Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kişisel Marka Ve Kişisel Markalaşma: Google Doodle Üzerine Bir Analiz

Yıl 2021, Sayı: 36, 268 - 301, 31.12.2021
https://doi.org/10.31123/akil.989234

Öz

Kişisel marka ve markalaşma, 1990’lardan itibaren gündemde olan kavramlardır. İnsanın bir ürün ya da hizmet gibi markalaşabileceğini savunan kişisel marka, markalarla örülü günümüz dünyasına özgü bir yaklaşım olarak büyük popülerlik kazanmıştır. Öyle ki yöneltilen tüm eleştiriler ve tanımlamadaki muğlaklık dahi, bu popülariteyi azaltamamıştır. Kişisel marka ve kişisel markalaşma kavramlarına yönelik ilgiden hareket eden bu çalışma, kişisel marka ve kişisel markalaşma kavramlarını Google Doodle -GDoodle- örneğinde analiz etmeyi amaçlamaktadır. GDoodle; internet tabanlı ürünler geliştiren Google firmasının özel günleri ve yıl dönümlerini kutlamak, tarihe geçmiş ünlü kişileri anmak için logosunda gerçekleştirdiği değişikliklerdir. Araştırmanın çalışma evrenini, GDoodle’lar oluşturmaktadır. Bu bağlamda 01 Ocak 2020 ve 31 Aralık 2020 tarih aralığında yayımlanan tüm GDoodle’lar incelenmiş ve kişiyi temel alan GDoodle’lar belirlenmiştir. Belirlenen kişi temalı GDoodle’lar çeşitli kategoriler uyarınca gruplanmış ve kişisel marka ile kişisel markalaşmaya ilişkin bir bir profil oluşturmak amacıyla analiz edilmiştir. Bulgulara ilişkin detaylar, çalışmanın sonuç kısmına yansıtılmış ve kişisel marka ile kişisel markalaşmaya ilişkin çıkarımlar yapılmıştır. Çalışma, gelecek çalışmalara yönelik öneriler ile sonlanmaktadır.

