www.history.com (2009). http://www.history.com/this-day-in-history/first-nickelodeon-opens 12.07.2017
  • Yazıcı Ergin, M. (26.06.2019). Yerli Sinemayı ‘Cinler’ Bastı. Diken. http://www.diken.com.tr/yerli-sinemayi-cinler-basti/ 04.07.2019
  • Yıldırım, T.E. (2009). İslamcı Türk Sinemasında Varoluşçu Çizgiler. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5 (4), 161-174. http://josc.selcuk.edu.tr/article/view/1075000152/1075000147
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • Akyar, P. (2012). 2000 Sonrası Türk Korku Sinemasında Yer Alan Dini Göstergeler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Ayaz, F. (2007). İkibinli Yıllarda Türk Korku Sinemasının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tırpan, M. (2004). Sinema ve İdeoloji Türk Sinemasında Politik Filmler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ozan Özpay 0000-0002-0352-696X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Özpay, O. (2019). Türk Korku Sinemasına Panoramik Bir Bakış ve İdeolojik İzdüşümleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(32), 551-567. https://doi.org/10.31123/akil.619243