Kaynakça

  • Arslan, E. (2020). İşveren Markası ve Örgütsel Çekicilik İlişkisinde Motivasyon Faktörlerinin Rolü: Google Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Aykhan, N. (2019). Tanınmış Kişilerin Markalaşmasında Sosyal Medyanın Rolü: Sanatçı Gülşen Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya, Türkiye.
  • Bharat, B. & Basudev, D. (2020). Study of Different Ways of Digital Branding on the Google Homepage Using Google Doodle. Asian Journal of Management, 10 (4), 312-318.
  • Beal, P. (2008). A Dictionary of English Manuscript Terminology 1450-2000. Oxford: Oxford University Press.
  • Buzan Tony & Keene, Raymond (1996). Dehanın El Kitabı. 2. Baskı. Çeviren: Sinem Gül. İstanbul: Sabah Kitapları.
  • Buzan Tony & Buzan, Barry (2012). Zihin Haritaları. 2. Baskı. Çeviren: Güntülü Tercanlı. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Carvalho, B., Soares, M., Neves, A. & Medeiros, R. (2013). Interactive Doodles: A Comparative Analysis of the Usability and Playability of Google Trademark Games Between 2010 and 2012, A. Marcus (Ed.), Design, User Experience, and Usability Health, Learning, Playing, Cultural, and Cross-Cultural User Experience (508-517), California: Springer.
  • Chen, C. (2013). Exploring Personal Branding on YouTube, Journal of Internet Commerce. 12 (4), 332-347. DOI: 10.1080/15332861.2013.859041.
  • Close, A., Moulard, J. & Monroe, K. (2010). Establishing Human Brands: Determinants of Placement Success for First Faculty Positions in Marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 39 (6), 922-941. DOI: 10.1007/s11747-010-0221-6.
  • Elali, L, Keiser, D. & Odag, Ö. (2012). Logomorphism and Liquid Logos: An Analysis of Google Doodles. The Dialogue Imperative. Labcom: Portugal.
  • Elmasoğlu, K. (2016). Marka Kimlik Öğesi Olarak Logoların Marka İletişimi Açısından İncelenmesi: “Google Doodles Örneği”. Erciyes İletişim Dergisi, 4 (4), 82-102. DOI: 10.17680/akademia.97733.
  • Gürel, E. & Nazlı, A. (2019). Dijital Aktivizm: Change.org Kampanyaları Üzerine Bir Analiz. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (4), 187-206. DOI: 10.18037/ausbd.668642.
  • Gürel, E. & Arslan, E. (2020). Kişisel Marka ve Kişisel Markalaşma: Bir Literatür Çalışması. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10 (3), 694-706. DOI: 10.48146/odusobiad.788591.
  • Harris, L. & Rae, A. (2011). Building a Personal Brand through Social Networking. Journal of Business Strategy, 32 (5), 14-21. DOI: 10.1108/02756661111165435.
  • Hepekiz, İ . & Gökaliler, E . (2019). Sosyal Medya Aracılığıyla Yaratılan Kişisel Markalar ve Benlik Sunumu. Erciyes İletişim Dergisi, 6 (1), 761-782 . DOI: 10.17680/erciyesiletisim.446869.
  • Hershkovitz, A. & Leshem, Y. (2017). Exposure to Google Doodles as a Learning Opportunity. Chais Conference for the Study of Innovation and Learning Technologies: Learning in the Technological Era. Raanana, Israel.
  • İbicioğlu, H., Çelik, C. ve Atılgan, K. (2014). Kişisel Markalama Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bireylerin Kariyer İlgisi Düzeyleri Bakımından Farklılıklarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (3) , 1-16 .
  • Johnson, K. (2017). The Importance of Personal Branding in Social Media: Educating Students to Create and Manage their Personal Brand. International Journal of Education and Social Science, 4 (1), 21-27.
  • Kaya, F., Uğurhan, Y., Uzoğlu Bayçu, S . (2019). Sosyal Medyada Kişisel Markalama: Nusr-Et Instagram Örneği. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi , 14 (54), 196-207. DOI: 10.19168/jyasar.449649.
  • Khan, K. & Kumar, S. (2019). Representation of Indian Migrants on Google Doodle: Evidence from India. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8 (12), 4777-4785. DOI: 10.35940/ijitee.L3681.1081219.
  • Mavioğlu G. & Karbeyaz, K. 2017. Kadına Yönelik Ayrımcı Fiiller Açısından Ressam Artemisia Gentileschi. Osmangazi Tıp Dergisi, 39 (3), 140-145. DOI: 10.20515/otd.321475.
  • McNally, D. & Speak, K. (2002). Be Your Own Brand A Breakthrough Formula for Standing Out from the Crowd. Berrett-Koehler: San Francisco.
  • Moulard, J., Garrity, C. & Rice, D. (2015). What Makes a Human Brand Authentic? Identifying the Antecedents of Celebrity Authentincy?, Psychology and Marketing, 32 (2), 173-186. DOI: 10.1002/mar.20771.
  • Papakonstantinidis, S. (2019). Tell Me About Yourself Personal Branding and Social Media Recruiting in the Brave New Online World. Business Expert Press: New York.
  • Parmentier, M., Fischer, E. ve Reuber, A. (2013). Positioning Person Brands in Established Organizational Fields. Journal of the Academy of Marketing Science, 41, 373-387. DOI: 10.1007/s11747-012-0309-2.
  • Peters, T. (1997). The Brand Called You. Fast Company. 10, 83-89.
  • Petruca, I. (2016). Personal Branding Through Social Media. International Journal of Communication, 6 (4), 389-392.
  • Shaker, F. & Hafiz, R. (2014). Personal Branding in Online Platform. Global Disclosure of Economics and Business, 3 (2), 109-120.
  • Şakar, C. & Bayazıt, Z. (2020). Sosyal Medyada Kişisel Marka Uygulamaları. Working Paper Series, 1 (1), 18-26.
  • Thomson, M. (2006). Human Brands: Investigating Antecedents to Consumers’ Strong Attachments to Celebrities. Journal of Marketing, 70, 104-119.
  • Wetsch, L. (2012). A Personal Branding Assignment Using Social Media. Journal of Advertising Education, 16 (1), 30-36.
  • Almandrala, Anna (2017). 5 Big Benefits of Being A Doodler. http://www.huffpost.com/entry/doodling-benefits_n_7572182. Erişim Tarihi: 06.08.2021.
  • Barnett, E. (2013). Creating a Women’s Google Doodle Was Too Frightening. The Daily Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/women/womens-business/9879577/Creating-a-womens-Google-Doodle-was-too-frightening.html?fb. Erişim Tarihi: 06.08.2021.
  • Dymoke, N. (2013). 10 People Who Got Famous From The Grave. https://bigthink.com/culture-religion/10-people-who-got-famous-from-the-grave?rebelltitem=1#rebelltitem1 adresinden elde edildi. Erişim Tarihi: 04.08.2021.
  • Google. (2020). About Google. https://about.google/ adresinden elde edildi. Erişim Tarihi: 04.08.2021.
  • Google Doodles Archive (2021). https://www.google.com/Doodles/about adresinden elde edildi. Erişim Tarihi: 04.08.2021.
  • Google (2020). 2020 Diversity Annual Report. https://diversity.google/annual-report/adresinden elde edildi. Erişim Tarihi: 04.08.2021.
  • Harper, D. (2021). Doodle. Online Etymology Dictionary. http://www.etymonline.com/word/Doodle. Erişim Tarihi: 06.08.2021.
  • Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük (2021). Karalama. https://sozluk.gov.tr Erişim Tarihi: 15.08.2021.
  • Olenski, S. (2017). The Branding of Dead Celebrities. https://www.forbes.com/sites /steveolenski/2017/06/12/the-branding-of-dead-celebrities/?sh=436668246d80 adresinden elde edildi. Erişim Tarihi: 04.08.2021.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emet Gürel 0000-0002-5120-8042

Eda Arslan 0000-0002-7705-1450

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Gürel, E., & Arslan, E. (2021). Kişisel Marka Ve Kişisel Markalaşma: Google Doodle Üzerine Bir Analiz. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(36), 268-301. https://doi.org/10.31123/akil.989234